خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لاریجانی از هویت و چراغ تا سخنانی اصلاح طلبانه

انصاف نیوز: اظهارات دکتر علی لاریجانی رییس مجلس در دیدار با مدیران وزارت اطلاعات در تشویق برخوردهای معقول و سنجیده و نکوهش برخورد سخت با مخالفین، یادآوری عملکرد متفاوت آقای لاریجانی در دوره ی ریاست بر صداوسیما و تغییراتی است که در سخنان سنجیده ی وی دیده می شود؛ سخنانی که جدای از کارنامه ی ضعیف در اداره ی مجلس، اما این سخنان نشانه ی رسیدن نسیم اصلاحی به کاندیدای اصولگرایان در سال 84 است.

به گزارش انصاف نیوز، لاریجانی سال های 72 تا 82 به مدت 10 سال ریاست سازمان صدا و سیما را بر عهده داشت که به صورت ویژه پس از روی کار آمدن خاتمی در مقابل اصلاح طلبان و رویکرد دولت اصلاحات موضع گیری داشت. برنامه های «هویت» و «چراغ» از جمله ی به یاد ماندنی ترین برنامه هایی بود که مورد انتقادهای بسیار اصلاح طلبان قرار گرفت.
دکتر علی لاریجانی، رییس قوه مقننه اما روز شنبه (4 بهمن 92) در همایش سراسری مدیران وزارت اطلاعات، در تبیین رویکرد برخورد با مخالفین گفت: باید با روش‌های معقول و سنجیده در این زمینه عمل کرد. استراتژی برخورد سخت شاید زود جواب دهد ولی در دراز مدت اثرات سوء را به دنبال خواهد داشت.
چراغ و هویت لاریجانی
در برنامه ی هویت، بخشی از روشنفکران مورد تهاجم شدید قرار گرفتند و در برنامه ی چراغ هم تریبون در اختیار روح الله حسینیان قرار گرفت تا اصلاح طلبان و اطرافیان رییس جمهور – خاتمی – را عامل قتل های زنجیره ای بخواند.
آیت الله هاشمی رفسنجانی، سال 1382، مصاحبه با روزنامه ی کیهان:
پرسش کیهان: می‌گویند آقای سحابی از شما قول گرفته‌بود اعترافاتی که کرده، از تلویزیون پخش نشود. ولی در برنامه «هویت» پخش شد. در مورد این دو شبهه توضیح بفرمایید؟
پاسخ هاشمی: برنامه هویت را از تلویزیون دیدیم و اصلاً خبر نداشتیم. شما از آقای شریعتمداری [مدیر مسوول کیهان] بپرسید که چه کسی به او گفته که آن برنامه را بسازد. تیپ فکری من این گونه نبوده و نیست. به هر حال هنوز هم با ایذا موافق نیستم.
احمد پورنجاتی، معاون لاریجانی در صدا و سیما:
«سال 74، من معاون سیما بودم. آقای علی لاریجانی با من تماس گرفت که برنامه‌ای در چند بخش درباره برخی عناصر فرهنگی مساله‌دار ضد انقلاب تهیه شده، خوب است که در شبکه یک پخش شود. گفتم: “بفرستید ببینم.” همان برنامه مشهور «هویت» بود. از رنگ و بوی کار متوجه شدم آشپزخانه‌اش کجا بوده. البته قاطی پاتی بود. از برخی چهره‌های خارج‌نشین مخالف نظام تا مرحوم مهندس سحابی و دکتر زرین‌کوب. به لاریجانی گفتم: “موافق این کار نیستم. بیش از آنکه یک کار رسانه‌ای باشد، نوعی تبلیغات سیاه و شبه‌اطلاعاتی و یک‌طرفه است …” از من که ناامید شد، به معاون سیاسی سازمان سپرد که در باکس‌های مربوط به آن حوزه پخش کنند. پخش شد.
روزی در دیداری خصوصی نظرم را به مقام مسئولی گفتم. به‌ویژه در مورد دکتر زرین‌کوب که چه جفایی شده در حق آن فرزانه! قرار شد برای دلجویی و جبران، من به نمایندگی از سوی آن مقام، از دکتر زرین‌کوب دعوت کنم که به عنوان میهمان از سوی مقام رهبری به سفر حج دعوت شوند. با ایشان تماس گرفتم: – سلام، استاد! مزاحم شدم که اگر افتخار بدهید و مقتضی باشد، امسال در سفر حج، به عنوان میهمان مقام رهبری در خدمت حضرت عالی باشیم. پاسخ داد: بسیار سپاسگزارم از ایشان و شما. متاسفانه وضع مزاج من برای سفر مساعد نیست …»
اردیبهشت 1384، پرسش های تاج زاده از لاریجانی درباره ی چراغ:
سال 84 که آقای لاریجانی کاندیدای ریاست جمهوری بود، توضیحاتی درباره ی برنامه ی چراغ داد و گفت که برنامه زنده بوده و در جریان سخنانی که حسینیان می خواسته بگوید نبوده است. پس از آن سید مصطفی تاج زاده، معاون سیاسی وزارت کشور دوره ی اصلاحات در یادداشتی پرسش هایی را مطرح می کند که بخشی از آن در پی می آید:
«
برنامه زنده “چراغ” در شبی پخش شد که بیش از آن آقای حسینیان در مصاحبه اختصاصی با کیهان، که تیتر اول همان روز روزنامه شد، عین همان اتهامات را علیه اطرافیان رییس جمهور مطرح کرده بود. بنابراین پذیرفته نیست که آقای لاریجانی و دیگر مدیران صدا و سیما از نظریات آقای حسینیان خبر نداشتند و او بی مقدمه و بدون اطلاع دعوت کنندگان، دوستان آقای خاتمی را مسبب قتل های زنجیره ای خواند.
لازم است آقای لاریجانی توضیح دهد آقای حسینیان چه مسوولیتی داشت که لازم بود در برنامهای چنان حساس دعوت شود و او نیز به صورت زنده و مستقیم کسانی را متهم ردیف اول قتل های زنجیره ای بخواند که جرم بزرگشان پافشاری بر افشای جنایت مذکور بود تا پرونده قتل های پنهانی برای همیشه بسته شود.
برنامه چراغ به علت قلب حقیقت موجب ناراحتی رییس جمهور شد، به طوری که ایشان، با همه صبوری، آقای لاریجانی را برای مدتی از شرکت در جلسات هیأت دولت محروم کرد. تصور نمی کنم این تصمیم ناشی از سوابق سوء آقای خاتمی بوده باشد یا ایشان روش تعامل با چهره های فرهنگی را نمی دانست. از این گذشته ادبیات آقای علی لاریجانی (معاون اسبق وزیر دفاع) که اصرار دارد خود را چهره ای فرهنگی بخواند، هنوز نظامی و جنگی است (“برخورد” با “نیروها”ی فرهنگی). دستور پخش برنامه های “هویت”، “برلین” و “چراغ را صادر کرد. قصد بی حرمتی به نظامیان فداکار این کشور را ندارم، اما ناگزیر از ذکر این نکته هستم که نگرش امنیتی و نظامی به مسایل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی بحران آفرین است.
برای اینکه ثابت شود “برخورد” دوم خردادیها با “نیروهای فرهنگی” غلط است، از آقای لاریجانی می خواهم نامه آقای خاتمی را علیه سریال “هویت” که در همان زمان (سال 1375) برای او ارسال کرد، منتشر کند و توضیحات احتمالی خود را نیز در این باره در اختیار رسانه ها قرار دهد تا شهروندان خود قضاوت کنند چه کسی فاقد سعه صدر است، همه چیز را سخت افزاری می بیند و روش تعامل با اصحاب اندیشه و قلم و هنر را نمی داند.
متشکر خواهم شد آقای لاریجانی اعلان کند کدام فرصت را برای پاسخگویی در مورد سه برنامه “هویت”، “چراغ” و “برلین” در اختیار شخصیتهایی قرار داد که در آن برنامه ها به جرایم گوناگون متهم شدند؟ اگر وی آمادگی مناظره درباره این سه برنامه را دارد، از چنین میزگردی استقبال می کنم تا روشن شود چه فرد و گروهی راه “برخورد با نیروهای فرهنگی” را نمی داند.
»
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا