خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«یک عکس می‌تواند انقلاب به پا کند»

کمال خرازی، دیپلمات با سابقه ایران معتقد است که یک عکس می‌تواند انقلاب کند و یک ملت را نجات بدهد.

به گزارش ایسنا، مراسم اولین دوره اعطای نشان انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی همزمان با روز جهانی عکاسی، عصر امروز (۲۸ مردادماه) در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجید رجبی معمار –مدیرعامل خانه هنرمندان ایران- در سخنانی به اهمیت تصویر و رسانه اشاره کرد و گفت که خانه‌ای را در خیابان شریعتی برای انجمن عکاسان در نظر گرفته است.

سپس حمید فروتن –رئیس هیات‌مدیره انجمن عکاسان مطبوعاتی- به ارائه گزارش درباره عملکرد انجمن و نحوه داوری این دوره نشان انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی پرداخت.

در ادامه سیف‌الله صمدیان –عکاس و فیلمساز- با اشاره به حضور کمال خرازی –رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و وزیر اسبق امور خارجه- در این مراسم اظهار کرد: او کسی است که اگر نبود در مقطع حساس جنگ، عکاسی خبری نه تنها ره به جایی نمی‌برد بلکه صاحب هیچ افتخاری هم نمی‌شد. دکتر کمال خرازی می‌توالنست مانند ۹۵درصد افرادی که دستی در حکومت داشتند این‌گونه فکر نکند اما او اهمیت عکاسی را درک کرد.

او ادامه داد: زمانی که قرار شد کتاب پنج جلدی عکاسی جنگ را منتشر کنیم، او (خرازی) ما را از برخورد با سپاه و ارتش دور کرد و به ما آزادی عمل داد. ما امروز می‌توانیم نتیجه کار او را ببینیم. در آن کتاب‌ها هیچ بویی از پروپاگاندا نبود. برخی از انسان‌ها کاری می‌کنند که به سیستم حکومت ربطی ندارد اما به جامعه کمک می‌کند.

صمدیان بیان کرد: مشکل اصلی جامعه ما نداشتن اعتماد به فرهنگ تصویری جاری و حاکم جهان است. بودجه هنرهای تصویری و تجسمی اسفناک است و کل این بودجه به اندازه دو فیلم سینمایی است. در حالی که هنرهای تجسمی، هنرهایی هستند که بایدمردم ایران را مجهز کنند.

او اضافه کرد: من به این نتیجه رسیده‌ام که فرهنگ تصویری در کشور ما اصلا جدی گرفته نشده است. مردم ایران به جای اعتماد به تلویزیون ملی خودشان، سریال‌های خارجی را نگاه می‌کنند که از لحاظ اخلاقی وحشتناک است.

او همچنین گفت: در حوزه مطبوعات و رسانه‌ها نیز تعارف و سیاست‌زدگی مفرطی حاکم شده است که خبرنگار در مواجهه با رویدادی اطمینان ندارد که آن قابل انتقال است یا خیر. امیدوار هستم روزی به اینجا برسیم که آزاده‌هایی را در قالب خبرنگار تصویری اعزام کنیم.

سپس با پخش تصاویری از علیرضا سلطانی و وحید سهرابی عکاسان مطبوعاتی که سال گذشته از دنیا رفتند، یاد شد و با اهدای لوح و هدایایی به بستگان آنها از این عکاسان فقید تقدیر شد.

در ادامه از یدالله وزیری، عزیزالله نعیمی، منوچهر یگانه‌دوست، کهن‌بانی و حافظ‌القرآن به عنوان پیشگامان عکاسی مطبوعاتی تقدیر شد.

سپس کمال خرازی- دبیر شورای راهبردی امور خارجه- بیان کرد: در انقلاب و جنگ تحمیلی جوانانی با عشق و علاقه عکاسی می‌کردند که تاثیر زیادی را در جامعه ایران و جامعه بین‌المللی گذاشتند. علت اینکه عکس توانست در آن دوره خدمات قابل توجهی را انجام بدهد این بود که در خدمت جنگ و دفاع مقدس بود.

او ادامه داد: کسی که به جبهه می‌رفت آمادگی هر اتفاقی را داشت. رزمندگان و عکاسان نیز همین آمادگی را داشتند و تعدادی از آنها به شهادت رسیدند یا جانباز شدند.

خرازی در ادامه از کاظم اخوان یاد کرد و گفت: عظمت عکس و عکاس در آن دوران به این دلیل بود که در خدمت منافع وطنی و ملی بود و امروز نیز اگر جامعه عکاسان در خدمت نظام باشند می‌توانند نقش بزرگی را ایفا کنند. اگر به عنوان یک ایرانی هر عکسی را که می‌گیرید در خدمت منافع ملی باشد ارزش و نقش خود را خواهد داشت.

او با اشاره به انتشار عکس شهید حججی اضافه کرد: امروز یک عکس در کشور ما چه غوغایی به پا کرده است. شهید محسن حججی با آن چشمان استوار که در عکس او نمایان است چه اثری در جامعه داشته و چه حرکتی را ایجاد کرده است.

این دیپلمات باسابقه کشور بیان کرد: یک عکس می‌تواند انقلاب کند و یک ملت را نجات بدهد همانطور که می‌تواند اثر سویی داشته باشد. امروز یکی از معضلات کشور ما فضای مجازی است که هر کسی هر کاری می‌خواهد در آن انجام می‌دهد و عکس‌های ساختگی زیادی را در آن منتشر می‌کنند. باید با این کار مقابله کرد و راه مقابله با آن عکاس‌هایی هستند که عکس‌های مناسب را منتشر می‌کنند.

سپس امیر نریمانی از اعضای انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی درباره به روز شدن سایت این انجمن توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: سری جدید این سایت با محوریت تولید محتوا راه‌اندازی شده است تا این سایت را به یک منبع تبدیل کند.

در بخش بعدی این مراسم دو ویدئو کلیپ که به معرفی انجمن عکاسان مطبوعاتی استان‌های مرکزی و اصفهان می‌پرداخت، برای حاضران پخش شد و بعد از آن حسین اینانلو از عکاسان مطبوعاتی برای حاضران سه‌تارنوازی کرد.

در ادامه احمد مسجدجامعی- عضو شورای شهر تهران- بیان کرد: یک عکس بیش از ۱۰ هزار کلمه، معنا می‌سازد. در دوره ما آنچه باعث تمایز در رسانه‌ها شده عکس است.

او نیز با اشاره به عکس شهید حججی گفت: نگاه مظلومانه‌ای که در چشمان اوست چقدر پیام دارد. امروزه کار به جایی رسیده که خبر نیز به سمت عکس پیش می‌رود و مردم اخبار را با عکس‌ها دنبال می‌کنند و دیگر کمتر کسی خبر می‌خواند. امروز یک خبرگزاری تصویری تاسیس شده است که همه چیز را با عکس بیان می‌کند.

مسجدجامعی درباره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی گفت: خوشحال هستم این مجموعه مانند یک نهاد مدنی فعالیت می‌کند و تحت تاثیر سیاست‌های جاری قرار نمی‌گیرد.

در این مراسم همچنین حسین انتظامی- معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد- اظهار کرد: در عالم روزنامه‌نگاری و رسانه عکاس‌ها مظلوم‌ترین هستند و هم کار آنها سخت است و هم از نظر معیشت مشکلاتی دارند. در حالی که این عکاسان هستند که فرهنگ تصویری جامعه را ثبت و حفظ می‌کنند. آنها دارای جایگاه والایی هستند.

او ادامه داد: در جامعه عکاس‌ها پیوستگی نسلی وجود ندارد. یکی از سیاست‌های دولت عقب‌نشینی به نفع صنوف بوده است که خیلی از کارهای دولتی تخصصی را به راحتی به انجمن‌های تخصصی واگذار می‌کند.

او با اشاره به تدوین شاخصه‌های روزنامه برتر توسط انجمن عکاسان مطبوعاتی گفت: از امسال آخرین طرح رتبه‌بندی و ارزیابی کار تصویری روزنامه‌ها به این انجمن سپرده شد که این خود پیوندی است که کار کیفی‌تر شود.

انتظامی گفت: خواهش من از انجمن‌ها این است که در فرآیند عضوگیری سخت‌گیری کنند یا رتبه‌بندی داشته باشند. ما در حوزه عکاسی افتخاراتی معادل افتخاراتی را داریم که در حوزه سینما کسب کرده‌ایم و این وظیفه ماست که به عکاس‌های خبری توجه کنیم. در زمینه آموزش نیز ریل‌گذاری این کار برعهده دولت است اما خود انجمن‌ها باید فعالیت‌های آموزشی انجام بدهند.

سپس در بخش پایانی این مراسم نشان‌هایی به شکل دوربین طلا به برگزیدگان هفت بخش تعلق گرفت.

در بخش عکاسی خبری امید وهاب‌زاده، در بخش عکاسی مستند علی حامدحقدوست، در بخش عکاسی ورزشی یونس علی‌شیری، در بخش عکاس برتر زن مونا هوبه‌فکر، در بخش عکاسان استانی محسن اسماعیل‌زاده از خراسان برنده اولین دوربین طلایی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی شدند. همچنین این نشان در بخش روزنامه برتر به روزنامه ایران تعلق گرفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا