خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازخوانی: تیرماه 1394، انصاف نیوز در دادگاه مطبوعات

اردیبهشت ماه سال 1394 انصاف نیوز به اتهام «نقض مصوبه‌ی شورای عالی امنیت ملی» توقیف موقت شد اما قرار توقیف موقت دوماهه، حدود هشت ماه ادامه پیدا کرد در نهایت با نامه‌ی رفع توقیف به دلیل تبرئه از سوی دادگاه، فعالیت خود را از سر گرفت.

در زیر، گزارش سایت «بهارنیوز» در تاریخ يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ که با تیتر «هیات‌ منصفه، سایت‌اصلاح‌طلب را مجرم شناخت / در جلسه دادگاه مدیر انصاف‌نیوز چه گذشت؟» منتشر شده می‌آید.


هیات‌ منصفه، سایت‌اصلاح‌طلب را مجرم شناخت

در جلسه دادگاه مدیر انصاف‌نیوز چه گذشت؟

يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۶، بهار نیوز: جلسه دادگاه بررسی اتهامات مدیر مسوول انصاف نیوز به دلیل انتشار تصاویر و خبرهایی از دو كاندیدای انتخابات سال 88 و همچنین انتشار مصاحبه خبرگزاری فارس با دكتر مسعود پزشكیان (نماینده مجلس) امروز در شعبه 76 دادگاه كیفری تهران با حضور هیات منصفه برگزار شد.

در جلسه دادگاه مدیر انصاف‌نیوز چه گذشت؟

عکس: دكتر مسعود پزشكیان (نماینده مجلس) و علی اصغر شفیعیان در مقابل درب دادگاه

به گزارش خبرنگار بهارنیوز، در این جلسه كه دكتر پزشكیان نیز در جمع حاضران حضور داشت، علی اصغر شفیعیان، مدیر مسوول انصاف نیوز پس از اظهارات نماینده‌ی مدعی العموم که شاکی پرونده بود، گفت: انصاف نیوز حدود یک سال است که فعالیت می‌کند و آبان ماه 93 از هیات نظارت بر مطبوعات مجوز گرفته است؛ از آن زمان هم هیچ مصوبه‌ای از مصوبات شورای عالی امنیت ملی به ما ابلاغ نشده، از جمله همین مصوبه‌ای که به نقض آن متهم شده‌ایم. برای مشخص شدن صحت ادعای عدم ابلاغ، دادگاه می‌تواند از وزارت ارشاد و هیات نظارت در این باره استعلام کند.

در این موقع رییس دادگاه اظهار داشت كه وقتی قانونی به تصویب برسد، توسط همه افراد جامعه لازم الاجراست و قرار نیست كه به همه آحاد جامعه، این مصوبه تك به تك ابلاغ شود.

شفیعیان اظهار داشت: احتمالا چنین مصوبه ای وجود خارجی نداشته باشد، زیرا توسط رییس شورای عالی امنیت ملی، اعلام شده که شورا کسی را ممنوع التصویر نکرده است. وی افزود: بعد از توقیف موقت سایت، پرس و جوهای ما نشان نمی‌دهد که تا امروز چنین مصوبه‌ای از شورا به رسانه‌های دیگر هم ابلاغ شده باشد. البته حتی در صورتی که در چندین سال پیش وجود داشته، وضعیت نافذ بودن آن تا امروز هم روشن و واضح نیست. در ضمن، در زمان بازپرسی به نام موسوی، کروبی و خاتمی اشاره شده بود در حالی که یک ماه پیش آقای روحانی که رییس شورای عالی امنیت ملی است به صراحت در پاسخ به پرسش خبرنگاری که آیا خاتمی که یکی از آن سه اسم یاد شده بود، ممنوع التصویر است، گفت این شورا کسی را ممنوع التصویر و خبر نکرده است.

شفیعیان با بیان این که در مدت فعالیت این سایت، بسیاری از اخبار و تصاویر موسوی و کروبی در رسانه‌های مجوزدار و پربیننده و حتی صداو سیما انتشار پیدا کرده، تصاویر تعدادی از نمونه‌ی آنها را به هیات منصفه و رییس دادگاه نشان داد و گفت: نه تنها در این مدت بارها تصاویر و اخبار آنها در رسانه‌های اصلاح طلب انتشار پیدا کرده، حتی در موارد بسیاری چنین اخبار و و تصاویری در رسانه‌های مخالفشان به همراه توهین و تهمت منتشر شده است و برای همین انتشار خبری شبیه به آنها، غیرطبیعی نیست. وی در مورد دو خبر مورد شکایت، به صورت جداگانه توضیحاتی ارائه داد و اظهار داشت: خبر اول نقل قولی از خانواده‌ی موسوی با تیتر آرزوی موسوی برای موفقیت دولت در دیدار نوروزی، بود که نشان دهنده حمایت او از دولت کنونی نظام است.

شفیعیان، ادامه داد: رسانه‌های اصولگرا به صورت مداوم و گسترده حرف‌ها و خبرها و عکس‌هایی از او منتشر کرده‌اند، هم چنین خبر و عکس موسوی و کروبی بعد از زمان توقیف موقت انصاف نیوز نیز در رسانه‌های مجوزدار و رسمی انتشار پیدا کرده است. وی البته گفت که خبر اول، یک هفته قبل از شکایت دادستانی و توقیف موقت، یعنی ساعتی بعد از انتشار با دستور کمیته فیلترینگ از خروجی حذف شده بود.

مدیر مسوول انصاف نیوز در باره خبر دوم مورد شكایت نیز گفت: خبر دوم، مصاحبه‌ی آقای پزشکیان، نماینده‌ی مردم در مجلس با خبرگزاری فارس درباره سال 88 و موسوی و کروبی بود و عکس متناسب با خبر به صورت معمول روی آن گذاشته شد. وی با بیان این که اگر موضوع 88 یا آن دو شخص ایرادی دارد، انتظار این بوده که به خبرگزاری فارس که صدها برابر بازدید کننده دارد هم به طور اولی ایراد وارد می‌شد.

وی در پایان دفاع از خود، ضمن اعلام این که سوءنیتی در کار نبوده و با تاکید بر این که در پرونده نیز مصوبه‌ای که در کیفرخواست ادعا شده وجود ندارد و در صورت وجود ابلاغ هم نشده، از دادگاه خواست که قاعده قبح عقاب بلا بیان در نظر گرفته شود. گفتنی اینكه هیات منصفه، پس از پایان دادگاه وارد شور شد و مدیر مسئول انصاف نیوز را مجرم تشخیص داد و مستحق تخفیف نیز ندانست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا