خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش نیویورک تایمز از ممنوعیت صدور ویزای آمریکا

خانواده ها، بازرگانان، ورزشکاران و جهانگردان از هفت کشور مسلمان خاورمیانه و کشورهای افریقایی دیگر نمی توانند به آمریکا سفر کنند. این موضوع پس از صدور فرمان اجرایی از سوی رییس جمهوری آمریکا اجرایی خواهد شد و به طور موقت محدودیت سفر برای هزاران نفر ایجاد می شود.

به گزارش سايت روزنو، نیوروک تایمز با انتشار گزارشی در این باره اشاره می کند که در ظاهر گفته شده که این محدودیت صدور روادید موقت و ۳ روزه است اما انتظار می رود که تقریبا فرایند سفر کشورهای مسلمان اعلام شده به آمریکا از جمله شهروندان ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن دست کم تا سه ماه آینده به حالت تعلیق درآید. سه کشور از کشورهای ذکر شده حامیان تروریسم اعلام شده اند از جمله ایران، سودان و سوریه و سه کشور دیگر نیز مورد دغدغه و نگرانی امریکا اعلام شده اند از جمله لیبی، سومالی و یمن.

این روزنامه امریکایی در ادامه اشاره می کند که کسانی که گذرنامه این کشورها را دارند و دارای روادید امریکایی هم هستند اما اکنون در خارج از امریکا به سر می برند اجازه بازگشت به خارج ایالات متحده را نخواهند داشت. ترامپ روز جمعه پیش از اجرای این فرمان اعلام کرد که آمریکا تنها علاقمند به حضور افرادی در خاک خود می باشد که عشق عمیق به مردم و کشور آمریکا داشته باشند. او گفته است که هرگز درس های یازدهم سپتامبر و قهرمانانی که جان خود را از دست دادند را فراموش نخواهد کرد. او این اظهارات را در پنتاگون ایراد کرد.

در فاصله بازه زمانی ۹۰ روزه ذکر شده دولت ترامپ در صورتی که دولت های خارجی فهرستی از اطلاعات کافی درباره شهروندان شان که نیازمند دریافت روادید باشند را مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد داد و این موضوع را بررسی می کند که آیا آنان تهدید تروریستی محسوب می شوند یا خیر. در صورتی که دولت ها این کار را انجام ندهند شهروندان شان از ورود به خاک ایالات متحده منع می شوند.

نیویورک تایمز اشاره می کند که تردیدی نیست که بیش ترین تقاضا و نیاز به آن برای اتباع ایران است و این چالشی اساسی برای ایران و شهروندان آن کشور خواهد بود که هر ساله بیش ترین تعداد افراد یعنی در حدود ۳۵ هزار نفر مسافر به امریکا را دارد که بیش از هر کشور دیگری است.

یک تحلیلگر معتقد است که این ممنوعیت صدور روادید می تواند نشانه اولیه آغاز تنش در روابط تهران و واشنگتن در دوران ریاست جمهوری ترامپ باشد.

فرشاد قربان پور تحلیلگر مسائل ایران که نزدیک به دولت حسن روحانی است اشاره می کند که اگر دولت ایران اطلاعات لازم را ارائه ندهد اکثر ایرانیان دیگر قادر نخواهند بود به امریکا سفر کنند. او می گوید در یک ماه آینده وضعیت مشخص خواهد شد. حمیدرضا ترقی از اعضای ارشد موتلفه اما می گوید که اقدام امريکا در این باره غیر قابل توجیه است او اشاره می که که ایران موظف به ارائه اطلاعات در مورد شهروندان آن هم به دلیل آن چه تهمت وارده از سوی دولت امریکا می داند نخواهد بود.

نیویورک تایمز اشاره می کند که در امریکا، امریکایی های ایرانی تبار که به دید و بازدید سالانه اقوام و دوستان خود در ایران می روند از این موضوع نگران هستند. تریتا پارسی رییس شورای ایرانی امریکایی (نایاک) که یک گروه مدافع در واشنگتن است می گوید که بسیاری از شهروندان ایرانی که دارای گرین کارت و ویزای معتبر امریکا هستند نگران شده اند. کسانی که در خارج از امریکا هستند نمی توانند به امريکا بازگردند و کسانی که در حال حاضر در حال ترک امریکا هستند می ترسند که دیگر نتوانند به امریکا بازگردند حتی به طور موقت.

او در ادامه اشاره می کند که یک حس سردرگمی و هم چنین احساس مورد ظلم و بی عدالتی قرار گرفتن در میان ایرانیان به وجود آمده است. او می گوید که چرا ایران باید در این فهرست قرار داده شود در حالی که هیج ایرانی ای متهم به حمله و یا اقدام تروریستی علیه امریکا نیست. او می گوید نکته جالب آن جاست که دولت امریکا اتباع کشورهایی که در حادثه یازدهم سپتامبر در حمله به برج های دوقلو نقش داشته اند را در این فهرست قرار نداده است.

نیویوزک تایمز اشاره می کند که ترانه علیدوستی بازیگر ایرانی نیز در توئیتر با انتشار پیامی اعلام کرده که در اعتراض به تصمیم اخیر دولت امریکا مبنی بر لغو صدور روادید برای شهروندان ایرانی به امریکا برای حضور در مراسم اسکار سفر نخواهد کرد.

علیدوستی در این بار گفته است که برایش قابل باور نیست که دولت امريکا به این راحتی حاضر است زندگی بسیاری از ایرانیان را در اساس با این تصمیم نابود کند.

نیویورک تایمز اشاره می کند که در سال ۲۰۱۵ میلادی، با توجه به گزارش های اداره امنیت داخلی امریکا در مجموع ۳۵۲۶۶ ویزا غیر مهاجرتی برای ایرانیان به منظور ورود به امریکا صادر شده بود. این در حالیست که این میزان برای اتباع عراق ۲۱.۳۸۱، برای اتباع سوریه ۱۶.۰۱۰ ، برای اتباع یمن ۵۵۴۹ ، برای اتباع سودان ۴۷۹۲ و برای اتباع لیبی و سومالی به ترتیب ۲۸۷۹ و ۳۵۹ مورد بوده است.

نیویورک تایمز با اشاره به این که هیچ سفارت و یا کنسولگری امریکا در ایران وجود ندارد و ایرانیان باید برای درخوسات اخذ روادید به انکارا، دوشنبه و یا دبی سفر کنند اشاره می کند که وزارت امور خارجه امریکا می گوید که بیش از ۴۰ درصد از تمام موارد درخواستی اتباع ایران از سوی آن وزارتخانه رد شده اند.
به گزاش روزنو،این روزنامه در ادامه به نقل از علیرضا فلاحتی که از اعضای یک سازمان میانجی در انکارا است می گوید که بگذارید امیدوار باشیم که این اخبار جعلی هستند. او می گوید که بسیاری از متقاضیان می گویند که به طور مداوم قرار ملاقات های شان با کنسول لغو می شوند. آنان هزینه ۱۶۰ دلاری ویزا را پرداخت می کنند هتل رزرو می کنند و بلیت خریداری می کنند اما درخواست های شان رد می شوند. خانمی در تهران که مدیر ۲۸ ساله یک رستوران است اشک می ریزد او می گوید که از شنیدن خبر ممنوعیت سفر ناراحت شده است. او می گوید سال ها بود که برای دریافت گرین کارت برای خود و همسرش برنامه ریزی کرده بود تا به اورلاندو فلوریدا برود جایی که مادر، پدر و برادرش زندگی می کنند. او می گوید که به همراه همسرش حتی زمان فرزنددار شدن شان را به تعویق انداختند اما اکنون بسیار پشیمان است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا