خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آنچه از جوانگرایی در کابینه مهم‌تر است

یک استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی تهران شایسته‌سالاری را مهم‌تر از جوانگرایی کابینه دانست و گفت: به جای در نظر گرفتن سهم برای جوانان و بانوان باید به لیاقت افراد نگاه کنیم.

به گزارش ایسنا، جواد اطاعت در همایش «جوان‌گرایی، بستر تحول در کارآمدی و توسعه ایران» که در تالار حاتمی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: ما سال 92 به آقای دکتر روحانی پیشنهاد کردیم با هر آزمون معتبری که می‌خواهید 1000 جوان زن و مرد نخبه را پیدا کنید و در مدیریت رده‌های پایین‌تر از معاون اداره تا مدیر، رئیس و… ازآنان استفاده کنید، خواهید دید که تعدادی از این‌ها پله پله رشد خواهند کرد و شما در چند سال آینده جوانانی خواهید داشت که می‌توانند مدیرکل، وزیر یا رئیس جمهور شوند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: فوتبالیست‌هایی که در تیم محله موفق می‌شوند به شهرستان و سپس به استان راه پیدا می‌کنند و بهترین‌ها در باشگاه‌های ملی مشغول می‌شوند و مربی تیم ملی از بین آنان اعضای تیم ملی را انتخاب می‌کند.

وی از طراحی یک الگوی ترکیبی برای انتخاب اعضای لیست امید تهران خبرداد و افزود: زمانی که با دوستان صحبت کردیم من گفتم اگر قرار است لیست انتخاب شود این روش فعلی با الگوهای توسعه همخوانی ندارد و ما باید از یک روش ترکیبی استفاده کنیم.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران درباره علت انتخاب روش ترکیبی عنوان کرد: استفاده از روش کاملا دموکراتیک هنوز در ایران زود است، کما این‌که در آمریکا با این همه سابقه دموکراتیک، احزاب و رسانه‌ها نتیجه انتخابات آنان فردی مانند ترامپ شد.

وی در مورد نحوه انتخاب تصریح کرد: حدود هفتصد نفر در تهران فرم‌های اصلاح طلبی را پر کرده و اعلام کرده بودند علاقه‌مند هستند در لیست شورای شهر اصلاح‌طلبان حضور داشته باشند، ما می‌بایست این افراد را در جایی جمع می‌کردیم و پس از صحبت‌ها از خودشان رای گیری می‌شد و از بین این افراد 100 نفر که بیشترین رای را داشتند به مرحله بعد راه پیدا می‌کردند و آن 100 نفر را با شاخص‌های مختلف می‌سنجیدیم تا بهترین افراد انتخاب شوند.

وی با اشاره به سه الگوی گردش نخبگان اظهار داشت: اولین الگو انقلاب است که در مکتب نخبه‌گرایی نگاه مثبتی به آن ندارند و معتقدند انقلاب هزینه‌بر و بر اساس احساسات است و توده براساس عقلانیت حرکت نمی‌کند. طبق اعتقادات نخبه گرایان دعوا همیشه بین نخبگان است و توده تنها پلکانی برای نخبه است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی دمکراسی را دومین الگوی گردش نخبگان دانست و اضافه کرد: رویکرد دمکراتیک در جامعه مدنی و رویکرد دمکراتیک در جامعه توده ای بسیار متفاوت است.

وی اقتدارگرایی را سومین الگوی گردش نخبگان دانست و تصریح کرد: برخی کشورها نظام اقتدارگراست اما براساس مصلحت کشور حرکت میکند که میتوان در این راستا از چین نام برد. در چین تنها حزب، کمونیست است اما بیش از 70 میلیون عضو دارد و چینی‌ها معتقدند در چین به جای رقابت بین احزاب رقابت درون حزبی وجود دارد و هر فردی می‌تواند عضو حزب کمونیست شود اما افراد تنها براساس شایستگی برای مسئولیت‌ها انتخاب خواهند شد؛ چین با همین شیوه دومین قدرت اقتصادی دنیا از لحاظ گردش مالی است.

وی مشروعیت سنتی، کاریزماتیک و عقلی- بروکراتیک را سه راه کسب مشروعیت نظام سیاسی براساس نظر وبر دانست و گفت: در نظام سنتی انتخاب افراد براساس سنت و رسوم قبیله شکل می‌گیرد درحالی که در نظام کاریزماتیک انتخاب ها براساس مرید و مرادی است و فرد هرچه ارادت بیشتری بورزد جایگاه بالاتری می‌یابد. در نظام بوروکراتیک که مدنظر ماست افراد براساس شایسته سالاری انتخاب میشوند، بنابراین حرف شما نباید تنها جوانگرایی یا استفاده از بانوان باشد و باید بر شایسته سالاری تاکید کنید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا