خرید تور تابستان ایران بوم گردی

طرح حمله به پایگاه آمریکایی در گوام، روی میز رهبر کره‌شمالی

خبرگزاری دولتی کره‌شمالی اعلام کرد، این کشور طرح تکمیل شده حمله موشکی به پایگاه آمریکا در گوام را تا اواسط ماه اوت (حدود یک هفته دیگر) آماده و برای اتخاذ تصمیم لازم به رهبر این کشور ارجاع خواهد داد.

به گزارش اعتدال، به نقل از خبرگزاری رویترز، پیونگ‌یانگ اعلام کرد، تا اواسط ماه میلادی جاری طرح شلیک چهار موشک میان‌برد به سمت قلمروی آمریکا در گوام را تکمیل و برای تصمیم‌گیری در خصوص اجرای این طرح، به کیم‌ جونگ اون، رهبر کره‌شمالی ارائه خواهد کرد.

در گزارشی که از سوی خبرگزاری دولتی کره‌شمالی منتشر شد، به نقل از کیم راک گیوم، فرمانده نیروهای راهبردی این کشور آمده است: موشک‌های هواسونگ-۱۲ ارتش با عبور از آسمان شیمان، هیروشیما و کوچی ژاپن، با طی مسافت ۳۳۵۶.۷ کیلومتری در مدت ۱۰۶۵ ثانیه به مناطق آبی در ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری گوام اصابت خواهد کرد.

کره‌شمالی اعلام کرد، اظهارات دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا در خصوص تهدید پیونگ‌یانگ به “خشم و آتش” اراجیف بوده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، کره شمالی را تهدید کرده که با “خشم و آتش” روبرو خواهد شد.

در عین حال رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، گفته است فکر نمی‌کند که کره شمالی خطری فوری را متوجه گوام کند.

مقام‌هایی در وزارت دفاع آمریکا هم به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که سطح تدابیر امنیتی پایگاه آمریکا در گوام افزایش نیافته است.

فرمانده نیروهای راهبردی ارتش کره‌شمالی اعلام کرد، مذاکره با ترامپ به عنوان فردی که فاقد عقلانیت است، ممکن نیست و تنها زور مطلق می‌تواند بر او موثر افتد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا پیش از این به کره شمالی هشدار داده بود، از در نظر گرفتن هرگونه اقدامی که منجر به “پایان رژیم و از بین رفتن مردم این کشور” شود، خودداری کند. اظهارات وزیر دفاع آمریکا پس از آن مطرح شد که دونالد ترامپ اعلام کرد، واشنگتن تهدیدهای کره‌شمالی را با خشم و آتش پاسخ خواهد داد.

وزیر دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: کره شمالی باید این مسیر را انتخاب کند که به منزوی کردن خود پایان بخشد و تلاش‌های خود به دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را کنار بگذارد. اقدامات کره‌شمالی در آینده با پاسخ ما مواجه خواهد شد و این کشور هر رقابت تسلیحاتی یا مناقشه‌ای را که آغاز کند، خواهد باخت.

کره‌شمالی روز چهارشنبه اعلام کرده بود، به دنبال هدف قرار دادن مناطقی در نزدیکی تاسیسات نظامی استراتژیک آمریکا در جزیره گوام در اقیانوس آرام با موشک‌های بالستیک میان‌برد است.

یک سخنگوی ارتش کره‌شمالی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، این حمله در هر زمانی که کیم جونگ اون، رهبر این کشور تصمیم مربوطه را اتخاذ کند، عملی خواهد شد. یک سخنگوی دیگر نظامی کره شمالی اعلام کرد، در صورتی که آمریکا هرگونه حرکت تحریک‌آمیزی از خود نشان دهد، پیونگ‌یانگ دست به عملیات‌های پیشگیرانه خواهد زد.

چندی پیش واشنگتن پست به نقل از مقام‌های اطلاعاتی آمریکا گزارش داد، پیونگ‌یانگ یک کلاهک اتمی کوچک که در موشک‌هایش قابل نصب بوده، تولید کرده است. این بدان معنی است که کره شمالی با سرعتی فراتر از انتظار درحال توسعه‌های سلاح‌های اتمی با قابلیت رسیدن به آمریکا بوده است.

همزمان با بالا گرفتن تهدیدات، ناظران بین المللی دو گونه تحلیل درباره این بحران ارایه می کنند: عده ای از ناظران با یادآوری سابقه تنش های لفظی دو کشور ، تهدیدهای روزهای اخیر را مساله تازه ای ندانسته و تاکید می کنند دو کشور تنها یکدیگر را تهدید می کنند و در عالم واقع نشانه ای از صف آرایی برای یک رویارویی نظامی دیده نمی شود. آنها به طور مشخص بر این نکته تاکید می کنند که با وجود تهدید کره شمالی برای شلیک موشک به سمت جزیره گوام، مقامات آمریکایی سطح تدابیر امنیتی در پایگاه نظامی خود در گوام را افزایش نداده اند.

آنها همچنین بر این نکته تاکید دارند که آرایش نظامی آمریکا در شبه جزیره کره تفاوت معناداری با هفته ها و ماه های گذشته ندارد.

اما گروهی دیگر از ناظران بین المللی با ابراز نگرانی از بالا رفتن سطح نش لفظی بین دو کشور، بر پیش بینی ناپذیری رهبران آمریکا و کره شمالی انگشت گذاشته و بر این نکته تاکید دارند که هر گونه ماجراجویی نظامی از سوی هر کدام از دو طرف می تواند منجر به یک رویارویی اتمی شود.

این ناظران عبارات مورد استفاده در تهدید اخیر ترامپ مبنی بر “روبرو شدن کره شمالی با آتش و خشمی که جهان تا کنون نظیر آن را ندیده” را اشاره غیر مستقیم به یک جنگ هسته ای تعبیر می کنند.

از سوی دیگر ناظران نگران می گویند عملکرد رهبر کره شمالی در ماه ها و سال های گذشته نشان می دهد او به بخش مهمی از تهدیدهای خود عمل کرده و عدم عقب نشینی او از آزمایش موشک های پی در پی بالستیک و پیشرفت قابل توجه پیونگ یانگ در عرصه تولید موشک های بالستیک قاره پیما، می تواند زمینه ساز یک ماجراجویی نظامی احتمالی از سوی این کشور شود.

باید دید با وجود تهدید کره شمالی به آماده شدن طرح شلیک موشک به سمت جزیره گوام تا نیمه های ماه جاری میلادی ( 5 روز دیگر) آیا رهبر جوان کره شمالی دستور شلیک 4 موشک بالستیک دوربرد به سمت جزیره گوام را خواهد داد یا نه؟ و در این صورت واکنش آمریکا به این اقدام دولت پیونگ یانگ به چه شکل خواهد بود.

گوام کجاست؟

آمریکا در قلمروی خود در گوام مجموعه‌ای نظامی تحت عنوان «منطقه مشترک جزایر ماریانا» در اختیار دارد که متشکل از پایگاه‌های هوایی و دریایی است.

گوام یک جزیره دور افتاده در اقیانوس آرام است. جزیره در بخش جنوبی اقیانوس آرام که توسط آمریکا اداره می شود و ارتش آمریکا نیز در آن مستقر است.

این جزیره در شرق فیلیپین و اندونزدی و در جنوب شبه جزیره کره قرار دارد. جزیره گوام بخشی از خاک آمریکا نیست اما اداره این جزیره به عهده آمریکاست.

گوام یکی از پایگاه های استراتژیک آمریکا در اقیانوس آرام به شمار می رود و بخشی از نیروهای دریایی ارتش امریکا در این جزیره مستقر هستند.

در صوتی که کره شمالی این تهدید خود را عملی کند احتمال بروز جنگ تمام عیار میان آمریکا و کره شمالی و استفاده از بمب اتمی افزایش یافته است.

رابطه دولت آمریکا و گوام توسط دفتر امور جزایر در وزارت کشور آمریکا اداره می شود. گوام یکی از جزیره های تشکیل دهنده جزایر منطقه میکرونزی است. فاصله گوام با هاوایی چهار برابر فاصله اش با فیلیپین است.

زبان ساکنان گوام نیز 38 درصد انگلیسی، 22 درصد چامورو، 22 درصد به زبان های فیلیپینی و بقیه نیز به دیگر زبان های جزایر اقیانوسیه صحبت می کنند.

این جزیره تا قبل از جنگ جهانی دوم در کنترل آمریکا بود اما در جنگ جهانی دوم به دست ژاپن افتاد.

گوآم تا پیش از جنگ جهانی دوم تنها جزیره میکرونزی بود که ایالات متحده کنترل آن را در دست داشت اما این جزیره ساعاتی پیش از حملهٔ هوایی ژاپن به پرل هاربر در هشتم دسامبر ۱۹۴۱ به تصرف نیروهای ژاپنی درآمد که این تصرف دو سال و نیم به درازا کشید.

در خلال تصرف ژاپن، مردم گوآم با اعمالی چون شکنجه، تجاوز جنسی، و قتل توسط نظامیان روبه‌رو شدند و سیاست تحمیل فرهنگ ژاپنی بر مردم این جزیره نیز در پیش گرفته شد. به هنگام بازپس‌گیری جزیره توسط آمریکا در ۲۱ ژوئیه ۱۹۴۴، درگیری شدید نظامی در گوآم روی داد. این روز به عنوان «روز آزادسازی» جزیره در تقویم رسمی گوآم قرار گرفته‌است.

همچنین گفته می شود حدود 50 ایرانی در جزیره گوام زندگی می کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا