خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ارزیابی یک کارگردان تئاتر از وضعیت محیطی تئاتر شهر

یک کارگردان تئاتر درباره وضعیت نابسامان پارک دانشجو و محیط اطراف تئاتر شهر گفت: بزهکاران اجتماعی سالیان سال است که در اطراف تئاتر شهر رفت و آمد دارند و آنجا به مکانی تبدیل شده که مدام در حال چهره عوض کردن است.

هادی عامل، کارگردان تئاتر در گفت‌وگویی با ایسنا، با اشاره به اینکه پارک دانشجو به فضایی تبدیل شده که هر نهادی هر طور که بخواهد آن را دستکاری می‌کند، بیان کرد: مثلا ایامی هست که در اطراف تئاتر شهر جشن و بازارچه‌های خیریه برگزار می‌شود و مدام در حال چهره عوض کردن است و شکل ثابتی ندارد که این اتفاقات اصلا در شان وجه فرهنگی و تئاتری آن مکان نیست.

وی در ادامه افزود: مشخص است که برای این محل، برنامه مدونی نوشته نشده است و خود مسوولان تئاتر شهر هم درباره فضای بیرونی که حتی تمام سنگ فرش هایش برای تئاتر شهر است و مانند حیاط این مجموعه است برنامه‌ای ندارد. در واقع  تمامی این فضا و تخت حوض همه برای تئاتر شهر است، درصورتی که هر روز به طریقی کاربری آن را عوض می‌کنند. یک روز برای مترو، روز دیگر در تصرف دستفروشان و دوره‌گردان است؛ این درحالی است که خود تئاتر شهر هم برای تملک داشتن به این فضا  برنامه‌ای ندارد.

عامل با بیان اینکه “متاسفانه خود تئاتر شهر هم برای خیلی از اتفاقاتی که در محدوده این بنا رخ می‌دهد، کوتاه آمده است” گفت: تئاتر شهر درباره پارکینگ پشتی ساختمان کوتاه آمد و در آنجا مکان دیگری ساخته شد و به همین ترتیب خیابان پشتی که محلی بود برای عبور ماشین‌های بزرگ تا وسایل دکور را به کارگاه دکور برسانند را آن ساختمان گرفت و اکنون به پیاده رو تبدیل شده است.

وی با انتقاد از شرایط موجود به طنز گفت: از هر طرف فضای اطراف تئاتر شهر گرفته شده است و اصلا اتفاق علمی تخیلی نخواهد بود که  تا چند سال دیگر مثلا سال 1420  فضایی برای نشستن دستفروشان هم نباشد. خود مجموعه تئاتر شهر که متولی پارک دانشجو است، باید این بنا را حفظ کند تا اتفاقاتی مثل دزدیده شدن دستگیره‌ها و بعد کاشی‌ها و کتیبه‌ها رخ ندهد.

هادی عامل با تاکید بر اینکه ” باید برای این میراث فرهنگی احترام قائل شد” بیان کرد: این مکان فرهنگی به امانت به ما سپرده شده و باید به مانند جان یک آدم، از آن حفاظت و حراست کنیم. مدیران فرهنگی و به خصوص مدیریت تئاتر شهر وظیفه انجام چنین کاری را برعهده دارند.

او  درباره ی تجربه‌ی خود از وضع نامناسب و نابه سامان اطراف تئاتر شهر گفت: ما در زمستان اجرا داشتیم و چند ولگرد برای فرار از سرما به پشت درب تئاتر شهر آمده بودند و بلند صحبت می‌کردند و صدایشان به  روی صحنه می آمد و اجرای نمایش را با مشکل مواجه کرده بود.

کارگردان «اخکگندو» در پایان با اشاره به اینکه “حصار کشیدن به دور تئاتر شهر باعث می‌شود که این مکان فرهنگی به مانند یک پادگان شود” افزود: اکنون شاید بشود با دورگردها حرف زد و آنها را از تئاتر شهر دور کرد ولی وقتی حصار کشیدند بعید می‌دانم بشود با آن قدرتی که این حصار را کشیده است، صحبت کرد. این اتفاق مناسب با شان تئاتر نیست. تئاتر باید در دل مردم و در دسترس آنها باشد و هرکسی بتواند از این فضا استفاده کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا