خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سروش محلاتی: نظارت بر رهبری و نهادهای زیر نظر، قانون مصوب خبرگان است

استاد دروس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت:«در قانون اساسی مرجع تشخیص از دست دادن صفات رهبری، مجلس خبرگان تعین شده است، اما در همین زمینه نظارت مجلس خبرگان بر رهبری هم این مجلس مصوبه ای دارد و حتی بالاتر از آن قانون مصوب خبرگان است که بر اساس آن مجلس خبرگان حق دارد بر نهادهای زیر مجوعه رهبری نظارت کند.»

 به گزارش خبرگزاری آنا، آیت الله محمد سروش محلاتی بعد از ثبت نام در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال ثبت نام کاندیداها برای مجلس خبرگان رهبری در فضایی کاملا متفاوت با دوره های قبل آغاز شده است، به طوری که حتی ثبت نام کاندیداها برای انتخابات مجلس شورای اسلامی را هم تحت الشعاع قرار داده است.

وی ادامه داد: این توجه بسیار مبارک است و نشان می دهد که مردم در شرایط فعلی مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را در بطن زندگی خود می بینند.

این استاد حوزه تأکید کرد: مجلس خبرگان رهبری با هیچ نهاد دیگری قابل مقایسه نیست و اختیارات آن درباره مهم ترین موضوع جمهوری اسلامی است.

سروش محلاتی افزود: هیچ نهادی به اندازه مجلس خبرگان از استقلال برخوردار نیست، چون همه نهادها به جز مجلس خبرگان، تحت اشراف یک نهاد بالاتر قرار دارند.

وی تصریح کرد: هیج کسی نمی تواند در تصمیمات مجلس خبرگان رهبری دخالت کند و مصوبات آن را لغو کند.

آیت الله سروش محلاتی گفت: مجلس خبرگان رهبری انحلال ناپذیر است، چون با انحلال مجلس خبرگان اصل مشروعیت نهاد رهبری زیر سوال می رود.

این استاد دروس خارج فقه حوزه اضافه کرد: در این دوره اهمیت این مسئله برای مردم و نخبگان روشن شده است.

سروش محلاتی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص تفاوت تفسیرها از موضوع نظارت خبرگان بر رهبری از سوی شخصیتهای برجسته کشور اظهار کرد: آنچه که به عنوان نظارت در قانون اساسی آمده، با آنچه که توسط مجلس خبرگان رهبری مصوب شده است، دو مسئله جداگانه است.

وی افزود: هر امر قانونی نباید صرفا در قانون اساسی باشد، بلکه مصوبات مجلس خبرگان نیز قانونی است. در قانون اساسی مرجع تشخیص از دست دادن صفات رهبری مجلس خبرگان تعین شده است، اما در همین زمینه نظارت مجلس خبرگان بر رهبری هم این مجلس مصوبه ای دارد و حتی بالاتر از آن قانون مصوب خبرگان است که بر اساس آن مجلس خبرگان حق دارد بر نهادهای زیر مجوعه رهبری نظارت کند.

سروش محلاتی در پایان گفت: به عنوان نمونه مجلس خبرگان تشخیص صلاحیت نامزدهای نمایندگی خود را بر عهده شورای نگهبان قرار داده و هرچند این امر در قانون اساسی نیامده، اما چون مصوبه مجلس خبرگان است، اجرا می شود و نظارت بر رهبری و نهادهای تحت نظر ایشان نیز به همین شکل در مجلس خبرگان به عنوان قانون تصویب شده است.

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا