خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سه پرسش بی‌پاسخ در مورد ایمنی مترو فرودگاه امام (ره)

در حالی ادامه خط یک مترو «خط ٨» نامیده شده که حتی مهدی چمران رییس شورای چهارم شهر تهران نیز این نامگذاری را قبول ندارد و در حاشیه نشست خبری اخیر خود می گوید: «بیخود نام ادامه خط یک را خط ٨ گذاشته اند. تهران تنها ٧ خط دارد و اصلاً این خط، درون شهری نیست!»

به گزارش خبرآنلاين؛ در شرايطي اين ادعا كه ٨ خط مترو در تهران ساخته شده، مطرح مي شود كه اصولاً خطي به نام “خط ٨” در مسير فرودگاه امام (ره) از اساس و بنياد، وجود خارجي ندارد! و خط خودخوانده ٨، انشعابي از خط يك مترو حد فاصل ايستگاه شهر آفتاب تا ايستگاه فرودگاه امام (ره) است و امتداد این خط محسوب مي شود.

عمليات ساخت متروي فرودگاه امام (ره)، ٢٠ بهمن ٨٨ و همزمان با دهه فجر آغاز شد و قرار بود اين خط در مدت يك سال و نيم ساخته شده و نيمه اول سال ٩٠ به بهره برداري برسد در صورتي كه بارها وعده افتتاح اين خط داده شد اما اين وعده ها محقق نشد تا اينكه سرانجام اين خط، عصر دیروز با ٦ سال تأخير و با تمام حواشي اي كه در مورد ايمني آن وجود دارد، افتتاح شد.

درحالی متروي فرودگاه امام (ره) كه مديران شهري نام “خط ٨” را روي آن گذاشته اند، عصر دیروز افتتاح شد كه یک روز پیش از آن، دادگستري كل استان تهران طي نامه اي به پليس آزادراه تهران – قم و پليس فرودگاه امام خميني (ره)، دستور داده بود تا زمان تصويب طرح ايمني خط ٨ مترو در شوراي عالي فني امور زيربنايي وزارت راه و شهرسازي، افتتاح و بهره برداري از اين خط را متوقف كنند.

نكته اي كه در مورد ورود وزارت راه و شهرسازي به موضوع متروي فرودگاه امام (ره) كه برخي رسانه ها از آن به عنوان “آخرين مصاف آخوندي و قاليباف” نام بردند وجود دارد، اين است كه از نگاه تخصصي، ابهامات موجود در خصوص ايمني اين خط مورد بررسي قرار گرفته و به پرسش هاي مطروحه، پاسخ كارشناسي داده شود.

سه پرسشي كه علي الحساب در مورد ايمني متروي فرودگاه امام (ره) وجود دارد اما تا كنون از سوي مسئولان مربوطه، پاسخ دقيق و روشني به آنها داده نشده به شرح زير است:

– حداقل فاصله (نه ميانگين فاصله) بين ريل قطار تا لبه آسفالت آزادراه تهران – قم به ويژه در تقاطع هايي كه در محل قوس ها قرار دارند، چقدر است؟ و نيز چه تدابير و تمهيداتي به منظور ممانعت از برخورد احتمالي خودروهاي عبوري با قطارهاي مترو انديشيده شده است؟

– آيا ديواره هاي جداكننده از تمامي استانداردهاي لازم برخوردار هستند و همه مؤلفه هايي كه بايد در طراحي و ساخت جداره هاي حائل كه در فضاي باز نصب مي شوند كه مهم ترين آن ايمني و مقاومت بالاست، در اين ديواره ها رعايت شده است؟

– با توجه به اينكه سرعت حركت قطارهاي مترو در اين مسير، ١٢٠ كيلومتر اعلام شده، سيستم سيگنالينگ اين خط براي كنترل قطارها با اين سرعت بالا پيش بيني شده و آيا این سيستم از نظر نرم افزاري و سخت افزاري از استانداردهاي لازم برخوردار است؟

بهره برداري از پروژه اي كه از سوي مرجعي تخصصي همچون شوراي عالي فني امور زيربنايي وزارت راه و شهرسازي نا ايمن معرفي مي شود، مي تواند آثار و پيآمدهاي غير قابل جبراني به دنبال داشته باشد كه از جمله مي توان به احتمال خروج واگن از خط و برخورد با خودروهاي در حال تردد يا انحراف خودروهاي عبوري از آزادراه و برخورد با قطارهاي در حال حركت و تجهيزات خط اشاره كرد.

علاوه بر موارد مربوط به تأمين ايمني، لزوم اتخاذ تدابير و تمهيداتي به منظور به حداكثر رساندن امنيت اين خط، با توجه به اينكه كه تمام طول مسير آن روي زمين قرار دارد، موضوعي است كه بايد با بالاترين مرتبه از حساسيت و بيشترين درجه از دقت مورد توجه دستگاه هاي امنيتي قرار بگيرد تا خداي ناكرده حادثه ناگواري در اين مسير رقم نخورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا