خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پشت پرده‌ی لغو نشست تبعات اجتماعی طرح کارورزی

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم اجتماعی کشور در باره‌ی لغو نشست «تبعات اجتماعی طرح کارورزی: اشتغال یا بحران اشتغال؟» گفت: دخالت نهادهای بیرونی در دانشگاه پذیرفتنی نیست و واضح است که به جامعه‌ی دانشگاهی توهین شده و امیدواریم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به این ماجرا واکنش جدی نشان دهد و از استقلال نهاد دانشگاه دفاع کند.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، نشست تبعات اجتماعی طرح کارورزی که قرار بود از طرف اتحادیه‌ی انجمن‌های علمی علوم اجتماعی کشور در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شود، پس از یکبار لغو و تغییر مکان عاقبت دقایقی قبل از شروع جلسه، با ممانعت حراست دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برای دومین بار متوقف شد.

در مورد جزییات مراحل برگزاری و موانعی که در پی آن اتفاق افتاد، «حسام حسین‌زاده»، دبیر اتحادیه‌ی انجمن‌های علمی علوم اجتماعی کشور توضیح داد: از یکی دو ماه پیش که بحث اجرای طرح کارورزی جدی شد و حتی در تغییر سرفصل دروس برخی رشته‌ها از جمله مقطع کارشناسی علوم سیاسی هم واحدی با همین عنوان اضافه شد،  فعالان دانشجویی نسبت به این ماجرا حساس شدند.

نگرانی فعالان دانشجویی درباره‌ی تبعات طرح کارورزی

حسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز، افزود:  هر چند از حدود دو سال پیش که زمزمه‌های اجرای این طرح به گوش می‌رسید، فعالان دانشجویی بابت تبعات آن برای زیست دانشجویان و به طور کلی نیروی کار در ایران نگرانی جدی داشتند، اما تصور ما این بود که طرح با این سرعت به اجرا در نخواهد آمد، تصوری که البته اشتباه بود و دیدیم دوستان عجله‌ی زیادی برای اجرایی کردن آن دارند.

وی گفت: از دوماه پیش که طرح بطور عملی وارد فاز اجرایی شد، جامعه‌ی دانشگاهی به ویژه در حوزه‌ی علوم انسانی و اجتماعی نگرانی‌شان جدی‌تر شد. چراکه با تبعات اجتماعی این سبک کنشگری سیاسی و اقتصادی آشنایی داشتند و می‌دانستند این طرح می‌تواند چه عواقب سنگینی برای طبقات محروم جامعه داشته باشد و تا چه اندازه به نابرابری‌های اجتماعی دامن بزند.

دبیر اتحادیه‌ی انجمن‌های علمی علوم اجتماعی کشور ادامه داد:  این نگرانی حتی محدود به دانشجویان هم نمی‌شد، همانطور که در بیانیه‌ی اخیر فعالان اجتماعی علیه طرح کارورزی هم دیدیم، اقشار مختلف از اساتید دانشگاه و پژوهشگران گرفته تا معلمان و پرستاران و کارگران همه کم و بیش می‌دانستند اگر طرح کارورزی به طور کامل اجرا شود، چه بلایی سرشان می‌آید.

وی اظهار کرد: اتحادیه‌ی انجمن‌های علمی دانشجویی علوم اجتماعی کشور هم مطابق اهدافی که با صراحت در اساسنامه‌اش آمده – اهدافی چون: «تلاش برای کاهش انواع نابرابری‌ها و آسیب‌های اجتماعی در جامعه»، «نقد فرایندهای مخرب نهاد و محتوای علم مانند کالایی‌سازی آموزش، از بین رفتن استقلال دانشگاه و…»، «تقویت نقد اجتماعی در دانشگاه و جامعه و تلاش برای ارائه‌ی راهکار جهت برطرف کردن معضلات و مشکلات» – تصمیم گرفت در قالب نشستی نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد.

۵ روز پیش از نشست، امضا‌ها را گرفته بودیم

حسین‌زاده افزود: ابتدای امر، مقارن بیست و هفتم تیرماه با همکاری چهار انجمن علمی – دانشجویی: جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و مطالعات توسعه‌ی اجتماعی دانشگاه تهران درخواست مجوز برگزاری نشست تحویل مسوولان مربوطه در دانشکده علوم اجتماعی شد.

وی گفت: دوم مرداد ماه پس از تأیید و مهر و امضای معاونت فرهنگی-دانشجویی و معاونت اداری و مالی و مسوول سالن‌ها و روابط عمومی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران مجوز برگزاری برنامه صادر شد. ما هم از همان روز اطلاع‌رسانی را در فضای مجازی آغاز کردیم.

به گفته‌ی حسین‌زاده، پنج روز بعد، یعنی روز شنبه هفتم مرداد، در تماسی از سوی معاونت فرهنگی – دانشجویی دانشکدۀ علوم اجتماعی با نماینده‌ی اتحادیه، اعلام شد که مجوز برنامه به دلیل تعطیلی دانشگاه رد شده است! قاعدتاً این حرف قابل پذیرش نبود، چراکه ما 5 روز پیش همه‌ی امضاهای مربوطه را گرفته و اطلاع‌رسانی را هم آغاز کرده بودیم و مسوولان دانشکده در جریان اطلاع‌رسانی بودند، چطور 5 روز بعد یادشان آمد که هنوز مجوز صادر نشده است؟! در حالی که در موارد این‌چنینی پیش از این اگر برنامه‌ای بدون دریافت مجوز تبلیغ می‌شد، بی‌معطلی دانشگاه واکنش نشان می‌داد.

دبیر اتحادیه‌ی انجمن‌های علمی علوم اجتماعی کشور عنوان کرد: حدس ما این بود که تعطیلی دانشگاه بهانه است، به همین دلیل صبح روز بعد، یعنی یکشنبه هشتم مرداد، نمایندگان انجمن‌های علمی جلسه‌ی کوتاهی با ریاست دانشکدۀ علوم اجتماعی داشتند که آن جلسه هم بی‌نتیجه  ماند، یعنی جواب درستی دریافت نکردیم، بهانه همان تعطیلی دانشگاه بود و حرفی از این به میان نیامد که پشت پرده چه خبر است و چه کسانی بدنبال لغو نشست هستند.

وی ادامه داد: بر این اساس مجبور به اطلاع‌رسانی شدیم که برنامه لغو شده است؛ البته اتحادیه همان زمان از طریق کانال تلگرامی‌اش اطلاعیه‌ای صادر و مراتب اعتراض خود به همراه مدارک مربوط به غیرقانونی بودن لغو نشست را برای معاون وزیر، دکتر سید ضیاء هاشمی ارسال کرد.

نامه‌ی اعتراض به وزارت علوم را فعلا منتشر نمی‌کنیم

این نامه را هم صبح روز دوشنبه، 9 مرداد به دبیرخانۀ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فکس کردیم و فعلاً برای انتشار عمومی آن دست نگه داشته‌ایم و منتظریم تا ببینیم وزارتخانه در مقابل این بی‌قانونی می‌ایستد و از انجمن‌های علمی دانشجویی حمایت می‌کند یا نه، انتظاری که نمی‌دانیم به نتیجه‌ای می‌رسد یا نه. اما برای اثبات حسن نیت خود تصمیم گرفتیم فعلاً صبر کنیم و اگر شاهد بی‌توجهی مس,ولین امر بودیم، متن نامه و مستندات و استدلال‌های خود را به شکل عمومی منتشر کنیم. قرار است نمایندگان اتحادیه دوشنبۀ آینده در دیدار با معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، گفتگویی در رابطه با اتفاقات اخیر و مسائل پیش‌رو داشته باشند. امیدواریم وزارت علوم حق قانونی دانشجویان را پاس بدارد و با دفاع از آنان مقدمات برگزاری نشست «تبعات اجتماعی طرح کارورزی» را در شهریورماه فراهم کند.

احضار دانشجوی دانشگاه علوم بهزیستی به حراست

به گفته‌ی حسین‌زاده، چند ساعتی از اعلام خبر لغو نشست می‌گذشت که دوستان در انجمن علمی دانشجویی سلامت و رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بانی برگزاری نشست با همان جزئیات و در همان زمان قبلی، در محل دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی شدند. ما هم استقبال و اطلاع‌رسانی برای مکان جدید نشست را آغاز کردیم.

وی افزود: با توجه به این که دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی زیرمجموعه‌ی وزارت بهداشت بود، تصور می‌کردیم امکان لغو نشست پایین است، چون بعید به نظر می‌رسد وزارت علوم دخالتی در دانشگاهی بکند که زیرمجموعه‌ی یک وزارتخانۀ دیگر است.

حسین‌زاده همچنین گفت که روز دوشنبه حدود ساعت سه، یعنی نیم ساعت مانده به آغاز نشست بود که مطلع شدیم یکی از دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که اخذ مجوزهای لازم در آن دانشگاه را پیگیری کرده بود به حراست دانشگاه احضار شده و آنجا دو نفر که از بیرون دانشگاه آمده بودند، دستور لغو نشست را به او ابلاغ کرده‌اند. این موضوع برایمان شوک‌آور بود که در مقابل نشستی علمی که یک اتحادیه‌ی دانشجویی تصمیم به برگزاری آن دارد، چنین برخورد امنیتی صورت گیرد، آنهم نشستی با هدف شفاف‌سازی تبعات دهشتناک طرحی که بطور مستقیم با زیست دانشجویان در ارتباط است.

تشکیل زنجیره‌ی انسانی حراست مقابل درب ورودی دانشگاه

دبیر اتحادیه‌ی انجمن‌های علمی علوم اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: حدود ساعت سه و ربع، اطلاعیه‌ی لغو نشست را برای دومین بار روی کانال تلگرامی اتحادیه کار کردیم، اما طبیعی بود که بسیاری اطلاعیه را ندیده و راهی محل برگزاری شده بودند. متأسفانه آنجا هم برخوردهای امنیتی تشدید شد و نیروهای حراست در مقابل درب دانشگاه زنجیره‌ی انسانی تشکیل دادند و اعمالی از این دست که در شأن دانشگاه نیست.

وی افزود: مخاطبانی که آنجا حاضر شده بودند متعجب و متأثر از اتفاقات اخیر، پس از قرائت بیانیه‌ی ۴۶۰ فعال اجتماعی در راستای لزوم لغو طرح کارورزی در مقابل درب دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، محل را ترک کردند.

امیدواریم وزارت علوم از استقلال نهاد دانشگاه دفاع کند

حسین‌زاده درباره‌ی احتمال برگزاری این همایش در آینده گفت: آنطور که بنظر می‌رسد عده‌ی دیگری خارج از دانشگاه برایمان تصمیم می‌گیرند! آنچه واضح است این که به جامعه‌ی  دانشگاهی توهین شده است، امیدواریم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به این ماجرا واکنش جدی نشان دهد و از استقلال نهاد دانشگاه دفاع و مقدمات برگزاری این نشست را در روزهای آینده فراهم کند.

وی با تأکید بر این که« دخالت نهادهای بیرونی در دانشگاه پذیرفتنی نیست و دانشگاه منطق و ساز وکار قانونی خودش را دارد»، اظهار کرد: واقعیت امر این است که برخوردهای اخیر بسیاری از دانشجویان و اساتید را بیش از پیش نگران کرده است. اگر اجازه ندهند انجمن‌های علمی دانشجویی آنهم در رشته‌ای مثل علوم اجتماعی که وظیفه‌اش نقد سیاست‌های دولت و بطور مشخص‌تر وزارت علوم است، پس چه کسی این حق را دارد؟!

سکوت خبری رسانه‌ها درپی لغو نشست

به اعتقاد دبیر اتحادیه‌ی انجمن‌های علمی علوم اجتماعی کشور، اگر عده‌ای معتقدند هیچ نقدی به هیچ‌یک از سیاست‌های دولت وارد نیست، این را صریح و بی‌تعارف بگویند. اگر هم چنین اعتقادی وجود ندارد، بگذارند دانشگاه راه خودش را برود و بر حسب وظیفه‌ای که بر عهده دارد، انتقاداتش را مطرح کند.

وی گفت: ما که تریبونی نداریم، پیش از این هم بارها به ما ثابت شده بود که اگر موضع مستقل و علمی خود را حفظ کنیم و وابسته به جناح‌های سیاسی نباشیم کمتر خبرگزاری و روزنامه‌ای حاضر می‌شود صدای ما را به گوش مردم برساند. در ماجرای اخیر هم همین موضوع تکرار شد و بیشتر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها نپذیرفتند اخبار ما را پوشش دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا