خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«احمدی‌نژاد بجای سخن طلبکارانه بدهی‌اش را بدهد»

مصباحی‌مقدم تاکید کرد: خواسته جامعه روحانیت مبارز آن است که پرونده‌های آقای احمدی‌نژاد را مورد بررسی قرار دهد و هرچه حکم شد، قابل قبول است

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در نشست خبری با اصحاب رسانه، در رابطه با آخرین جلسه جامعه روحانیت مبارز گفت: در آخرین جلسه جامعه روحانیت مبارز اظهارات اخیر آقای احمدی‌نژاد و برخی اطرافیان ایشان در پی دستگیری آقای بقایی و آزاد شدن وی با قرار وثیقه و نیز صحبت‌های آقای احمدی‌نژاد در این زمینه که شبهه‌ناک شد، مورد بررسی قرار گرفت.

او ادامه داد: سخنان آقای احمدی‌نژاد حتی به شکلی مطرح شد که مرجع ضمیر آن سخنان مشخص نیست و معلوم نیست شخصی که آقای احمدی‌نژاد از او صحبت می‌کند، کیست که گاهی به هشتاد ساله یا نود ساله بودن او تاکید می‌شود؟

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه آقای احمدی‌نژاد در سخنانی که در خوزستان داشت هم حرف‌هایی را زد که درباره آن تفسیرهای فراوان مطرح شد، اظهار داشت: اساساً ایشان از زمان ریاست‌جمهوری هم سخن از داشتن فهرستی از مفسدان اقتصادی به میان آورد و بیان کرد که این لیست را افشا می‌کند اما هیچ‌گاه این اتفاق نیفتاد. جا داشت که ایشان لیست خود را ارائه می‌کرد و قوه قضاییه هم آن را مورد بررسی قرار می‌داد نه اینکه فقط حرف آن مطرح شود و اتفاقی نیفتد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه احمدی‌نژاد خودش تخلفات فراوانی دارد، تصریح کرد: بخشی از این تخلفات در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد رخ داد که یک مورد از آن در زمینه قانون یارانه‌ها بود که باید این تخلفات از سوی دیوان محاسبات کشور و قوه قضاییه پیگیری می‌شد تا مشخص شود که اگر ایشان صلاحیت برای ادامه ریاست جمهوری را ندارد این موضوع اعلام شود.

او با بیان اینکه خواسته جامعه روحانیت مبارز آن است که پرونده‌های آقای احمدی‌نژاد را مورد بررسی قرار دهد و هرچه حکم شد، قابل قبول است، خاطرنشان کرد: این درست نیست که آقای احمدی‌نژاد هر از چند گاهی بیاید و سخنانی را نسبت به مسئولان عالی رتبه نظام و خصوصا مسئولان قوه قضاییه مطرح کند. آقای احمدی‌نژاد ظاهرا خودش را در شرایطی می‌بیند که از موضع طلبکارانه سخن می‌گوید اما ما می‌خواهیم بگوییم که ایشان بدهکار است، بیاید و بدهی‌اش را پرداخت کند.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره انتظارات جامعه روحانیت مبارزه از کابینه و نقاط ضعف و قوت دولت ابراز داشت: نگاه به دوره گذشته ریاست‌جمهوری آقای روحانی ترکیبی از جهات مثبت و ضعف‌هاست. یکی از جهات مثبت کارکرد دولت برقراری ثبات در اقتصاد کلان کشور است. همین ثبات در بازار ارز و وضعیت عمومی کشور مشاهده می‌شود. کاهش نرخ تورم تا زیر 10 درصد را شاهد بوده‌ایم که اخیرا بیشتر شده که مسئولان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند، کمتر می‌شود و تک‌رقمی خواهد شد.

مصباحی‌مقدم اضافه کرد: دولت تلاش‌هایی برای خروج رکود در بخش‌های از اقتصاد کشور انجام داده مخصوصا در بخش نفت که در کشور ما بسیار مهم است ولی تلاش‌ها و گام‌ها در بخش صنایع اندک بوده و متوازن نبوده است.

او با بیان اینکه ضعف‌ها قابل توجه است، عنوان کرد: در مسئله اشتغال با وضعیت خوبی روبه‌رو نیستیم. اشتغال حتی نسبت به سال‌های آغازین دولت‌روحانی بدتر هم شده؛ شاید یک دلیل آن باشد که جوانان دهه 60 به سن اشتغال رسیده‌اند. سرعت رشد اشتغال با میزان متقاضیان یکسان نبوده، البته اقدامات دولت مثبت  ولی کند بوده است.

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه ما امیدواریم با تغییر ترکیب کابینه و استفاده بیشتر از جوانان و کسانی که توانمندی‌های بیشتری دارند، شاهد بهبود شرایط اقتصادی در دوره جدید باشیم، یادآور شد: انتظار داریم براساس رهنمودهای رهبری، نگاه شایسته‌سالاری باشد و نه نگاه حزبی و جناحی و کسانی روی کار نیایند که فقط عده‌ای را خرسند کنند ولی خروجی کار هیچی نباشد.

مصباحی‌مقدم در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره مسئله نواصولگرایی که توسط قالیباف مطرح شده، بیان کرد: فرصت نکردیم از قالیباف تقاضا کنیم دیدگاه خود را توضیح دهد تا در جامعه روحانیت به جمع‌بندی برسیم بنابراین در این‌باره اظهارنظر نمی‌کنم.

او درباره اظهارات میرسلیم درباره جمنا و ادعای وی مبنی بر اینکه جمنا از امکانات یک نهاد نظامی استفاده می‌کرد و خروجی نهایی آن مشخص بوده؟ گفت: این صحبت‌ها در جمع خصوصی بوده و مایل به خبری شدن آن صحبت‌ها نداشته است. درباره نقش نهاد نظامی نیز حزب موتلفه واکنش منفی نشان دادند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این سوال ایلنا که آیا جامعه روحانیت همچنان معتقد به ادامه کار جمنا است. فکر نمی‌کنید ادامه کار جمنا موجب به حاشیه رانده شدن جامعتین شود؟ ابراز داشت: وقتی مقدمات شکل‌گیری جمنا فراهم شد با ما صحبت کردند و موافقت دبیرکل جامعه روحانیت را گرفتند و وی هم همراهی کرد. در جلسات جامعه روحانیت نیز این موضوع نیز همواره بحث می‌شد و گفتیم خروجی چه می‌شود و در نهایت هم از ابراهیم رئیسی حمایت می‌کنیم.

مصباحی‌مقدم تاکید کرد: اگر ضوابط جمنا بازنگری شود، جمنا روش خوبی بود تا بتواند مجموعه اصولگرایان را از کل کشور جمع کند و معتقدیم بهتر است از ظرفیت احزاب اصولگرا هم استفاده شود. با توجه به آن‌که این مسائل در جمنا نیز مطرح است؛ بهتر است مسئولان جامعه در این باره اظهارنظر کنند.

او در پاسخ به این سوال که چرا جامعه روحانیت مبارز پس از چهار سال از پایان دولت احمدی‌نژاد درخواست رسیدگی به تخلفات وی را کرده؟ چرا همان زمان ریاست‌جمهوری در این‌باره چنین درخواستی نکردید؟ بیان کرد: اینکه پس از چهار سال این مسئله را مطرح کردیم، چون توقع داشتیم قوه‌قضاییه همان موقع به این مسائل رسیدگی می‌کرد. البته اینکه می‌گوییم همان موقع یعنی زمانی‌که این تخلفات رخ می‌داد قوه‌قضاییه ورود می‌کرد. اینک چهار سال از این دوران گذشته و حداقل باید در این‌باره رسیدگی‌هایی انجام می‌‌شد.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: کارهای قضایی زمان‌بر است. البته قوه‌قضاییه نیز بیکار نبوده و رسیدگی‌هایی داشته است.

مصباحی‌مقدم در پاسخ به این سوال که چرا اینک جامعه روحانیت چنین مسائلی را مطرح می‌کند؟ گفت: احمدی‌نژاد این مدت دچار رفتارهایی شده که گویی طلبکار است ولی ما می‌خواهیم بگوییم بدهکار است و باید بدهکاری‌اش را پاسخ دهد.

او با بیان اینکه آیا نوبت عذرخواهی اصولگرایان بابت حمایت‌هایشان از احمدی‌نژاد نیست؟ اظهار داشت: من سخنگوی اصولگرایان نیستم بلکه سخنگوی جامعه روحانیت هستم. جامعه روحانیت نه دور اول یعنی سال 84 و نه سال 88 بیانیه حمایت از وی صادر نکرد پس معنا ندارد از چیزی عذرخواهی کنیم که از آن هم حمایت کنیم.

این نماینده ادوار مجلس درباره سلفی برخی نمایندگان مجلس با فدریکا موگرینی در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری نیز تصریح کرد: از این اتفاق احساس شرم می‌کنم چون معتقدم نمایندگان مجلس باید شخصیت سیاسی برجسته‌ای داشته‌ باشند تا خود را برابر چند مهمان خارجی نبازند و شخصیت‌شان حفظ شود.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه خودباختگی برابر شخصیت‌های خارجی در شان نمایندگی مجلس نیست، خاطرنشان کرد: من زمان نمایندگی دیدارهای بسیاری با مسئولان اروپایی داشتم و در آن دیدارها، از موضع طلبکارانه و قدرتمندانه سخن می‌گفتیم. مذاکراتم با آلمانی‌ها را اگر وزارت‌خارجه منتشر کند آن‌گاه مشاهده می‌کنید با چه زبانی با آنها حرف می‌زدیم.

او تاکید کرد: شان نمایندگان اقتضا می‌کند با خارجی‌ها سلفی نگیرند و خود را کوچک نکنند.

سخنگوی جامعه روحانیت در پاسخ به این سوال که حضور گسترده‌ هیات‌های خارجی تا چه اندازه می‌تواند بیانگر موفقیت برجام و شکست سیاست‌های ایران‌هراسانه ترامپ باشد؟ ابراز داشت: وقتی هنگام مذاکرات انتقاد می‌کردیم به ما می‌گفتند بگذارید مذاکرات به نتیجه برسد آن‌گاه خارجی‌ها به ایران هجوم می‌آوردند. هجوم هم آوردند ولی اثری نداشته است. البته ما از حضور گسترده هیات‌ها استقبال می‌کنیم و امیدواریم با حضور این هیات‌ها، مشکلات و موانع رفع شوند، هرچند این مسائل تاکنون حل نشده است.

مصباحی‌مقدم در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره تیم اقتصادی دولت به‌خصوص با تصدی مسئولیت وزارت اقتصاد توسط محمد نهاوندیان چیست؟ بیان کرد: من نسبت به تیم اقتصادی دولت اظهارنظر نمی‌کنم چون در این‌باره در جامعه روحانیت بحثی نکرده‌ایم. آنچه توسط ما مطرح می‌شود، اتکا به معیارهایی همچون کارآمدی و سلامت است وگر نه ما درباره مصادیق حرفی نزده‌ایم. حق رئیس‌جمهور است که وزرای خود را انتخاب و مجلس به آنها رای دهد.

او درباره ترمیم در جامعه روحانیت مبارز نیز یادآور شد: این ترمیم با افزوده شدن 5 نفر رخ داده است.

خبرنگاری ادعا کرد احمدی‌نژاد در پیامکی به او پاسخ اظهارات مصباحی‌مقدم در این نشست را داده که سخنگوی جامعه روحانیت مبازر پاسخ داد: اگر کسی از رئیس قوه قضاییه یا نهاد قضایی شکایت دارد آن شکایت باید توسط قوه قضاییه رسیدگی شود چون قاضی مستقل از رئیس قوه قضاییه است. ادعا نکردیم وی فساد است؛ ما گفتیم تخلفاتی دارد و میان این دو واژه تفاوت وجود دارد. ما علاقه‌مندیم اگر وی اطلاعاتی دارد آن اطلاعات را به ما نیز بدهد.

او در پاسخ به این پرسش که تلاش‌های انجام شده درباره بازگشت علی‌اکبر ناطق نوری به جامعه روحانیت به کجا رسیده، عنوان کرد: هنوز به جایی نرسیده هرچند ما امیدواریم این برادر بزرگوار ما به جمع دوستان باز گردد.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا کناره‌گیری و بازگشت ناطق‌نوری به جامعه روحانیت به خاطر عدم حمایت وی از احمدی‌نژاد نبوده؟ گفت: من قبلا هم گفته‌ام که یکی از دلایل کناره‌گیری ناطق‌نوری از جامعه روحانیت را می‌توان موضع نگرفتن این تشکل درباره ادعاهایی بود که احمدی‌نژاد علیه وی مطرح کرد و جامعه روحانیت در این‌باره بیانیه نداد و حمایتی از ناطق‌نوری نکرد. به نظر می‌رسد این موضوع را می‌توان نقطه آغازی برای کناره‌گیری ناطق‌نوری دانست.

مصباحی‌مقدم همچنین تاکید کرد: البته من به صراحت اعلام می‌کنم جامعه روحانیت مبارز نتوانست به رای اکثریت اعضایش درباره حمایت از احمدی‌نژاد چه در دوره اول و چه در دوره دوم ریاست‌جمهوری برسد و اینکه بگویند جامعه روحانیت مبارز به دلیل حمایت از احمدی‌نژاد باید عذرخواهی کند، این یک آدرس غلط است.

او درباره لزوم پوست‌اندازی در جریان اصولگرایی نیز گفت: این پیشنهادها عموما از سوی جناح رقیب مطرح می‌شود و ما اعتقادی به پوست‌اندازی نداریم. ما اصول و مبانی خود را داریم. منشور اصولگرایی را منتشر کرده‌ایم. باید به کجای آن بازگردیم و پوست‌اندازی کنیم؟ البته ما ضعف‌هایی داریم و آنها را اصلاح می‌کنیم. از جمله آن ضعف‌ها نداشتن یک جایگاه با ثبات برای تصمیم‌گیری است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز یادآور شد: البته جامعه روحانیت مبارزه جایگاهش همطراز احزاب نیست و نخواسته جایگاه معتبر حزبی داشته باشد.

مصباحی‌مقدم در پاسخ به این سوال که شکست در انتخابات‌های اخیر موجب نمی‌شود اصولگرایان به فکر اصلاح خود و ایجاد اتاق‌فکر بیفتند؟ گفت: ضروری می‌بینیم نسبت به دوره ‌های بعد قدم‌های جدیدی برداریم. نسبت به انتخابات‌های اخیر در چهار سال گذشته، اتفاقات را طبیعی می‌دانیم. هیچ‌گاه مردم ایران با جریان‌های سیاسی عقد اخوت نبسته‌اند. در مجلس ششم قدرت دست اصلاح‌طلبان بود و در مجالس هفتم تا نهم و دولت‌های احمدی‌نژاد، قدرت دست اصولگرایان بود. وقتی مردم از یک جریان خسته می‌شوند طبیعی است به جریان رقیت روی می‌آورند. ما احساس شکست هم نمی‌کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا