خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پزشکیان: مجلس مقصر برهم ریختگی هاست

انصاف نیوز: دکتر مسعود پزشکیان در گفتگوی کوتاهی به پرسش های سایت افکار نیوز (منسوب به اصولگرایان) پاسخ گفته است که به همراه مقدمه ی این سایت در پی می آید:

مسعود پزشکیان از نمایندگانی است که در دولت دوم سید محمد خاتمی وزیر بهداشت هم بوده است، او اینک در کنار چندتن از دیگر نمایندگان مجلس نهم اقلیت کوچک اصلاح طلبان را نمایندگی می‌کند، اقلیتی که با توجه به روی کارآمدن دولت حسن روحانی برای مجلس دهم برنامه های مفصل تری دارند. هرچند خود پزشکیان از جزئیات این برنامه‌ها اعلام بی اطلاعی می کند اما شکی نیست که او در میان نمایندگان اصلاح طلب مجلس از تاثیرگذارترین آن ها است و پازل اصلاح طلبان در مجلس دهم بدون او تکمیل نخواهد شد.  پزشکیان در عین حال ارتباط خوبی هم با بدنه اصولگرای مجلس نهم دارد چنانکه این مشخصه از وی شخصیتی تاثیرگذار در فرایندهای سیاسی مجلس ساخته است. مشروح گفت وگوی افکارنیوز با نماینده مردم تبریز،آدر شهر و اسکو را در ادامه می‌خوانید.
آقای دکتر شما بعنوان یک اصلاح طلب تعریفتان از حزب چیست؟ 
من هم اصلاح طلبم هم اصولگرا هستم کی گفته که من اصولگرا نیستم، من در داخل یک حزب یا دسته نیستم چون اعتقاد ندارم به حزبهایی که داریم. 
یعنی شما حزبهایی که در داخل هستند را قبول ندارید؟ 
نه، به دلیل اینکه هدف روشن و اولویت برای هدف و قانونمندی ندارند و هرکس ساز خود را می‌زند که همین امر باعث تنش در سیاست و حتی در بقیه حوزه‌های دیگر نیز می‌شود؛ مگر غیر از این بود که تمام اصولگرایان تمام قد پشت سر احمدی‌نژاد ایستادند و برای او کار کردند، مدعی شدند که گذشتگان بد بودند و اکنون همه چیز بهتر می‌شود؛ چطور بعداً مخالف او شدند؟ در حال حاضر احزاب و حزب‌های ما در ایران بگونه‌ای رفتار می‌کنند که رنگ قانون و یا حتی تعریف قانون را نمی‌دانند مگر می‌شود حزبی وجود داشته باشد، برنامه و هدفی داشته باشد و کسی به اسم حزب بیاید و کاری غیر از اهداف حزب بکند؛ مگر اصلا چنین حقی دارند؛ پس معلوم می‌شود حزبی در کار نیست و افرادی که می‌آیند، فردا سلایق خودشان را اجرا می‌کنند و باز‌‌ همان عده‌ای که حمایتش می‌کردند، می‌گویند او را قبول نداریم. 
شما علت این نقص را در چه چیزی می‌بینید؟ 
ما هنوز نتوانسته‌ایم ادبیات درستی از سیاست و احزاب که زیر مجموعه ای از سیاست است داشته باشیم؛ زمانی به علت نبود سازمان‌ها و ارگان‌ها، آدمی که هیچ مهارت و پشتوانه تخصصی، علمی و فکری نداشت، آمد و مملکت را به دست گرفت؛ نتیجه‌اش این شد که تورم، بیکاری و گرانی افزایش پیدا کرد و هزینه کشور برای ارتباطات خارجی افزایش یافت. 
به نظر شما تعامل اصولگرایان با دولت روحانی تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟ 
هر کاری کردند نسبی بود، افرادی که اصولگرایان میانه هستند و یا بهتر بگویم منطقی هستند جاهایی که نیاز باشه با دولت هستند و جایی احساس کنند دولت خلاف قانون رفتار می‌کند انتقاد می‌کنند، مشکل ما همیشه با آن دسته از افراد تندرو بود چه اصلاح طلبان چه اصولگرایان که با هر اقدامی که انجام می‌دانند در تمامی زمینه‌ها تنش ایجاد می‌کردند اکثرا بلندگو دست اصولگرایان بود و این به هم ریختگی و سیاه نمایی بیشتر به چشم می‌آمد افراد تندرویی که منطقی نیستند  در دولت قبل بودند همچنان هم حوزه‌ نفوذشان بیشتر شده است. 
علت اینکه بلندگو در دست اصولگرایان بود را در چی می‌دانید؟ 
اوایل انقلاب تعاملی بین این جناح‌ها بود و قدرت در دست می‌گرفتند در این چند سال اخیر انحصاری شده است که مدتی دست یک گروه قدرت است و مدتی بعد در دستان جناح دیگر، تندروهایی که در هر یک دسته دوطرف وجود دارد تعادل بهم ریخته‌اند حتی بین خودشان که همین منجر به آشفتگی در وضعیت سیاسی، اقتصادی و… می‌شود که مزید بر علت است البته طبیعتاً مقام معظم رهبری خیلی جا‌ها جلوی تندروهایی را گرفته اند و حتی خودشان هم به صراحت مطرح کردند بدون هماهنگی و مجوز قانونی شعار ضد ولایت ویا طرفدار ولایت صادر نشود.به نظر من هم هرکس این کار را کند خلاف شرع و قانون را انجام داده است. 
با توجه به مذاکرات انجام شده و حضور اقای ظریف بعنوان وزیر امور خارجه کشورمان ارزیابیتان چیست؟ 
ظریف فرد کار‌شناس با تجربه است و از اول نیز در امور خارجه بود و در کشور امریکا تجربیات فراوانی داشته که همین می‌تواند کمک کننده در تمامی مسائل بین المللی باشد و به نظر من تا به امروز موفق بوده است. اینک شاهد نشانه‌های مثبتی در زمینه اقتصاد هستیم کنترل در بازار دلار ارز و طلا، همچنین رونق اقتصادی و بورس کاهش تورم ولی چند سالی طول می‌کشد تا اثرات خود را نشان دهد. به نظر من مسئولان سیاسی چه در داخل و چه در خارج، ادبیات خود را باید به سمت کاهش اختلاف‌ها سوق دهند. گفت‌وگو‌ها با دیگر کشورهای دنیا از نقطه نظرات نزدیک به هم شروع می‌شود و نمی‌توان در اول راه، همه مشکلات را حل کرد همچنین با حفظ عزت کشورمان می‌توانیم با همه دنیا ارتباط داشته باشیم؛ چرا که نتیجه عدم ارتباط با دنیا را امروز به عینه می‌بینیم. 
اصلاح طالبان به طور مشخص چه برنامه‌ای برای مجلس دهم دارند؟ 
اطلاعی ندارم، اما باید برنامه دقیقی داشته باشند اگر بخواهند در صحنه حضور داشته باشند. سازماندهی مشخصی وجود ندارد به هرحال جامعه رای گیری بر اساس وضعیت آن زمان شکل می‌گیرد و اینکه از الان پیشگویی کنیم کار درستی نیست ما باید سعی کنیم انتخاباتی بدون مداخلات غیر قانونی داشته باشیم و البته مردم هم دیگر رای به تندروهای هر دو جناح نخواهند داد.
حضور ناطق نوری چطور ارزیابی می‌کنید؟ 
در بین اصلاح طلبان یا اصولگرایان؟
اصلاح طلبان.
قبلا هم گفتم آقای ناطق نوری آدم آزاده‌ای است و تصور می‌کنم با ورود ایشان به جمع اصلاح‌طلبان، مجلس دهم به بالندگی خود در عرصه سیاست داخلی و خارجی خواهد رسید. به نظر من ناطق نوری اصولگرای با معنایی است که تفاوت زیادی با بقیه اصولگرایان دارد. حضور ناطق نوری در مجلس دهم بازی را کلاً می‌تواند تغییر دهد
در انتخابات مجلس دهم ثبت نام می‌کنید؟ 
هنوز چیزی نمی‌دانم
با توجه به اینکه نمایندگان وظیفه نظارتی بر دولت داشتند مجلس نهم را چقدر در مشکلات بوجود آمده در کشور مقصر می دانید؟ 
به نظر من مقصر اصلی که الان وضعیت جامعه به هم ریخته مجلس است حتی بیشتر از دولت [قبلی]؛ حضرت امام (ره) فرمودند: صلاح بدبختی مردم از مجلس است؛ ما نماینده‌ها اگر قانون را جدی بگیرم و محکم باشیم دولت مثل ما عمل می‌کند و نمی‌تواند خلاف قانون عمل کند پس مقصر اصلی ما نمایندگان هستیم و باید در این زمینه جوابگوی مردم باشیم.
نظرتان در مورد دانشگاه احمدی‌نژاد چیست؟ 
خبر ندارم آخه چگونه شد که احمدی‌نژاد دانشگاه دار شده است
اگر احمدی‌نژاد پیشنهاد تدریس بدهد قبول می‌کنید؟ 
نه، مگر من بیکارم!
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا