خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ارشاد: کنسرت‌های مجوزدار با فشار «برخی» لغو می‌شوند

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نگاه شخص رییس‌جمهور، فرهنگی است و نگاه مسوولان دیگر هم توجه به این حوزه است و برنامه‌های فرهنگی – هنری در چارچوب موارد ابلاغی مقام معظم رهبری اجرا می‌شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا، حسین نوش‌آبادی که در نشستی با عنوان سیاست‌ها و اقدامات فرهنگی و هنری دولت تدبیر و امید در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) حضور داشت، با اشاره به حوزه‌های مختلف هنری ادامه داد: کتاب، موثرترین عنصر فرهنگی است که می‌تواند به رشد فرهنگ جامعه کمک کند. سینما هم یکی از ابزارهای موثر در ارتقای فرهنگ است که کارکردش در حوزه فرهنگ عمومی و خاص، موثر است.
وی اظهار کرد: هنرهای نمایشی هم نقش موثری دارد و در دنیا شاهد هستیم که بسیاری از کتاب‌ها تبدیل به نمایش می‌شوند و ما بهره کمی از آن‌ها می‌بریم. موسیقی نیز طرفداران زیادی دارد و چیزی نیست که از زندگی بشری جدا شود و یکی از مسائل مهم و مناقشه‌برانگیز است.
موسیقی غیرشرعی مجوز نمی‌گیرد
معاون حقوقی و امور مجلس ‌و استان‌های وزارت ارشاد در پاسخ به پرسشی درباره‌ی دیدگاه وزارت ارشاد در بحث موسیقی، گفت: موسیقی با لحاظ کردن موازین شرعی و دیدگاه‌های فقهی و با در نظر گرفتن مطالبات مردم، در موازین قانونی اجرا می‌شود. سعی کرده‌ایم اگر مجوزی به یک گروه موسیقی برای اجرا و انتشار آلبوم داده می‌شود ضوابط آن نیز لحاظ شود.
وی افزود: البته منکر وجود برخی اقدامات غیرقانونی و زیرزمینی نیستیم؛ اما ما به موسیقی خارج از معیارهای شرعی مجوز نمی‌دهیم و از منابع بیت‌المال هم برای ترویج و آموزش موسیقی هزینه نمی‌کنیم، اما از بخش خصوصی برای انجام این کار حمایت می‌کنیم.
تا کنون آلبوم تک‌خوانی زن مجوز نگرفته است
نوش‌آبادی در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ی انتشار آلبومی با صدای یک خواننده‌ی زن، اظهار کرد: این موضوعی بود که توسط رسانه‌ها حاشیه‌سازی شد؛ خبری بی‌اساس که درباره‌ی تک‌خوانی بانوان منتشر شد و نظرات مختلفی را به دنبال داشت.
وی تأکید کرد: تا کنون در دولت، مجوز تک‌خوانی برای زنان در قالب آلبوم موسیقی داده نشده است و آنچه به اشتباه به آن پرداخته شد، هم‌خوانی بین زن و مرد بود که البته همه‌ی شرایط در آن در نظر گرفته شده و حتی صدای خانم زیر صدای آقا بود. کسانی هم که کار را شنیدند، گواهی دادند که تک‌خوانی نبوده است.
سخنگوی وزارت ارشاد ادامه داد: متأسفانه نقصی در کشور ما وجود دارد و آن آسیب‌پذیر بودن در مقابل یک خبر است و ترویج موضوعی که اصل آن صحت ندارد و مورد باور هم قرار می‌گیرد.
وی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره‌ی فراگیر کردن فرهنگ انتقادپذیری در وزارت ارشاد، گفت: ما کشوری هستیم که براساس شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» تشکیل شده و به همین خاطر نباید جلوی آزادی‌های مشروط را بگیریم و در عین حال، کاری نکنیم که استقلال ما لطمه بخورد.
او اضافه کرد: آزادی، یک حق در قانون است و کسی نباید آن را سلب کند. رسانه‌ها هم طبق اصل 24 قانون اساسی آزاد هستند، مانند جمعیت‌ها و احزاب، اما به شرط آن‌که اصولی نقض نشود. جامعه باید فضای انتقاد دلسوزانه را فراهم کند. ما باید به سمت تبادل و توازن پیش برویم.
در پایان این نشست، حجت‌الاسلام میرلوحی – رییس دفتر رییس دانشگاه امام صادق (ع) – تابلو و کتاب‌هایی را به نوش‌آبادی اهدا کرد.
سپس سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران حاضر شد و به برخی پرسش‌ها پاسخ داد.
کنسرت‌ها تحت تأثیر فشار لغو می‌شوند
او لغو شدن برخی کنسرت‌های مجوزدار را تخلف دانست و تصریح کرد: این کار با فشار برخی افراد انجام می‌شود. متأسفانه برخی کنسرت‌ها مجوز وزارت ارشاد را داشتند و شورای تأمین استان هم با برپایی آن‌ها موافقت کرده بود و ما با لغو شدن آن‌ها مخالفیم.
وی ادامه داد: این اقدامات حاشیه‌ای، بازخوردهای خوبی نخواهد داشت و علاقه‌مندیم اگر کار فرهنگی می‌شود همه همراهی کنند و این‌گونه کارها بدون در نظر گرفتن مجوزهای صادرشده، شبهه ایجاد می‌کند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی انتخاب دوباره ریاحی به‌عنوان دبیر جشنواره موسیقی فجر گفت: من در جریان جزییات تصمیمات تخصصی معاونت‌ها نیستم؛ اما اگر تصمیم این بوده، حتما ارزشیابی شده و حضور او را موثر دیده‌اند.
نوش‌آبادی درباره‌ی قاچاق کتاب و ورود غیرمجاز برخی آثار فرهنگی به داخل کشور نیز گفت: وزارت ارشاد اعلام کرده کسی حق ندارد هیچ محصول فرهنگی غیرقانونی را وارد کند، مگر آن‌که تشریفات قانونی آن انجام شده باشد و اکیدا تأکید کرده که این‌گونه محصولات حتما جمع‌آوری شوند. با توجه به تبعاتی که ورود غیرمجاز محصولات فرهنگی به کشور دارد به‌شدت با واردکنندگان و توزیع‌کنندگان آن‌ها برخورد خواهیم کرد و با فروشگاهی هم که به عرضه این محصولات می‌پردازد، به‌عنوان مجرم برخورد می‌کنیم.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا