خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«خانه‌های امن را افزایش می‌دهیم»

رییس سازمان بهزیستی کشور، ایجاد خانه‌های امن را در راستای تحکیم بنیان خانواده‌ها دانست و در واکنش به برخی نگرانی‌ها پاسخ داد: بازگشت بانوانی که به این مراکز مراجعه می‌کنند به خانه راحت‌تر است و با حمایت دستگاه قضایی، آسیب شناسی آنها که در معرض خشونت قرار گرفته‌اند را انجام می‌دهیم تا آماده‌ی بازگشت به خانه شوند.

متولی، سازمان بهزیستی است

«انوشیروان محسنی بندپی» در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز با بیان این که «متولی خانه‌های امن و ساماندهی افرادی که در معرض آسیب اجتماعی قرار می‌گیرند بر عهده سازمان بهزیستی است»، اظهار کرد: برای افزایش این خانه‌ها اقدامات مثبتی انجام شده است، اما در حال حاضر اولویت با کلانشهرها و استان‌های بزرگ است.

حمایت از زنان آسیب دیده هیچ منافاتی با دین ندارد

وی درباره‌ی برخی اظهارات مبنی بر تعارض «خانه‌های امن» با قانون به دلیل تبعیت زن از همسر یا پدر، تصریح کرد: با مجوز دستگاه قضایی فعالیت می‌کنیم و حمایت از زنان آسیب دیده هیچ منافاتی با دین ندارد، چراکه فلسفه‌ی وجودی مراکز اورژانس اجتماعی یعنی این که وقتی فردی به هر دلیلی مراجعه می‌کند، صاحب خانواده است.

محسنی بندپی تأکید کرد: ایجاد خانه‌های امن در راستای تحکیم بنیان خانواده است، وقتی یک نفر احساس خطر می‌کند، ممکن است دچار آسیب‌های بدتری شود. در اینصورت اولین جایی که مراجعه می‌کند، اورژانس اجتماعی یا خانه‌های امن است که دولتی و مورد تأیید است.

بازگشت به خانه راحت‌تر است

وی گفت: بازگشت افرادی که به این مراکز مراجعه می‌کنند به خانه راحت‌تر است؛ فرض کنید دختری که یک شب بیرون از خانه بوده، زمانی که به خانه بازگردد و بگوید که زیر نظر سازمان بهزیستی بوده است، بازگشتش راحت‌تر خواهد بود یا این که آواره‌ کوچه و خیابان بوده باشد؟! همه‌ی این اقدامات و حمایت‌ها با همکاری و همیاری قوه‌ی قضاییه صورت می‌گیرد.

برای ثبات روانی خدمات اورژانسی ارایه می‌دهیم

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به خدمات ارائه شده در خانه‌های امن، عنوان کرد: اولین خدمات اورژانسی ارایه شده به مراجعان خانه‌های امن از نوع روانشناسی، روانپزشکی و مددکاری اجتماعی است تا افرادی که در معرض خشونت قرار گرفته‌اند به ثبات روانی و اجتماعی نسبی برسند.

وی افزود: اقدام بعدی مطالعه‌ی خانواده محور است، یعنی علت مراجعه فرد را در نظر گرفته و با خانواده او تماس می‌گیریم. در صورت نیاز، جلسات مشاوره‌ای برای آنها برگزار می‌کنیم و نشان می‌دهیم ما در کنار این خانواده هستیم و اگر شرایط مساعد باشد با همسر آن خانم درباره‌ی خانه‌های امن صحیت می‌کنیم.

دو شش ماه خدمات می‌دهیم

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: چنانچه که نیاز به مداخله‌ی خاصی باشد با هماهنگی مراجع قضایی ورود پیدا می‌کنیم تا فرد به زندگی عادی خود برگردد، اما اگر شرایط مساعد نباشد برای توانمندسازی آن فرد، ارایه خدمات به مدت دو تا شش ماه ادامه می‌یابد.

به توانمندسازی زنان برای اشتغال کمک می‌کنیم

وی در این باره که «اگر مشکل این زنان در مدت معلوم برطرف نشد، چه سرنوشتی در انتظارشان است؟»، پاسخ داد: این زنان ابتدا باید ثبات روانی داشته باشند، سپس برای آن‌ها مسکن تهیه و به توانمندسازی آنها برای اشتغال کمک می‌کنیم و اگرچه متولی این امر سازمان بهزیستی به عنوان حامی افرادی که در معرض آسیب اجتماعی قرار می‌گیرند، است، اما از دستگاه‌های دیگر همچون قوه قضاییه، آموزش و پرورش، آموزش عالی و سازمان فنی و حرفه‌ای نیز کمک می‌گیریم.

خانه‌های امن را افزایش می‌دهیم

محسنی بندپی درباره‌ افزایش تعداد خانه‌های امن نیز عنوان کرد: چند سال است این طرح اجرا می‌شود و در واقع رها نخواهد شد و در این میان اقداماتی در جهت افزایش این خانه‌ها انجام شده است، اما در حال حاضر اولویت با کلانشهرها و استان‌های بزرگ است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا