خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ ترکان به سوالی درباره تحت فشار بودن روحانی: «نمی‌دانم»

روزنامه اعتماد با اکبر ترکان درباره فشارهای سیاسی برای تعیین کابینه مصاحبه کرده است.

بخش‎هایی از این  گفت‌وگو را در ادامه بخوانيد.

اين روزها بسيار گفته مي‌شود كه رييس‌جمهور براي چينش كابينه تحت فشار است و ممكن است اين فشارها مانع از آن شود كه از گزينه‌هاي اصلي خود در كابينه استفاده كند. به نظر شما فشارها چقدر مي‌تواند در تصميم رييس‌جمهور اثرگذار باشد؟

من نمي‌دانم اين صحبت‌ها مبني بر اينكه رييس‌جمهور براي انتخاب وزراي خود تحت فشار است از كدام منبع منتشر شده و نمي‌توانم در تاييد يا رد آن صحبت كنم. واقعا از اينكه آيا رييس‌جمهور تحت فشار است يا خير اطلاعي ندارم.

آقاي روحاني در جلسه هيات دولت جمله مهمي را بيان كرد و گفت: اكنون نوبت اين ٢٤ ميليون است كه در رده‌هاي بالاي مديريتي حضور داشته باشند. با توجه به شرايط كشور و مطالبات راي‌دهندگان، كابينه چهار سال آينده بايد داراي چه ويژگي‌هايي باشد؟

به نظر من بهترين صحبت را در اين مورد خود آقاي روحاني در همان جلسه هيات دولت بيان كردند و موضع ايشان روشن، صريح، كامل و گويا بود. ايشان گفت تفكري كه در ٢٩ ارديبهشت راي داد، بايد تفكر غالب بر دولت باشد. قطعا اين حرف آقاي روحاني به معناي ناديده گرفتن نظرات و خواسته‌هاي ديگران نيست اما اين يك روال طبيعي و منطقي است كه كساني كه در رده بالاي دولت حضور دارند بايد مشي فكري‌شان با مشي فكري كساني كه به رييس‌جمهور راي دادند همخواني داشته باشد. به نظر من همين ويژگي مهم‌ترين ويژگي است كه در كابينه آينده بايد به آن توجه داشت كه رييس‌جمهور كاملا به اين موضوع متوجه است و نظرش را در اين مورد صريح بيان كرد.

هرازگاهي شايعاتي مبني بر كناره‌گيري يا تغيير جدي برخي چهره‌هاي كابينه منتشر مي‌شود، آيا اين اخبار درست است؟

من چنين چيزي را نشنيده‌ام. به هر حال اين روزها شايعات درباره كابينه زياد به گوش مي‌رسد و نمي‌شود به هر چيزي كه مي‌شنويم اطمينان و آن را درست تصور كنيم.

بسياري مي‌گويند در چهار سال گذشته آنچنان كه بايد به سياست داخلي توجه نشده و ضروري است كه در دولت آينده به اين حوزه توجه ويژه شود. اين در حالي است كه مهم‌ترين متولي سياست داخلي وزارت كشور است كه عملكرد وزارت كشور در چهار سال گذشته همچنان مورد انتقاد بوده است. اين انتقادها حتي از زبان رييس‌جمهور هم پس از انتخابات بيان شد. فكر مي‌كنيد توجه به اين حوزه در دولت جديد بايد چگونه باشد؟

به نظر من اولويت اول كشور اقتصاد است و بيش از هر چيز بايد به مساله اقتصاد و اشتغال توجه داشت. لازم است همه نيروهاي دولت به عنوان مساله اول به اين فكر كنند كه چگونه رشد اقتصادي توام با اشتغال داشته باشيم. امروز مهم‌ترين مشكل كشور معضل بيكاري است و به نظرم اين مساله همه تصميمات ديگر را تحت تاثير قرار مي‌دهد. از سوي ديگر وقتي با معضلات بزرگي كه زندگي مردم را دچار مشكل كرده رو به رو هستيم بايد آن را در اولويت قرار دهيم و انرژي خود را صرف حل آن كنيم. امروز مهم‌ترين معضل كشور فارغ از هر نگاه جناحي و سياسي مشكل اقتصادي و بيكاري است. امروز بايد چاره‌اي براي بيكاري انديشيد.

آيا در يك كابينه منسجم و همه‌جانبه نبايد به مسائل سياست داخلي هم جدي توجه كرد، آيا اين بخش مكمل بخش اقتصاد نيست؟

منظور من اين نيست. بي‌ترديد دولت نبايد به هيچ چيز بي‌توجه باشد و مطالبات را روي زمين بگذارد اما نمي‌توان ناديده گرفت كه در چنين شرايطي كه كشور با بحران‌هايي رو به روست بايد اولويت‌بندي كرد. به نظر من اقتصاد و بيكاري بايد در اولويت باشد. با توجه به شرايط كشور و وعده‌هاي رييس‌جمهور مردم توقع دارند اقتصاد كشور در مسير پويايي قرار بگيرد و رشد توام با اشتغال داشته باشيم. ما امروز نياز داريم كه منابع مالي كشور را به سوي سرمايه‌گذاري سوق دهيم و متاسفم كه بگويم امروز در كشور ما رباخواري بر توليد غلبه كرده است و هيچ كاري سودآورتر از رباخواري نيست. كساني كه سرمايه دارند ترجيح مي‌دهند سرمايه خود را به جاي توليد، در بانك بگذارند و سودش را بگيرند. از نظر من سه سياست اشتباه در حوزه اقتصاد ما وجود دارد كه بايد متوقف شود. اول، در قانون بانكداري بدون ربا ما چيزي به نام سود علي الحساب نداريم. بنابراين قبل از اينكه سودي تحقق پيدا كند بانك‌ها نبايد به سپرده گذاران سود بدهند بلكه ابتدا بايد كسب و كار محقق شود و پس از سودآوري به سپرده گذار تعلق بگيرد. دوم، واژه‌اي به عنوان سود روزشمار ربوي است. ما نبايد واژه‌اي به نام سود روزشمار داشته باشيم و سود بايد بر مبناي عملكرد واقعي كسب و كار باشد. سوم، در گذشته به حساب‌هاي جاري سود تعلق نمي‌گرفت، الان به حساب‌هاي جاري هم با نام حساب پشتيبان سود تعلق مي‌گيرد. به نظر من اين سه اقدام باعث شده تا عمليات بانكي مشكوك به ربا شود. البته اين حرف و اظهارنظر من نيست اين حرف علما است. اينه بايد برچيده شود تا سرمايه‌ها به جاي اينكه در بانك‌ها بخوابد وارد بازار توليد شود و چرخ توليد و اشتغال را بچرخاند.

فكر مي‌كنيد با توجه به تيم اقتصادي كه آقاي روحاني در نظر خواهد گرفت اين اتفاق رخ خواهد داد و به اين سه مورد توجه خواهد شد؟

به نظر من اين جزو موضوعات لازم است و حتما آقاي رييس‌جمهور به آن توجه خواهد كرد.

با توجه به شناختي كه از رييس‌جمهور داريد فكر مي‌كنيد ايشان چقدر به نظر متحدان سياسي خود توجه خواهد كرد؟

به نظر من آقاي رييس‌جمهور به اين مساله به‌شدت توجه دارد زيرا ايشان به خوبي متوجه است، پايگاهي كه در ٢٩ ارديبهشت به او راي داده، بيشترين جمعيتش در ميان اصلاح‌طلبان است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا