خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شبه جزیره کره آبستن حوادث خطرناک

تحولات در شبه جزیره کره در حال حاضر به شرایط بسیار خطرناکی رسیده است که بازگشت از این مسیر و حضور در مذاکرات می تواند به عنوان بهترین راه برای پایان تنش ها و خطرهای نظامی باشد.

به گزارش ایرنا، آمریکا با همکاری کشورهای دیگری چون کره جنوبی و ژاپن خواستار وارد کردن بیشترین فشارها بر کره شمالی است که قدرت تسلیحاتی اتمی را محصول همین سیاست می داند.

بحرانی که اکنون شبه جزیره کره را فرا گرفته شاید یکی از بی سابقه ترین تنش های خطرناک منطقه ای پس از جنگ کره در سال 1953 میلادی باشد.

و البته به دلیل آنکه دو کره پس از آن جنگ نیز موفق به امضای رژیم دائمی صلح نشده اند، هر لحظه ممکن است آتش درگیری تازه ای در این ناحیه روشن شود.

کره شمالی تحت بیشترین فشارهای اقتصادی و تحریم قرار گرفته است و بر اساس قطعنامه جدید شورای امنیت این کشور یک سوم از درآمد ارزی از صادرات مواد معدنی را از دست خواهد داد و صادراتش از سه میلیارد به 2 میلیارد دلار کاهش می یابد.

اما ظاهرا آمریکا دست بردار نیست و قصد دارد در بخش نظامی هم کره شمالی را بیشتر در معرض فشار قرار دهد.

فشارهای بی سابقه دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا باعث شد که حتی چین بزرگترین متحد کره شمالی به قطعنامه های تحریمی علیه پیونگ یانگ رای بدهد.
چین که در میانه درگیری های آمریکا و کره شمالی قرار گرفته است؛ از همه طرف ها می خواهد خویشتندار باشند و از کره شمالی نیز خواسته است با توقف پرتاب های موشکی بالستیک خود به قطعنامه جواب مثبت بدهد.

ولی به نظر نمی رسد که کره شمالی که حالا پشتیبانی چین بزرگترین حامی خود را نیز از دست داده است، بتواند با دیگر طرف ها وارد گفت و گو شود.

«ری یونگ هو» وزیر خارجه کره شمالی سخنان نهایی «کیم جونگ اون» رهبر این کشور را در فیلیپین و در حاشیه مجمع منطقه ای «آ سه آن» به زبان آورد و گفت که پرتاب موشک های بالستیک قاره پیمای این کشور هشداری به آمریکا بوده است.

او بر خلاف خواست چین گفت که کشورش قطعنامه جدید شورای امنیت را محکوم می کند و تا وقتی آمریکا سیاست خصمانه اش را متوقف نکند، حاضر به گفت و گو در باره برنامه هسته ای اتمی خود نیست.

اما بزرگترین نگرانی، اظهار نظر این مقام و بیانیه خبرگزاری کره شمالی است مبنی بر اینکه پیونگ یانگ تحریم های جدید را که آمریکا در راس آن قرار دارد با بیشترین و قوی ترین اقدام و حتی قوی تر از قبل پاسخ خواهد داد.

این اما نتیجه ای نیست که آمریکا و چین خواستار آن باشند و به باور بسیاری از تحلیلگران، این همه فشار بر کره شمالی که بتدریج چیزی برای از دست دادن ندارد، نمی تواند خیلی نتیجه خوبی داشته باشد و اگر یکی از طرفین از کوره در برود شبه جزیره کره می تواند به تلی از آتش تبدیل شود.

شبه جزیره کره مهمترین کانون تنش ها در زمان حاضر محسوب می شود و همه ارکان یک جنگ تمام عیار در آن در حال جمع شدن است و بهتر است هر چه سریعتر طرفین میز مذاکرات را بچینند و با یکدیگر به گفت و گو بپردازند.

در تازه ترین تحول، کره شمالی اعلام کرده که تا یک هفته دیگر طرح حمله به پایگاههای نظامی آمریکا در جزیره گوام روی میز «کیم جونگ اون» رهبر این کشور قرار می گیرد و در مقابل جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا به کره شمالی هشدار داده که باید از در نظر داشتن هر اقدامی که ممکن است به پایان رژیم آن و نابودی مردمش منجر شود، دست بردارد.

در حال حاضر شرایط نشان دهنده وضعیت نامناسب در این منطقه حساس است بخصوص آنکه کره جنوبی نیز امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که کره شمالی با تهدید به حمله موشکی به جزیره گوام بار دیگر باعث افزایش تنش ها شده و نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی نیز با انتشار بیانیه ای از بالا رفتن سطح تنش ها ابراز نگرانی کرده است.

اگرچه یونهاپ خبرگزاری دولتی کره جنوبی اعلام کرده به رغم افزایش تنش ها بعید است فعلا جنگی در شبه جزیره کره شروع شود، اما کره شمالی در بیانیه خود در خبرگزاری این کشور آورده که برای حمله موشکی و جنگی تمام عیار آماده شده است.

کره جنوبی می گوید که کره شمالی با طرح مساله حمله موشکی به گوام می خواهد اتحاد بین سئول و واشنگتن را تضعیف کند.

کره جنوبی در روزهای اخیر بارها پیشنهادهایی برای گفت و گو به همسایه شمالی داده که فعلا کره شمالی در باره آنها سکوت کرده است.

کره جنوبی پس از آنکه کره شمالی از بررسی حمله موشکی به جزیره پایگاه نظامی آمریکا در گوام خبر داد، اعلام کرد که همه تحولات در شبه جزیره کره را با دقت رصد می کند اما گفت که تهدید کره شمالی برای انجام حمله پیشدستانه در منطقه آسیا و اقیانوس آرام نگران کننده است.

بسیاری بر این باورند که آمریکا پس از تهدید کره شمالی مبنی بر حمله موشکی به گوام دریافته است که پیونگ یانگ در اجرای برنامه های خود بسیار جدی است.

وزارت وحدت کره جنوبی نیز در بیانیه ای یادآور شد که در کنار آمریکا، در حال نظارت بر هر تحول و تحرکی در کره شمالی است.

این وزارتخانه می افزاید که ما با بیشترین آمادگی برای حراست از امنیت کشور آماده هستیم و ارتش در آماده باش بسر می برد.

کره شمالی بارها تهدید کرده است که در صورت بروز جنگ، سئول و واشنگتن را به تلی از خاکستر تبدیل خواهد کرد و درسی فراموش نشدنی به متجاوزان می دهد.
این کشور ماه گذشته میلادی 2 بار موشک های بالستیک قاره پیما پرتاب کرد که با افزایش برد آنها می تواند خاک آمریکا را هدف قرار دهد.

با این حال و با وضعیتی که آمریکا و برخی از متحدان سنتی این کشور برای شبه جزیره کره ایجاد کرده اند، نمی توان روزهای آرامی را برای این منطقه متصور بود و شواهد موجود نشان می دهد که احتمال بروز حوادث غیرقابل پیش بینی در این منطقه محتمل است.

انتهای پیام

بانک صادرات

یک پیام

  1. من از جنگ از نامش از صدایش ووووومتنفرم من اصابت موشک را در20 متری محل زندگم درک وحس کرده ام من خاکستر پودرشده جمع 45 نفری را دیده ام ولی مردم امریکا باید جلوی این دیوانه را بگیرند ان یک دیوانه که مردمش جرئت نقد ومخالفت ندارند پس این امریکایی ها هستندکه میتوانند این دیوانه هیستریک را افسارکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا