خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«این حرف‌هایی که شما می‌زنید؛ خط قرمز ماست!»

مدیرعامل «خیریه نذر اشتغال امام‌حسین(ع)» گفت: در جلسه‎ای که با وزیر کار داشتم در 20 دقیقه درباره‌ی اشکالات قانون کار و مطالبات کارگران بیکار صحبت کردم و نتیجه‌ این شد که آقای ربیعی گفتند: «این حرف‌هایی که شما می‌زنید؛ خط قرمز ماست.»

اکبر اخوان‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز افزود: این که هر کسی نمی‌تواند اشتغال ایجاد کند و اگر هم ایجاد کند، ورشکسته می‌شود به این دلیل است که قوانین ما مشکل دارند و ما سعی کردیم که قوانین را هم اصلاح کنیم و در این رابطه با بیش از 50 نماینده صحبت کرده‌ایم، با آقای ربیعی 20 دقیقه و با آقای جهانگیری و واعظی و نماینده کارگران جلسات متعددی داشتیم.

وی، اصلاح قانون کار را اقدامی اصولی و پایه‌ای برشمرد و اظهار کرد: یک قانون غلط موجب می‌شود که ضرر بزرگی به اقتصاد زده شود و هرچه تلاش کنیم، دور ریخته شود؛ برای نمونه نمی‌گذاریم جوان سر کار رود، برایش جهیزیه می‌گیریم، خونه اجاره کنیم، ازدواج می‌کند، طلاق می‌گیرد و بعد سرکار می‌رود و نمی‌تواند پول را درست خرج کند و به این ترتیب تمام پولی که دولت و خیرین خرج کرده‌اند، هدر می‌رود، زیرا قانون درست نیست.

این کارآفرین گفت: مدل ساده‌ی این قضیه را اگر بخواهیم در نظر بگیریم تاکسی‌ها و تپسی‌ها هستند که در بررسی کلان می‌بینیم کارگرانی هستند که راضی می‌شوند که با حقوق کمتر سر کار بروند و به این ترتیب هر چقدر درآمد افزایش یابد، یکسری مشاغل توانایی تولید پیدا نمی‌کنند.

تضییع حق بیکاران از سوی کارگران

اخوان‌مقدم درباره‌ی ایرادات اساسی قانون کار با بیان این که «در تدوین قانون کار از قوانین دیگر کشورها استفاده نشده است»، گفت: در ماده‌ی 190 قانون کار، دولت موظف است که برای معلولان دستورالعمل جداگانه وضع کند، چراکه نماینده‌ی کارگران و کارگران اجازه‌ی اشتغال معلولان را نمی‌دهند و وزیر کار هم از نماینده‌ی کارگران می‌ترسد و در ماده 191 نیز در مواردی که بیکاری در جامعه زیاد می‌شود، کارگاه‌های زیر 10 نفر از قانون کار مستثنی می‌شوند.

وی به ماده‌ی 41 قانون کار اشاره کرد که بر اساس آن، باید در مناطق مختلف دستمزد متفاوت در نظر گرفته شود و این درحالیست که دستمزد یکسان به نفع کارگران نیست، زیرا برای کارگری که در روستا کار می‌کند، کسی با این دستمزد بالا نمی‌تواند کار تولید کند و دستمزد برای کارگر مشغول به کار در شهرهای بزرگ بسیار کم است و اگر این موارد ریشه‌ای اصلاح نشود، در آینده با درصد بیکاری بیشتری مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل «خیریه نذر اشتغال امام‌حسین(ع)» گفت : برای پرداخت دستمزد باید به نوع کار توجه شود، اما نماینده‌ی کارگران اجازه نمی‌دهند و معتقدند بیکار شدن بهتر از این است که درآمد کمی داشته باشند، بنابراین ما بدنبال اصلاح قانون هستیم و بخش عمده‌ی مخالفت‌هایی هم که با ما می‌شود، بدلیل همین اطلاعاتی است که می‌دهیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. جالب است که برخی آقایان مثل گربه مرتضی علی می مانند. از هر طرف بام که بیفتند روی چهار دست و پای نابود کردن قانون کاری می افتند که همین الان هم به شیری بی یال و دم اشکم تبدیل شده است. یک روز می گویند قانون کار اجازه نمی دهد سرمایه گذاران خارجی به ایران بیایند و تعمداْ فراموش می کنند که قانون کار ایران در برابر قانون کشورهای اروپایی نوشته مسخره ای بیش نیست و کارگر اروپایی آن قدر امتیاز دارد که در مقایسه با آن امتیازاتی که کارگر ایرانی می گیرد برای سرمایه گذار اروپایی بسیار ناچیز است. حالا هم این آقا از راه نرسیده گز نکرده پاره می فرمایند و خواستار اصلاح قانون کار می شوند. و چند خط پایین تر هدف شریف شان را لو می دهند: دادن دستمزد پایین تر؛ این آقای کارآفرین اگر سر سوزنی از اقتصاد سررشته داشت ، می دانست که هزینه دستمزد در یک کسب و کار کوچکترین بخش هزینه ها را تشکیل می دهد و البته در ایران هزینه های دیگری هست که صحبت از آن ها بار حقوقی دارد و تا این هزینه ها هست حتی اگر به جای کارگر برده بیاورید و اصلاْ دستمزدی ندهید باز هم اوضاع همین است که هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا