خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جهانگیری: وقتی خواستیم دریاچه ارومیه را احیا کنیم در صداوسیما تمسخر کردند

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در همین دولت نشان داده شد می توان برخی مشکلات بزرگ را حل کرد. وقتی می‌خواستیم در این دولت دریاچه ارومیه را احیا کنیم در همین صدا و سیما آمدند و تمسخر کردند. احیای دریاچه ارومیه از جاهایی بود که دولت خوب عمل کرد. می توان گفت دریاچه ارومیه الان از خطرات عبور کرده است. ‌

به گزارش فارس، جهانگیری در مراسم هفته منابع طبیعی آبخیزداری و رونمایی از سامانه مدیریت جامع اراضی کشور در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن تبریک مبعث حضرت رسول اکرم (ص) گفت: کشوری هستیم که در منطقه خشک و نیمه خشک قرار داریم و در سال هایی با خشکسالی روبرو هستیم حتی آب شرب مردم در دوران کم آبی با تهدید تنش کم آبی روبرو می‌شوند و متأسفانه امسال هم بارندگی خوب نبوده است.

وی ادامه داد: در سالهای پر آبی با پدیده سیلاب روبرو می شویم. موضوعات آب، منابع طبیعی و محیط زیست از چالش های روبروی کشور است. الان در جاهایی با پدیده فرونشست زمین و خشک شدن نهرها و قنات ها و با مهاجرت روستاییان و تخلیه روستاها مواجه شدیم. هیچ برنامه ای در توسعه نمی توان در ایران نوشت مگر اینکه به ابر چالش های آب، منابع طبیعی و محیط زیست پرداخته شود.

جهانگیری با بیان اینکه در اثر کم بارندگی، دریاچه ها خشک می شود، گفت: ما در اثر خشک شدن دریاچه ارومیه نگران زندگی ۲۰ میلیون نفر بودیم. این پدیده ها به ما هشدار می دهد نسبت به مسایل منابع طبیعی جدی باشیم. در همین دولت نشان داده شد می توان برخی مشکلات بزرگ را حل کرد. وقتی می‌خواستیم در این دولت دریاچه ارومیه را احیا کنیم در همین صدا و سیما آمدند و تمسخر کردند. احیای دریاچه ارومیه از جاهایی بود که دولت خوب عمل کرد. می توان گفت دریاچه ارومیه الان از خطرات عبور کرده است. ‌

معاون اول رئیس جمهور با اشاره مصوبات شورای تالاب های کشور اظهار داشت: اخیراً ستادی برای احیاء جنگل ها درست شده است. ما دو محدوده جنگلی در کشور داریم که باید از آنها مراقبت کنیم. موقوفه شدن جنگل ها و کوه‌ها یک شوخی است.

جهانگیری تصریح کرد: برای حفاظت از جنگل های شمال اقدامات خوبی انجام شده است. وقتی در جلسه گفتند جنگل های زاگرس به دلیل بیماری درختانش در خطر است آدم نگران می‌شود. من همانجا گفتم از هر کارشناس داخلی و خارجی برای حل این مشکل استفاده کنید.

وی با اشاره به ماجرای دفاع جوانی بنام البرز از جنگل ها گفت: بخش زیادی از ریزگردها در کشور از خارج از ایران می آید. ما باید از طرح های مراقبت از فرسایش خاک حمایت کنیم. طرح های آب‌خیزداری و آب خوان داری در برخی جاهای کشور باعث احیای زندگی در روستاها و مناطق شده است. ما از تجاوز به منابع طبیعی کشور باید جلوگیری کنیم.

وی اظهار داشت: باید لکه ننگ فساد از دامن جمهوری اسلامی حذف شود و من صمیمانه از اقدامات آقای رئیسی تشکر می‌کنم.

جهانگیری تصریح کرد: معتقدم عده ای حرف مبارزه با فساد می زنند که می خواهند که عده ای دیگر را بدنام کنند؛ آنهایی که واقعا پای کار مبارزه با فساد هستند زندگی شخصیشان، توانایی مدیریت و سابقه شان نشان می دهد اهل مبارزه با فساد هستند و هر جا حضور داشتند در سابقه شان نشان می دهد اینگونه هستند.

وی افزود: یک بحث مبارزه با فساد همین کاری است که قوه قضاییه انجام می دهد. بحث دیگر کار ریشه ای در مبارزه با فساد است. کاری کنیم فساد بوجود نیاید من اخیرا در جلسه پیشگیری از فساد گفتم رهبری فکر کنم سال ۸۰ فرمان مبارزه با فساد را صادر کردند و در آنجا فرمودند حتی زیر مجموعه های دفتر رهبری هم در این مبارزه مستثنی نیستند و هر جا خوردی دیدید برخورد کنید.

جهانگیری اضافه کرد: آنجا گفتم به عنوان کسانی که میخواهیم پیش بینی کنیم از سال ۸۰ که چنین فرمانی صادر شد فساد کم شده یا بیشتر شده، پس معلوم است یک جای کار گیر دارد. یک اشکالی در روش کار است. یا در مبارزه صادق و واقعی نیستیم یا بد مبارزه میکنیم و بجای اینکه به اینطرف شمشیر بزنیم به آن طرف میزنیم، بجای اینکه باید با این مبارزه کنیم چون با آن یکی مخالف هستیم با او مبارزه می کنیم.

وی بیان کرد: ما داریم زحمت می‌کشیم اما فساد هم دارد ادامه پیدا می‌کند. این یک گیر جدی دارد و باید آسیب شناسی شود. ما در دولت تدبیر و امید یک ستادی برای مبارزه با فساد در قوه مجریه با مسولیت وزرا تشکیل دادیم و گفتیم شما موظف هستید گلوگاه های فساد را که در آنجا امضای طلایی است را شناسایی کنید و ما برویم و با آن برخورد کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به عدم بررسی لوایح شفافیت و تعارض منافع در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: راه اصلی مبارزه با فساد شفافیت است. تا همه چیز پشت دیوارهای شیشه ای قرار نگیرد فساد هست. اینکه ما این لوایح را به مجلس فرستادیم و هنوز اعلام وصول نشده از چیزهای عجیب قانون اساسی است.

وی ادامه داد: هیچ هیات مدیره ای هیچ مدیری در دولت و یا غیر دولت حق ندارد در جایی که خود منافعی دارد تصمیم گیری کند. این را به اسم لایحه تعارض منافع به مجلس فرستادیم. سمت ها و رسانه ها از جمله جاهایی هستند که میتواند فسادها را آشکار کنند و همه چیز را پشت آینه نشان دهند.

جهانگیری با اشاره به ایجاد سامانه ها و دولت الکترونیک برای مبارزه با فساد تصریح کرد: تمرکز جدی این دولت روی این قرار گرفت که به هر قیمتی سده باید دولت الکترونیک را در این دولت به نقطه قابل قبولی برسانیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه حوزه پول و زمین کانون ایجاد فساد هستند خاطرنشان کرد: الان هم میگویم پول و زمین دو کانون اصلی سو استفاده و فساد هستند بیشترین سامانه ها در حوزه پول ایجاد شده است. تقریبا امروز در حوزه پول و بانک سامانه هایشان را تشکیل دادند.

وی ادامه داد: امروز از کسی که به بانک مراجعه می‌کند و درخواست ارز می‌کند تا مراحلی که ارز آن داده می‌شود و جنس وارد کردن آن توسط سیستم رصد می شود و امروز با افتخار می‌توانیم بگوییم که همه چیز در منظر مردم است. برخی می‌گویند بعضی دستگاه ها گزارش داده اند که اینقدر ارز گم شده است؛ لیست آنها وجود دارد و هرکسی که ارزی گرفته و کالایی وارد نکرده است به دستگاه قضایی شکایت شود و قوه قضاییه هم که پای کار است و با آنها برخورد می کند.

وی با بیان این که در بخش مبارزه با زمین خواری عقب تر هستیم گفت: باید در بخش زمین آقای خاوازی و منصور تمام وقت خود را روی آن بگذارند که معلوم شود یک متر زمین در کدام نقطه زمین‌های منابع طبیعی به چه فردی و برای چه واگذار شده است و این سامانه ها باید شفاف در اختیار مردم قرار گیرد و مردم بدانند.

جهانگیری با تاکید بر این که من طرفدار توسعه ایران هستم گفت: نمی‌خواهم کسی اگر واقعا می‌خواهد زمین بگیرد که طرحی را انجام دهد، کشاورزی کند و جنگل بکارد ذره‌ای معطل شود چرا که این زمین‌ها برای همین کارها است ولی نباید یک متر زمین کشور به کسی داده شود که بگیرد و از آن سوء استفاده کند.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد سامانه ها گفت: همه دستگاه‌ها مکلف هستند که با این سامانه‌ها حداکثر همکاری را انجام دهند. عدم همکاری این نیست که یک وظیفه اداری انجام ندهیم و بگوییم چرا باید اطلاعاتمان را در این سامانه‌ها در اختیار دیگران بگذاریم. اولا که این اطلاعات ارث پدری کسی نیست این اطلاعات متعلق به ملت ایران است باید در جایی که از آن خوب استفاده می‌کند، قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: من طرفدار توسعه ایران هستم و به هیچ وجه نمی خواهم وقفه ای در کار اقتصادی مردم بیفتد اما نباید یک متر از زمین های ملی در اختیار افراد سوء استفاده گر قرار گیرد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: همه دستگاه ها مکلف هستند در ارتباط سامانه ها با سازمان جنگل ها و مراتع همکاری کنند. عدم همکاری تنها انجام ندادن وظیفه اداری نیست، اطلاعات در دستگاه ها ارث پدری نیست و متعلق به کشور و مردم است و اگر جایی می تواند از آن به نفع مردم استفاده کند باید در اختیار آنها قرار گیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا