خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزیر دهه شصت! جوانگرایی پر امید یا مأیوس کننده؟

«فرهاد آرپنائی» دانشجوی دکتری تخصصی مهندسی مخابرات و مدرس دانشگاه در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «وزیر دهه شصت! برای سکانداری وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات: جوانگرایی مدبرانه و پر امید یا احساسی و مأیوس کننده؟» نوشت:

امروزه یکی از شاخص‌های اصلی توسعه یافتگی کشورهای مختلف میزان موفقیت آنها در دستیابی به زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی پیشرفته و بهره‌گیری از کاربردهای مختلف فناوری اطلاعات است. در واقع، با افزایش کاربردهای مختلف حوزه IT و ICT نظیر: رایانش ابری، اینترنت اشیاء، تلویزیون‌های مبتنی بر IP، ویدئو کنفرانس، پزشکی از راه دور، بازی‌های آنلاین رایانه‌ای، آموزش از راه دور، و دیگر کاربردهای مختلف مبتنی بر IP روند رو به رشد استفاده از پهنای باند اینترنتی (ترافیک IP) روز به روز افزایش می‌باید تا بتواند در حوزه‌های مختلف نظیر مونیتورینگ و کنترل ترافیک، حمل و نقل، پزشکی و سلامت، آموزش و … نیاز امروزی بشر را پاسخگو باشد. بنابر پیش‌بینی سیسکو تا سال 2020 رشد استفاده از ترافیک IP به میزان 168 اگزا بایت بر ثانیه در هر ماه خواهد بود [1].

از طرفی دیگر این کاربردها به‌طور ذاتی خود باعث ایجاد فضاهای جدید کسب و کار مبتنی بر حوزه ICT شده است بطوریکه تنها میزان متخصصین فعال در حوزه ICT در سال 2016 در 28 کشور اروپایی بالغ بر 8 میلیون نفر بوده است [2]. بنابراین همه کشورهای توسعه‌یافته دنیا که از لحاظ اقتصادی دارای ثبات قابل قبول در جامعه بین المللی هستند در صنعت ICT دارای جایگاه مناسبی بوده و به فناوری‌های روز دنیا دست پیدا کرده‌اند و از یک زیرساخت مخابراتی پیشرفته، پایدار و کارآمد با انعطاف‌پذیری مناسب بهره می‌برند. حال این پرسش مطرح می‌شود که تنها استفاده از تجهیزات عامل موفققیت آن‌ها بوده است؟ و یا به عبارتی دیگر این رشد در کنار بهره‌گیری از تجهیزات مدرن وابسته به چه عامل و یا عوامل دیگر بوده است؟

پر واضح است در کنار تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری که بخش اصلی صنعت ICT است، نیروی انسانی متخصص، آگاه به علم روز و پر انرژی نیز یکی از مهمترین ارکان تشکیل دهنده پازل موفقیت در عرصه ICT است. متأسفانه علی رغم توصیه‌های اکید مقام معظم رهبری مبنی بر اعتماد به جوانان متخصص و مؤمن و به‌کارگیری آنان در سطوح مختلف سازمانی و مدیریتی همچون بخش‌های دیگر در سال‌های نه چندان درخور در این حوزه نیز شاهد عدم اعتماد به جوانان متخصص و باعث مأیوس شدن این سرمایه انسانی ارزشمند بوده‌ایم!

نگاه سنتی برخی به صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور که تعداد قلیلی (امّا پر قدرت!) از آنها در ًطول سال‌ها انحصار توانسته‌اند در شرکت‌های خصوصی- بعضاً وابسته به ژن‌های خوب!! – نیز در رأس امور باشند، باعث شده است تا در سال‌های اخیر نه تنها تا حد زیادی در رشد و بالندگی نیروهای متخصص، پر انرژی، خلاق و کارآمد تعلل ایجاد گردد در مواردی نیز نتوانسته‌ایم همگام با پیشرفت‌های نوین عرصه ICT در دنیا قدم برداریم و همچنان به‌عنوان یک وارد کننده صرف تجهیزات و مصرف کننده تکنولوژی دیگر کشورهای اروپایی و در سال‌های اخیر آسیایی باشیم. این در حالی است که اولین خطوط تلفنی در کشور از سال 1265 در کشور برقرار گردیده است [3] و با این حال نه تنها اکثر تجهیزات این حوزه همچنان وارداتی است بلکه حتی سناریوهای اجرایی و طراحی نیازمندی‌های امروز نیز در خارج از کشور تبیین می‌گردند! جالب است همین طیف در حال حاضر منتقد اصلی وزیر جوان معرفی شده به مجلس برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند!

خوشبختانه در دو سه سال اخیر در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم به همت دکتر واعظی و قاعدتاً حمایت‌های رئیس جمهور محترم جناب دکتر روحانی شاهد تلاش‌هایی در جهت به‌کارگیری مدیران و مشاوران جوان و تازه نفس دانشگاهی و صنعتی در بخش ICT کشور بوده‌ایم. بطوریکه مدیران، مشاوران و کارشناسان جوان در دولت یازدهم که اغلب آنان متولدین دهه پنجاه و شصت هستند، توانستند در کنار مدیران با تجربه به‌طور مؤثری در پیشبرد اهداف دولت در راستای توسعه زیرساخت‌های مخابراتی، تحقق شبکه ملی اطلاعات، افزایش پهنای باند بین‌المللی، حمایت از کسب و کارهای نو پا (استارت آپ‌ها) و… نقشی پر رنگ ایفا کنند. آنان به‌خوبی نشان دادند چنانچه جوان‌گرایی توأم با تدبیر باشد می‌تواند نتایج شگرف و قابل ملاحضه‌ای را به ارمغان بیاورد. از طرف دیگر این نگاه جدید خود باعث ایجاد انگیزه و امید برای دیگر متخصصین جوان ایران زمین خواهد بود و موید این نکته است که نه تنها اعتماد به جوانان مانعی برای رشد و بالندگی صنعت مخابرات و فناوری اطلاعات کشور نیست بلکه این جوانان توانمند قادرند سکانداری مطمئن برای کشتی به گل نشسته صنعت ICT کشور که بجا مانده از دولت‌های نهم و دهم بوده، لقب بگیرند. این جوانان، با انرژی بسیار و روحیه مشورت‌پذیری و احترام به تجربه مدیران با سابقه توانستند در 2 سال اخیر اتفاقات میمونی را برای توسعه زیرساخت‌های مخابراتی کشور و بازار کسب و کار ICT و دسترسی مردم عزیز به اینترنت رقم بزنند.

بی تردید یکی از این جوانان خوش فکر، پر انرژی و متخصص جوان جهرمی دهه شصتی است که به عنوان مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت توانست طرح‌هایی را به پایان برساند که سال‌ها توسط دیگران یا عامدانه و یا به علت عدم توانمندی انجام نگردیده بود. به‌طور خلاصه می‌توان ویژگی‌های محمدجواد آذری جهرمی و تلاش‌هایی که کمتر از دو سال در شرکت ارتباطات زیرساخت به سرانجام رسانید به طور ذیل بیان کرد:

– جوان، پرتلاش، متخصص و دارای تحصیلات مرتبط

– استفاده از خرد جمعی و بهره‌گیری از مشاوران نخبه‌ی دانشگاهی

– آگاه به شرایط زیر مجموعه‌ی تحت مدیریت و اتخاذ تصمیمات به‌موقع، قاطع، کارآمد و اثر بخش

– حمایت از کسب و کارهای نوپا (استارت آپ ها) و مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌های مخابراتی و همچنین تولید محتوی

– تسریع در انجام پروژه شبکه ملی اطلاعات و بستر CDN

– افزایش پهنای باند بین الملل و همچنین انتقال ترافیک غیر ضرور به داخل کشور

– تعامل و مذاکره با برندهای معتبر جهانی (غیر از چند شرکت محدود آسیایی نظیر چین) برای ورود به بازار داخلی بعد از حداقل یک دهه!

– حمایت از تولید تجهیزات بومی بخصوص در حوزه انتقال و اعتماد به شرکت‌های خصوصی داخلی جهت انجام پروژه‌های بزرگ

– پشتیبانی از طرح افزایش ترانزیت بین المللی و تبدیل ایران به‌عنوان هاب منطقه

– کاهش قیمت تعرفه استفاده از اینترنت با کاهش سود دولت از فروش پهنای‌باند به نفع مشتریان

– افزایش پهنای باند داخلی و سرعت اینترنت

– حمایت از ایجاد اشتغال در زمینه ICT با پشتیبانی از بخش خصوصی: ارائه دهندگان اینترنت، پیمانکاران و تولید کنندگان محتوی

– تعریف و ایجاد سامانه‌های ارزیابی شبکه زیرساخت کشور و در معرض عموم قرار دادن آنها

هر چند می‌توان به موارد دیگر نیز اشاره کرد ولی جهت اجتناب از اطاله کلام به همین مقدار اکتفا گردیده است. همه این‌ها در سایه تدبیر دولت یازدهم و اعتماد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس جمهور محترم رقم خورده است. حال که بذر امید در دل جوانان متخصص این کشور بار دیگر پاشیده شده است امید داریم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز همگام با جوانان در راستای تحقق اهداف متعالی کشور دوش به دوش یکدیگر قدم بردارند و برای نخستین بار به جوانی متخصص، مؤمن، متعهد و پرتلاش که از متولدین بعد از انقلاب اسلامی است جهت اداره وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات رأی اعتماد دهند.

حال جای طرح چند پرسش و همچنین بررسی حاشیه‌های مطرح شده در روزهای اخیر در مورد وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم است.

تا چه اندازه سم پاشی‌های اخیر در مورد آذری جهرمی در کانال‌های معلوم الحال فعال در شبکه‌های اجتماعی که می‌بایست بقای خود را در سپهر فضای اطلاع‌رسانی کشور مدیون تلاش‌های این جوان دهه شصتی بدانند باید جدی گرفت؟

آیا فعالیت یک جوان در بخش‌های مختلف سازمانی کشور نقطه ضعف ایشان است؟ آیا با برچسب‌های توهم گونه و بی مدرک برخی می‌توان جوانان متخصص را از میدان مدیریت کشور خارج کرد؟ آیا اگر کسی قبلاً در جهاد سازندگی، وزارت کشور، قوه قضائیه، سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و یا جاهای دیگر مشغول به کار بوده است (همچون خیلی از وزرا و مدیران کنونی و قبلی کشور) علیه مردم خودش کار کرده است؟

چند نفر از فارغ‌التحصیلان نخبه دانشگاه‌های تراز اول کشور نظیر دانشگاه صنعتی شریف، تهران، علم و صنعت و … در رشته‌های مهندسی برق، کامپیوتر و … همچون دیگر کشورهای توسعه‌یافته دنیا مانند آمریکا، انگلیس و … به‌طور مستقیم و یا غیر مستقیم جذب همین ارگان‌های ارزشی کشورهایشان که حافظ امنیت و آرامش مردم خود هستند می‌گردند؟

این تفکر را که جوانان متخصص فارغ التحصیل این دانشگاه‌ها در فضای کاری بر علیه مردم خود گام برداشته‌اند از اساس اشتباه و حاصل سیاه‌نمائی غرض ورزان است و نمی‌توان این شایعات را باور داشت زیرا که در منطقه‌ای پر از چالش و آسیب‌های مختلف به لطف پروردگار و با تدبیر مقام معظم رهبری و دیگر دولتمردان که برخی از آنان از همین ارگان‌ها و سازمان‌ها در جاهای مختلف مشغول به فعالیت هستند ایرانی قدرتمند و با آرامش و امنیت قابل قبول داریم. و جالبتر آنکه تا کنون در هیچ کجا هیچ نقد فنی نسبت به عملکرد ایشان مطرح نشده است که این خود دال بر عدم نقدی منصفانه است.

بنابراین امید است با فراهم کردن زمینه‌های مناسب برای فعالیت جوانان متخصص و متعهد به‌گونه‌ای مدبرانه امیدواری بیشتری در دل جوانان این مرز و بوم برای کمک به دولت تدبیر و امید ایجاد کنیم و با دوری از شایعه پراکنی‌های احساسی یأس و نا امیدی را از جوانان کشور دور کنیم.

مراجع:

[1] “The Zettabyte Era: Trends and Analysis”, Cisco, 2016.

[2] http://appsso.eurostat.ec.europa.eu

[3] https://fa.wikipedia.org

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا