خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش کامل ایسنا از مناظره سوم

سومین و آخرین روز مناظره‌های کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری در شبکه یک سیما، جمعه 17 خرداد ماه 92 برگزار شد و هشت کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به بیان برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود درباره سیاست داخلی و خارجی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ضرغامی رییس سازمان صداوسیما پیش از آغاز مناظره جمعی 8 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در جمع آن‌ها خاطرنشان کرد: منعی در نقد یا تعرض متقابل کاندیداها پس از بیان دیدگاه‌های هر یک از آن‌ها، نسبت به هم وجود ندارد.

دور اول و دوم مناظره‌ کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه‌ها و دیدگاه‌های اقتصادی و فرهنگی – اجتماعی بود.

در ابتدای سومین مناظره تلویزیونی ریاست جمهوری، سیدمحمد غرضی پیشنهاد کرد که مناظره چهارم بین هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

محمدرضا عارف در ابتدا خطاب به مجری برنامه گفت: در دو مناظره اول می‌شد این جمع‌بندی را داشت که کاندیداها تلاش کردند تا برنامه‌های خود را ارائه کنند بهتر بود طوری جلو می‌رفت که مردم بتوانند برنامه‌ها را با هم مقایسه کنند.

وی با بیان اینکه “در نقطه‌نظراتی که از طرف مردم دریافت کردم به خصوص در سفری که دیروز داشتم، مردم می‌گفتند که خیلی اختلاف برنامه‌ها روشن نشد”، افزود: امروز مناظره سیاسی است، اگر جهت مناظره به سمتی باشد که مردم بتوانند کاندیدای اصلح را تشخیص بدهند، بهتر است. لذا اگر امکان دارد به هر کاندیداها وقت بدهید که خودشان، عملکردشان و سوابقشان و توانایی‌شان را در اداره کشور معرفی کنند. به هرحال دهه چهارم انقلاب، دهه پیشرفت و عدالت است، روش سعی و خطا را نمی‌توانیم خیلی دنبال کنیم. اگر به این صورت پیش برود، مردم بهتر می‌توانند کاندیدای اصلح را تشخیص دهند.

مرتضی حیدری مجری مناظره تلویزیونی نیز در این باره گفت: اکنون تغییر در شیوه و زمان‌بندی برنامه امکان‌پذیر نیست. مگر اینکه دوستان کمیسیون تبلیغات در ادامه نظر دیگری داشته باشند و به ما ابلاغ کنند. اتفاقا بینندگان و مخاطبان عکس این را درخواست می‌کنند و می‌گویند ما در برنامه‌های مستند نامزدها و گفت‌وگوها، دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات کاندیداها را شنیده‌ایم و آنچه برای ما مهم است، تفاوت دیدگاه‌ها و مقایسه همزمان است. اصل براین است که رقبا خودشان را نسبت به هفت نفر دیگر، برای اداره کشور شایسته‌تر می‌دانند. بگویند به چه دلیل رقیب شایسته‌تر نیست و خودشان شایسته‌ترند و این در نقد برنامه‌ها بهتر روشن می‌شود.

سیدمحمد غرضی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نیز در پیشنهادی گفت: چون وقت زیادی تا انتخابات باقی مانده، یک جلسه دیگر ترتیب بدهیم زیرا از حالا تا هفت روز دیگر اتفاقات زیادی می‌افتد و این هم میسر است که جلسه دیگری داشته باشیم.

مرتضی حیدری نیز اظهار کرد: ما به عنوان رسانه ملی از این موضوع استقبال می‌کنیم و امیدواریم دوستانمان در ستاد تبلیغات این پیشنهاد را بررسی کنند.

به گزارش ایسنا در ادامه محسن رضایی دیدگاه‌های خود درباره مسایل سیاسی را بیان کرد و دیگر نامزدها به نقد دیدگاه‌های وی پرداختند.

محسن رضایی: امروز مردم ایران از کشمکش‌ها و نزاع های سیاسی خسته شده‌اند.امروز کشمکش‌های سیاسی دیگر جوابگو نیست، هر چند که جناح‌های سیاسی سرمایه‌های مهم ما هستند، اما دیگر مدیریت جناحی جواب نمی دهند، بدنبال این هستیم که دولتی داشته باشیم که پاسخگوی اقشار مختلف مردم باشد. بنابراین می خواهم دولت فراگیر و جامعی ایجاد کنم برای ما مهم این است که زندگی مردم را بهبود دهیم و سیاست خارجی را به نحوی پیش ببریم که به یک دیپلماسی موفق اقتصادی برسد. پیوندها و روابط خود با کشورهای منطقه و اسلامی را گسترش خواهیم داد و به نحوی ساماندهی می کنیم که در صحنه بین الملل بتوانیم توسعه اقتصادی و فرهنگی را در کنار دستیابی به قدرتی که امروز در دست داریم گسترش دهیم.

تحقق حق مردم به فداکاری بزرگ نیازمند است از سوی دیگر باید دولتمردانی روی کار بیایند که پیش از این که به فکر جناح و گروه خود باشد به فکر احیای حقوق مردم باشند کشمکش‌های سیاسی کافی است. دولتی تشکیل خواهم داد و توجه همه را به سمت تحول در اقتصاد و فرهنگ جامعه سمت و سو خواهیم داد که از همه افراد توانمند این سرزمین استفاده کند قول می‌دهم منازعات سیاسی پایان یابد میزهای گفت‌وگو را تشکیل خواهم داد و آزادی‌های مشروع را در داخل کشور تثبیت و حمایت می کنم و قوانین و مقرراتی را تدوین خواهم کرد که همه بتوانند از حقوق خود دفاع کنند.

به گزارش ایسنا کاندیداهای دیگر در نقد اظهارات رضایی گفتند:

ولایتی: سیاست دکتر رضایی در رابطه حل مساله هسته‌یی چیست؟

روحانی: جناب رضایی به بحث اداره و مدیریت در شرایط جدید اشاره کرد و می‌خواهم تاکید کنم اگر می‌خواهیم کشور را در مسیر جدید قرار دهیم، باید به وحدت و انسجام در کل جامعه بپردازیم که برای سیاست داخلی و خارجی ما اساس است و باید مدیران دلسوز و کاردانی که منزوی شده‌اند به تخصص خود برگردند و از اصل جذب حداکثری و دفع حداقلی را اجرا کنیم. در سالهای اخیر نه تنها نتوانستیم غیر هم فکر را جذب کنیم بلکه دوستان و نیروهای انقلابی را از دست داده ایم لذا باید تیر حذف را کنار گذاشته و از مدیران باتجربه استفاده کنیم. مدیریت جامعه باید دارای ثبات و بر مبنای ضابطه و نه رابطه باشد که در این صورت می‌توانیم قدم موثری برداریم.

حدادعادل: آقای رضایی در مورد سیاست خارجی روش خود را توضیح نداد بلکه نتایج را گفت. اینکه دیپلماسی موفق اقتصادی و پیوند با همسایگان و در صحنه بین‌المللی موثر باشیم، اینها نتایج کار است که به آن اشاره شد. بنابراین می‌خواهم بدانم ایشان با کدام روش می‌خواهند در عرصه سیاست خارجی فعالیت کنند؟

جلیلی: نکته خاصی ندارم.

قالیباف: رفتن به سمت وحدت، اساس کار است اما تجربه گذشته نشان داده که اصولگرایان و اصلاح‌طلبان عملا خلاف این عمل کرده‌اند و رفتار جناحی داشته‌اند. شما به چه روشی می‌خواهید با این عمل مقابل کنید؟

عارف: شما به مساله آزادی اشاره کرده‌اید؛ من می‌خواهم در این زمینه چند مثال بزنم. چند روز قبل من به بازار تهران رفتم که در آنجا شعار درود بر عارف و سلام بر خاتمی را دادند و چند نفر از آنها را چند ساعت دستگیر کردند و با پیگیری من آزاد شدند. میزبان من در آذربایجان غربی دستگیر شده و خانواده او از وی اطلاعی ندارند. ما وقتی می‌خواهیم حماسه سیاسی خلق کنیم نباید با این تنگ‌نظری‌ها مواجه شویم. عکس من، خاتمی و سیدحسن خمینی در یک پوستری در کنار هم قرار گرفته بود که در بعضی از استان‌ها از پخش این پوستر جلوگیری شد. رهبری اشاره کرده‌اند که باید برای پیشرفت از همه ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده کرد. راهکار شما برای جلوگیری از این اقداماتی که مثال زده چیست؟

غرضی: سیاست داخلی مبنی بر جلب رضایت عامه است که با فرمایشات شما مغایرت ندارد، اما آیا جلب رضایت عامه از طریق کانال‌های تعریف شده است یا می‌خواهید کانال‌های جدید تعریف کنید؟ برای از بین بردن مشکلات کشور باید روش‌های جدیدی معرفی کرد که به جلب رضایت عامه بیانجامد. در مورد سیاست خارجی، انعکاس استعداد داخلی بسیار مهم است. آیا مشکلات داخلی کشور و عدم وجود یک تناسب بین استعدادهای داخلی به شما اجازه می‌دهد که در سیاست خارجی دولتی را انتخاب کنید که بتواند به حل مساله کمک کند؟ به طور مثال در داخل کشور با مشکلاتی همچون بیکاری، تورم، مواد مخدر و گرفتاری‌های وسیع سیستمی به خصوص گرفتاری‌های وسیع دولتی در رابطه با مردم که از عدالت خارج شده است، روبه‌رو هستیم. در این وضعیت در مقابله با جریان خارجی چه ابزاری دارید که آنها را قانع کنید در داخل کشور صاحب قدرت هستید؟

رضایی در دفاع از خود: خوشحالم که بسیاری از اظهارات دوستان موید رویکردهای من در اداره کشور بوده است من اولین اقدامی که انجام خواهم داد این است که هر کسی را سر جای خود قرار خواهم داد افراد در کشور ما سرجای خود نیستند و 50 درصد مشکلات از همین است. من دولت فراگیر را با محوریت دو موضوع یکی کارآمدی و با عرضه بودن افراد و دیگری قبول داشتن رهبری و نظام جمهوری اسلامی تشکیل خواهم داد.

از این جا به بعد برایم مهم نیست که چه کسی از چه جناحی است به همین خاطر از همه اقوام و اقشار استفاده خواهم کرد. بنده در مسئولیت‌هایی که در سپاه داشتم از تمام افراد استفاده می‌کردم و از همه جناح‌ها و گرایش‌هایی که بودند فرمانده تربیت کردم.

درباره آزادی نیز باید بگویم که من به آزادی‌خواهی به عنوان یک احساس نمی کنم ما باید نهاد آزادی را در جامعه مستقر کنیم در غیر این صورت همچون صد سال گذشته آزادی تنها یک شعار خواهد ماند.برخی صحبت‌ها حاکی از دعوا است در حالی که ما می خواهیم همین دعواها را حل کنیم. کشمکش بس است مردم مشکل نان دارند این مشکلات باید تمام شود.

من معتقدم مدیریت جناحی کارش تمام شده و ما دولت فرا جناحی می خواهیم البته نه این‌که افراد که در جناح‌های مختلف هستند و گنجینه‌های این نظام هستند کنار بگذاریم.

در سیاست خارجی نیز ما از استراتژی قیچی استفاده خواهیم کرد، یعنی با توانمندی‌ها و قدرت و توانمندی کشور نشان خواهیم داد که تحریم‌ها اثرگذار نبوده و از سوی دیگر قوی‌ترین دیپلمات‌ها را بسیج می‌کنم تا با کمک آن‌ها تحریم‌ها را از سر راه برداریم. پرونده هسته‌یی را نیز خاتمه خواهیم داد. آن‌ها می‌خواهند زمان را از ما بگیرند اما من جلوی گذشت زمان را می‌گیرم.

رضایی که به دلیل اتمام زمان سه دقیقه‌ایش، سخنانش ناتمام ماند خطاب به مجری برنامه گفت: این طور که نمی‌شود؛ تا صحبت منعقد می‌شود و جواب دهیم وقت تمام می‌شود و صحبت‌ها جریده جریده می‌ماند.

در ادامه سومین روز مناظره نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، محمدباقر قالیباف دیدگاه‌های خود درباره سیاسی را بیان کرد و دیگر نامزدها به نقد دیدگاه‌های وی پرداختند.

محمدباقر قالیباف: من بحث را از سیاست خارجی شروع می‌کنم که نکته مهم و جدی امروز ماست و نقش کلیدی و تاثیرگذاری در اداره کشور دارد. سوال اینجاست که ما در سیاست خارجی چه هدفی را دنبال می‌کنیم؟ سیاست خارجی باید منافع ملی، امنیت ملی و هویت ملی و دینی و انقلابی ما را تضمین کند. این رسالتی است که برعهده سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی کشور است. سیاست خارجی نیز مثل بقیه حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاست داخلی نباید خارج از سیاست‌های کلان حرکت کند، اما آیا دستگاه دیپلماسی ما که مدیریت اجرایی تحقق این اهداف را برعهده دارد، از توانایی لازم برخوردار بوده یا نه؟

حوزه دیپلماسی ما در سالیان گذشته نتوانسته در تحقق اهداف سیاست خارجی محقق باشد. در بحث هدفمندی یارانه‌ها می‌بینیم کسی با این موضوع مخالف نبود ولی می‌بینیم ضعف آن در اجرا معلوم شد. در سیاست خارجی هم ما در رویکردها دچار اشکال نیستیم اما جایی که باید در جهت تحقق آن حرکت کنیم، چالش جدی ماست. ما نیازمند تغییر رویکرد مدیریتی برای اداره جامعه هستیم که یک بخش آن سیاست خارجی است که کارنامه قابل قبولی در آن نداشته‌ایم. البته زحمات به جای خود اما در سیاست خارجی شرایط بین‌المللی مرتب در حال تغییر است و لذا باید به روز و با دریافت و تحلیل صحیح حرکت کنیم.

پنج محور جدی در حوزه دیپلماسی وجود دارد. یکی تحقق انسجام داخلی است، دولتی که درون کشور مورد تحسین مردم نباشد، پشت هیچ مذاکره یا مقاومت و استقامتی مورد توجه مردم دنیا قرار نمی‌گیرد، باید درون کشور الگوی درستی داشته باشیم. دیپلماسی فعال منطقه‌ای نیز باید مورد توجه قرار گیرد که از مزیت‌های نسبی و نقطه قوت ماست. نکته دیگر فعال کردن دیپلماسی اقتصادی است که یا در آن تعطیل بوده‌ایم یا کارنامه مشخصی نداریم.

حوزه دیپلماسی عمومی هم نیازمند توجه است. همچنین راهبرد مقاومتی مقتدرانه و رقابت هوشمندانه در سطح بین‌الملل باید مورد توجه باشد.

به گزارش ایسنا کاندیداهای دیگر در نقد اظهارات قالیباف گفتند:

عارف: در مناظره قبلی به توانایی‌ها و مدیریت بخشی خود تاکید کردید در حالی که یکی از مشکلات مدیریتی امروز کشور بخشی‌نگری است که مدیران ما حتی‌الامکان تلاش می‌کنند مشکلات بخشی خود را حل کنند و چندان به تاثیرات آن بر بخش‌های دیگر توجه نمی‌کنند، در مورد الگوی معماری ایرانی- اسلامی که در مناظره قبل تاکید داشتید شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد آن اقدام کند می‌پرسم با توجه به اینکه شما در این بخش مدیر اجرایی بودید آیا نمی‌توانستند پیشنهاددهنده باشید زیرا بسیاری از مصوبات را این دستگاه اجرایی پیشنهاد می‌دهد.

با این بخشی‌نگری که فقط و فقط پروژه‌های عمرانی شهر تهران را دنبال کنیم آیا از برخی مسائل و مشکلات شهر و استان غافل نمی‌شویم مانند موضوعات مربوط به محیط‌ زیست.

در زمان شهرداری شما قیمت زمین حدودا به طور متوسط شش برابر شده است آیا فروش تراکم در تهران در افزایش قیمت زمین سهیم بوده است یا خیر؟ شما تراکم را برای انجام پروژه‌های عمرانی شهر تهران پیش‌فروش کردید آیا این موضوع صحیح است یا خیر؟

قالیباف: همین جا تکذیب می کنم.

عارف: اجازه دهید سوال من تمام شود.سوال من این است شما در دو بخش خدمت فعال و موفق بوده‌اید در حالی که ریاست جمهوری مدیریت فرابخشی می‌خواهد خواهش می‌کنم توانایی خود را برای مدیریت فرابخشی به استحضار مردم خوب کشورمان برسانید.

روحانی: من تعجب کردم که آقای قالیباف در زمینه سیاست خارجی گفت که سیاست خارجی ما ناموفق بوده است. سیاست خارجی در دولت سازندگی توانست تکنولوژی را از خارج وارد کند و باقی‌مانده سرزمین ما را از بعثی‌ها پس بگیرد و تحول بزرگی در کشور ایجاد کند و با کمک شورای عالی امنیت ملی ما توانستیم اسرا را به کشور برگردانیم و در این دوره هم صدام در سازمان ملل محکوم شد. در دوره خاتمی کشور از بحران نجات پیدا کرد در آن دوره اتفاق 11 سپتامبر رخ داد و دو کشور منطقه مورد تهاجم قرار گرفت و ایران همیشه در لیست حمله قرار داشت اما ایران توانست با تدبیر از این مسیر جدا شود و بالاترین بهره‌برداری را در سیاست خارجی داشته باشد دشمن ما در افغانستان و عراق منکوب شد و ایران سالم ماند و ما به مردم عراق و افغانستان کمک کردیم سیاست خارجی آن هشت سال بسیار موفق بود و من نمی‌خواهم بگویم در این هشت سال هم در همه زمینه‌ها ناموفق بوده است.

غرضی: ما در دولت که بودیم یاد گرفتیم سیاست خارجی انعکاسی از استعداد داخلی است، اما این که برویم در مقابل کشور دیگری سیاست مان را عوض کنیم یا کسی را پیدا کنیم نامه جداگانه‌ای بنویسند این صحیح نیست؛ چرا که هیچ کشوری به ما با تغییر اشخاص ذهنش عوض نمی‌شود، تصور نکنید که سیاست خارجی کشور اگر موفق یا ناموفق بوده مربوط به اشخاص است، بلکه مربوط به اضطرار داخلی بوده است لذا از ابتدا باید استعداد داخلی را تنظیم کنیم این که من بگویم دولت عوض شده هیچ کس در دنیا این را نمی پذیرد بنابراین این ها مسائلی است که باید به آن هاتوجه کنیم. در حالیکه امروز استعداد داخلی تغییر چندانی پیدا نکرده و پیشنهاد شما عملی نیست، اگر هست بفرمایید.

در مورد سیاست داخلی نیز آیا استعداد جمعی را در عقبه خود دارید که مشکلات سیاست داخلی را حل کند و همه کشور را تحت پوشش قرار دهد؟

رضایی: سوالی ندارم در فرصت بعدی صحبت می کنم.

ولایتی: در مورد سیاست خارجی مطالبی را که آقای قالیباف گفت صحیح بود، اما نکات دیگری است که باید به آنها توجه شود که مهمترین مطلب تربیت نیروی کارآمد است. و ما احتیاج به تخصص داریم.

بنده زمانی که در وزارت امور خارجه بودم دانشکده وزارت خارجه تاسیس شد و از آن زمان تاکنون 800 کارشناس آگاه به دو زبان دنیا تربیت شد و زمانی در وزارت خارجه‌ای کار را شروع کردیم که 9 سفیر داشتیم و روزی که من از اینجا آمدم بیرون سفیران و کارداران حدود 130 نفر می‌شدند.

این درحالی است که دانشکده مذکور حالت نیمه تعطیل درآمده و دیگر آن رسالت سابق را برای خودش قائل نیست. زیرا برای آن امتحان ورودی گذاشتند که افرادی که لیسانس علوم سیاسی و رشته‌های مرتبط دارند، می توانند وارد این دانشکده شوند درحالی که در این دانشکده از ابتدا گزینش وجود داشته است و از همان ابتدا نیز افراد به صورت کارورز مشغول به کار می‌شدند.

تمامی این مسائل در مدتی باعث شد که بتوانیم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را فعال کنیم. زیرا با دیپلماسی زمان شاه نمی توانستیم کار کنیم. وزارت امور خارجه از معدود وزارتخانه‌هایی بود که از صفر شروع شد و بعد از انقلاب اسلامی فعال شد. بنابراین باید تلاش کنیم کارشناسانی که آشنا به مسائل بین المللی هستند را تربیت کنیم تا بتوانند در صحنه بین المللی فعالیت ویژه‌ای داشته باشند زیرا روابط بین کشورها رابطه بین آدم‌ها است.

حداد عادل: مساله‌ای که آقای عارف گفتند که در بازار تهران چند نفر اسم ایشان و آقای خاتمی را آوردند دستگیر شدند و یا این اتفاق در تبریز افتاده است، من این موضوع را انکار نمی‌کنم که آقای دکتر خلاف می‌گویند، ولی حتما سلیقه فردی بوده است.

عارف: این اتفاق رخ داده است باید جلوی سلیقه‌های فردی گرفته شود.

حداد عادل: این اشتباهی است که در هر دوره‌ای و حتی ممکن است اگر شما رییس جمهور شوید، رخ دهد که یک فردی در تشخیص دچار اشتباه شده است.

عارف: من نمی‌توانم به آذربایجان بروم و از آنها خجالت می‌کشم.

حدادعادل: در هنگام ورود ما به صداوسیما طرفداران آقای عارف در مدخل ورودی خیابان ایستاده و عکس‌های آقای خاتمی و ایشان را در دست داشتند و شعار می‌دادند و هیچ‌کسی با آنها کاری نداشت و این تلقی پیش نیاید که در کشور ما چنین حالتی وجود دارد.

فیلم‌های مستندی که این شب‌ها پخش شد، آقای خاتمی درباره عده‌ای صحبت کردند پس خوب است گفته شود که اگر این اتفاق افتاده مربوط به شرایط کلی کشور نیست.

آقای روحانی نیز در صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که سیاست خارجی موفق بوده است، بنده هم معتقدم که ما از اول انقلاب تاکنون موفقیت‌های زیادی در همه دولت‌ها و در سیاست خارجی داشتیم و در هر دوره‌ای مشکلاتی بوده است.

ما که در مجلس ششم بودیم، نمایندگان مجلس ششم مرتب در نطق‌های قبل از دستور می‌گفتند در دوره آقای هاشمی کشور به بحران کشیده شده بود و آقای خاتمی آمده تا کشور را از بحران نجات دهد و در واقع تقصیرها را روی دوش آقای هاشمی می‌انداختند. در همین دوران بود که دادگاه میکونوس به وجود آمد که رییس جمهور را از خروج از کشور ممنوع کرده بودند.

همچنین قصه محور شرارت که بوش به ایران نسبت داد بعد از آن همه حرف‌هایی بود که در سیاست خارجی اتفاق افتاده بود. خوب است که این موارد گفته شود که تصور نشود که کارنامه همه 20 است و یک دوره خاصی زمستان بوده است.

عارف: خوب است که شما موضع خود را مشخص کنید.

حداد عادل: این اتفاق بدی بود.

عارف: دشمنان ما چنین حرف‌هایی را زده بودند. موضع دولت در آن دوران در قبال غرب و آمریکا شفاف بود.

حداد عادل: حرف من این است که هر موضع‌گیری که در خارج از کشور می‌شود، نباید آن را به حساب ضعف مدیریت داخل بگذاریم.

جلیلی: من درباره اظهارات آقای قالیباف می خواهم نکاتی را عرض کنم منطقه گرایی و دیپلماسی اقتصادی که ایشان فرمودند الان هم هست سوال اینجاست که چگونه می‌خواهند اجرا کنند این که سیاست خارجی براساس منافع ملی و ارزش‌ها باید باشد، درست است اما اگر سیاست خارجی کشوری در تقابل و تعارض با شما بود چگونه عمل می‌کنید؟ در برنامه راهبردی شما جمله‌ای ذکر شده تحت این عنوان که “اگر دنبال نظم هستیم، نباید به طوری عمل کنیم که جلوه آن به چالش کشیدن قدرت هژمونی باشد” یکی از بحث‌های ما همین است که قدرت هژمونی موجود در جهان را قبول نداریم و با آن چالش می کنیم ما در چالش با نظامی هستیم که می خواهد خود را به زور حاکم دنیا کند. اما نکاتی مطرح شد را قبول دارم یکی از رویکردهای بسیار مثبت نظام ما در سیاست خارجی و قدرتش در این است، دستگاه‌ها باید خود را با این منطبق کنند. من قبول دارم که قدرت لازم را ندارد.

وزارت خارجه ما به دلیل برخی از تدابیری که از ابتدای انقلاب صورت گرفته است، آن ظرفیتی که باید داشته باشد با بار بزرگی که بر دوش آن است، فاصله دارد. باید قوی‌تری از این باشد که بتواند عمل کند.

اما آقای روحانی نکته‌ای مطرح کردند و همچنین آقای عارف صحبت‌هایی کردند که البته آقای حداد عادل اشاراتی داشتند فکر می کنم منظور آقای حداد عادل این است که در زمانی که برخی دوستان شعار همراهی با این نظم را می دادند و می‌گفتند باید از این تقابل‌ها جلوگیری کنیم پاسخش چه بود؟ نتیجه‌اش این بود که در دوره آقای هاشمی دو حکم جلب برای ایشان آمد و در زمان آقای خاتمی این بود که بعد از این همه همکاری در قضیه افغانستان گفتند ایران محور شرارت است، نه این که حرف‌های آنان درست باشد، بحث این است که این شیوه غلط است، اگر با این شیوه بخواهیم وارد شویم نتیجه‌اش همین خواهد بود که دیدیم.

روحانی:ولی منافع ملی کشور حفظ شد.

جلیلی: منافع ملی کشور کی حفظ شد؟ دقیقا در دورانی بود که عده‌ای نگران بودند که به عراق و افغانستان حمله شد حالا نکند به ایران هم حمله کنند. اما ظرفیتی ایجاد شد که آمریکا هم در افغانستان زمین گیر شد هم در عراق.

روحانی:کی؟ دقیقا در دوره آقای خاتمی بود که آمریکا زمین گیر شد این طور است.

جلیلی: آمریکا که از سال 82 وارد شد، سال چند مجبور به خروج از آن شد؟

روحانی:از سال 83 آمریکا گرفتار شد.

جلیلی:آمریکا با اقتدار آمد برخی می گفتند ما گفت و گوهایی که در بحث هسته‌یی در تهران داشتیم نتیجه گفت‌وگوهای بغداد بود. چون ایران ترسید این را آقای بلرر گفته است.

روحانی:‌درست نیست.

جلیلی:این اظهاراتی است که آن‌ها مطرح کردند.در چنین فضایی که نگرانی ایجاد کرده بودند احساس می کردند با دو حمله به عراق و افغانستان می توانند ایران را مرعوب کنند. اما اتفاقا فضایی ایجاد شد که توانست آنان را زمین گیر کنند.

روحانی:تاریخ را که نمی توانیم تحریف کنیم.

جلیلی: در قضیه عراق خودشان درخواست داشتند که با آنان مذاکره کنند. کسانی که احساس می کردند آمریکا بعد از عراق و افغانستان ممکن است به سراغ ایران بیاید نه تنها این طور نشد، بلکه آمریکا به دنبال درخواست مذاکره با ایران افتاده بود تا بتواند جان سالم به در ببرد.این می تواند اقتدار ایجاد کند.

مطلبی را که آقای عارف به آن اشاره کردند و فرمودند اگر می خواهیم از سلایق جلوگیری کنیم راهش قانون است ما با قانون می توانیم جلوی سلایق بیاستیم اگر بیاییم به صراحت از کسانی که بزرگترین بی قانونی را مرتکب شدند با افتخار یاد کنیم همان حمایت از سلایق می شود. اگر کسی خلاف قانون عمل کرد و ظلم بزرگی به نظام کرد با افتخار از آن یاد کردیم…

عارف:آیا درود بر خاتمی خلاف قانون است؟

جلیلی:بحث من ایشان نیست ما در انتخاباتی که داریم یک قانون و چارچوبی داریم که شما و همه ما پذیرفته‌ایم که آمده‌ایم اگر بعد از انتخابات خلاف این قانون شروع کردند، در کشور فتنه راه انداختند اینجا حمایت از آن‌ها و افتخار کردن به آن‌ها می شود سلیقه‌ای عمل کردن.

عارف: قانون را بیان کنید. سوالم از شما به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی این است که عکس آقای خاتمی خلاف قانون است.

جلیلی:خلاف قانون این است که اگر شورای نگهبان انتخاباتی را گفت که صحیح است …

عارف:سوال من این است که آیا عکس آقای خاتمی خلاف قانون است؟

جلیلی:اگر شورای نگهبان گفت انتخابات صحیح است و آن را تایید کرد دیگر کسانی که حتی موضع ریاست جمهوری داشته‌اند حق ندارند مردم را علیه آن بشورانند. یعنی بیاییند بگویند رای مردم و جمهوریت باید وتو شود. این قانون است اگر خلاف این شود از این بی قانونی بزرگتر چیست؟

قالیباف در دفاع از خود: از قضا بعد از دولت تنها مجموعه‌ای که می‌تواند بخشی‌نگر نباشد، دولت‌های محلی و شهرداری‌ها هستند. در حوزه شهرسازی، حمل و نقل، آی‌تی، فرهنگی، اجتماعی و… بخشی‌نگری نیست، بلکه یک کار جمعی و همه‌جانبه است.

سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی هم چنین است. در دوره مدیریت من در شهرداری تهران با همه سختی‌ها توانستیم مجمع شهرداران آسیایی را با بیش از 100 شهر آسیا با تشکیل دبیرخانه دائم در تهران راه‌اندازی کنیم. در حال حاضر شهردار تهران معاون اتحادیه شهرداران جهان است. در نشست دانمارک، 20 شهردار دنیا به همراه روسای جمهور دعوت شدند و شهردار تهران به عنوان یک عضو مدعو این نشست بود. پس شهرداری کارهای جدی در حوزه دیپلماسی کرده است.

در بخش منابع انسانی من معتقدم نفت و گاز در کشور ما مهم است، اما منابع انسانی مهم‌تر است و در همه جا اولویت اول ماست. بازگشت نخبگان به متن تصمیم‌گیری اساس کار است. من معترض به سیاست خارجی نبودم. از افتخاراتی که در جمهوری اسلامی هست، این است که 5، 6 کشور بزرگ دنیا با ما حرف می‌زنند یعنی جمهوری اسلامی جایگاه خود را پیدا کرده است. امروز بیداری اسلامی بدون شک متاثر از انقلاب اسلامی است و ما حتما از آن دفاع می‌کنیم. ما اجماع آمریکا را به هم زدیم و مبنائا جلوی آمریکا ایستاده‌ایم. آمریکایی‌ها با قدرتی که دارند می‌گویند که قدرت حق است اما حرف انقلاب اسلامی این است که حق، قدرت است. این مبنای ما در سیاست خارجی است و افتخار ماست و همین‌جاست که اسلام به ما اجازه نمی‌دهد که عزت‌مان را بدهیم.

آقای روحانی حرف من در حوزه دیپلماسی است که شما در این کار صاحب‌نظر هستید. من دست همه عزیزانی که در حوزه سیاست خارجی زحمت کشیده‌اند را می‌بوسم. آن روزی که سیاست ما این بود که در اروپا خودمان را به اتحادیه اروپا نزدیک کنیم، ارتباط‌مان را قوی‌تر کنیم و نگذاریم سیطره آمریکا در اروپا بیفتد. همه سفارتخانه‌های اروپا در تهران تعطیل شد و همه سفرای شما را از اروپا بیرون کردند. من این را ضعف دیپلماسی می‌دانم یا در حوزه اقتصادی، حوزه ژئوپولوتیک ایران، مهم‌ترین موقعیت ما در بخش امنیت ملی است. واقعا کارنامه دولت سازندگی و دولت اصلاحات در حوزه دیپلماسی اقتصادی چیست و کجا امنیت و منافع ملی ما را تامین کرد که این ظرفیت بالقوه را ما تا به امروز از دست داده‌ایم.

به گزارش ایسنا در ادامه سومین روز مناظره نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، غلامعلی حدادعادل دیدگاه‌های خود درباره مسایل سیاسی را بیان کرد و دیگر نامزدها به نقد دیدگاه‌های وی پرداختند.

حدادعادل: امروز در داخل کشور می‌دانیم در سیاست داخلی مشکل مهم اقتصادی مشکل اولویت‌دار برای همه کاندیداها است مسلما مشکل اقتصادی ما با تحریم ارتباط دارد. تحریم‌های که دشمنان آن را فلج کننده نامیده اند البته اعتقاد داریم با مدیریت بهتر می‌شد و می‌شود این تحریم را تخفیف داد و آثار آن را کم کرد در سیاست خارجی ما حل مسئله تحریم اولویت دارد مهم این است که چگونه انجام شود.

برخی عنوان می‌کند که مشکل فقط مشکل مدیریتی و ظرافت‌های دیپلماتیک است که اگر شخصی برود و کسی دیگری به جای او بیاید این مساله حل می‌شود برخی گمان می‌کنند که اگر ما به تحریم‌کنندگان لبخندی بزنیم و دَم کدخدا را ببنیم مساله حل می‌شود برخی مشکل را عمدتا به گردن دولت فعلی می‌اندازند اما بنده اینطور فکر نمی‌کنم همه می‌دانند که مساله هسته‌یی بهانه است. آن زمان که ما فعالیت هسته‌یی نکرده بودیم در تحریم بودیم دشمنان ما بهتر از ما می‌دانند که فعالیت هسته‌یی ما نظامی نیست. صریحا عرض می‌کنم مشکل ما با آمریکایی‌ها مشکل اصل انقلاب است چون ما خواهان استقلال بوده‌ایم و به آن رسیده‌ایم و برسر استقلالمان پافشاری می‌کنیم با ما مخالفت می‌کنند تحریم داماتو قبل از فعالیت هسته‌یی بوده است روز اول انقلاب که فعالیت هسته‌یی نداشتیم حقوق بشر مطرح نبود و حمایت از تروریسم به ما نچسبانده بودند چندین میلیارد پول ما را در هفته‌های اول پس از پیروزی انقلاب مسدود کردند و هنوز هم پس نداده‌اند.

به نظر من پایه اصلی حل مشکل تحریم این است که از موضع عزت و اقتدار مذاکره کنیم و در سیاست خارجی رفتار نماییم ممکن است ملتی کاملا در فشار باشد اما اقتدار خود را حفظ کند در این حالت پیروز می‌شود مانند موضوع ویتنام در برابر آمریکا ما با وحدت،‌ همت و مدیریت و روحیه عزت‌مدارانه ملت خود می‌توانیم از موضع قدرت در برابر تحریم‌ها مقاومت مدبرانه کنیم همان کاری که امام در زمان جنگ کرد وقتی صدام به ما حمله کرد امام عقب‌نشینی نکرد و فرمود جنگ، جنگ است و عزت ما در گرو همین مبارزات است. امروز نیز رهبری شبیه به‌ آن را می‌فرمایند که این تحریم تحمیلی است و عزت و شرف ما در گرو مقاومت اقتصادی است. آمریکایی‌ها روزی با ما سر میز مذاکره واقعی می‌نشینند که بدانند ما در برابر فشارهای آنها دست‌هایمان را به علامت تسلیم بلند نخواهیم کرد. ملت پشتیبان ما است و ما از عزت و استقلال خود دست بر نمی‌داریم همانطور که آمریکا با چین رفتار کرد و 40 سال تلاش کرد چین را نادیده بگیرد اما پس از اینکه دید چین محکم سرجای خود ایستاده است، با این کشور تعامل کرد.

به گزارش ایسنا کاندیداهای دیگر در نقد اظهارات حدادعادل گفتند:

جلیلی: نظری ندارم.

قالیباف: جناب آقای حداد فکر می‌کنم ما که بحثی با این آرمان‌ها و اهداف و حرکت حق‌طلبانه نداریم. گفتید با مدیریت این موضوع حل نمی‌شود. بنده می‌خواهم بگویم در حوزه دیپلماسی، سیاست خارجی باید با کمترین هزینه بیشترین منافع را داشته باشد لذا معتقدم مدیریت عامل کلیدی است اگر می‌گویید فرقی نمی‌کند، چرا؟

عارف: فرمودید از موضع عزت و اقتدار مذاکره انجام شود؛ ما چگونه و در چه شرایطی به این می‌رسیم؟

غرضی: آقای دکتر عزت و اقتدار کشور مربوط به استعداد داخلی یک کشور است یا مکتوب در کتاب‌هاست؟ شما زحمات زیادی در آموزش و پرورش کشیده‌اید اما آموزش و پرورش و آموزش عالی جوان‌ها را حتی در سن 27 سالگی هم به اشتغال نمی‌رساند. آموزش و پرورش و آموزش عالی توانایی اینکه استعدادها را به زندگی برسانند ندارند. چگونه می‌خواهید عزت و اقتدار را محقق کنید. بله، ما در زمینه نفت ارتش و سپاه و امنیت داخلی، عزت داخلی داریم اما در بقیه زمینه اگر به چین اشاره می‌کنید باید گفت که چین پس از اینکه تولیدات خود را در سطح جهان تزریق کرد و چهارشنبه بازارها و پنجشنبه بازارهای آمریکا را گرفت، نیکسون مجبور به مذاکره شد. بنابراین معتقدم که عزت در تولیدی است که هر کشوری دارد.

رضایی: آقای حداد شعاری صحبت می‌کنند، مگر می‌شود کشور را با شعار پیش‌ برد دو گروه امروز وجود دارد که یک عده شعار مقاومت می‌دهند. در زمان جنگ هم عده‌ای از تهران شعار مقاومت می‌دادند مگر می‌شود با شعار دادن از تهران به کشور کمک کرد، یک عده‌ هم حرف از مذاکره و تسلیم می‌زنند. حداد می‌گوید که ما باید مقاومت کنیم، اما ما باید مقاومت کنیم که مردم گرسنه بمانند. چرا آمریکا با ما وارد مذاکره جدی نمی‌شوند؟ آمریکا می‌خواهد از ما زمان بگیرد تا تحریم‌ها اثر خود را بگذارد. مقاومت کردن باید منتج به نتیجه شود و آمریکا بفهمد تحریم بی‌اثر بوده است برای این کار باید تولید را در داخل راه بیندازیم. مساله اقتصاد راه برون رفت ما از مذاکرات است وقتی ما ثابت کنیم مشکلات اقتصادی بر ما اثری ندارد آمریکا با ما وارد مذاکره می‌شود ما باید کارآمدی اقتصادی را نشان دهیم و ثابت کنیم می‌توانیم در مقابل تحریم‌ها بایستیم اگر آمریکا ببیند هزار تومان امروز به 300 تومان دیروز تبدیل شده می‌فهمد که ما شعار داده‌ایم من خواهش می‌کنم که آقای حداد توضیح دهند که مقاومت کردن خوب است، اما مشروط به این‌که ما از مقاومت کردن نتیجه بگیریم.

ولایتی: در طول 35 سال بعد از انقلاب اسلامی هیچ‌گاه نبوده که با مشکلی در صحنه بین‌المللی یا منطقه مواجه نبوده باشیم. در طول جنگ هشت ساله بیش از 40 کشور از عراق حمایت می‌کردند لحظه‌ای که ما درگیر مشکل دیگری بر سمت مشرق کشورمان یعنی افغانستان بودیم و به آنجا شوروی‌ها حمله کرده بودند و همسایه شرقی ما تحت اشغال روس‌ها بود، در همسایگی غربی ما یعنی عراق با پشتیبانی بیش از 40 کشور به ما حمله کرده بود. در چنین شرایطی دیپلماسی ما شکل گرفت و ما توانستیم ضمن کمک به مردم افغانستان برای شکست شوروی در عین حال دیپلماسی جنگ و بعد دیپلماسی مذاکرات را راه انداختیم که به مراتب آن کار سخت‌تر از دیپلماسی و مشکلات هسته‌یی امروز بود. بنابراین باید مقاومت توام با تدبیر باشد یعنی در برابر زیاده‌خواهی‌های آنها بایستیم و در چاره‌جویی‌ در رابطه با مشکلاتی که برای ما به کار می‌برند تدبیر کنیم که و این در گذشته در شرایط بسیار سخت‌تر سابقه داشته است.

روحانی: صحبتی ندارم.

حداد عادل در دفاع از خود: در پاسخ آقای قالیباف تاکید می‌کنم که منظورم این است که فقط با مدیریت حل نمی‌شود. مدیریت در دیپلماسی به عزت و قدرت ملی پشت‌گرم است. آقای عارف که سوال می‌کنند چطور به عزت می‌رسیم، عرض می‌کنم رهبری راه را نشان داده‌اند؛ جهاد اقتصادی، مقاومت اقتصادی،‌ حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی. ما باید در این مسیرها حرکت کنیم که آقای رضایی هم به آن اشاره کردند. وقتی می‌گویم مقاومت شعار نمی‌دهم نمی‌گویم برویم وسط خیابان و بگوییم می‌خواهیم مقاومت کنیم. بلکه باید بنیان‌های اقتصادی را تقویت کنیم تا ملت با عزت پشت میز مذاکره بنشینند.

اینکه آقای ولایتی می‌گویند در گذشته سخت‌تر بوده فکر نمی‌کنم سخت‌تر از الان باشد، زیرا قوت و اثر ما در جهان اسلام بیشتر شده و یک نشانه آن بیداری اسلامی است. امروز دشمنی دشمنان با ما شدیدتر از گذشت است. تدبیر و مدیریت می‌تواند کار را بهتر کند. بد نیست به یک نمونه از ضعف‌ها در دولت آقای خاتمی اشاره کنم. البته نمی‌گویم این نظر همه دولتمردان بوده است. در کتابی به نام مبانی نظری و مستندات برنامه چهارم توسعه آمده است: “در حال حاضر (82) به نظر می‌رسد با بروز بحران در دو عرصه داخلی و خارجی کشور ایران را نمی‌توان یک قدرت در عرصه جهانی تعبیر کرد. در شرایط جدید حتی نمی‌توان کلمه قدرت ملی را درباره ایران به کار برد. “این مواضع کارساز نیست. ما روزی می‌توانیم از طریق مذاکره و دیپلماسی کار را حل کنیم که این مواضع را نگیریم قدرت ملی ما عدالت‌طلبی، ظلم‌ستیزی و حمایت از مظلوم است. امام در حالی انقلاب را پیروز کرد که شاه همه‌چیز داشت و امام دست خالی بود. در جنگ تحمیلی هم این اتفاق افتاد. ما در عرصه بین‌المللی با این منطق متعالی می‌توانیم بر تحریم غلبه کنیم و آن را به فرصت تبدیل کنیم که آقای رضایی هم به آن اشاره کردند.

عارف در واکنش به صحبتهای حدادعادل: آقای حدادعادل قبلا هم درباره این کتاب گفته‌اند واین موضوع در مجمع تشخیص مصلحت مطرح شده است. زمانی که برنامه چهارم تصویب شد ایشان رییس مجلس بودند؛ چرا برنامه‌ای که مبنایش این بود تصویب کردید و چرا آن را اصلاح نکردید؟

حدادعادل: همان موقع هم بدلیل اینکه به مبانی نظری برنامه اشکال داشتیم آن را از شورای نگهبان به مجلس برگردانیم و برخی موارد را اصلاح کردیم که یکی از آن‌ها به مسائل اقتصادی مربوط بود، همچنین صد نفر از نمایندگان نامه‌ای نوشته‌اند و از رییس‌جمهور وقت سوال کردند که چرا چنین کتابی به عنوان مبانی نظری برنامه چهارم منتشر شده است.

به گزارش ایسنا در ادامه سومین روز مناظره نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حسن روحانی دیدگاه‌های خود درباره سیاسی را بیان کرد و دیگر نامزدها به نقد دیدگاه‌های وی پرداختند.

روحانی: در زمینه سیاست داخلی اساس سیاست داخلی دولت تدبیر و امید بر مبنای تامین امنیت و ایجاد آرامش برای همه مردم ایران در تمام ابعاد زندگی‌شان خواهد بود مشق‌های اقتصادی،‌ فرهنگی،‌ شغلی حریم خصوصی و سایر ابعاد زندگی‌شان به گونه‌ای باشد که مردم در همه ایام شبانه‌روز در مکان‌های مختلف احساس امنیت و آرامش در ابعاد مختلف زندگی‌شان داشته باشند.

مساله دوم آزادی است که در همه ابعاد زندگی آزادی مسئولانه را احساس کنند جایی که نظرشان را اعلام کنند یا اینکه در انتخابات با آزادی تمام حضور پیدا کنند که متاسفانه امروز برخی از موارد آزادی حضور مردم در انتخابات با سختی‌گیری‌های که معتقدم به آن نیازی نیست همراه شده است که آقای دکتر عارف به یک دو نمونه آن اشاره کرده‌اند و من هم چند نمونه از آن را سراغ دارم اما باید با سعه‌صدر با این مسائل برخورد کرد.

مساله سوم عدالت در سراسر کشور و بحث حقوق شهروندی است که همه مردم کشور ما از هر قبیله و نژادی احساس کنند که شهروند یک کشور واحد هستند و از حقوق مساوی و عادلانه برخوردارند باید زمینه را برای مشارکت همه مردم فراهم کنیم تا با اعتماد کامل در بخش‌های مختلف سیاسی و اجتماعی مشارکت کنند و این مشارکت تنها برای انتخابات یا 22 بهمن نباشد.

برای این موضوع ما نیاز به عقلانیت و اعتدال داریم و باید از افراط و تفریط دوری گزنیم. در بحث سیاست خارجی نیز اینچنین است. ما در سیاست خارجی باید منافع و امنیت ملی کشور را حفظ کنیم و بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا فرصت‌های لازم برای مردم ما در صحنه سیاسی‌، اقتصادی، فرهنگی و سایر بخش‌ها بوجود آید.

اینکه اشاره شد در دولت سازندگی یا اصلاحات سیاست خارجی اشکال و ایراد داشته است از بعضی از دوستان تعجب می‌کنم که به حرفی اشاره می‌کنند که در گوشه یک سایتی آن هم به صورت ناقص آمده است. خوب است کتاب اخیر آقای البرداعی (the age of deception) را نگاه کنند و ببینند که در آن می‌گوید که جنگ پشت دروازه ایران بود این تدبیر ایران بود که جلوی جنگ را گرفت و سه کشور را به تهران دعوت کرد و آنها “سپر انسانی” قرار داد کتابهای دیگری نیز در این زمینه نوشته شده است از جمله کتاب جک استراو که در آن گفته است جنگ حتمی بود و من اعلام کردم این جنگ احمقانه است و بخاطر آن من را برکنار کردند. واقعیات‌های تاریخی را تحریف نکنیم و بدانیم شرایط کشور چه بوده است و باید این شرایط را امروز هم برای کشور حفظ کنیم البته من تاکید می‌کنم در سیاست‌های خارجی سیاست‌های مهم همه‌جا تایید مقام معظم رهبری و هدایت‌های ایشان هم بوده است آنچه راجع به آن دو دولت گفته‌ام در واقع بخش بزرگی از آن هدایت‌های شخص مقام معظم رهبری بوده است.

به گزارش ایسنا کاندیداهای دیگر در نقد اظهارات روحانی گفتند:

حداد عادل: در تبلیغات انتخاباتی شما در زمینه سیاست خارجی آمده بود که باید با کدخدا کنار بیایید. اگر این کدخدا آمریکا است پس ما رعیت آمریکا هستیم.

جلیلی: در زمینه سیاست خارجی دفاع از حقوق و ارزش‌های کشور مهم است. البرادعی در صفحه 144 کتاب خود می گوید که پیشنهادهایی به ایران داده شد، نه تنها ناچیز بود، بلکه لحن بدی داشت. آقای روحانی در صفحه 583 کتاب خود می گوید متاسفانه در مقابل اگر نگوییم ایران هیچ ما به ازایی دریافت نکرد، اما این ما به ازا بسیار ناچیز بود و قول‌هایی انجام نشد و درخواست‌ها بیشتر شد.

در آن زمان هیچ خطری ایران را تهدید نمی کرد، زیرا ایران مقتدر بود و چون ایران با اقتدار بود آن ها به دنبال ایران آمدند.

قالیباف: در سال 82 که من فرمانده نیروی انتظامی بودم در جلسه‌ای به شما که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودید ،گفتم که اجازه بدهید دفتر تحکیم وحدت به مناسبت وقایع سال 82 تجمعی در چارچوب قانون داشته باشد، اما شما گفتید که به دنبال دردسر نیستید و نیاز به مجوز نیست. با اصرار من دفتر تحکیم مجوز برگزاری تجمع در چارچوب قانون را گرفت ما در مسئله آزادی باید همان نگاه را به آزادی چه هنگامی که در مسوولیت و چه هنگامی که منتقد باشیم، داشته باشیم.

من در سال 82 معتقد بودم که در پشت سر مسائل نه دانشجویان بلکه افراد دیگری هستند در حوادث کوی یا خوابگاه طرشت علامه نیروی انتظامی مقابل نیروهای شخصی ایستاد اگر من منتقد بودم باید به نیروی انتظامی مجوز ورود به دانشگاه داده شود به این دلیل که من مطمئن بودم بعضی افراد در شکل گیری این تجمعات نقش دارند و نه دانشجویان. در مجلس ششم در جلسه‌ای من توضیحاتی دادم که یکی از نمایندگان مستنداتی دارم که در تجمعات دخالت داشت. او وسط مجلس به من گفت که منظور شما من هستم و من گفتم نه. بخشی‌ از حرف‌های من در دانشگاه صنعتی شریف توسط voa و بی.بی.سی پخش شد و مطرح شد که من مواضع دوگانه گرفتم که این گونه نبود من هم طرفدار دادن مجوز به تجمعات قانونی بودم و هم معتقد بودم که پشت تجمعات دانشجویی دانشجویان قرار نداشتند، بلکه سایر افراد حضور داشتند.

حدادعادل: برخی دوستان طوری صحبت می‌کنند که انگار همه ما غیر مردمی هستیم و فقط جناب ایشان غصه این مردم را می خورند، این طور نیست، تنها راه‌ها متفاوت است، ما هم نگران مردم هستیم.

غرضی: به همه ایراد گرفتن اشکال ندارد، ماهیت را در نظر نگرفتن اشتباه است. استعداد کشور برای مقابله با مشکلات طی سال‌های گذشته متاسفانه به اندازه کافی تولید نشده است، آقای روحانی کسری بودجه و نبود تولید و بسیاری از مشکلاتی که داریم باعث این شده که دشمن دائما نقشه می‌کشد این‌ها ناشی از عدم استعداد داخلی است. بالاخره ارز 700 تومانی به 3500 رسیده و استعداد داخلی کاهش پیدا کرده و به همین خاطر دشمن طمع می کند. دوره های بعدی نیز نه دشمن عوض می شود نه ما عوض می‌شویم و نه ملت عوض می‌شود تا استعداد داخلی بالا نیاید دچار کسری می‌شویم.

ولایتی: بنده صحبت‌های آقای رضایی را تایید می کنیم آقای لاریجانی در مذاکرات با آقای سولانا به جاهای خوبی رسیدند و قرار بود همین تعداد سانتریفیوژ داشته باشیم. اما بعدا آقای سولانا عقب نشینی کردند. دلیلش این بود که یکی مقامات بلند پایه در نماز جمعه گفته بود که ما مذاکره نمی کنیم آقای سولانا در زمان مذاکرات تلکس را به آقای لاریجانی نشان داده و گفته بودند مسوول اجرایی کشور گفته است که مذاکره نمی‌کنیم. و البته مشابه این را بنده در سیاست‌ خارجی در زمان خودم نیز سراغ دارم که اگر زمان باشد، عرض می کنم.

دشمن در رفتار شما تناقض می‌بیند آقای لاریجانی زحمات زیادی کشیدند و به توافق هم رسیدند و می شد مسئله هسته‌یی را حل کرد، اما کسی یک مرتبه حرف دیگری زد چون آن شخص یا افراد منتسب به او در صحنه نبودند که بگویند ما این مساله را حل کردیم تا شخص یا افراد دیگری نگویند که ما مسئله را حل کرد‌ه‌ایم.

جلیلی: اظهاراتی که شما گفتید درست نیست.

ولایتی: هر که هر چیزی می گوید شما می گویید درست نیست بنده اطلاع دقیق دارم.

جلیلی: درباره همان مسائلی که شما سراغ دارید بنده اطلاعات کامل ترش را می گویم.

غرضی: سو استفاده از مقام‌ها و منابع مختلف کشور و نبود انسجام به اینجا رسانده که شخصیت‌ها با تکیه بر دیدگاه‌ها و منابعی که در اختیار دارند این گونه منافع کشور را به خطر می اندازند.

دفاع روحانی از خود: نکته‌ای که آقای حدادعادل راجع به مساله کدخدا گفت اجازه دهید سوال را مطرح کنم. پرسیده بودند که مذاکره با آمریکا راحت‌تر است یا مذاکره با اروپا که گفتیم اروپایی‌ها کدخدا دارند، ما برویم با همان کدخدا مذاکره کنیم، راحت‌تریم.

این‌که آقای جلیلی گفت که البرادعی گفته بحث سه کشور چگونه است باید بگویم این مباحث یک بخش مربوط به سال 82 و یک بخش مربوط به سال 84 است.

آخرین پیشنهاد اروپایی‌ها چه بود؟ این که البرادعی گفت سه کشور راه بازاری‌ها و چانه‌زنی را انتخاب کرده‌اند و آنچه می‌خواستند را ارایه ندادند در آن زمان دولت تازه عوض شده بود و ما تندترین جواب را دادیم، بادستور راه‌اندازی اصفهان آغاز شده بود.

اما از آقای قالیباف خی

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا