خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معاون وزیر ارتباطات: سرویس های مجازی علمی نباید فیلتر باشد

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اکنون برای دانش‌آموزان، جوانان، دانشگاهیان و قشرهای مختلف به یک نسبت صافی گذاری (فیلترینگ) می شود؛ در حالی که سایت‌های علمی نباید فیلتر باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدجواد آذری جهرمی» امروز (چهارشنبه) در حاشیه راه اندازی مرحله نخست کارپوشه ملی ایرانیان افزود: مذاکره هایی با دادستانی درباره رفع فیلتر شبکه های اجتماعی یوتیوب و بلاگ اسپات برای دانشگاهیان و محققان شد. دادستانی با رفع فیلتر این شبکه ها طبق شرط هایی موافقت کرده است و شامل موضوع هایی مرتبط با خطوط قرمز فرهنگی می شود.

آذری جهرمی ادامه داد: مقرر شده است از طریق شبکه علمی کشور شرایطی را فراهم کنیم که دسترسی برای دانشگاهیان به این 2 سرویس برقرار شود؛ زیرا شرایط کنونی دانشگاهیان را به سمت استفاده از فیلترشکن ها هدایت کرده است.

مدیرعامل زیرساخت اضافه کرد: یکی از بحث‌ها در پالایش هوشمند، این است که این نظام برای هر دسترسی، به یک گونه اعمال شود.

وی اضافه کرد: برای نمونه خبرنگاران به یکسری سایت‌های خبری نیاز دارند که ولو به دستور مقام قضایی فیلتر شده باشد، باید بتوانند برای کسب اطلاعات، از آنها استفاده کنند.

به گفته وی، رفع فیلتر یوتیوب برای دانشگاهیان از مقدمات پیاده‌سازی نظام فیلترینگ هوشمند است تا برای گروه‌های اجتماعی کم‌ سن و سال‌تر، مراقبت‌های اجتماعی بیشتری اعمال شود و برای گروه‌های مرجعی که به دسترسی‌های علمی نیاز دارند، به طور متفاوت عمل شود.

*فیلتر سایت‌های فروش وی.پی.ان (VPN)*

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره صافی گذاری سایت‌های فروش وی.پی.ان (شبکه مجازی خصوصی) برای دور زدن سامانه فیلترینگ گفت: یکی از مصادیق 66گانه فیلترینگ محتوای مجرمانه که در کارگروه تعیین مصادیق مطرح شده، ترویج شیوه‌های دور زدن فیلترینگ است.

آذری جهرمی افزود: چنانچه یک سایتی نسبت به خرید و فروش وی.پی.ان اقدام کند، به عنوان مصادیق مجرمانه محسوب و دادستانی کل کشور و مراجع دیگر، وظیفه دارند این سایت‌ها را شناسایی و با اعمال مقررات، آنها را ببندند.

وی ادامه داد: در این زمینه وزارت ارتباطات فقط مجری اعمال دستوراتی است که از کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ارایه می‌شود.

این مسوول گفت: یک تناقض در بخش فیلترینگ وجود دارد که همه فشارها را متوجه بخش فنی وزارت ارتباطات می کند و دیگران مسئولیت خود را انجام نمی‌دهند. مردم نیز همیشه مطالبه خود را با صدای بلند از مجموعه فنی می‌خواهند.

آذری جهرمی اضافه کرد: می‌گویند با توجه به برخی مصادیق مجرمانه از جمله خرید و فروش مشروبات الکلی از طریق شبکه‌های اجتماعی، باید آنها را فیلتر کرد؛ در صورتی که به نظر ما باید شیوه‌های برخورد با این مسائل تغییر کند.

وی تاکید کرد باید پلیس فتا (فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا) و مجموعه‌هایی که مسوولیت این موضوع را دارند، نسبت به این موارد نظر بدهند و اگر به مواردی برخورد کردند که حریم مردم را به مخاطره می اندازد، ما برای حفظ بنیان خانواده به فیلتر آن سایت ها کمک می کنیم.

به گزارش ایرنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز امروز شرایط دادستانی کشور برای رفع فلیتر 2 شبکه اجتماعی یوتیوب و بلاک اسپات را «سخت» توصیف کرد و از تلاش برای تحقق این شرایط خبر داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا