خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شمارگان بالای کتاب دینی و بی‌شمار شرمندگی

مدیرعامل خانه کناب در واكنش به ادعای حجت الاسلام ميرباقرى، ضمن اعلام این که تیراژ چاپ سالانه رمان خارجى در كشور نه 84 میلیون، بلکه حدود 6 میلیون است، پرسید: چرا با وجود منابع نسبتا فراوان در این حوزه و انتشار فراوان کتاب قرآن و نهج البلاغه و رساله ‌های توضیح المسائل و بسیاری از منابع و مراجع دیگر دینی و اسلامی، کلام خدا و سخنان ائمه معصومین علیهم السلام در مهجوریت است؟

به گزارش انصاف نیوز، متن پاسخ «مجيد جليسه» به سيدحمید ميرباقرى در پی می‌آید:

روز پنج‌شنبه ۲۹ تیرماه خبرگزاری رسا خبری را به نقل از حجت الاسلام والمسلمین میرباقری طرح کرد که در آن ایشان از شمارگان بالای رمان‌های خارجی و مهجوریت قرآن و نهج البلاغه احساس شرمندگی می‌کنند.

♦️در وهله اول به عنوان یک مسوول فرهنگی و پس از آن یک طلبه حقیر نکاتی را لازم دیدم که به استحضار ایشان برسانم:

1️⃣ در دنیای امروز بر خلاف گذشته مراکز آماری مستند و مختلف وجود دارد که می‌توان به راحتی و با یک استعلام و یا جستجو و تتبعی اندک آمار و اطلاعات کافی برای طرح هر نوع آمار و اطلاعات را به دست آورد. و در ایران اسلامی مدت ۲۵ سال است که مؤسسه‌ای با نام «موسسه خانه کتاب» مسوولیت احصاء آمار و اطلاعات کتاب در ایران را عهده‌دار است و هر ماه با انتشار کتابی با نام «کتابشناسی ماه» و در پایان هر سال با انتشار کتابی دیگر با نام «کارنامه نشر» آمار و اطلاعات انتشار کتاب را به گونه‌ای مستند در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار می‌دهد. در سال ۱۳۹۴ نیز در این موسسه با انتشار کتابی با نام «آمار نشر کتاب در ایران ۱۳۵۸-۱۳۹۳» آمار تحلیلی و تفکیکی مبسوطی از نشر کتاب در ایران در بازه زمانی مذکور چاپ و انتشار یافت. جای تعجب است که با مواردی که ذکر کردم حضرتعالی بیان کردید که ۸۴ میلیون جلد رمان عاشقانه‌ی خارجی چاپ و انتشار می‌یابد در حالی که هیچ مستندی برای سخن ذکر نکرده‌اید.

2️⃣ طبق بررسی منابع مذکور و استقصاء از بانک اطلاعات خانه کتاب در سال ۱۳۹۵ شمسی ۵۳۸۷ عنوان کتاب داستان خارجی منتشر یافته است که از این تعداد ۳۹۳۵ عنوان کتاب چاپ اول و ۱۴۵۲ عنوان چاپ مجدد است. مجموع تیراژ کتابهای رمان خارجی در سال ۱۳۹۵ ۶۹۹۴۴۵۰ جلد است. با تقسیم این تیراژ در تعداد کل عناوین به عدد ۱۲۹۸ میرسیم که شمارگان متوسط کتاب رمان خارجی در سال ۱۳۹۵ خواهد بود.
اینکه حضرتعالی عدد ۸۴ میلیون را از کجا آورده‌اید و یا اینکه طبق چه گزارش و استدلالی شمارگان رمان های خارجی را بالا فرض کرده‌اید برای حقیر و قطع به یقین بسیاری از اهالی کتاب محل سوال است.

3️⃣ طبق بررسی همان منابعی که اشاره کردم در سال ۱۳۹۵ شمسی ۹۷۶۴ عنوان کتاب در حوزه دین چاپ و انتشار یافته است که از این تعداد ۹۱۳۹ عنوان آن کتاب چاپ اول و ۶۲۵ عنوان آن چاپ مجدد است و مجموع تیراژ کتاب در این حوزه ۲۱۱۹۱۰۱۸ نسخه می‌شود که با تقسیم این تیراژ در تعداد کل عناوین به عدد ۲۱۷۰ میرسیم که متوسط شمارگان کتاب دین در سال ۱۳۹۵ شمسی است.

4️⃣ طبق همین آمار حضرتعالی مشاهده می‌کنید که متوسط تیراژ کتب دینی حدودا ۴۰ درصد از تیراژ کتابهای داستان خارجی بالاتر است. در صفحه ۲۲ و ۲۳ کتاب «آمار نشر کتاب در ایران» طی ۳۵ سال بعد از انقلاب یعنی از سال ۱۳۵۸ الی ۱۳۹۳ شمسی کتابهای با موضوع دین رتبه اول را در میان سایر موضوعات با ۱۷۰۳۸۶ عنوان از آن خود کرده‌اند که ۷۲.۱۷ درصد از کل است و این در حالی است که موضوع ادبیات با همه زیرموضوعاتش یعنی کتابهای نثر، شعر، داستان داخلی، داستان خارجی و … با تعداد ۱۲۳۴۲۴ عنوان در رتبه چهارم قرار گرفته و در کل ۹.۱۲ درصد از کل را دربر می‌گیرد.

5️⃣ اگر ما تنها به چاپ و انتشار کتاب قرآن و نهج البلاغه نگاه بکنیم تعجب بسیار خواهد بود که چرا وضعیت این دو کتاب بسیار متفاوت‌تر نسبت به هر کتاب دیگری در ایران است و تعداد دفعات چاپ و تیراژ این دو کتاب از بسیاری از کتابهای دیگر بیشتر است به گونه ای که در سال ۱۳۹۵ شمسی فقط یک ناشر، قرآنی با تیراژ ۸۰۰۰۰۰ منتشر کرده که رکوردار شمارگان در میان کتابها به شمار می‌رود. در سال ۱۳۹۵ شمسی ۱۱۱۷ عنوان کتاب در موضوع قرآن چاپ و انتشار یافته که تیراژ مجموع آنها ۴۰۱۶۷۰۳ بوده و هممچنین در موضوع نهج البلاغه کتابهای ترجمه، شرح و تفسیر و دیگر موضوعات پیرامون آن ۱۴۶ عنوان کتاب چاپ و انتشار یافته است که تیراژ مجموع آن ۲۱۹۹۵۰ است.

6️⃣ اما سوال این است که چرا با وجود منابع نسبتا فراوان در این حوزه و انتشار فراوان کتاب قرآن و نهج البلاغه و رساله ‌های توضیح المسائل و بسیاری از منابع و مراجع دیگر دینی و اسلامی، کلام خدا و سخنان ائمه معصومین علیهم السلام در مهجوریت است؟

حجت الاسلام والمسلین میرباقری! به نظر حقیر حضرتعالی باید جواب این سوال را در جایی به غیر از تیراژ و شمارگان کتاب دنبال بکنید. و قطعا شمارگان کتابهای رمان خارجی و یا دیگر موضوعات دلیل اولیه و اصلی این فاصله و مهجوریت نیست.


چهارم مرداد ماه، تکذیب بخشی از خبر

کانال «استاد سیدمحمّدمهدی میرباقری» در تکذیبیه‌ای نوشت:

چند روز قبل در «خبرگزاری رسا» این خبر به نقل از «استاد سیدمحمّدمهدی میرباقری» منتشر شد که: «سالانه در کشور، ۸۴ میلیون رمان عاشقانه خارجی چاپ می‌شود اما نهج‌البلاغه در بین جوانان، مهجور است و …».

متأسفانه در برخی کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی که بعضاً مترصد این قبیل جملات هستند تا برای شخصیت‌های انقلابی، حاشیه‌سازی کنند، استاد میرباقری را متهم به مخالفت با هنر و رمان و … کردند و مطالب مختلفی را در این زمینه نشر دادند!

بعد از پیگیری مشخص شد که اساساً آن جملات، گزینشی از بیانات عزیز دیگری بوده است، نه «استاد سیدمحمّدمهدی میرباقری».

یعنی استاد سیدمحمّدمهدی میرباقری بالکُلّ چنین فرمایشی نداشتند؛ خبرگزاری رسا هم متن خبر را بعد از دو روز اصلاح کرد. بعضی از منتقدین هم، متن انتقادی خود را در این زمینه حذف کردند و عذرخواهی نمودند.

بر این اساس از کانال‌ها و گروه‌هایی که آن خبر و نقدهای مربوطه را منتشر کرده‌اند درخواست می‌شود این تکذیبیه را هم منتشر بفرمایند.


توضیح انصاف نیوز:

پس از اصلاح خبر خبرگزاری رسا، نام گوینده و عکس آقای باقری اصلاح شد.


انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. تیراژ کتابهای منتشر شده دلیل بر چند و چون استقبال از کتابها نیست ، میزان فروش انها باید ملاک قرار گیر بویژه کتابهایی که با کمک دولت منتشر میشود .

    6
    1
  2. کتاب و کتابخونب تو ایران مرده
    کتب های مذهبی که توسط دولت فله ای توزیع میشه و کتابهای رمان و حتی علمی که خیلی بد ترجمه میشه و گاها بخش عمده ای از اونها حذف میشه یه دلیل کوچک برای کاهش کتاب خوانی است
    قیمت بالا هم که دیگه هیچی

    1
    1
  3. با حمایت گلدرشت از مذهب و رفتارهای متحجرانه و غیر اخلاقی مدعیان دین و مومنانِ ظاهرپرست، روز بروز كلام خدا و سیره رسول مهجور تر میشه.
    به عنوان یك شیعه و خاك آستان اهل بیت پیشنهاد میكنم اقایان تغییر رویه بدهند و با رفتار معنوی اخلاقی و احوال در بن روحانی برای دین تبلیغ كنن كه رانت و ریخت و پاش و جبر… راه درستی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا