خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توصیه به روحانی و جهانگیری برای مناظره سوم

«سیدحمید حسینی یزدی» عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره‌ی مناظره دوم کاندیداهای ریاست جمهوری نوشت:

مناظره دوم بین شش نامزد انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری با موضوع سیاست داخلی، سیاست خارجی و فرهنگ برگزار شد و دارای نکاتی بود:

1 . صف بندی و یارگیری‌های جناحی در این مناظره مشهود و پررنگ شده بود. میرسلیم و هاشمی‌طبا که در مناظره‌ی گذشته بر مدار خویش می‌رفتند، در این جلسه به صورت شفاف در زمین طیف خویش بازی می‌کردند. میرسلیم برخلاف رویه‌اش که پرهیز از تقابل و سعی در بیان مطالب ایجابی بود، در این مناظره بارها و بارها علیه روحانی صحبت کرد و وی را زیر سوال برد. هاشمی‌طبا نیز ضمن تاکید بر عدم ارتباط با دولت بارها از عملکرد دولت دفاع کرد و این دولت را انتقادپذیرترین دولت دانست.

2 . رئیسی تغییر کرده بود، هم از لحاظ فن بیان و تسلط قوی‌تر شده بود و هم تاکتیکش تغییر کرده بود. کمپین انتخاباتی وی به ویژه پس از مناظره‌ی قبل خط پرهیز از دعواهای سیاسی و تقوا و اخلاقمداری را پیگیری می‌کرد، اما در این مناظره رئیسی با صراحت بیشتری درعرصه‌ی تقابل با دولت وارد شد و به‌ویژه در وانمود کردن نواقص برجام قوی عمل کرد. البته همچنان از تقابل عریان خودداری می‌کند. به نظر می‌رسد رئیسی اگر به همین منوال حرکت کند و تقابل روحانی و قالیباف به سمت ابتذال رود، بتواند خودش را بالا بکشد.

3 . به نظر می‌رسد کمپین انتخاباتی رئیسی به دنبال احیای فضای انتخابات 84 است. تاکید بر چهره‌ی مردمی داشتن، همنشینی با محرومان (انتخاب لقب سید محرومان)، تاکید بر فعالیت جهادی (انتخاب عنوان دولت کار و کرامت) تکه‌هایی از این پازل است. تکه‌ی دیگر این پازل نیز امروز تکمیل شد، جایی که رئیسی پیشروتر از دیگران در نقد سیاست خارجی دولت سخن گفت و عدم مقاومت و ذلت و ترس دولت را مطرح کرد و همچون سال 84 در پی ایجاد دوقطبی ذلت – عزت در سیاست خارجی بود.

4 . جهانگیری برخلاف مناظره‌ی قبلی بسیار ضعیف ظاهر شد و انتظارات را برآورده نکرد، نه توانست جواب انتقادات و مخالفت‌ها را بدهد و نه توانست ایجابی سخن بگوید. در فرصت‌های مبسوطی که داشت، بیانیه و مقاله از روی کاغذ قرائت کرد و حتی توان عدم استفاده از نوشته را نداشت و احتمالاً وضعیتش در افکار عمومی افت کرده باشد.

5 . روحانی و جهانگیری تیشه به ریشه‌ی خود زدند. تاکتیک هر دو نفر این بود که به مردم نسبت به بازگشت به وضعیت سال 92 هشدار می‌دادند درحالیکه مسبب اصلی آن وضعیت در میدان حاضر نیست و هیچکدام از افراد حاضر در میدان نیز خود را منتقد و یا بی‌ارتباط با وی می‌دانند، بجای اینکه با ادبیاتی ایجابی از ناگزیر بودن طی این مسیر بگویند، با ادبیاتی عریان و سلبی از مردم می‌خواستند تا اشتباه نکنند و موجبات بازگشت به قبل را فراهم نیاورند. این دو فراموش کرده‌اند که مردم به اینگونه ادبیات هشداردهنده‌ی سلبی پاسخ منفی می‌دهند. جناح راست در سال 76 به مردم هشدار می‌داد که نگذارید مشروطه تکرار شود و بنی صدر دوم پدیدار گردد.

تعدادی از منتسبین همین جناح در سال 84 با چنین ادبیاتی مردم را از انتخاب احمدی‌نژاد پرهیز دادند، اما در هر دو مورد با پاسخ منفی مردم مواجه شدند. امروز نیز همان ادبیات مردود تکرار شد و به نظر می‌رسد تأثیر منفی داشت. رئیسی نیز با هوشمندی بر همین ادبیات کنایه زد و گفت که ما به راین باوریم که نه به گذشته باید برگشت و نه در وضع فعلی درجا زد و به نظر عبارت موثری بود. همچنین پس از مناظره در مصاحبه‌ای گفت که صداوسیما مناظره‌ای بین روحانی و احمدی‌نژاد ترتیب دهد تا بحث گذشته برای همیشه تمام شود. رئیسی بهتر از بقیه از ادبیات امروز روحانی و جهانگیری به نفع خود استفاده کرد.

6 . روحانی در این مناظره با کمک جهانگیری، همانند سال 92 با آوردن کدهایی چون شجریان، آزادی احزاب، به کارگماردن اهل سنت، آزادی شبکه‌های اجتماعی، کنسرت و … سعی در به دست آوردن آرای بخشی از جامعه داشت. گرچه ممکن است بخشی از این کدها اقتضای موضوع مناظره باشد اما روحانی باید بداند که اولاً سال 96 همان 92 نیست. سال 92 و پس از دوران احمدی‌نژاد تکیه بر این کدها جذابیت داشت اما الان حساسیت روی این کدها کمتر شده و حتی شاید تاکید بیش از حد روی آنها موجب زدگی بشود. ثانیاً آن اقشاری که روی این مباحث دغدغه دارند، به احتمال بسیار زیاد رایشان را حتی بدون طیب خاطر به نام روحانی خواهند نوشت. لذا بهتر است روحانی و جهانگیری روی قانع کردن اقشاری که دغدغه‌های دیگری دارند سرمایه گذاری کنند.

لذا به نظر می‌رسد روحانی و جهانگیری کمتر از دیگران بهره خود را از این مناظره بردند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بند 5 کاملا اشتباه است . ادبیات سلبی همیشه جواب منفی نمی دهد. سلبی فرمایشی از بالای قشری که مردم با آنها زاویه دارند مثل 76 این نتیجه را می دهد. خواهیم دید. البته جهانگیری به خوبی مناظره اول نبود و روحانی بهتر و خیلی بهتر از اول بود. نظر خود احمدی نژادی ها هم نشون می ده که رقیب دولت موفق نبوده. ضمنا مردم هر سه اصولگرای حاضر رو اتفاقا مسبب رویدادهای 88 تا 91 می دونند . دوران فرد رو بدون طیفش دیدن، گذشته. مطهری در لیست امید یادتونه. تکس (متن) در کانتکسش (زمینه)دیده میشه

    20
    9
    1. سلام آقاصالح
      ممنون از توجهت
      ادبیات هشداردهنده سلبی قیم مآبانه چون با فطرت مردم مغایر است اثرعکس می دهد. اینکه به مردم هشدار بدهی حواستان را جمع کنید تا به چهارسال پیش برنگردیم از همین سنخ ادبیات است.سال 84 و ادبیات آقایان مرعشی و نوبخت را که یادتان است؟؟
      ضمنا این ادبیات درحالی بیان می شود که هر دو نامزد اصلی رقیب بارها تعهدشان را نسبت به برجام بیان کرده اند و اتفاقا دولت را متهم به عدم استفاده بهینه از ظرفیتهای برجام می کنند. درست است که روزگار ندیدن فرد بدون طیفش گذشته اما نه احمدی نژاد خودش را منتسب به این طیف می کرد و نه دو نامزد حاضر منتسب به احمدی نژادند در افکارعمومی. قالیباف که از ابتدا منتقد محمود محسوب می شده. رئیسی هم در اذهان عمومی ارتباط وثیقی با محمود نداشته.

      10
      4
      1. سلام جناب حسینی،
        آقای رئیسی معاون ارشد جایی بوده که ممنوع التصویری خلاف قانون اساسی را برای سید محمد خاتمی تصویب کرده و به نظر من در برخورد با منتقدان، روزنامه نگاران و دانشجویان هم نمره قبولی نمی گیرد . سردار قالیباف هم علاوه بر نظامی بودن و نقش منفی در کوی دانشگاه ، ذیل دولت قبل تعریف می شود: از جمله عزل محسن هاشمی با تحکم دولت قبل از مترو توسط آقای قالیباف را به یاد شما می آورم.
        ضمنا من هم برای آینده ایران احساس خطر و لذا اعلام خطر و هشدار نسبت به ماجراجویی و جنگ طلبی رقبای روحانی می کنم. پس آیا من هم به نظر شما قیم مآبم؟ ! بعلاوه سخنان ضد و نقیض و عملکرد متناقضتر با برجام دو رقیب نامبرده روحانی گویاتر از اظهارات تبلیغاتی و صرفاً انتخاباتی در پذیرش برجام نیست؟ بویژه با دیدن متن کاندیدا در زمینه اعضای ستادهایشان مثل جناب آقای سعید جلیلی؟ والسلام. موفق باشید

  2. نویسنده سال 84 (و نیز به بیان من 88) رو به فرض موفق نشدن رقبای احمدی نژاد یادشه ولی سال 92 نه به ادامه روش احمدی نژاد رو یادش نیست

    6
    4
    1. ممنون از اظهار نظرتون آقا یا خانم سعیدی
      اتفاقا بنده سال 92 را یادم است منتها به ادبیات آقایان نقد دارم. ادبیات دیروز اثر عکس دارد, اما اگر ادبیات را عوض می کردند و از ناگزیر بودن بازگشت از این راه و خطرات آن میگفتند بهتر بود.
      ضمنا بیشینه آرای خاکستری دل در گرو احمدی نژاد دارند و از ردصلاحیتش ناراحت و دلخورند. گیر دادن بیش از حد به دولت سابق اثر منفی خواهد داشت

      11
      5
      1. آقای ایزدی! ممانعj تلویزیون از پخش تصویر سید محمد خاتمی در فیلم مستند روحانی از یکطرف و خودداری و ابای خود کاندیداهای اصولگرا از ربط یافتن به احمدی نژاد، نظر شما درباره آرای خاکستری را ردمی کند

  3. من زیاد موافق این متن نیستم. هرچند بعضی جملات مانند عدم تاکید بر برخی از واژگان مثل ربنا و… زیاد باعث اقناع نشد ولیکن در هر صورت می توان نتیجه گرفت روش اصلاح و اعتدال تنها روش موجود است که به نوعی عینیت جامعه را نشان می دهد. نه هیجانات زود گذر و شعارهای معلوم الحال. من با تمام وجود به صحبتهای د. روحانی اعتقاد دارم که گفتند از بین این دو روش پیش رو مردم انتخاب نمایید یا بازگشت به شعار و عوام زدگی یا ادامه راه کنونی. پیروز باشید.

    11
    5
  4. خواست هامون رو در 92 باز تکرار می کنیم از 76 تا هر زمان پیگیر نجات نسلمون و فرزندانمون هستیم و این حقیقته پس تمومی نداره. فرزند ما و فرزند فرزند ما زندگی پیشرفته و امروزی می خواد نه خیالاتی، شعاری، خرافی و هاله ی نوری. دولت مدرن برای رسیدن به ایران پیشرفته

    14
    3
  5. به نظر واقعا انتخاب حقیقی بین «دولت امروزی و نوگرا» یا «دولت کهنه گرا و قدیمی اندیش» . اولی در برنامه و کار علمی تدریجی و دومی در شعار و غیر علمی بودن معلوم میشه

    7
    3
  6. تحلیل بسیار آبکی بود، مثه تحلیل های سردار قلم حسین شریعتمداری بود پیشنهاد میکنم بدید کیهان چاپ کنه، ولا ما که دیروز مناظره را دیدیم قالیباف و رئیسی آچمز شده بودن و اتفاقا خالیباف جواب هیچکدوم از حرف های منطقی روحانی را نداد چون جوابی نداشت، روحانی گفت نرخ رشد 26 درصد تا حالا کجای دنیا اتفاق افتاده قالیباف سکوت کرد، روحانی گفت دوستان شما با چوب و چماق سر دکتر مطهری ریختن قالیباف به روی خودش نیاورد، روحانی گفت شما تا دیروز تو تهران بیلبورد میزدین و دوستاتون موشک هوا میکردن تا برجام را به هم بزنن الان با برجام عکس یادگاری میگیرین قالیباف و رئیسی هیچی نگفتن، ضمن اینکه روحانی به خوبی تونست بی سوادی رئیسی در بحث مباحث سیاست خارجی و هم نوایی جلیلی و رئیسی با صهیونیست ها در تخریب برجام را نشون بده، به نظر من دیشب اصولگرایان مناظره را باختن بدجوری ام باختن

    15
    9
    1. عافلان دانند لکن اکثرا لا یعقلون !!!!!! قطعا یکی از بزرگترین دلایل شکست روحانی توهمی از جنس توهم جنابعالی خواهد بود حسین جان !!! این دیدگاه شما فقط میتونه مورد تایید محمد سعید الصحاف اخرین وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی صدام باشد که در حالی که امریکاییها پشت دروازه های بغداد بودند از مقاومت دلیرانه گارد ریاست جمهوری در مرز های کویت می گفت !!!! دمت گرم باعث انبساط خاطر شدی !!! اینکه از تندروهای اصلاح طلب هم جلو زدی نشانه اعتماد به نفس توست انرا تقویت کن به درد می خورد !!!! جان خودم راست می گم !!!!

      2
      4
  7. عجب سایتی با تحلیل های مدرنش. بابا شما کجایید؟ در ایرلن که نیستید.هستید؟ مردم چکار دارند که شما سیاسیون چه می خواهید؟

    3
    4
  8. کاملا با دیدگاه حسین اقا موفقم.بهتر اقای سیدحمید حسینی با کلمات بازی نکند . و اگر فرصت نکرده کلاس های تحلیل سیاسی برود الان فرصت خوبی است حدا اقل یک ترم این کلاس ها را برود تا تحلیلاش دقیقترباشد

    5
    2
    1. « شب گذشته در جریان دومین مناظره انتخابات ، اقای روحانی رییس جمهور محبوب و مردمی در اقدامی طوفانی و تحسین برانگیز در موارد متعدد رقبای خود را بر جای خود میخکوب کرده به گونه ای که حتی انان نیز زبان به تحسین جناب اقای روحانی گشوده اعتراف نمودند که اصلا از اول اشتباهی بودند و از اینکه به رقابتهای انتخاباتی قدم گذاشتند احساس ندامت و پشیمانی نمودند و از اینکه بی جهت رییس جمهور را فاقد صلاحیتهای لازم و کارامدی متقن تشخیص داده بودند در خواست حلالیت نمودند و از دور رقابتهای انتخاباتی کنار رفته بدین ترتیب پیروزی زود هنگام جناب اقای روحانی در مناظره دیروز مسجل شده که در این بین با تمام وجود به ایشان و همه حامیان عالم و منطقی و همچنین سیاستمدار ایشان تبریک می گوییم»!!!!!
      رحیمی جان احتمالا این متن یکی از متنهای با ارزش و نابی است که از کلاسهای تحلیل سیاسی شما بیرون می اید !!! و البته مورد استفاده همه اندیشکده های سیاسی دنیا قرار گرفته همینطور تند و تند از روش کپی می گیرند دانشجوهای سیاسی همه دنیا !!!! راستی این کلاسهاتون کجا بر گزار میشه ما هم یه خورده استفاده کنیم شاید کیسنجری ، چرچیلی ، برژینسکیی چیزی شدیم تورو خدا !!!!

      2
      2
  9. دست مريزاد جناب آقاى حسينى ، بجز بندهاى ٤ و ٥ تحليلتون مناسب و در خور تامل بود. يكى از مخاطبان عزيز هم – حسين آقا – نكات بجايى مطرح كرد. به عقيده حقير توقعات جنابعالى حدّ اكثريست كه بايد هم چنين باشد، من در ذيل يكى از مطالب خدمتتون عرض كردم انتقادهاى كور جناب قالى باف نبايد آقايون روحانى و جهانگيرى را بيش از حدّ درگير كنه ، خطر اصلى كه انصافاً آينده همه رو تهديد ميكنه طرز تفكر پايدارى چى هاست كه اگر يكبار ديگه مديريت كلان را در اختيار بگيره فاتحه مملكت را بايد خوند. اگر آقايون در آخرين مناظره با حوصله كارنامه مديريتى و سوابق كارى جناب رئيسى را كند و كاو بفرمايند به مقصود خواهند رسيد .

    8
    1
    1. اگر آقايون در آخرين مناظره با حوصله كارنامه مديريتى و سوابق كارى جناب رئيسى را كند و كاو بفرمايند به مقصود خواهند رسيد .
      1

  10. جناب آقای حسینی با همه تحلیل شما موافقم
    اما نکات مهم و مغفول مانده در این مقال
    1- رئیسی، قالیباف و میرسلیم در سطوح مختلف مناظره آینده را به ترتیب کنترل (با طرح مناظره بین احمدی نژاد و روحانی)، هدایت (با موضوع اعلام دارایی های کاندیدا ها) و غیر قابل پیش بینی (با طرح مسائل تخصصی-انتقادی جدی) کردند
    2- حضور چالشی جهانگیری رو به افول گذاشت و ادبیات او تأثیری گذاری خود را تا حد زیادی از دست داده است
    3- با وقایع این روزها موضع روحانی بیش از پیش انفعالی خواهد بود و باز هم بر خلاف رهنمود شما از ادبیات سلبی استفاده خواهد کرد
    4- جریان مقابل دولت قطعاً رو نشده های خود را بر اساس شرایط متنوع ممکن در قرعه افراد برای ارائه دیدگاه و انتقاد یا پاسخ به سووال ، تنظیم کرده و در صورتی که موفق به اجرای رویگرد خود شوند روحانی حتی تا نفر سوم انتخابات می تواند کاهش رتبه پیدا کند، چرا که 48 ساعت آخر تایم تبلیغاتی به نفع سیستم مستقر و مدافع وضع موجود هرگز نبوده است.

  11. اینکه نگارنده در بخش دیدگاه ها هم حاضرند به تحلیلشان حیات بخشیده.
    بنظر حقیر هرگز کسی مجبور به پاسخ دادن به سوالی در وقت محدود مناظره نیست،پاسخ دادن به سوال خاسته ی پرسنده ی سوال است،و پاسخ ندادن به آن سوال هرچقدر هم تند و پرتنش باشد سیاست رندانه تریست،بعدا وقت برای تکذیب هست(که ضرورت هم ندارد).
    و اینکه اجماع بر سر یک کاندیدای واحد پاشنه ی آشیل حضرات اصولگراست،با سهم دهی مناسب به جناب هاشمی طبا و اعتلاف با ایشان، میشود امید داشت به شکسته شدن رای اصولی ها و کشیده نشدن انتخاب به مرحله ی دوم،(مرحله ی دوم صفت مفیدی درش نیست).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا