خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شهریور گرم تر

به گزارش شرق، طی شهریور، دما یک تا ۱.۵ درجه سلسیوس بالاتر از حد نرمال خواهد بود.

شرق نوشت:

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی گفت: با وجود روند کاهش دما در شهریورماه، دما یک تا ۱.۵ درجه سلسیوس بالاتر از حد نرمال خواهد بود. در بازه فصلی و هم سال آبی بارش‌های مردادماه کمتر از وضعیت نرمال بود.

شهریوری گرم‌تر در راه است

به گزارش شبکه شرق، رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی گفت: با وجود روند کاهشی دما طی شهریور، دما یک تا ۱.۵ درجه سلسیوس بالاتر از حد نرمال خواهد بود.

احد وظیفه با بیان اینکه طی شهریور ماه بارش محدود به شمال کشور یعنی شمال آذربایجان شرقی، غربی، شمال خراسان و سواحل شمالی کشور است، اظهارکرد: طی این ماه پیش‌بینی می‌شود بین ۱ تا ۱.۵ درجه سلسیوس و در برخی نقاط کشور با آنومالی (بی‌هنجاری دمایی) مواجه باشیم البته دما روند کاهشی دارد ولی نسبت به حد نرمال هوا گرم‌تر است و انتظار می‌رود دما در پاییز نیز از حد نرمال بالاتر باشد.

تجربه دمای بالاتر از حد نرمال در همه استان‌ها طی مرداد

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه مردادماه تمام استان‌ها گرم‌تر از حد نرمال بودند، اظهارکرد: از ابتدای تا انتهای مردادماه متوسط دمای کشور ۲۹.۸ درجه سلسیوس بود این در حالیست که میانگین بلندمدت طی این بازه  ۲۹ درجه سلسیوس است بنابراین ۰.۸ درجه سلسیوس میانگین دمای کشور گرم‌تر بود. از ابتدای تابستان تا پایان مردادماه میانگین دمای کشور ۳۰ درجه سلسیوس بود که نسبت به میانگین بلندمدت که ۲۹.۱ درجه سلسیوس است، ۰.۹ درجه سلسیوس یعنی نزدیک به یک درجه افزایش یافت.

وی افزود: از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۱) تا پایان مردادماه میانگین دمای کشور ۱۸.۴ درجه سلسیوس بود این در حالیست که این مقدار در بلندمدت ۱۷.۴ درجه سلسیوس است بنابراین امسال به‌طور نسبی گرم است چراکه دما یک درجه سلسیوس گرم‌تر از حد نرمال بوده است و یک درجه گرم‌تر عدد زیاد و درشتی محسوب می‌شود.

وظیفه با اشاره به وضعیت دمای استان‌ها طی مردادماه گفت: بیشترین بی‌هنجاری مثبت دمایی را استان‌ گلستان با ۱.۵ درجه سلسیوس و پس از آن استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و خراسان شمالی با ۱.۴ درجه سلسیوس تجربه کردند. چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد به‌ترتیب با با ۰.۳ و ۰.۴درجه سلسیوس، کمترین اختلاف را با میانگین دمای نرمال کشور داشتند. هوای تهران نیز یک درجه نسبت به نرمال گرم‌تر بود.
 

کاهش بارش در کشور طی مردادماه

وی درباره وضعیت بارش طی مردادماه اظهارکرد: در این مدت به‌طور میانگین تنها ۲.۷ میلیمتر بارش در کشورثبت شد این در حالیست که میانگین بلندمدت بارش در این ماه ۳.۱ میلیمتر است. از ابتدای تابستان سال جاری تا پایان مرداد ماه میانگین بارش ۵.۲ میلیمتر بود. این رقم در بلندمدت ۷.۴ میلیمتر است بنابراین بارش حدود ۳۰ درصد نسبت به حد نرمال کمتر بود.

وظیفه اضافه کرد: از ابتدای سال آبی جاری تا پایان مرداد ماه کشور به‌طور میانگین ۱۸۵ میلیمتر بارش دریافت کرد. این مقدار۲۳۲ میلیمتر در بلندمدت است بنابراین در سال جاری  ۲۰.۳ درصد کمتر از مقدار بلند مدت باران بارید. در کل هم در بازه ماه جاری، هم در بازه فصلی و هم سال آبی بارش‌های مردادماه کمتر از وضعیت نرمال بود.

وی در ادامه گفت: بیشترین تفاوت بارش نسبت به وضعیت نرمال از ابتدای سال زراعی جاری را استان خراسان رضوی داشته است، به‌گونه‌ای که میانگین بارش استان ۹۷ میلیمتر طی این مدت بود این در حالیست که میانگین بلند مدت بارش آن ۲۰۷ میلیمتر است بنابراین این استان ۱۰۷ میلیمتر کاهش بارش سالانه داشته است و متاسفانه ۵۳ درصد آنومالی منفی دارد و تقریبا سال آبی آن با همین مقدار بارش به پایان می‌رسد چون شهریور، ‌ماه پایانی سال آبی است و شهریور در خراسان رضوی ماه بارندگی نیست بنابراین در این استان شاهد خشکسالی شدید هستیم و این وضعیت برای سومین سال پیاپی رخ می‌دهد. پس از این استان‌ بدترین وضعیت بارندگی را سمنان با کاهش ۴۶ درصدی و سیستان و بلوچستان با کاهش ۴۳ درصدی بارش نسبت به بلندمدت دارد.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی اضافه کرد: در سال آبی جاری بارندگی استان‌های جنوب غرب و غرب کشور مانند ایلام، بوشهر، فارس، کردستان و کرمانشاه نسبت به نرمال تقریبا مطلوب است این در حالیست که غالب مناطق کشور به‌ویژه نیمه شمالی و  نیمه شرقی دچار کم‌بارشی شدید بوده‌اند.

وظیفه در پایان با اشاره به وضعیت بارندگی استان تهران گفت: بارش در استان تهران نسبت به بلندمدت ۴۱ درصد نسبت کمتر بوده است، یعنی در سال آبی جاری تا پایان مردادماه به‌طور متوسط  ۱۶۲ میلیمتر بارش دریافت کرد این درحالیست که میانگین بلندمدت بارش این استان ۲۷۳ میلیمتر است بنابراین ۱۱۱ میلیمتر نسبت به شرایط نرمال، کمبود بارش دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا