خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«حاتمی بسیار حساس، زودرنج و متوقع بود، و البته این حق او بود»

«احمد طالبی نژاد» منتقد سینما درباره حاتمی گفت: حاتمی بسیار حساس، زودرنج و متوقع بود، و البته این حق او بود و مانند انسان های عادی دیگری درباره ی زندگی شخصی خود صحبت می کرد.

احمد طالبی نژاد در گفتگو با خبرنگار انصاف نیوز درباره سینما و اخلاق علی حاتمی گفت: درباره علی حاتمی بسیار گفته شده و نوشته شده است و به نظر می آید که هیچ حرف تازه ای درباره اش وجود ندارد، اما از نگاه دیگری اینکه این فیلم ساز بزرگ ناشناخته مانده است. همه به نوعی شیفته دیالوگ ها و شخصیت هایی که در آثارش خلق کرده است، شده اند، اما مجموعه تلاش هایی که علی حاتمی در سینمای ایران برای ایرانی کردن سینما، یک مقوله کاملا فرهنگی انجام داده است، کمتر دیده شده است.

این منتقد سینما اضافه کرد: حاتمی بار ها بر این قضیه تاکید کرده است، برای مثال یکی از کار هایی که انجام داده است، این است که «سنگینی میزان سن را در صحنه ها به سمت چپ کادر نداده است که معمولا نقطه ی طلایی تصویر است». به تعبیر حاتمی این ویژگی خط لاتین است که از سمت چپ شروع می شود و خط فارسی از سمت راست آغاز می شود، بنابر همین تفسیر، نقطه طلایی کادر را که بیشتر محل ورود و خروج است در سمت راست قرار می داد.

وی ادامه داد: شاید به نظر بی اهمیت باشد ولی همین ویژگی ها حاتمی را «علی حاتمی» کرده است. این مهم است که در مقابل یک پدیده ی فرهنگی چگونه ایرانی یا شرقی برخورد کرده  و آن  را از خود کنیم. از دیگر کارهای حاتمی تاکید بر اثر فاخر، پاسداری زبان فارسی و واکاوی در تاریخ دوره ی قاجار است. حال آنکه برخی موافق یا مخالف این کار بودند، نیازمند بحث مفصلی است.

این منتقد سینما درباره ی ماندگاری سینمای علی حاتمی و اینکه آیا در عصر حاضر می توان همچون حاتمی یافت، گفت: تلاش زیادی می شود که بدیلی برای علی حاتمی بسازند، اما او یک نفر بود. علی حاتمی را در دانشگاه ها نمی توان ساخت؛ زیرا بعضی موارد استعداد ذاتی افراد است .

وی ادامه داد: البته تحصیل در دانشگاه بسیار خوب است، خود علی حاتمی نیز تحصیلات دانشگاهی داشت، اما حاتمی محصول فقط دانشگاه نیست بلکه محصول یک نوع نگرش شرقی و ایرانی است که نتیجه اش «علی حاتمی» می شود. کیارستمی نیز پیروان زیادی داشت و بسیاری سعی کردند به سبک او فیلم بسازند. سینمای کیارستمی بسیار ساده به نظر می آید ولی قدرت کیارستمی در پردازش فضا دشوار است.

طالبی نژاد تشریح کرد: اینکه علی حاتمی بدل داشته باشد مانند این است که بگوییم، «چرا حافظ نداریم؟». نیازی نیست حافظ و شکسپیر که حتما بدل داشته باشند. ادامه دهنده حاتمی می تواند نگاه ده ها نفر باشد که دوست دارند مسیر او را ادامه دهد، هرکسی در عرصه ی فرهنگ و هنر جای خود را دارد و کسی نیز جای کسی دیگر را تنگ نمی کند.

منتقد سینما درباره ی خصوصیات رفتاری علی حاتمی افزود: حاتمی بسیار حساس، زودرنج و متوقع بود، و البته این حق او بود و مانند انسان های عادی دیگری درباره ی زندگی شخصی خود صحبت می کرد. حاتمی هیچ گاه ادعا نکرد انسان مهمی است اما مهم بود.

طالبی نژاد درباره ی فیلم های درخشان حاتمی گفت: فیلم «خواستگار» یکی از بهترین فیلم های اجتماعی است که در سال های اول دهه پنجاه ساخت شد اما خیلی مهجور واقع شد و ان طور که باید، دیده نشد. از دیگر فیلم های خوب حاتمی می توان به «سوته دلان»، «مادر»، «حاجی واشنگتن» و سریال های «کمال الملک» و «هزاردستان» اشاره کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا