خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قالیباف پس از 12 سال: آلودگی هوا 6 ساله حل می‌شود

شهردار تهران گفت: جایگاه شهرداری در نظام اداری ما مهم نیست.

به گزارش ایلنا، محمد باقر قالیباف در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما در پاسخ به این سوال که دوازده سال شهردار ابرشهر تهران بودید که اداره آن به دلیل وسعت شهر مشکلات خاص خود را دارد به نظر شما در حال حاضر مهمترین کمبودها و نیازهای شهر تهران چیست و برای کاستن این مشکلات چه اقدامی باید کرد اظهارداشت: این سوال بسیار مهم است اما موضوع شهر و شهرداری در کشور ما  مشکلات بسیار ریشه‌ای و اساسی دارد مهمترین بخش مشکل ساختاری و جایگاه شهرداری در نظام اداری کشور ما است.

شهرداران کشورهای دیگر اختیارات ویژه دارند

او ادامه داد: در دیگر کشورها فارغ از نوع حکومت‌ها در سطح اداره شهرهایشان بنا به نوع سابقه‌شان یک مدیریت یکپارچه در مجموعه شهرهایشان وجود دارد. در کشورهای جنوب غرب آسیا یا هند یا در اروپا مجموعه حوزه شهرداری و شهر از یک اختیارات ویژه برخوردارند و برای زندگی روزانه مردم در تمام حوزه‌ها پاسخگو هستند.

شهردار در کشور ما شهردار نیست

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در این کشورها شهردار واقعا شهردار است اما در کشور ما اینگونه نیست به‌طور مثال وقتی به یکی از محلات تهران می‌رویم مردم توقع‌شان این است که کوچه‌شان روشنایی ندارد یا آب‌شان مشکل دارد هر کدام از این مشکلات مسئولیتش با شهرداری نیست اما ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم اینها مسئولیت‌شان با ما نیست.

جایگاه شهرداری در نظام اداری ما مهم نیست

قالیباف با بیان اینکه 70 درصد جمعیت ما شهرنشین هستند، گفت: متاسفانه جایگاه شهرداری در نظام اداری ما مهم نیست موضوع میراث ورزش و محیط زیست بسیار مهم است اما آیا اهمیت شهرها از این موضوعات کمتر است مسلما اینگونه نیست.

در کشور ما سیتسم اداری به شدت متمرکز است

او در پاسخ به این سوال که شهرهایی که مدیریت شهری‌شان با نیاز‌های شهر یکسان سازی شده مدیریت‌شان چگونه بوده، گفت: شهرداری دولت محلی است و همه نیازهای شهر را در حوزه خدمات شهر مسئولیت دارد و پاسخگو است اما در کشور ما سیتسم اداری به شدت متمرکز است یعنی مرکزی تصمیم می‌گیریم و رفتار می‌کنیم به طور مثال شهرداری پیاده‌رویی می‌سازد و سازمان دیگری برای انجام یک عملیات آنجا را خراب می‌کند وقتی مدیریت نیست این خدمات هماهنگ و یکپارچه نیستند.

نمی‌شود با بخشنامه وزارت کشور بر شهرداری نظارت کرد

شهردار تهران تصریح کرد: اداره یک کلانشهر سخت است و وقتی هماهنگی بین دستگاه‌ها وجود نداشته باشد نتیجه این می‌شود که شهر به این بزرگی کانال تاسیساتی ندارد. جایگاه شهرداری در جایگاه نظام اداری کشور مشخص نیست و نمی‌شود با بخشنامه وزارت کشور بر شهرداری نظارت کرد.

شورای‌شهر فقط شورای شهرداری نباشد

او با بیان اینکه دولت باید دست از تمرکزگرایی بردارد و قانون را اصلاح کند، تاکید کرد: باید یک مدیریت یکپارچه شهری شکل بگیرد و شورای‌شهر فقط شورای شهرداری نباشد بلکه شورای همه شهر باشد. امورات تصدی‌گری به شهرداری واگذار شده و امورات تولی‌گری برای دولت بماند. تا این تصمیم و این اصلاح صورت نگیرد کارهای اساسی و ماندگار در شهر ایجاد نمی‌شود.

مردم باید درباره عملکردم نظر بدهند

قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه 12 سال در شهر تهران مدیریت داشتید عملکرد خود را چگونه ارزیابی می‌کنید، خاطرنشان کرد: پاسخ این سوال را مردم باید بگویند اما اگر نگاهی به آمارها و عملکردها داشته باشیم همکاران من در شهر تهران و اهالی فرهنگ نخبگان و متخصصان و اقشار تاثیرگذار دست به دست هم دادند و اتفاق خوبی در شهر افتاد.

وی متذکر شد: در این 12 سال توسعه شهری و پیشرفت در زیرساخت‌های شهری را می‌توان با تاریخ شهرداری در شهر تهران مقایسه کرد به‌طور مثال سال 84 که وارد شهرداری شدم کلا 157 تقاطع در این شهر وجود داشت اما امروز به حدود 350 تقاطع رسیده و بیش از دو برابر شده همچنین هرچه پل در این شهر ساخته شده در طول این 12 سال بوده است. سال 84  تنها تونل رسالت را داشتیم که 11 سال از آغاز آن می‌گذشت اما 47 درصد از کار پیش رفته بود. ما در این 12 سال 24 کیلومتر تونل حمل خودرو ایجاد کردیم.

روی دره‌های تهران تفرجگاه وجود دارد

قالیباف با اشاره به توسعه فضای سبز تهران گفت: ما طبق اهداف طرح جامع ۱۴۰۴ به شاخص هایی رسیدیم اما توزیع نرمال نیست. روی دره‌های تهران تفرجگاه وجود دارد. در منطقه ولنجک، دربند‌، دارآباد، اوین و درکه از آنها هستند. همه اتوبان‌های تهران در حوزه فضای سبز تغییر کرده است. در حوزه زیرساخت‌ها بزرگراه‌ها، تونل‌ها و فضای سبز همه اقدامات باعث توسعه شده است.

آلودگی هوا بزرگترین چالش تهران است

او با اشاره به گزارش پخش شده در این برنامه درباره نظرات مردمی، گفت: مردم نگاه درستی داشتند. در ارتباط با موضوع آلودگی هوا درست است. بعد از مدیریت یکپارچه مسئله آلودگی هوا بزرگترین چالش تهران و کلانشهر است.

6 ساله می‌شود آلودگی هوای تهران را حل کرد

شهردار تهران همچنین افزود: برای رسیدن به هوای پاک در تهران در این دوره بارها این بحث ایجاد شد. برخی معتقدند آلودگی هوا قابل حل نیست اما قابل حل است حتی زمان برایش گذاشتم تا ۶ سال می‌شود آن را حل کرد‌. در نهایت مسئولیت آن با دولت است. سال ۹۴ شهرداری طرحی ارائه کرد که مصوب شد. معتقد بودیم شهرداری بهتر از دولت می‌تواند این طرح را پیاه کند چون دولت وقتی برای این کار ندارد زیرا مسئله آلودگی هوای تهران مسئله اول تهران نیست. دوستان دولتی تصمیم گرفتند خودشان حل کنند.

شب‌ها کامیون‌های قدیمی و موتورسیکلت‌ها آلودگی ایجاد می‌کنند

قالیباف افزود: بخش‌های ایجابی و سلبی داشت. یکی از برنامه‌ها توسعه حمل و نقل عمومی بود که بخش خصوصی می‌شد در این کار وارد شود. محدودیت‌های سلبی سال ۸۴ دو میلیون خودرو داشتیم امروز بیش از ۴ میلیون داریم. در گذشته بنزین و گازوئیل استاندارد نبود امروز استاندارد شده است. شب‌ها کامیون‌های قدیمی و موتورسیکلت‌هایی وجود دارد که یکی از آنها بیش از ۵ خودرو آلودگی ایجاد می‌کند. باید جلوی این مسائل گرفته می‌شد.

عمده مهاجرت اطراف شهر تهران صورت می‌گیرد

او با اشاره به مسئله جمعیت گفت: رشد جمعیت در شهر تهران طوری نیست که بگوییم به آن مهاجرت شده و رشد جمعیت به‌صورت نرمال است. عمده مهاجرت اطراف شهر تهران صورت می‌گیرد اما همه این جمعیت اطراف تهران از منابع فرهنگی و اقتصادی تهران استفاده می‌کنند‌.

حرف گزافی است که ما در حوزه تراکم بد عمل کردیم

شهردار تهران همچنین متذکر شد: امروز بحران آلودگی آب، خاک و هوا در تهران وجود دارد. دولت امروز تصمیم بگیرد که هیچ جواز ساخت و سازی در شهر داده نشود، شهرداری هم ساخت و ساز نمی‌کند. آیا دولت می‌تواند این کار را انجام دهد؟ این حرف گزافی است که ما در حوزه تراکم بد عمل کردیم. کسانی که در این شهر زندگی می‌کنند براساس قانون یک فضا و تراکم دارند یعنی ۱۲۰ بنا با قیمت نازلی باید به شهروند بدهند اما یک تراکم مجاز هم وجود دارد یعنی بارگذاری ظرفیت در همه جا دیده شده و در جاهای مختلف متفاوت است. تراکم پایه و مجاز در طرح جامع دیده شده است.

شهرداری تخلفات را پیگیری کرده است

قالیباف افزود: زمانی که می‌گوییم تراکم براساس طرح تفصیلی است که تصمیم گیرنده آن دولت است. در دهه ۷۰ اگر پول بیشتری می‌دادی در فضای بیشتری وارد می‌شدی . در این دوره به هیچ وجه از ظرفیت مصوبه بیشتر به کسی داده نشده البته تخلفاتی وجود دارد که شهرداری پیگیری کرده است. امروز موضوع آلودگی هوا از همین موارد است.

عوارض خودرو در تهران واقعا بی‌معنی است

قالیباف با بیان اینکه باید محدودیت در ساخت و ساز ساختمان، محدودیت در ساخت خودرو و محدودیت در ورود افرادی که به تهران برای اسکان می‌آیند بگذاریم، ادامه داد: شهرهایی در دنیا وجود دارد که پول پلاک خودرو از خرید خودرو بیشتر است. این در حالی است که عوارض خودرو در تهران واقعا بی‌معنی است. هر چه خودرو قدیمی‌تر است باید هزینه بیشتری بدهد چرا که آلودگی بیشتری ایجاد می‌کند البته محدودیت ترافیک را از خودروهای هیبریدی برداشتیم.

متاسفانه خودروساز از شهرداری تمکین نمی‌کند

او خاطرنشان کرد: برخی از خانه‌ها به تعداد افراد خانواده خودرو دارند در حالی که هیچ فکری برای پارکینگ این خودروها نشده است. چرا نباید خودرو ساز برای خودروهای کهنه تسهیلات قرار دهد تا مردم خودروها را راحت‌ تعویض کنند؟ این خودروها هزینه اقتصادی به جامعه وارد می‌کنند. متاسفانه خودروساز از شهرداری تمکین نمی‌کند اما می‌توانیم با دریافت عوارض سنگین جلوی برخی از این مشکلات را بگیریم و این‌ها همه در طرحی که به دولت ارائه کرده بودیم آمده بود.

باید  موتور برقی وارد کنیم

شهردار تهران با بیان اینکه ما می‌توانیم حداقل در حوزه‌های مرکزی  شهر که آلودگی بیشتر است ورود موتورهای دو زمانه را ممنوع کنیم، گفت: باید در حوزه مرکزی شهر که بیشترین تراکم موتور است فقط موتورهای برقی حرکت کنند، از همین رو باید  موتور برقی وارد کنیم، البته سرمایه‌گذار از ما ضمانت می‌خواهد در صورت ورود موتورهای برقی مشتری نیز داشته باشد از همین‌رو نباید موتور تولید شود تا سرمایه‌گذار مشتری خود را داشته باشد و اگرچه قیمت موتور‌های برقی بالاتر است اما در اقتصاد ملی به نفع ماست.

اتوبوس‌های ممنوع شده سرویس ادارات دولتی می‌شوند

او با به اتوبوس‌های فرسوده که در ادارات استفاده می‌شود اشاره کرد و گفت: ما اتوبوس‌‌های مسافربری جاده را ممنوع می‌کنیم اما آنها می‌شوند سرویس موسسات دولتی و غیر دولتی یا کامیون‌هایی را می‌بینیم که برای دهه 70 میلادی است و شب تا صبح در این شهر می روند و آلودگی ایجاد می‌کنند. در همه دنیا خودروسازان خودروهای خود را نوسازی می‌کنند.

هم مترو ساختیم، هم پل

قالیباف در پاسخ به این سوال که حمل و نقل شهری پاشنه آشیل شهر تهران است و منتقدان شما معتقدند که اولویت شما در این سال‌ها مترو نبوده و ساخت پل و بزرگراه بوده، نظر شما چیست؟ گفت: این شهر چند تا افق 1404 به 8 خط مترو نیاز دارد  برخی معتقدند ما مترو نمی‌سازیم و فقط پل می‌سازیم اما ما هر دو را با هم می‌سازیم.

او با بیان اینکه در گذشته فقط یک خط مترو داشتیم، گفت: خط از مجموعه حرم عبدالعظیم به حرم امام و نمایشگاه و به فرودگاه امام رسیده؛ خط 1 از شمال به جنوب تکمیل شد. خط دو نیز از اتوبان ساوه تا شهرک شهید محلاتی 37 کیلومتر ادامه دارد. خط 4 از شرق به اکباتان و غرب می‌رود. خط 5 از قبل انجام شده بود. خط 7 از دولت آباد شهر ری تا سلوقون اول جاده امام زاده داوود ادامه می یابد. خط 6  نیز تا 2 ماه دیگر بهره‌برداری می‌شود. خط 8 نیز تکمیل شده که البته خط 8 تمام شده بهانه‌هایی برای آن درست کردند.

چرا دولت به ۱۰۰ هزار خودرو شخصی وام می‌دهد

او افزود: تونل نیایش برای وصل کردن شرق به غرب ساخته شد. اتوبان نیایش و بابایی ظرفیت داشتند اما صدر نداشت بنابراین نیاز به پل داشتیم. ما هر چقدر اتوبان بسازیم خودش تقاضای سفر ایجاد می‌کند. البته این به شرطی است که خودرو نسازیم. چرا دولت به ۱۰۰ هزار خودرو شخصی وام می‌دهد اما برای خرید اتوبوس وام نمی‌دهد. ما هنوز ظرفیت خالی برای حوزه عمومی داریم. براساس قانون ۸۲ درصد پول اتوبوس را باید دولت بدهد. در ۶ سال گذشته دولت هیچ اتوبوسی برای تهران نخریده است.

دولت وام‌های بافت‌های فرسوده را پرداخت نمی‌کند‌

وی درباره بافت‌های فرسوده در شهر تهران نیز گفت: واحد فرسوده در بافت فرسوده هیچ هزینه‌ای به شهرداری تهران نمی‌دهد. رشد ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده بیشتر از جاهای دیگر است که رشد ۱۳ تا ۲۴ درصدی داشتیم. براساس مصوبات مجلس وام‌های بافت‌های فرسوده را دولت باید پرداخت کند که نمی‌کند‌.

او درباره عدم شفافیت مالی شهرداری تهران گفت: اگر مستقلات و املاک فروخته می‌شود دو نوع املاک وجود دارد؛ اول عمومی که حق فروش نداریم اما مکان‌هایی هستند که شهرداری تملک پیدا می‌کند، می‌خرد و می‌فروشد. لیست این املاک امروز وجود دارد و همه تهاترها به عنوان بودجه ثبت می‌شود و در لیست املاک نقد و غیرنقد می‌آید. همه فروش املاک هم براساس مقررات است و پولش به خزانه شهرداری برمی‌گردد و برای هزینه‌های آن صرف می‌شود‌. در مسئله پیمان‌کارها برای آنها شرط می‌گذاریم که  ۴۰ درصد نقد می‌دهیم و  ۶۰ درصد با توجه به ارزش ملک به صورت تهاتر به آنها واگذار می‌شود.

در تهران در مدت ۱۲ سال یک جرم و فساد سازمان یافته وجود ندارد

وی همچنین متذکر شد: شهرداری در حوزه هوشمندسازی و مبارزه با فساد بسیار خوب عمل کرده و هر ۶ ماه یکبار گزارش مالی دادیم. در تهران در مدت ۱۲ سال یک جرم و فساد سازمان یافته وجود ندارد. همین مسئله املاک که دادستان رسیدگی کرد همه املاک رسیدگی شد که ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در قیمت‌گذاری دقت نشده است. همه این موارد از فضاسازی‌ها و جوسازی‌ها ایجاد شده‌ است. زمانی که تلاش هست خطا هم هست. ما نمی‌گوییم اشتباه نداشتیم اما هر کسی وارد تهران می‌شود این شهر را شهر زنده می‌دانند.

قالیباف درباره مسائل فرهنگی و طرح‌هایی که اجرای آن میسر نشد، گفت: رویکرد و هدف ما ارتقای زندگی است و رویکرد فرهنگی و اجتماعی است که رسیدگی به محرومان نیز است. از این برنامه نه غفلت کردیم و نه عقب نشینی. همه گزارشات نشان می‌دهد جنوب شهر نیز توسعه پیدا کرده و بزرگترین مجتمع فرهنگی در خاوران است. همچنین سالن‌های ورزشی هم به همین شکل و همین نسبت اضافه شده است. شتاب جنوب شهر را ۵ برابر نسبت به شمال افزایش دادیم. طرح اتوبان امام علی و همچنین افزایش میدان‌ها به ۱۲۰ عدد و طرح خط ۳ بی آرتی همگی در این برنامه بود.

به این نتیجه رسیدیم تهران ساحل دارد

او با اشاره اینکه شهرهای بزرگ باید به یک عامل طبیعی تکیه کنند، افزود: موضوع تحول جنوب شهر و احیای دره‌های تهران پرداختیم. در تهران با وجود کوه البرز مطالعاتی انجام شد. برای بخش جنوبی می‌توانستیم از رودخانه کن به فرحزاد و اوین و درکه کانال آبی به سمت چشمه علی بکشیم که اگر این طرح اجرا می‌شد تحول بسیار بزرگی داشتیم. همچنین مسئله ساحل تهران با مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که تهران ساحل دارد. ما می‌توانیم مترو را برای همراه خودرو و نفر به شمال ببریم و پروژه‌ای بود که فکر می‌کردیم اگر انجام می‌شد تهران را متحول می‌کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا