خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقل‌قول در رسانه چه زمانی جرم محسوب می‎شود؟

یک حقوقدان تاکید کرد: با توجه به اینکه خبرنگار یا نشریه امکان بررسی صحت‌وسقم مطالب را ندارد و ناچار باید به سمت و موقعیت گوینده یا نویسنده اتکا کند، بدیهی است در خصوص مطالبی که نقل می‌شود تا زمانی که نادرست بودن مطلب و سوءنیت خاص گوینده یا نویسنده احراز نشود اصولاً نمی توانند تحت تعقیب قرار گیرند.

بهمن کشاورز، حقوقدان در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: صرف‌نظر از مصداق و اینکه مطلب نقل شده درست یا غلط باشد، اصولاً نقل مطالب از افرادی که صلاحیت بیان آن را دارند اصولاً نمی‌تواند جرم تلقی شود. در معاونت وحدت قصد مباشر و معاون تقدم یا اقتران زمانی بین رفتار معاون و مرتکب شرط تحقق جرم است. بنابراین گمان می‌رود مورد مطروح با عنوان معاونت و – به طریق اولی – شرکت نمی‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

محمد صالح نیکبخت، حقوقدان نیز در این باره اظهار داشت: هرکسی با علم بر کذب بودن یک مطلب و با قصد تشویش اذهان عمومی مطالبی را منتشر کند که از کذب بودن آن مطلع بوده چه مستقیماً و چه با نقل‌قول از دیگران مرتکب جرم نشر اکاذیب می‌شود.

وی در ادامه افزود: برای تحقق جرم، کذب بودن مطلب و علم و اطلاع ناشر بر کذب بودن آن و قصد تشویش اذهان عمومی باید ثابت شود. یعنی نیاز است تا این سه وجه وجود داشته باشد.

صالح نیکبخت در این رابطه اظهار داشت: در رابطه با یاشار سلطانی هم گفت‌وگویی انجام دادم و در آن به این نکته اشاره کردم که شرط اینکه کسی را به‌عنوان افشای اسناد محرمانه مورد بازخواست قرار دهند این است که اسناد طبقه‌بندی شده باشد و صرف وجود مهر محرمانه به‌تنهایی کفایت نمی‌کند.

این حقوقدان در رابطه با ایجاد محدودیت برای رسانه‌ها نیز بیان کرد: مطبوعات مادامی‌که سوءنیت نداشته باشند در مورد نشر اکاذیب و مطلع نبوده باشند نمی‌تواند مورد بازخواست قرار بگیرند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا