خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا مشکلات زنان ایرانی با وزارت چند زن حل می شود؟

«سعید رضوی فقیه» جامعه شناس در یادداشتی در صفحه‌ی شخصی خود به این پرسش پاسخ داده که «آیا مشکلات زنان ایرانی با وزارت چند زن حل می شود؟»:

پاسخ بنده منفیست. به گمانم تا وقتی وزارت و وکالت و استانداری چند زن شناخته شده در حلقه قدرت با بهره مندی عمومی زنان ایرانی از حقوق برابر با مردان متناسب نباشد، حضور این خانمها به عنوان وزیر و مشاور و معاون امری متظاهرانه و تشریفاتیست و هیچ دردی از دردهای مزمن زنان ایرانی را حل نخواهد کرد. بگذریم که همین معدود بانوانی هم که به جایگاه و مقام بلندی رسیده و میرسند نوعا بواسطه خویشاوندی نسبی و سببی با مردانی از حلقه قدرت است.

کار باید از پایه آغاز گردد. ساختارهای حقوقی در هر سه حوزه حقوق اساسی و مدنی و کیفری باید اصلاح شود. تا زمانی که ارث و دیه زن نصف مرد است و حق داشتن گذرنامه و خروج از کشور برای زنان یا تصمیم برای ازدواجشان موکول به اذن مرد دیگریست (و مواردی از این دست نظیر نقصان شهادت زنان و نداشتن حق ذاتی حضانت اطفال و … ) پر کردن ویترین کابینه از چند زن قدرتمند که محتملا همسر یا دختر یا خواهر مردان قدرتمندند حتی حکم مسکن را هم ندارد بلکه مخدر و لذا مضر است.

وقتی همین خانم وزیر بدون اذن همسرش نمی تواند به سفر رسمی خارج از کشور جهت عقد قراردادهای مهم کشوری برود (سفری که از ماهها قبل برنامه ریزی شده) چرا باید خود و جامعه خود را بفریبیم؟

قاضی یا رئیس جمهور شدن زنان ایرانی پیشکش، اگر حق انتقال تابعیت ایرانی آنان را به فرزندانی که نه ماه حمل می کنند و دو سال هم شیر می دهند مرحمت فرمایند خودش پیشرفت بزرگی به شمار می آید.

کوتاه سخن اینکه در ویترین نهادن یک یا چند زن بدون تغییر تدریجی اما جدی مناسبات سیاسی و اجتماعی و حقوقی فقط به بازی گرفتن زنان در تبلیغات سیاسی خواهد بود و بس. نیکلا سارکوزی هم پس از تصدی مسوولیت ریاست جمهوری فرانسه یک زن سیاهپوست و دو زن مسلمان را وارد کابینه خود کرد تا بگوید نژادپرست نیست. اما در فرانسه همه می دانستند که هست. دو صد گفته چون نیم کردار نیست. یک مثقال اقدام جدی بهتر از صد خروار شعار و تبلیغات است. والسلام.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. «تا زمانی که ارث و دیه زن نصف مرد است و حق داشتن گذرنامه و خروج از کشور برای زنان یا تصمیم برای ازدواجشان موکول به اذن مرد دیگریست (و مواردی از این دست نظیر نقصان شهادت زنان و نداشتن حق ذاتی حضانت اطفال و … ) پر کردن ویترین کابینه از چند زن قدرتمند که محتملا همسر یا دختر یا خواهر مردان قدرتمندند حتی حکم مسکن را هم ندارد بلکه مخدر و لذا مضر است.»
    حالا که نمیتونید افکار عمومی و انتظارات مردمی را برآورده کنید رفتید سراغ مسائلی که مخالف اسلامیت نظام است.
    ارث و دیه را کی نصف قرار داده، فقها نظام یا خدا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    شما مشکل اساسیتون با احکام الهی است و منظورتون از اصلاحاتم خودتان میدانید اسلام زدایی از حکومت اسلامی ایران است و در زمان دولت اصلاحات تا جایی که میتوانستید به اسلام و خدا تاختید.
    مثل راهپیمایی علیه خدا و یا شهادت امام حسین علیه السلام را به کینه توزی دشمنان از پدرشان امام علی علیه السلام معرفی کردید.
    حالا هم نوبت به احکام الهی رسیده است.
    خدا هدایتتان کنید اگر قابل باشید.

    3
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا