خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیت الله شبیری زنجانی: تقیُّد به راستی کمرنگ شده است

آیت الله شبیری زنجانی در توصیه به رسانه‌ها گفت: تقیّد به راستی خیلی مهم است اما الان کم رنگ شده است لذا مردم هم با تردید به اخبار نگاه می‌کنند و این خوب نیست. باید تدریجا به راست گفتن عادت کرد تا اعتماد مردم جلب شود. در این صورت عنایت الهی هم شامل حال ما شده و موفقیت حاصل می‌شود.
این مرجع تقلید در دیدار اعضای تحریریه ی پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز با ایشان بر اثر گذار بودن مطبوعات اشاره کرد و گفت: حاج آقا شهاب اشراقی نقل می‌کرد که «مسعودی»، مدیر روزنامه‌ی اطلاعات خدمت آقای بروجردی رفته بود. آقای بروجردی گفته بودند شما این نشریات و مجلات را بی‌اهمیت به حساب نیاورید.یکی از نویسندگان در کتاب خود برای اثبات صانع به نوشته‌ای در روزنامه‌ی تایمز لندن استناد کرده است. ممکن است مساله‌ی خبر اینقدر از نظر ارزش اوج بگیرد که برای اثبات اینگونه مسایل الهی هم به آن استناد شود. آقای بروجردی در این دیدار به راست بودن اخبار توصیه می‌کنند چون راستی به نشریه  این ارزش را می‌دهد که بتواند منبع استناد باشد.
آیت الله شبیری افزود: یک خبر گاهی یک کشوری را زیر و رو می‌کند. انسان قدر این مسوولیت الهی را بداند و پاداشی را هم که برای زحمات داده می‌شود بداند و در مسیر خدا  قدم بردارد. شیطان در این جاها خیلی سرمایه‌گذاری می‌کند و اجر مبارزه با شیطان هم بالاست.
وی تاکید کرد: برخی از رسانه ها به موضوع صدق مقید نیستند و این باعث ایجاد مشکل شده است. مرحوم حاج آقا حسین قمی رضوان الله علیه مقید بودند که مطلب را حتی یک ذره پس و پیش نگویند. گفته شده که می‌خواستند به آقای بهبهانی تهرانی که برادرشان فوت کرده بود پیام  تسلیت بنویسند. یکی از آقازاده‌های ایشان در این پیام می‌نویسد “متاثرم و خدا صبر و اجر به شما بدهد”. حاج آقا حسین معترض می شوند و می‌گویند چرا دروغ به من بستید. من کجا متاثرم. بنویس ابقاکم الله.
این مرجع تقلید درباره ی چارچوب‌هایی مد نظر برای انتشار اخبار خاطر نشان کرد: گاهی انتشار خبری به نفع دین است اما گاهی انتشار یک خبر به مصلحت دینی ندارد و حتی ضرر دینی دارد که نباید آن را منتشر کرد. نقل شده است که اگر  در جمعی روایاتی از حضرات معصومین – علیهم السلام- مورد پذیرش نیست آن روایات را نقل نکنید مگر اینکه زمینه برای اخبار آماده شود. چون ممکن است آنها انکار کنند و این انکار بار دینی دارد.
آیت الله شبیری افزود: برخی روایات نقل شده که حضرات ائمه از افرادی که امور سری را منتشر می‌کردند تبری جسته‌اند.مطبوعات هر مطلبی را نباید منتشر کنند ولو اینکه مطلب تازه و مهمی باشد اما اگر بد آموزی دارد نباید منتشر شود.
وی در پایان تصریح کرد: داعی رسانه‌ها برای انتشار مطلب باید خدا باشد، اگر چنین باشد مقداری در انتشار حد و حدود محدود می‌شوند. مطالبی که برای کشور مضر است حتما نباید نقل شود و آن دسته از مطالبی که نافع است مناسب است که نقل شود. اگر معلوماتی وجود دارد که علم دین نیست اما دانستن آن خوب است و سوادی که ضرر نداشته باشد خودش کمال است، لذا انتشار اینگونه مطالب هم خوب است.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا