خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ستوان اینیشمور» نمایشی که می‌توانست متعلق به امروز باشد

نمایش «ستوان اینیشمور» اینبار به کارگردانی «علیرضا شاکری» در تماشاخانه فانوس از 4 مرداد در حال اجراست و تا 15 مرداد ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز نمایشنامه «ستوان اینیشمور» پیش از این در سال 94 در تماشاخانه ایرانشهر  به کارگردانی «حسن معجونی» و با بازی بازیگران مطرحی چون «رضا بهبودی» و «نوید محمدزاده» اجرا شده بود.

با توجه به اجرای قبلی این نمایشنامه کار «علیرضا شاکری»  کارگردان این نمایش بسیار دشوار بود. علاقمند حرفه‌اي تئاتر که نمايش قبلی را ديده است پس از دیدن نمایش جدید نا امید می‌شود و تماشاگری که اجرای دیگری از این نمایش را ندیده باشد، حتی ممکن است تصور کند نمایشنامه‌ی اصلی ضعیف و بی‌مایه بوده است.

«ستوان اینیشمور» به مقطعی از تاریخ معاصر بریتانیا می‌پردازد که با مبارزات جدایی‌طلبانه‌ی ارتش جمهوری‌خواه ایرلند عجین شده است. این نمایش داستان یک مبارز ایرلندی را روایت می‌کند که در راه مبارزات جدایی‌طلبانه، فوق‌العاده خشن و قصی‌القلب، اما در برابر گربه‌ی خانگی‌اش به شدت وابسته و احساساتی است. مرگ مشکوک گربه، زمینه‌ساز وقایعی هجوگونه از انتقام‌گیری او از مسببان مرگ گربه می‌شود که سرانجام پایانی تلخ را برای نمایش رقم می‌زند. نویسنده با وارد کردن مولفه‌ی «حیوانات» به پیکارهای جدایی‌طلبانه‌ی ایرلندی‌ها و همچنین پایانی تراژیک که بر بستری از «کمدی هجو» جریان می‌یابد، پوچ بودن پیکارهای ایدئولوژیک‌گرایانه را نمایان می‌کند.

این «پوچی» و «مسخرگی» مبارزات برحق‌طلبانه‌ی ایدئولوژیک، بویژه در زمان حاضر که گروه‌هایی همچون داعش و القاعده آن را برای اکنون ما بازآفرینی کرده‌اند، می‌توانست خمیرمایه‌ی مناسبی را برای این گروه نمایشی فراهم آورد تا داستان را از دعوای ایرلند و انگلیس به فراتر از آن و متناسب با شرایط فعلی دنیا تبدیل کند. اتفاقی که البته نیفتاده است و تماشاگر در اواسط نمایش از خود می‌پرسد که چرا باید موضوع کشمکش بین بریتانیا و جنبش جدایی‌طلبانه‌ی ایرلند را دنبال کند؟ کشمکشی که دیگر حتی موضوع روز دنیا هم نیست.

کوچک بودن صحنه اما برای نمایش‌هایی که قرار است «فاصله‌ی» بین آدم‌ها را نشان دهند، خودش به معضلی دیگر تبدیل می‌شود. در اجرای قبلی این نمایش استفاده‌ی هوشمندانه‌ی کارگردان از دکورهای طویل و همچنین فضاهایی با حداقل وسایل، توانسته بود میزانسنی متناسب با روح اثر را به وجود آورد.

البته نمايشنامه‌ي خوب، بسياري از ضعف‌هاي اين اثر را پوشش داده و ديدن نمايش براي تماشاگري كه از قبل سطح توقع خود را پايين آورده باشد، خالي از لطف نيست.

اين نمايش با بازی فاروق محمدی، حسین نوری، پوریا جلال وند، شهاب خسروی، مهشید حسینیان، محمد گرگین، امیر واعظی و امیر نوایی تا روز يكشنبه 15 مرداد 1396 هر شب ساعت 18 در تماشاخانه فانوس به نشانی میدان هفت تیرجنب مجتمع یاس، کوچه آذری، پلاک ۲۵ اجرا می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا