خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گفت‌وگوی تفصیلی میرلوحی: اگر محسن هاشمی رأی نمی‌آورد چه می‌شد؟!

«محمود میرلوحی»، منتخب شورای پنجم تهران درباره‌ی ارزیابی کابینه‌ی پیشنهادی دولت، با اشاره به ساز و کار مسیر طی شده، گفت: از پانزدهم اردیبهشت‌ماه، مردم سونامی را به راه انداختند و خواسته‌هایی را مطرح کردند از جمله این که حصر باید شکسته شود و یا به زنان، جوانان و فرهنگیان توجه ویژه صورت گیرد، ما در ستاد شاهد این بحث‌های جدی بودیم که آقای روحانی هم با آن همراهی کرد و اگر به این مطالبات پاسخ نمی‌داد، به این میزان رأی نمی‌رسید.

میرلوحی که روز سه‌شنبه 17 مردادماه برای تبریک روز خبرنگار به دفتر انصاف نیوز آمده بود، با بیان این که «در انتخابات بدلیل این که ساختار حزبی نهادمندی نداریم، فضای انتخاباتی تعیین کننده نتایج است و با این که بخشی از شعارها و گفتمان‌ها را کاندیداها بیان و ترویج می‌کنند، بخش دیگر از سوی مردم ترویج می‌شود»، گفت: وعده‌های رییس‌جمهور در هفته‌ی آخر، قول‌هایی بودند که اتاق فکر و جمع‌بندی ستادها و افکار عمومی او را به این جمع‌بندی رساند که اگر در این زمینه‌ها، روشن‌تر و صریح‌تر سخن نگوید، ممکن است که مردم پای صندوق‌های رأی نیایند.

وی با اشاره به این که «استفاده از زنان و جوانان در دولت، تأکید بیشتر بر حقوق شهروندی، احترام بیشتر به اقوام و به رسمیت شناخته شدن نقش و سهم  آنها در مسایل جامعه و یا موضوعات مربوط به حوزه‌ی فرهنگ و هنر و …جزو مهمترین دغدغه‌های مطرح شده بود»، اظهار کرد: آقای روحانی باید به این مطالبات پاسخ دهد و اگر اعضای پیشنهادی کابینه منطبق با این معیارها باشد، ما راضی هستیم و بنده به عنوان عضو شورایعالی اصلاح‌طلبان نمی‌توانم بگویم لیست ارایه شده به مجلس خوب است یا ما از آن مأیوس هستیم.

منتخب شورای پنجم تهران در عین حال خاطرنشان کرد: ما به عنوان متحدین آقای روحانی روزهای آینده را برای ارزیابی اعضای پیشنهادی کابینه می‌گذاریم، اما در مجموع باید گفت فراکسیون امید یک ارزیابی از وزرا در دوره‌ی یازدهم داشته که خدمت رییس‌جمهور اعلام کرده و تا آنجا که اطلاع دارم، دوستان به آن پایبند بوده‌اند.

وی گفت: بهر حال نتیجه هر چه باشد، ما همراهی خواهیم کرد. آقای روحانی رییس‌جمهوری است که همه برای ایشان زحمت کشیدیم و تلاش کردیم و خدا را شکر می‌کنیم که گزینه‌ای که می‌خواستیم رأی آورد، اما این طور نیست که به همه، رأی یکسان داده شود.

ماندن تمامی منتخبان در شورا، احترام به رأی مردم بود

منتخب شورای پنجم تهران درباره‌ی نبود نام «محسن هاشمی رفسنجانی» میان کاندیداهای شهرداری، گفت: مردم یک میلیون و 700 هزار رأی عالی دادند و آقای هاشمی و همگی ما را برای عضویت شورای شهر انتخاب کردند، بنابراین معتقد بودیم که به انتخاب مردم باید احترام گذاشته و بر سر عهدی که با مردم بسته‌ایم، بمانیم و خالی کردن این کرسی به هر عنوان، بدعهدی به رأی بالای مردم بود.

اگر محسن هاشمی رأی نمی‌آورد چه می‌شد؟!

وی افزود: مسأله‌ی بعدی این که ما میثاقی امضا کرده بودیم که انتخاب شهردار از میان اعضای شورا نباشد و به همین دلیل با رأی منتخبان، هفت نفر برای رقابت تصدی پست شهرداری انتخاب شدند، اما اگر می‌خواستیم از میان اعضای شورا، فردی را به عنوان کاندیدا برگزینیم، ابتدا باید با استعفایش موافقت می‌کردیم و اگر با استعفا موافقت می‌شد و پس از آن شخص برای تصدی سمت شهرداری انتخاب نمی‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد؟!

میرلوحی تأکید کرد: این که امکان داشت آقای هاشمی به عنوان کاندیدای شهرداری تهران انتخاب شود، برداشت برخی دوستان بود، اما برداشت ما این بود که مردم به عنوان عضویت در شورا به ایشان و همه‌ی ما رأی دادند و نه چیز دیگری.

وی با بیان این که «مردم در این انتخابات، لیستی رأی دادند و لیست دیگری هم به عنوان لیست اصولگرایان وجود داشت که در آن اسامی‌ مانند آقای چمران که برای مردم شناخته شده بود، وجود داشت»، گفت: مردم به هر دلیلی با 450 هزار فاصله به لیست اصلاح‌طلبان رأی دادند که با هیچ پل و هلی‌کوپتری پر نمی‌شود و پیامی که دادند این بود که این شورا تا پایان وفادار بماند و ما نیز پیامی دادیم که شهردار تهران از میان اعضای شورا انتخاب نخواهد شد و این تنها مربوط به آقای هاشمی نبود و سایر افراد هم ممکن بود در معرض چنین مباحثی قرار گیرند.

این عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تصریح کرد: اگر این‌کار را نکرده بودیم، شاید امروز شما با یک شورایی مواجه بودید که  تعداد زیادی‌ از آنها محل را به دلایل مختلف ترک می‌کردند و شورا دیگر شورای منسجم مدنظر مردم نبود.

وی درباره‌ی این که «انتخاب شهردار اکنون در چه مرحله‌ای‌ است؟»، پاسخ داد: تا زمانی که شورا به ‌طور رسمی آغاز بکار نکند، شهردار انتخاب نمی‌شود، اما رأی تمایل ما به مشخص شدن شهردار روز پنج‌شنبه معلوم می‌شود. برنامه‌های هفت کاندید از سوی منتخبان مطالعه شده و از فردا این هفت نفر برای ارایه مطالبشان حاضر می‌شوند.

کاندیداهای شهرداری را با 16 ویژگی انتخاب کردیم

میرلوحی در ادامه درباره‌‌ی راهکارهای مبارزه با فساد در شهرداری، گفت: ما 16 ویژگی برای انتخاب کاندیداهای شهرداری در نظر گرفتیم و با توجه به این ویژگی‌ها، این هفت نفر انتخاب شدند. شهردار منتخب ما باید با تجربه و دارای سابقه مقبول و در سطح ملی خدمت کرده باشد؛ البته ممکن است تشخیص دوستان متفاوت باشد، اما همه این هفت نفر از شخصیت‌های ملی هستند.

وی افزود: از دیگر ویژگی‌ها: پاکدستی، داشتن تیم کاری توانمند، دید استراتژیک و شفافیت بود که خوشبختانه همه‌ی این موارد در برنامه‌های نامزدهای شهرداری  دیده می‌شود و معتقدیم عقلانیت، کار کارشناسی، برنامه‌ریزی و خرد جمعی باید در برنامه‌‌ی دوستان دیده شود و امیدواریم شهردار ما بتواند کارهای کارشناسی و با برنامه انجام بدهد.

رانت‌خواری‌های عظیم در واگذاری پروژه‌ها

میرلوحی، با تأکید بر این که «در پی یک ساز و کار جدی برای اداره‌ی مناسب شهر پرجمعیت مانند تهران هستیم»، عنوان کرد: معتقدیم شهردار منتخب باید بتواند اقتصاد شهر را ارتقا بدهد و اولویت‌بندی پروژه‌ها، نحوه‌ی سپردن پروژه‌ها به پیمانکار، اجرای کم هزینه و با کیفیت پروژه‌ها و …جزء موارد بسیار مهمی است که شهردار باید به آن‌ها توجه کند.

منتخب شورای پنجم اذعان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر، پروژه‌های شهرداری با هزینه‌ی بالا و کیفیت پایین انجام می‌شد و در واگذاری پروژه‌ها به پیمانکار رانت‌خواری‌های عظیمی صورت می‌گرفت و به همین دلیل شهردار جدید باید با برنامه‌ی جدی و تیم کارشناسی پاکدست به این موارد توجه کند تا مانند سالیان قبل شاهد فساد و رانت نباشیم.

 برخوردهای امنیتی و انتظامی جلوی فساد را نگرفت

وی گفت: برخوردهای انتظامی و امنیتی و قضایی دیگر جوابگو نیستند و نتوانستند فساد را برطرف کنند و راهکار اصلی، استفاده از یک تیم پاکدست و حرفه‌ای‌ است که بتواند در شهر تهران به ایجاد بخش خصوصی و رقابت سالم کمک کند تا از این طریق اطلاعات شفاف سازی شده و از بروز فساد جلوگیری شود.

میرلوحی درباره‌ی برخوردهای قهرآمیز با رسانه‌هایی که برخی فسادهای انجام شده را افشا کردند، گفت: به نظر بنده این گونه برخوردها بی‌نتیجه است و امروزه نمی‌توان برای رسانه و اطلاعات مرزی قائل شد و این‌گونه محدودسازی‌ها به نوعی «آب در هاون کوبیدن است».

وی اضافه کرد: این که به همه بگویند در کار فرهنگی، رسانه و قلم، همان چیزی را که ما می پسندیم منتشر کنید، امکان پذیر نیست و نمی‌توان اندیشه‌ها را محدود کرد؛ شعر، ادب و فرهنگ نوعی خلاقیت هستند که از ذهن می جوشند و طبیعی است هر ذهنی با ذهنی دیگر تفاوت داشته باشد.

میرلوحی تأکید کرد: اکنون فضای مجازی تلاش‌ها برای محدودیت و مرزبندی را بی‌نتیجه کرده است؛ ما باید از رسانه‌ها و خبرنگاران بخواهیم در مسایل پیچیده کشور به ما کمک کنند؛ چه کسی می‌تواند ادعا کند که بدون رسانه می‌توان مساله اشتغال، فساد یا ترویج کالای ایرانی را حل کرد؟!

بعضی‌ها می‌خواهند رسانه، نارسانه شود

وی با تأکید بر این که «امروزه رسانه یک انتخاب نیست، بلکه یک الزام است»، اظهار کرد: بدون رسانه در خود محبوس هستیم و این رسانه است که ما را از این حبس آزاد می‌کند. رسانه بودن بسیار مهم است، بعضی‎ها می‎خواهند رسانه، نارسانه شود، یعنی بشنود اما خبر دورغ را راست جلوه دهد و یا بالعکس؛ این کار بی‌نتیجه است و با روح رسانه، ناسازگار، باید بپذیریم رسانه‌ها رکن توسعه هستند و به آنها نیازمندیم.

میرلوحی عنوان کرد: رسانه‌ها جماعتی هستند که با ریاضت و محدودیت خو گرفته‌اند، فکر و فرهنگ همواره این گونه بوده است. سه انتخابات اخیر را نگاه کنید، بعضی افراد گمان می‌کردند که می‌شود انتخابات را مهندسی کرد، اما نتوانستند، تنها ابزار ما رسانه بود و چیزی جز رسانه نداشتیم.

وضعیت فعلی جنوب شهر تهران، 30 سال پیش هندوستان 

منتخب شورای شهر تهران در رابطه با برنامه‌ی شهرداری در مقابله با معضل زباله گردها با تأکید بر لزوم تفکیک زباله در راستای آسیب‌زدایی کودک زباله‌گرد، گفت: وضعیتی که اکنون در جنوب شهر تهران با مشاهده‌ی زباله‌گردها، گورخواب‌ها، کارتن‌خواب‌ها و فقرا می‌بینیم، من را به یاد 30سال پیش در چهارراه‌های هندوستان می‌اندازد که امروز آنها، این مشکلات را حل کرده‌اند.

وی با بیان این که «در تهران اگر فقط طولی حرکت کنیم، شاهد بلوارها و گل‌های زیبا هستیم، اما باید گاهی در عرض نیز حرکت کنیم و سپس وارد یک کوچه شده و آن وقت واقعیت موجود را ببینیم»، تصریح کرد: حاشیه‌نشین‌ها و اشتغالزایی چالش‌های دیگر شهر تهران و جزو مسائل بسیار جدی هستند و امیدوارم شورای شهر پنجم نگاه کارشناسی و مسوولانه‌تری به این موضوعات داشته باشد و با همکاری دولت وضعیت موجود بهبود یابد.

شهرداری تهران سالانه 23 هزار میلیارد تومان بودجه دارد

منتخب شورای پنجم درباره‌ی دولتی سازی سازمان‌ها در بعد از انقلاب، به بودجه‌ی 23هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب آب و فاضلاب شهری خصوصی بود، اما متاسفانه ما همه چیز را دولتی کردیم و به همین دلیل در برخی مسائل مانند امدادرسانی در مواقع  بحران شهری، محیط زیست و زلزله تداخل ایجاد شده است و با وجو این که هزینه‌های زیادی در این زمینه می‌شود، اما نتیجه‌ای بدست نمی‌آید.

میرلوحی همچنین با اشاره به مهاجرت‌های گسترده به تهران در سال‌های اخیر گفت: شهر تهران متراکم و روستاها تخلیه شده‌اند. مهاجرت به تهران افزایش یافته و حاشیه‌ی شهرهای بزرگ گسترده شده است و این‌ها مصیبت‌هایی است که باید حل شوند.

وی با بیان این که «در سال ۷۸ جشن پایان برق رسانی گرفتیم و برای 20خانوار ساکن در روستایی، ۲۰۰ میلیون هزینه کردیم، اما اکنون اگر به آن روستا بروید، کسی در آنجا سکونت ندارد»، اظهار کرد: در آن زمان بعضی‌ها گفتند، اگر در حاشیه شهر برای این خانوارها خانه بخریم، ارزان تر تمام می‌شود، اما برخی اعتقاد به زیرساخت‌ها داشتند، با این تجربیات، معتقدم باید پند گرفت و درباره‌ی معضل مهاجرت به شهر تهران چاره‌اندیشی کرد.

به خلاقیت، نوآوری، شجاعت و جسارت دانشجویان بها داده شود

میرلوحی درباره‌ی نقش فعالان دانشجویی نیز گفت: من دست فعالان دانشجویی را می‌بوسم، چهره‌هایی که با دست خالی اما مسوولانه و با انگیزه فعالیت می‌کنند و این بسیار ارزشمند است و امیدوارم به خلاقیت، نوآوری، شجاعت و جسارت دانشجویان بها داده و آنها را پاس بداریم.

وی افزود: این نسل اگر در دانشگاه دچار سانسور و محافظه کاری شود، آن زمان که در صحنه‌ی کار و اشتغال وارد می‌شود، دشوار است که شکوفا شود و این استعداد تنها در دانشگاه پرورش می‌یابد.

منتخب شورای شهر تهران تشریح کرد: امروزه افراد فعال و موفقی که در صحنه رسانه مشاهده می‌کنیم، همگی ریشه در دانشگاه و دوران دانشجویی دارند، چون اولین جوشش‌ها برای فعالیت آنها در دانشگاه کلید خورده است.

فراخوان همکاری با تمام سمن‌ها

میرلوحی، استفاده از تمامی ظرفیت‌های انجمن‌های مردم‌نهاد در اداره شهر تهران را از اهداف شورای شهر جدید برشمرد و عنوان کرد: من قبل و بعد از انتخابات، نشست‌های متعددی با این انجمن‌ها داشته‌ام و بطور قطع بدنبال آن هستیم که از ظرفیت‌ها و برنامه‌های سمن ها و NGOها در برنامه‌های راهبردی شورای شهر استفاده کنیم اما استفاده از برنامه‌های پیشنهادی انجمن‌های مردم‌نهاد نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

وی افزود: متاسفانه در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته مردم ایران در سمن‌ها حضور کم‌رنگی دارند. مردم ما علاوه بر شناسنامه هویتی خود باید دارای شناسنامه‌ای با عنوان فعال مدنی در حوزه‌های مختلف اجتماعی محیط زیست، کودک و… باشند.

میرلوحی در رابطه با حمایت دولتی از NGOها، گفت: در دولت نهم و دهم به علت سوءظن‌هایی که به فعالان مدنی و سمن‌ها وجود داشت، برای فعالیت سمن‌ها محدودیت ایجاد شده بود اما خوشبختانه نگاه دولت فعلی به فعالان مدنی و سمن‌ها مثبت است.
منتخب شورای پنجم ریشه‌ی بخشی از مشکلات شهر را در فرهنگ دانست و اذعان کرد: آلودگی صوتی، آلودگی هوا و سایر مشکلات شهر تهران مربوط به فرهنگ است. فرهنگ تک‌سرنشینی یکی از عوامل آلودگی هوای تهران است که باید به دست اقدامات و فعالیت‌های سمن‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد تغییر کند و برای کاهش هزینه‌ها در شهر تهران باید شهردای و مردم در کنار هم فعالیت کنند.

وی درباره‌ی مشکلات حاشیه شهر تهران گفت: باید آسیب‌شناسی شود و یک بازنگری در سیاست‌های ما از بعد انقلاب صورت بگیرد و بر اساس اصل 48 قانون اساسی توزیع ثروت و امکانات مجدد انجام شود.

کج‌سلیقگی هم هست اما با اتباع افغان مأنوسیم

یکی از خبرنگاران افغانستانی انصاف نیوز از میرلوحی درباره‌ی برخورد نامناسب برخی مسوولان در مواجهه با اتباع، پرسید و گفت: وقتی به وزارت امور خارجه مراجعه می‌کنیم، رفتار کارمندان بسیار مؤدبانه و محترمانه، اما نقطه‌ی مقابل آن، اداره‌ی اتباع خارجی و اداره کنسولی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم است که وقتی مراجعه می‌کنیم برخی کارمندان طوری رفتار می‌کنند که انگار یک عناد و دشمنی همراه با بغض و کینه‌ دارند، چرا باید اینطور باشد؟!

میرلوحی پاسخ داد: همانطور که خودتان شاهد هستید سال‌هاست  هم مردم عراق و هم افغانستان در کشور ما ساکن هستند و ملت ما صادقانه سعی کرد که مانند برادرشان باشند و به این اصل، اعتقاد داشتیم اما بهر حال یکسری نواقص و بدسلیقگی‌ها هم وجود دارد.

وی افزود: فکر می‌کنم حدود 2 میلیون اتباع در حال حاضر در ایران وجود دارند که کنار هم زندگی می‌کنیم و مأنوس هستیم و در بخش‌های مختلف بویژه در کار ساخت و ساز افراد حرفه‌ای و موفقی هستند و امیدوارم کسی طوری عمل نکند که خدایی نکرده تبعیض تلقی شود.

4234234

photo_2017-08-08_19-05-27

photo_2017-08-08_19-05-34

photo_2017-08-08_19-05-15

photo_2017-08-08_19-05-21

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا