خرید تور تابستان ایران بوم گردی

احتمال اتفاق خوب برای فیسبوک در روزهای آتی

در حالی که دبیر کمیته ی فیلترینگ در برنامه ی زنده ی تلویزیونی با تاکید بر «جمع بندی واحد اعضا»، می گوید که «فیس بوک و توئیتر با قاطعیت فیلتر شده اند»، بر اساس خبری غیر رسمی، دولت در چند روز آینده «اتفاق خوبی درباره ی فیسبوک» را رقم خواهد زد.
به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، یک عضو تیم خبری همراه دکتر روحانی در سفر خوزستان می گوید که «سوالی خودمانی از دکتر آشنا مشاور عالی فرهنگی رییس جمهور پرسیدم که گفت تا دو هفته ی دیگر اتفاق خوبی درباره فیس بوک می افتد».
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، جواد ظریف وزیر امور خارجه، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیژن زنگنه وزیر نفت، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و حتی برخی استانداران از جمله علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان و بسیاری از مسوولین رده های پایین تر، از جمله ی مسوولین دولتی هستند که در شبکه ی اجتماعی فیسبوک عضویت دارند. آقای جسام الدین آشنا نیز عضو فعال در فیسبوک است. تعدادی از این افراد از جمله آقای ظریف در توئیتر نیز عضویت دارند.
حدود یک سال است که صفحه ی khamenei.ir نیز در دو شبکه ی فیسبوک و توئیتر فعال است و مخاطبان زیادی نیز دارد که روزانه برای خواندن و دیدن چندین نوشته و عکس منتشر شده به این صفحه مراجعه می کنند. هر چند تاکنون رسمیت این صفحه تایید نشده، اما مهمتر از تایید آن این است که تاکنون نسبت نداشتن این صفحه با سایت دفتر رهبری نیز تکذیب نشده است.
در همین حال، «عبدالصمد خرم آبادی»، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (کمیته ی فیلترینگ) با بیان اینکه اعضای این کارگروه به جمع بندی واحد در زمینه فیلترینگ رسیده اند، گفت: دو شبکه اجتماعی فیس بوک و توئیتر با قاطعیت فیلتر شده اند چرا که محتوای مجرمانه داشته و معاند نظام جمهوری اسلامی ایران هستند … این کارگروه با قاطعیت بر فیلتر فیس بوک و توئیتر تاکید دارد.
محمود واعظی، وزیر ارتباطات هفته ی گذشته گفته بود: در نشست اخیر کارگروه فیلترینگ رویکرد و سیاست دولت جدید، به اطلاع اعضای کارگروه رسید و توافق شد که تنها سایت‌های غیر اخلاقی محدود شود و سایت‌هایی که مورد نیاز مردم برای افزایش آگاهی است، دچار مشکل نشوند.
آقای واعظی پیشتر گفته بود: در صورت وجود زیر ساخت های فنی پیشنهاد تغییر مدل فیلترینگ فیس بوک و دیگر سایتهای اینترنتی را داریم به نحوی که مردم بتوانند خودشان پلیس اینترنت شوند و از آن درست استفاده کنند. فیس بوک یک شبکه اجتماعی است که در آن صفحات بسیار خوب وجود دارد ولی برخی از صفحات آن نامناسب است. با رفع فیلتر صفحات مناسب و آموزنده فیس بوک قطعا موافقیم اما باید یک مکانیزیمی وجود داشته باشد که بتوان صفحات مناسب را از نامناسب تفکیک کرد.
آقای خرم آبادی اما دیروز گفته است: اینکه یک مسئول می گوید می شود جلوی محتوای ناسالم را گرفت اما فیس بوک در دسترس باشد این اختلاف سلیقه فنی است که باید رفع شود.
ترکیب اعضای کمیته ی فیلترینگ
کمیته‌ی فیلترینگ (کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه) طبق قانون، کمیته‌ای 13 نفره به ریاست دادستان کل کشور است که شورایی اداره می شود و حالا بیش از نیمی از آن یعنی 7 کرسی آن در اختیار یاران و منصوبان حسن روحانی قرار گرفته است و رای دهندگان به او حالا تحقق وعده های خود برای کاهش فیلترها و رفع فیلتر از شبکه‌های اجتماعی را از دولت انتظار دارند.
این کمیته بر اساس ماده‌ی 22 قانون جرایم رایانه‌ای در سال 88 تشکیل شد که مسوولیت نظارت بر فضای مجازی و پالایش تارنماهای حاوی محتوای مجرمانه و رسیدگی به شکایات مردمی را به عهده دارد.
اعضای این کارگروه 13 نفره عبارتند از:
الف، شش نفر خارج از دولت: دادستان کل کشور (رییس کارگروه)، یک نفر خبره به انتخاب کمیسیون صنایع مجلس، یک عضو کمیسیون حقوقی مجلس، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، رییس صداوسیما، فرمانده نیروی انتظامی.
ب، هفت نفر از منصوبان رییس دولت: وزرا یا نمایندگان وزارتخانه‌های اطلاعات، ارشاد، دادگستری، ارتباطات، علوم، و آموزش و پرورش، و نماینده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا