خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ارزیابی تندگویان از میراث قالیباف در تهران

عضو شوراي چهارم شهر تهران كه از راهيابي به پنجمين دوره شوراي شهر بازماند، با اشاره به انتخاب محمد‌علي نجفي به عنوان تنها گزينه شهرداري گفت: «اينكه شوراي پنجمي‌ها چند روز پيش از شروع به كار دوره، تكليف شهرداري تهران را مشخص كردند، نشان مي‌دهد كه بنايشان اين است كه وقت تلف نكنند و با توجه به وضعيت به هم ريخته تهران، اين اتفاق را بايد به فال نيك گرفت.»

محمدمهدي تندگويان در گفت‌وگو با تماشاگران امروز با اشاره به ميراث باقي‌مانده از مديريت قاليباف براي شهردار جديد اظهار کرد: «بارها و بارها بحث شده و ما هم بحث بدهي‌هاي شهرداري را مطرح كرده‌ايم. بحث پروژه‌هاي معوقه و نيمه‌كاره و عقب‌مانده از برنامه پنج ساله را هم مطرح كرده‌ايم. تقريباً اعداد و ارقام را آنقدر زياد بيان كرده‌ايم كه مردم همه در جريانند. شهرداری تهران در حال حاضر مبلغ ۲۰ هزار میليارد تومان بدهي دارد و با در نظر گرفتن بدهي به اشخاص و بانك­ها و مطالباتي كه هست، فكر مي‌كنم حدود ۴۰ هزار مليارد تومان پروژه نيمه‌كاره و عقب‌مانده هم از برنامه پنجم توسعه داريم. البته بخش عظيمي از بدهي‌ها به پيمان‌كاري‌هايي است كه در اين سال‌ها انجام شده است. از پيمان‌كاري‌هاي خرد مناطق گرفته تا پيمان‌كاري‌هاي عمده در بخش‌ها. مقداري از آن هم مربوط به استقراض بانكي است كه قبل از اينكه پیش‌بینیِ درآمد مناسب شود، پروژه انجام شده و از بانك قرض گرفته شده است و در هنوز پرداخت نشده و در حال حاضر جزو مطالبات است. البته اين را هم بايد در نظر داشت كه چون به بدهي بانك‌ها كارمزد هم تعلق مي‌گيرد، رو به افزايش است، مگر اينكه با بانك‌­هاي طلبكار توافقي شود.»
اين چهره اصلاح‌طلب با اشاره به دشواري‌هايي كه پيش‌روي شهردار جديد است، افزود: «همه مي‌دانند كه پايتخت چقدر شلختگي دارد و به همين دليل لازم است تا شهردار جديد يك ساماندهي را انجام دهد تا بلكه بتواند زيرساخت درآمدزايي پايدار در شهر ايجاد كند. همچنين به گرفتاري­‌هاي شهردار آتي بايد به هم ريختگي مالي را هم افزود. شرح اين شرايط نشان مي­‌دهد كه هركسي شهردار تهران شود، بايد حداقل يك تايم شش ماهه را به رفع گرفتاري مالي شهرداري اختصاص دهد. البته نه‌تنها نبايد ترميم وضع موجود را ناممكن دانست، بلكه مي‌توان گفت اصلاح وضعيت فعلی شدني است، البته اگر دولت هم با شهرداری همكاري كند. در واقع بايد گفت، حل بعضي مشكلات شهرداري نيازي به پول و بودجه ندارد و فقط با همكاري دولت امکان‌پذیر است.»
محمد‌مهدي تندگويان در پايان صحبت‌هايش گفت: «محمدباقر قاليباف به اين دليل كه در فكر رئيس‌جمهور شدن بود، در ساختمان شهرداري فقط حضور فيزيكي داشت و تهراني شلخته، بدهكار با پروژه‌هاي نيمه‌تمام و ضرررسان را به شهردار جديد تحويل داد و به همين دليل شهردار جديد لازم است تمام هم و غم‌‌اش را به كار بگيرد تا بتواند با استفاده از پتانسيل‌هاي موجود در شهر، تهران را بعد از بيش از يك دهه نابساماني، به سامان برساند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا