خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه سرگشاده انجمن اسلامی دانشجویان خطاب به دکتر عارف: یک سال گذشت

نجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در نامه‌ای سرگشاده به دکتر محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس، مطالبات قبلی خود را یادآوری کرد.

به گزارش انصاف نیوز، متن این بیانیه در پی می‌آید:

جناب آقای دکتر عارف
ریاست محترم فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی

امروز با گذشت قریب به یک‌سال از نامه‌ی نخست انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با موضوع “پیگیری مطالبات از فراکسیون امید” و گذشت دو سال از برنامه‌ی “مطالبات دانشگاهیان از مجلس” که با حضور اعضای لیست امید از جمله حضرتعالی برگزار شد، همچنان وظیفه و حق خود می‌دانیم که پیگیر تحقق تمام و کمال آن خواسته‌ها باشیم. خواسته‌هایی که به مراتب و در اشکال مختلف، قبل و پس از انتخابات مجلس دهم به گوش نمایندگان محترم رسانده شده، اما همچنان در خلاء عزمی راسخ برای برطرف شدن، پابرجا هستند. رای ما به لیست امید مشروط بوده است و ما نمایندگان را موظف به پاسخگویی شفاف در قبال مطالبات خود می‌دانیم. همچنین معتقدیم روندی که در این زمینه تا کنون پیش گرفته شده، خلاف وظایف اساسی نمایندگان مجلس در قبال ملت است. آیا از حضور مردم تنها در آستانه‌ی انتخابات استقبال می‌شود و بعد از آن بهتر است میدان را برای بازیگران فرصت‌طلب صحنه سیاست خالی بگذارند؟ شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هم در این میان عملکرد شفافی نداشته است. آیا مطالبات به حق اکثریت مردم ایران که در خرداد ۹۲، اسفند ۹۴ و اردیبهشت ۹۶ با صلابت به صحنه آمدند در اولویت فراکسیون و شورای متبوع جنابعالی قرار دارد؟

البته به تجربه می‌دانیم که وجود اهرم‌های مختلف فشار سیاسی در کشور و پیچیدگی‌های بسیار پیش‌برد اهداف سیاسی، بهانه‌ی خوبی برای شانه‌خالی کردن از پیگیری شفاف مسئولیت‌های نمایندگی مجلس نیست. شاهدمان بر این مدعی تفاوت معنادار در عملکرد نمایندگان فراکسیون امید است.

اکنون و در آستانه‌ی رای اعتماد به وزرای کابینه‌ی دوازدهم، لزوم التفات نمایندگان به دغدغه‌های جامعه‌ی مدنی و دانشگاهیان بیش از پیش احساس می‌شود. رای به روحانی نیز همچون رای به فراکسیون امید (و هر رای دیگری)، مشروط و منوط به پیگیری مطالبات بوده است. کابینه‌ی دوازدهم باید شرایط لازم را برای برآوردن مطالبات 24 میلیونی ملت ایران دارا باشد. هنوز جای وزیر علوم در کابینه‌ی پیشنهادی رئیس جمهور روحانی خالی است. جامعه‌ی دانشگاهی کشور همچنان امیدوار به تغییر این‌گونه رویه‌های غیرشفاف و غیرمسئولانه است. شایسته است که نمایندگان مطالبات دانشگاهیان را در رای اعتماد به کابینه و علی‌الخصوص وزیر علوم آینده در اولویت قراردهند.

در ادامه به یادآوری محورهای اصلی مطالبات دانشگاهیان که پیش از این به تفصیل بیان شده است، می‌پردازیم:

1- گزینش و اخراج اعضای هیئت علمی در آموزش عالی کشور امروز به ابزاری برای اعمال نظر سیاسی در دانشگاه بدل شده است. تمدید قراردادهای اساتید، گزینش اعضای جدید هیئت علمی و بازنشستگی اجباری برخی از آن‌ها علاوه بر تاثیرات منفی در فضای فکری-سیاسی دانشگاه‌ها موجب افت علمی قابل‌توجهی شده است. لازم است هرچه سریع‌تر با این پدیده برخورد لازم صورت گیرد.

2- مشکلات صنفی گسترده و عدم توجه مسئولین دانشگاه به این نیازهای حداقلی، زیست دانجشویی را به مخاطره انداخته و شرایط را برای تعالی علمی-سیاسی دانشگاه سخت کرده است. ما رسیدگی به این مشکلات را از وظایف اصلی وزیر علوم آینده می‌دانیم.

3- رویکرد امنیتی به دانشگاه و دانشجویان همچنان آفت بزرگ آموزش عالی کشور باقی‌مانده است. با نگاهی به وعده‌های انتخاباتی لیست امید، سکوت و بی‌اعتنایی امروز شما نسبت به این مسئله غیرقابل توجیه می‌نماید.

4- اوضاع نامناسب دخالت‌های به ظاهر علمی نهادهای خارج از دانشگاه و تغییرات فرمایشی واحدهای درسی به خصوص در رشته‌های علوم انسانی که اصل حیات این علوم در دانشگاه‌های کشور را تهدید می‌کند، امروز به نقطه‌ی هشدار رسیده است. با ادامه‌ی سکوت خود شرایط را برای وارد آمدن آسیب جدی به دانشگاه فراهم نکنید.

نکات مذکور بیانی مختصر از مشکلات مفصلی است که دانشگاهیان هر روز با آن‌ها روبرو هستند. فراهم کردن شرایط برای رفع آن‌ها وظیفه‌ی خود نمایندگان محترم لیست امید و وزیر علومی خوواهد بود که از نمایندگان رای اعتماد خواهد گرفت. ما شما نمایندگان را مسئول نظارت بر رفع این مشکلات و ارائه گزارش‌های مستمر و شفاف از پیشرفت‌های صورت گرفته در این زمینه می‌دانیم.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران/ مرداد 96
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا