خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بررسی شهرداری شیشه‌ای با کمک سمن‌ها در جنوب شهر تهران

«بهاره آروین» در جلسه‌ی سوم حزب اتحاد با نمایندگان شورای شهر در بررسی شهرداری شیشه‌ای با کمک سمن‌ها گفت: «بدون سازمان‌های مردم نهاد نمی‌توان به‌خوبی حکمرانی کرد».  «پریسا پویان» فعال اجتماعی نیز گفت: «سازمان‌های مردم نهاد ابزاری درخدمت شورای شهر هستند».

به گزارش انصاف نیوز، «احسان اسقایی» از فعالان این حوزه درباره‌ی این نشست نوشت: هنوز ۲۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که سید محمد خاتمی با بیست میلیون رأی بر کرسی ریاست قوه مجریه تکیه زد. او با هزان امید، اعلام کرد برای اینکه به آرمان‌های انقلاب دست یابیم، باید کاستی‌ها را اصلاح کنیم. رییس دولت اصلاحات ۸ سال بر این مهم تاکید کرد و مخالفت‌های زیادی باگفتمان اصلاحاتی که او داعیه دار آن بود، صورت گرفت. اکنون نیز درپی ایجاد آرامش سیاسی و اقتصادی در دولت روحانی بیش از هرچیز بر این اصلاحات تاکید می‌شود. سازمان‌های مردم نهاد دراین مسیر بزرگ‌ترین اهرم‌ها برای مشارکت مردم به منظورکاستن از کوه مشکلات گوناگون هستند. جوانان‌حزب اتحاد ملت، درمنطقه ۱۶ با در نظر گرفتن راهکارهایی برای کاهش مشکلات گوناگون شهری، سلسه نشست‌هایی را در دفتر این حزب برگذار می‌کنند. درگذشته امیرآریازند وعلی اعطا در جمع اصلاح‌طلبان منطقه ۱۶ ازنقشه اصلاح‌طلبان برای مدیریت آینده شهر تهران پرده برداری کردند. آذر منصوری و حسین نقاشی نیز از ضروریت‌های توجه به احزاب در این منطقه سخن گفتند. جلسه‌ی اخیر نیز با حضور بهاره آروین عضو شورای شهرتهران و خانوم خانم پریسا پویان (مدیر موسسه پویا) درباره‌ی نقش سازمان‌های مردم نهاد درتوسعه تهران جلسه هم‌اندیشی برگذار شد.

× نگاه مدیریت شهری به سازمان‌های مردم نهاد

عضو شورای شهر تهران در ارتباط با نگاه شهرداری به سازمان‌های مردم نهادگفت: در مورد ارتباط سازمانهای مردم نهاد با مدیریت شهری تاملاتی مختلفی وجود دارد. اینکه آیا مدیریت شهری، تنها می‌تواند به سازمانهای مردم نهاد کمک مالی کند؟ توجه‌ای که می‌تواند آسیب زا باشد و این سازمانها را از مسیر اصلی خود منحرف نماید. بهاره آروین ادامه داد واقعیت این است که بدون سمن‌های فعال و حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف شورای شهر نمی‌تواند گام مثبتی برداشت. تهران حدود ۸ میلیون جمعیت ساکن دارد که تنها ۲۱ نماینده در شورای شهر آنها را نمایندگی می‌کنند. بدهی است این نمایندگان حتی نمی‌توانند یک صدم مشکلات مردم تهران را شناسایی و پیگیرنمایند. از سوی دیگر نمایندگان مردم وظیفه نظارتی بر شهرداری تهران را هم دارند و در حالتی که شهرداری تهران حدود ۶۰ هزار نیروی انسانی دارد که هر کدام ممکن است دچار لغزش‌ها، خطاها و عدم بهره بری‌هایی گردد. نظارت بر این مورد اخیر هم، با توجه به تعداد اعضای شورای شهرها غیرقابل امکان است. در نتیجه بدون تشکلهای مردم نهاد که در امور مختلف شهری در سالیان متمادی به فعالیت پرداخته‌اند، نمایندگان اگر هم بخواهندهم، نمی‌توانند وظایف خود را انجام دهند.

× بدون‌سازمان‌های مردم نهاد نمی‌توان به‌خوبی حکمرانی‌کرد

بهاره‌آروین در جمع اصلاح‌طلبان جنوب تهران ادامه داد: بدون سمن‌های فعال، نمایندگان شورای شهر تهران، ناتوان در انجام وظایف خود هستند. شهردار تهران و شورای شهر اگر بخواهند مستقیماً با مردم ارتباط داشته باشند، آسیب‌های فراوانی از این فرآیند متوجه آنها خواهد شد. این موارد گذشته از تبعیض‌هایی است که ممکن است در این مسیر به وجود آید زیرا همگان نمی‌توانند با نهادهای قدرت ارتباط بگیرند. بی‌عدالتی و نابرابری در دسترسی به نهادهای قدرت از جمله مواردی است که اگر سازمان‌های مردم نهاده، به عنوان واسط مردم و نهادهای قدرت نباشند، بیداد خواهدکرد.

×عدم همراهی با سمن‌ها شوراها را از مسیرخود خارج می‌کند

این عضو شورای شهر در ادامه اظهار داشت: اگربه آلمان کهن نگاهی جامعه‌شناسی بی اندازیم، به این نتیجه می‌رسیم که جامعه آلمان جامعه‌ای اتمیزه شده‌ای بود. و هیچ تشکل و سازمان‌های مردمی به عنوان نهاد رابط میان مردم و نهادهای قدرت وجود نداشت. در نتیجه به دلایلی فاشیسم از دل جامعه آلمان خارج شد. ما در بیست سال گذشته و از زمان اصلاحات که جامعه مدنی جزئی از مفاهیم جامعه بود، به طور مفصل در مورد اینکه نهادهای مدنی چرا برای پیش برد یک جامعه ضروری است، بحث می‌شد. درنتیجه وجود نهادهای مدنی نقش لازمی برای تحقق وظایف جوامع دموکراتیکی مانند شورای شهر دارد. اگر نهاد شورای شهر که نهادی دموکراتیک است، فاقد همکارای با سازمان‌های مردم نهاد باشد آنگاه همانند آلمان نازی نهادهای انتخابی از کارکرد خود خارج می‌شود و خود تبدیل به آسیب می‌شود.

× نقش سازمانهای مردم نهاد

این عضو شورای شهر با توجه به برنامه شهردار منتخب شورای شهر پنجم گفت: در برنامه آقای نجفی به‌کاهش تصدی‌گری شهرداری تهران و افزایش نرخ تسهیل‌گری در دوران مدیریت خود بر شهرداری تهران اشاره کردند. هرچند این موضوع در برنامه سایر نامزدهای شهر تهران از جمله دکتر کولایی هم وجود داشت. هر نهاد قدرتی باید اینگونه باشد. مردم باید خود مشکلات خود را حل کنند، نهادهای قدرت حلال مشکلات نیستند، بلکه به تسهیل‌گری می‌پردازند که مردم خود مسائل خود را حل کنند. برای نمونه بعد از حادثه پلاسکو شهروندان تهرانی از خود پرسیده‌اند که شهروندان تهرانی باید چه اقدامی‌انجام دهند تا دیگر شاهد حوادثی مانند پلاسکو نباشند؟ واقعیت این است تنها همین شهروندان هستند که می‌توانند از تکرار حوادثی مانند پلاسکو جلوگیری کنند. یک جمع متخصص دغدغه‌مند در حادثه پلاسکو که تخصص در امور معماری و سازیه‌ای دارد، بررسی می‌کند که تا چه اندازه سازه پلاسکو در تخریب یک باره آن نقش داشته است و مانند سازه پلاسکو چه تعدادی در شهر تهران وجود دارد و چه تدابیری می‌توان برای این سازها اندیشید تا فاجعه پلاسکو در مورد آنها تکرار نشود. در این مسیر ممکن است به موانع زیادی از نظر اجتماعی و فرهنگی و حقوقی روبرو شویم. چنین موارد و دستاورهایی، از عملکرد تشکل‌های مردم نهاد خارج خواهد شد. اما باید نهادهای مدنی مختلف درچنین مواردی از جهت‌های مختلف نتیجه تحقیقات خود را در اختیار نهادهای مرتبط قرار دهند. و دستاوردهای سازمان‌های مردم نهاد مختلف به یک سند تبدیل شود

× شهرداری شیشه‌ای و سازمان‌های مردم نهاد

آروین درپایان اظهار کرد. از نظر من شورای شهر نهادی است که باید مشارکت شهروندان را برای حل مشکلات، فعال کند. آروین به دغدغه خود برای ورد به شورای شهر برای مبارزه با فساد اشاره کرد وگفت: پژوهش‌های جامعه‌شناسی نشان می‌دهد که احساس فساد در شهرداری تهران بالاتراست. آن هم فساد گسترده و نهادین که سیستماتیک شده است. ابزارهای نظارتی با توجه به تعداد کم اعضای شورای شهر در ایجاد شهرداری شیشه‌ای جواب نخواهدداد. در نتیجه شورای شهر تهران نیازمند آن است که تشکل‌های مردم نهاد به آنها کمککنند.

× معظلی به عنوان کودکان کار

مدیرعامل‌موسسه پویان نیز دراین نشست هم اندیشی گفت: از جمله تفاوت خیریه با سازمان‌های مردم نهاد، تفاوت درآموزش برای عبور از وضعیت بد با کمک به فرد آسیب دیده برای عبور از وضعیت نامناسب است. سازمان‌های مردم نهادهاد وظیفه کمک کردن به آسیب دیدگان را ندارد، بلکه وظیفه این سازمان‌ها توانمندی گروه‌های هدف است. او با توجه به وظیفه سازمان مردم نهاد تحت ضعامت خود گفت: کودکان کار تنها مربوط به یک منطقه نیستند. بذه‌ای که در منطقه دروازه غار وجود دارد، برابر با بذه در مناطق مرزی است. درمنطقه دروازه غار قاچاق جنین، نوزاد، مواد مخدر قابل مشاهده است. بیشترین میزان بچه‌های کار و مهاجر در این منطقه زندگی می‌کنند و تا زمانی که مشکل دروازه‌غار حل‌نشود، معظل کودکان‌کار درتهران جمع آوری نخواهد شد.

× تجربه خاک سفید جوابگو نیست

پریسا پویان در موردکمکی که شورای شهر تهران می‌تواند به کاهش آسیب‌های اجتماعی در این منطقه انجام دهد، گفت: تجربه خاک سفید در دروازه غار جواب نمی‌دهد. زیرا آن تجربه باعث شده تا بذر مشکلات خاک سفید در تمام تهران پراکنده شود و اکنون آسیب‌های اجتماعی در کل تهران پخش شده است.

× سازمان‌های مردم نهاد ابزاری در خدمت شورای شهر

مدیرموسسه پویان افزود: من به‌عنوان یک عضو ازمجموعه پویان اعلام می‌کنم که سازمان‌های مردم‌نهاد باید به چشم یک مشاور دیده شوند. این سازمان‌ها بازوی دولتی‌ها نیستند. نیروهای جوانی که در هر کدام از این سازمان‌ها وجود دارند، جوانان علاقه‌مند به کاهش آسیب‌های اجتماعی هستند. سازمان‌های مردم نهاد نه سودای پول دارند، نه پست و مقام؛ باید از تجریبات این سازمانها در جنوب شهر استفاده کرد زیرا این سازمانها با گروه‌های حدف از نزدیک کار کرده‌اند. اعضای سازمان‌های مردم نهاد معتمدین مردم در محلات هستند. محله دروازه غاری که هیچ کس جرعت پا گذاشتن در آن را ندارد، اعضای سمن‌ها به راحتی شب‌ها در آن محلات رفت و آمد می‌کنند چون افرادی که در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، اعضای سازمان‌های مردم نهاد را از خود می‌دانند. از این رواگر از تمامی سازمان‌های مردم نهاد باید کمک گرفت. سازمان‌های مردم نهاد سودای پول ندارند و در راه و مسیر خود عشق می‌ورزند. پس اعضای شورای شهر از تجربیات این سارمان‌ها کمک کنید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا