خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«نقض برجام هزینه جدی خواهد داشت»

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: برجام از جایگاهی قوی در سطح بین‌الملل برخوردار است و نه تنها قطعنامه 2231 شورای امنیت بلکه مجموعه اتحادیه اروپا و جامعه بین‌الملل از آن حمایت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی گفت: پایبند نبودن به برجام قطعا برای طرف‌های ناقض آن هزینه جدی خواهد داشت و در صورت بروز چنین امری، ایران برای هر احتمالی آمادگی دارد.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه حضور در ژاپن در بنیاد صلح ساساکاوا و در حضور بیش از 300 نفر از کارشناسان و محققان ژاپنی درباره تحولات خاورمیانه و نقش ایران سخنرانی کرد.

وی به موضوع برجام پرداخت و ابعاد آن را در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای برشمرد.

عراقچی با تشریح نتایج برجام در دو حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، به ویژه پیشرفت اقتصادی ایران در یک سال و نیمی که از اجرای برجام می‌گذرد، تاکید کرد: برجام از جایگاهی قوی در سطح بین‌الملل برخوردار است و نه تنها توسط قطعنامه 2231 شورای امنیت بلکه توسط مجموعه اتحادیه اروپا و جامعه بین‌الملل مورد حمایت قرار دارد.

وی بهانه‌جویی‌های آمریکا و اعمال بسته تحریمی به خاطر برنامه‌های موشکی ایران را امری غیرقابل پذیرش دانست و گفت: برنامه موشکی ایران که محصول توانمندی‌های مردم ایران است، صرفا دفاعی است و جنبه بازدارنده دارد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سوابق روابط ایران و ژاپن گفت: این روابط همواره دوستانه و در جهت منافع دو کشور همراه با درک و احترام متقابل بوده است.

وی گفت: در دوران بعد از تحریم‌ها، همکاری‌های اقتصادی ایران و ژاپن روند رو به رشدی را آغاز کرده است و انتظار می‌رود در آینده با سرعت بیش‌تری ارتقا و توسعه یابد و قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دو کشور در مسیر همکاری‌های سازنده و موثر بیش‌تری قرار گیرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عراقچی هم‌چنین به تبیین اوضاع منطقه خاورمیانه و چالش‌های آن پرداخت.

وی فقر و نابرابری اقتصادی، رژیم‌های غیردموکراتیک و سرکوب‌گر، افراط‌گرایی و تروریسم و به ویژه بحران مزمن فلسطین و سرکوب‌گری‌های رژیم صهیونیستی را از جمله مهم‌ترین این چالش‌ها برشمرد.

عراقچی با اشاره به حضور بازیگران مختلف و متنوع در منطقه، تاکید کرد: نقش ایران به عنوان یک بازیگر قدرتمند و تاثیرگذار در خاورمیانه بر کسی پوشیده نیست. ایران یکی از با ثبات‌ترین و امن‌ترین کشورهای منطقه است و بر خلاف بسیاری کشورهای دیگر، منشا قدرت و توان آن تنها مردم ایران هستند.

وی به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و مشارکت 73 درصدی افراد واجد شرایط به عنوان یکی از مظاهر قدرت ایران اشاره کرد و آن را موردی منحصر به فرد در بین کشورهای منطقه دانست.

معاون وزیر امور خارجه افزود: تروریسم تکفیری اکنون بزرگ‌ترین چالش منطقه است و خطرات آن نه فقط خاورمیانه بلکه کل جهان را تهدید می‌کند. مقابله با این تهدید به اجماع جهانی و همکاری همه کشورها نیاز دارد.

عراقچی که برای یک دیدار دو جانبه در توکیو به سر می‌برد در مدت اقامت خود در ژاپن، دیدارهای متعددی با مقامات سیاسی و اقتصادی ژاپن و نیز شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ این کشور انجام داد.

در این دیدارها راه‌های گسترش هرچه بیش‌تر روابط ایران و ژاپن به ویژه همکاری‌های اقتصادی در شرایط جدید ناشی از برجام و رفع تحریم‌ها مورد بحث و مذاکره قرار گرفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا