خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازتاب جهانی دعوت از ایران به ژنو 2

اعلام دعوت رسمی از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 از سوی بان کی مون دبیرکل سازمان ملل، بامداد روز دوشنبه به سرعت به خبر یک شبکه های خبری جهان مبدل شد.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از ایرنا، خبرگزاری های رویتر، فرانس پرس، آسوشیتدپرس و شبکه های خبری بی بی سی، فرانس 24 و الجزیره از جمله رسانه های بودند که دعوت ایران را به کنفرانس ژنو 2 بسرعت بازتاب دادند.
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، روز یکشنبه ( به وقت محلی) در یک نشست خبری در نیویورک، از ایران دعوت کرد تا در نشست بین المللی صلح سوریه، موسوم به ژنو ۲، شرکت کند.
کنفرانس ژنو 2 از روز چهارشنبه در شهر مونترو در کشور سوئیس برگزار می شود. 
شبکه ˈ بی بی سیˈ در خبری فوری گزارش داد: بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در نشستی خبری اعلام کرد از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو دو برای حل بحران سوریه دعوت کرده و ایران در این کنفرانس شرکت خواهد کرد.
این شبکه خبری افزود: دبیر کل سازمان ملل متحد گفته است در روزهای گذشته چندین بار با وزیر امور خارجه ایران صحبت کرده و ایران اعلامیه ژنو ١ را به عنوان اساس کنفرانس ژنو ٢ پذیرفته و متعهد شده ˈنقشی مثبت و سازندهˈ در سوریه ایفا کند.
بگزارش بی بی سی ، بان کی مون در نشست خبری اش از صدور چندین دعوتنامه تازه برای شرکت برخی از کشورها در کنفرانس ژنو خبر داده است که کشورهایی از جمله بحرین، ایران، استرالیا و جمهوری کره جنوبی را نیز در بر می گیرد.
دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین با استقبال از تصمیم ائتلاف ملی انقلاب سوریه و نیروهای مسلح برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 گفته در ۴۸ ساعت گذشته با رهبران متعددی در جهان گفت وگوهای جدی و فشرده تلفنی و حضوری داشته است و در تلاش بوده است که بهترین فضای ممکن را برای موفقیت کنفرانس ژنو2 فراهم کند.
خبرگزاری رویترز نیز در خبر فوری خود، با انتشار خبر دعوت بان کی مون از ایران برای حضور در نشست 22 ژانویه در سوئیس اعلام کرد: ایران قول داده است که نقش مثبت و سازنده ای را در این رابطه ایفاء کند.
براساس این گزارش، دبیر کل سازمان ملل متحد درنشست خبری اش افزود: به عنوان میزبان کنفرانس ژنو2 تصمیم گرفته است که از ایران برای حضور در این کنفرانس دعوت به عمل آورد
به گزارش رویترز، دعوت ایران در شرایطی صورت می گیرد که آمریکا، برخی از دولت های غربی و کشورهای حوزه خلیج فارس از ایده شرکت ایران در این مذاکرات حمایت نکرده بودند.
بان کی مون همچنین گفت او انتظار دارد ایران بزودی بیانیه ای را در ارتباط با دعوت صورت گرفته برای حضور در کنفرانس ژنو2 صادر کند.
خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از بان کی مون گزارش کرد تهران وعده داده است در صورت شرکت در نشست صلح سوریه ˈنقشی مثبت و سازنده ایˈ را ایفا نماید.
در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به دعوت بان کی مون از تهران ، مدعی شد که ایران دعوت سازمان ملل برای شرکت در نشست بین المللی صلح سوریه را پذیرفته است.
شبکه خبری ˈان بی سی نیوز ˈ نیز در خبری فوری با اشاره به دعوت بان کی مون دبیر کل سازمان ملل از تهران گفت: ایران به مذاکرات صلح سوریه پیوست.
به گزارش این شبکه، بان کی مون گفت سازمان ملل پس از اینکه ایران حاضر به قبول تشکیل دولت انتقالی پس از اسد شد، از این کشور برای پیوستن به کنفرانس بین المللی در ارتباط با سوریه دعوت به عمل آورد.
شبکه خبری الجزیره نیز گزارش داد: بان کی مون روز یکشنبه ( به وقت محلی) گفت که وی از ایران برای کنفرانس ژنو2، دعوت به عمل آورده است.
شبکه خبری الجزیره در همین حال به نقل از رویتر خبر داد که برخی از مخالفان دولت سوریه که خود را ائتلاف ملی سوریه می نامند در نخستین واکنش به دعوت رسمی از جمهوری اسلامی ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2 اعلام کردند: در صورت حضور ایران در این کنفرانس، در آن شرکت نخواهند کرد.
الجزیره در توضیح آورده است: خبرگزاری رویترز با اشاره به یک بیانیه تویتری که به وسیله مخالفان سوریه منتشر شده است گزارش داد که ائتلاف ملی تهدید کرده است از کنفرانس ژنو 2 خارج خواهد شد مگر اینکه بان کی مون دعوتش را از ایران پس بگیرد.
براساس این گزارش، گروه موسوم به ائتلاف ملی سوریه در جلسه ای که روز شنبه هفته جاری در استانبول تشکیل داد نهایتا تصمیم به شرکت در اجلاس ژنو 2 گرفت و اعلام کرد که امیدوار است این کنفرانس زمینه تشکیل دولت انتقالی در دولت سوریه بدون نفوذ بشار اسد رییس جمهوری این کشور باشد.
براساس این گزارش، کنفرانس ژنو دو که در سوئیس برگزار خواهد شد بیش از 35 کشور با هدف ایجاد یک دولت انتقالی در دولت سوریه به عنوان بخشی از راه حل موجود برای پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور شرکت خواهند کرد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا