خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اکثر ایرانی‌ها به برجام خوشبین هستند

بر اساس آخرین نظرسنجی دانشگاه مریلند، روحانی از بیشترین محبوبیت در  ایران برخوردار است. این نظرسنجی نشان می‌دهد در حالی که ایرانی‌ها به برجام امیدوارند اما خود را برای اتفاقات بدتر هم آماده کرده‌اند و از هر گونه اقدام انتقام جویانه علیه آمریکا در صورت خروجش از برجام حمایت می‌کنند.

به گزارش ایلنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی المانیتور، «مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی» در دانشگاه مریلند و سایت نظرسنجی ایران IranPoll.com  نتایج آخرین نظرسنجی خود را منتشر کرده که بر اساس این نظرسنجی ۶۷.۱ درصد ایرانی ها امروز برجام را تایید می کنند. این رقم در برابر ۵۵.۴ درصد مردم ایران بعد از انتخاب ترامپ و ۶۲.۶ درصد در سال گذشته رقم بالاتری است.

۵۵.۴٪ از مردم معتقدند که ایران باید برنامه هسته‌ای خود را که به واسطه برجام محدود شده است در صورتی که آمریکا از برجام عدول کند، از سر بگیرد. این در مقایسه با ۴۸.۴ ٪ از مردم که قبل از انتخاب ترامپ به این مساله اعتقاد داشتند، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

این تغییرات همزمان با احتمال عدم تایید برجام توسط ترامپ رخ داده است. رییس‌جمهور آمریکا دائما در اظهارات خود برجام را به چالش می‌کشد. او در مصاحبه اخیر با وال استریت ژورنال گفته بود بر این باور است که ایران به برجام پایبند نبوده و شاید ضرورتا در ماه اکتبر پایبندی ایران به برجام را تایید نکند.

ابراهیم موسوی محقق مرکز مطالعات مریلند و مدرس دانشگاه تهران گفته در حالی که ایران‌ها به برجام امیدوارند و نسبت به آن خوشبین هستند، داده‌ها نشان می‌دهد که آنها برای اتفاقات بدتر هم آماده‌اند و از هرگونه اقدام انتقام‌جویانه علیه آمریکا در صورت خروجش از برجام حمایت می‌کنند.

در ماه ژانویه در نظرسنجی دانشگاه مریلند اکثریت ایرانی‌ها پیش‌بینی کرده بودند که آمریکا در صورت انتخاب ترامپ از برجام خارج خواهد شد . با این حال ترامپ تاکنون دوبار پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است.

مقامات ایرانی از مذاکره مجدد بر سر برجام استقبال نکرده‌اند و اکثر ایرانی‌ها نیز با این مساله موافقند.  ۶۲٪ ایرانی ها با وجود اینکه اعمال محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌های بین‌المللی را لغو کرده است با ادامه محدودیت‌ها مخالفند. همین درصد از ایرانی‌ها نیز می‌گویند ایران نباید تحت هیچ شرایطی این محدودیت‌ها را بپذیرد.

دولت ترامپ و کنگره آمریکا تحریم‌های جدیدی را به بهانه برنامه موشکی ایران اعمال کرده‌اند.

در نظرسنجی اخیر، ایرانی‌ها گفته‌اند که باید در برابر فشارها مقاومت کرد. ۵۵٪ ایرانی‌ها گفته‌اند علیرغم همین تحریم‌های جدید ایران باید به آزمایشات موشکی‌اش ادامه دهد . ۳۱٪ آنها گفته‌اند که باید راه‌هایی برای مذاکره درباره ماهیت این برنامه‌ها داشته باشند چرا که ایرانی‌ها معتقدند این برنامه‌ها ماهیت صلح  آمیز دارد.

حمله تروریستی به تهران در ماه  ژوئن توسط داعش مبارزات نهادهای ایران با داعش در خارج را تایید و تقویت کرد. بر اساس این نظر سنجی‌ها ۶۷.۹٪ گفته‌اند که ایران باید حمایت هایش از گروه‌های ضد داعش را تقویت کند. این در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است. در عین حال اکثریت شرکت کنندگان در نظرسنجی نزدیک به ۶۴.۹٪ از استقرار نیروهای ایران در سوریه برای کمک به بشار اسد حمایت کرده‌اند. سال گذشته ۶۲.۷٪ به این سوال پاسخ مشابه داده بودند.

شرکت کنندگان در این نظرسنجی در پاسخ به این سوال که چه کسی مسئول حمله به پارلمان در تهران بوده است ۵۲٪ آمریکا را مقصر دانسته‌اند و میزان بیشتری سعودی‌ها را مقصر دانسته‌اند اما گفته‌اند آمریکا و اسرائیل به آنها اطلاعات داده‌اند.

روحانی در این نظر سنجی همچنان از بیشترین محبوبیت برخوردار است و ۷۶.۲٪ به او رای داده‌اند. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در این نظر سنجی درصد مشابهی را کسب کرده و این درصد برای قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس نیز همین رقم بوده است. ابراهیم رییسی که در انتخابات از روحانی شکست خورد ۵۶.۶٪ محبوبیت داشته در حالی که این میزان در زمان انتخابات ۴۸.۳٪ بود.

این نظر سنجی از طریق تلفن از بین ۱۰۰۴ ایرانی بین ۱۱ ژوئن تا ۱۷ ژوئن صورت گرفته است.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا