خرید تور تابستان ایران بوم گردی

از نقویان «دیروز» تا نقویان «امروز»!

طی هفته‎های پیش بود که به مناسبت دهه‎ی کرامت و روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی به سراغ حجت‎الاسلام نقویان رفتیم و وضعیت موجود جامعه و برخوردها و رفتارها را آسیب‌شناسی و پاسخ این کارشناس دینی به این پرسش که «آیا جلوه‌های کرامت انسانی در جامعه دیده می‌شود؟!» را دریافت کردیم. [لینک]

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، در پایان این گفت‌وگوی تفصیلی که یکساعت به طول انجامید، از حاج آقا پرسیدیم: «چرا در سخنرانی‎ها اینقدر از اشعار شعرای نامی استفاده می‌کنید و این برای مخاطب، جذاب است؛ آیا این شیوه‌ی خاص شماست؟»

برای نحوه‌ی استفاده از ادبیات در فرهنگ دینی، حرفایی برای گفتن دارم که در فرصتی مناسب بازگو و تحلیل می‎‌‌کنم.

نظر شما راجع به سیدحسن آقامیری چیست؟

آقای آقامیری دوست خوب ماست و نگاه‎های خوبی به دین دارد و  به نظر من می‌شود روی ایشان به عنوان یک کارشناس خوب سرمایه‎گذاری کرد؛ البته هیچ‎کس مبرای از نقد نیست و بنابر این نقدهایی هم به او وارد است، اما معتقدم مثبت‌های ایشان بیشتر است. در جامعه‌ای که از آن طرف سنگین شده و زیر نگاه به اصطلاح ایدئولوژیک بسیار سنگین قرار دارد، یک نگاه تسامحی این چنینی برای مردم مانند آب یخی است که در گرمای طاقت‌فرسای تابستان می‌خورید، اما زمستان آنقدر آب یخ لازم نداریم!

جریان ممنوع‎التصویری و احضار شدن شما به دادگاه ویژه روحانیت چه بود؟

در زمان آقای احمدی‎نژاد بود که از من برای یک سخنرانی که راجع به برخی رشوه‌خواری‌ها و بی‎تدبیری‌های مدیریتی داشتم، از ناحیه‎ی دولت ایشان به دادگاه ویژه ر شکایت شد و دادگاه ویژه بعد از شنیدن دفاعیات بنده، پرونده را مختومه کرد و حکم به نفع ما داده شد و دادگاه شکایت را وارد ندانست و گویا چیز رسمی در ممنوع‎التصویری وجود نداشته است.

با دوستان رسانه هم ارتباطات خوبی هنوز داریم و با بعضی‌ها هم همچنان رفیق هستیم، اما درکل سیاست رسانه این است که جز از معدود شخصیت‌هایی همچون آقای قرائتی که فرا زمانی‌اند، دیگران بصورت روتین، زیاد استفاده نشوند و به همین دلیل سایر دوستان نیز مقطعی و موردی هستند؛ البته من هم گاهی انتقاداتی کردم که به نظر بعضی‎ها، تند بوده و آدم فلفل را مرتب نباید خورد، چون برای گوارش مضر است.

به نظر شما آیا «نقویان» تغییر کرده است و تقدم و تأخر دارد؟

بله بطور قطع می‌شود گفت نقویانی که 25 سال پیش از حوزه‌ی علمیه و از یک محیط بسته وارد تهران و از تهران وارد دنیا شد، با نقویان امروز خیلی متفاوت است، من فکر می‌کنم تجربه‌های فراوان‌تر، برداشت‌های تازه‌تر، نو تر و قابل ارایه‌تری از دین دارم و در یک کلام: «من این مقام به دنیا و آخرت ندهم  اگرچه در پی افتند هر دم انجمنی»

قسمت اول گفت‌وگوی حجت‎الاسلام نقویان:

قسمت دوم:

قسمت سوم؛ بخش پایانی:

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام ،
    قورمه سبزی یکی از غذاهای مورد علاقه من و پُر مصرف – در خانواده بود ! گاهی همسرم از لوبیا چیتی استفاده میکرد و خواهرش میگفت – لوبیا قرمز باید در قورمه سبزی استفاده کرد ! گاهی هم بر سرِ نوعِ سبزی مورد استفاده بحث میشد و بعضآ – کار بجاهای باریک میکشید ! من که وظیفه ام فقط تناول بود و بس ، هیچکدام از این تغییرات را جدی نمیدانستم – چون در هر حالتی – غذای درست شده – طعم و مزه قورمه سبزی میداد _ حالا شاید یک مزه فرعی دیگر هم در طی این تنوع طلبی ها،احیانآ زیر دندانم حس میکردم ، که چندان مهم نبود ! مشکل از آنجا آغاز میشد که زن داداشم ( جاریِ همسرم ) فتوی میداد که قورمه سبزی درست و حسابی – نه نیاز به تره دارد و نه گوشت !؟ بلکه باید چند تا سیب زمینی و دو تا تخم مرغ به آن اضافه کرد – تا یک قورمه سبزیِ جاافتاده و اصیل – بدست آید !؟ هرچه به او میگفتم : زن داداش خوب و مهربان که دلسوزِ قورمه سبزی و دلواپس طعم و مزه آن هستی ،اینکه شما میگویی دیگر نامش قورمه سبزی نیست و شاید چیزی شبیه اشکنه باشد ! اما به خرجش نمیرفت ! خدا رحمتش کند ! زنِ خوب و مهربانی بود، که در مورد اصالت غذاها خیلی وسواس داشت و هر روز با طرحی و ایده جدیدی در این موارد صحبت میکرد ! آنهم با جدیت و اعتقاد به صحتِ حرفهایش ! روحش شاد !

    10
    7
  2. آقای نقویان یکی از خوشحال ترین افراد در ممنوع التصویر شدنت من هستم
    فکر کنم سال 1386 بود
    در آمفی تئاتر دانشگاه علامه طباطبایی
    من دانشجوی سال اول بودم
    اومدی سخنرانی کردی
    عده ای دختر و پسر پای صحبتات نشسته بودن
    یه نظر [بدی] راجع به روز خواستگاری پسر از دختر دادی که عقل [هیچکی] هم قبول نمی کنه …
    عده ای اراذل و هوس باز از حرفت خوششون اومده بود ولی من همونجا حالم از این نظر مزخرف به تهوع اومد
    بهتر که ممنوع التصویر شدی
    برو توبه کن
    اونجا کلی آدم نشسته بودن و احتمالا فیلم هم ازت گرفتن
    خجالت بکش و سعی کن برای رضای خدا کار کنی
    کف و سوت یه عده دانشجو زودگذره

    3
    1
  3. ✍️مهمل گویی و شطحیات امثال آقای نقویان و یا سید حسن آقامیری و … ناشی از گرایش آنان به تصوف حوزوی است که از شاخص ترین نشانه های آن اشاعه اباحیگری ، عذاب جهنم را عذب خواندن ، شراب را از جنس نور دانستن ، خدا نیازی به نماز و روزه شما نداره خیالتون راحت بیائید من بهشت رفتنتان را امضاء می کنم و امثال این خزعبلات را به اسم عرفان و تسامح و تساهل دینی به مردم و خصوصا جوانان القاء کردن … همه این ها مغایر با آموزه های قرآن و مکتب اهل بیت (ع) است.

    البته اظهارات اخیر دو نفر به ظاهر روشنفکر یکی در لباس روحانیت و دیگر در لباس استاد دانشگاه یعنی آقای نقویان و دکتر زیبا کلام از شرابخواری آنهم بطور همزمان ، بسیار تأمل برانگیز و البته مایه تاسف است .

    دکتر زیبا کلام بدون شرمساری به مجری می گوید بنده در جوانی هم مشروب خوده ام و هم دوست دختر داشتم ولی دروغگو نیستم
    آقای نقویان نیز شرابی را که قرآن کریم درباره آن می فرماید : رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ را از جنس نور معرفی کرده و می گوید بزن روشن شی …
    چیزی که رجس و پلیدی و از عمل شیطان است ، چگونه می تواند مصداق نور و موجب نورانیت باشد ، چه کم خوردنش و چه زیاد خوردنش ، جز تاریکی و ضلالت نیست .

    ✔️کما اینکه بعنوان نمونه در سه روایتی که در کتاب اصول کافی ( ج 6 ص 409) از امام صادق علیه السلام وارد شده ، آن حضرت نوشیدن شراب و هر مسکری را ولو اینکه یک جرعه باشد حرام می داند .

    روایت 8 : ….قَالَ علیه السلام كُلُّ مُسْكِرٍ حَرَامٌ وَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص كُلُّ مَا أَسْكَرَ كَثِيرُهُ فَقَلِيلُهُ حَرَامٌ …
    روایت 9 : … فَقَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص كُلُّ مُسْكِرٍ حَرَامٌ قَالَ قُلْتُ أَصْلَحَكَ اللَّهُ كُلُّهُ حَرَامٌ فَقَالَ نَعَمْ الْجُرْعَةُ مِنْهُ حَرَامٌ.
    روایت 10 : … قَالَ علیه السلام مَا أَسْكَرَ كَثِيرُهُ فَقَلِيلُهُ حَرَامٌ .

    حتی آندسته از روحانیونی که از مشی آنها ( تصوف حوزوی ) است نیز مدعی هستند که هرگاه در اشعار و سخنانشان نام شراب برده می شود ، منظورشان شراب قرآنی و عرفانی است نه این شراب ظاهری ، اما شگفتا که آقای نقویان صراحتا همین شراب ظاهری را از جنس نور می داند .

    آقای قمشه ای در کلیپی ویدئویی که در خصوص شراب های قرآنی است تصریح می کند که این شراب ظاهری ، شیطانی و موجب تاریکی است ، لیکن آقای نقویان کلیپ دیگری از آقای قمشه ای در کانال و نیز صفحه اینستاگرام ارائه کرده که در آن کلیپ استاد قمشه ای نیز همین حرف آقای نقویان را زده .

    بدیهی است که اگر استاد قمشه ای و یا هر شخص دیگری چنین حرف غلطی را زده باشد ، از یک طلبه آشنا به مبانی شرع مقدس ، انتظار می رود که آن را نقد و رد نماید نه نَقل و تایید .

    ✔️آقای نقویان اجتماع فسقه و فجره را بهتر از تنهایی در عبادت و بندگی خدا می داند ، گویا این سخن مولا امیرالمومنین (ع) بگوش ایشان نرسیده که می فرماید :

    «لاَ تَسْتَوْحِشُوا فِي طَرِيْقِ الْهُدى لِقِلّةِ أَهْلِهِ ; هرگز در مسير هدايت از کمى همراهان وحشت نکنيد»

    ✔️آقای نقویان اجتماع و جماعت انسان های خبیث و ناپاک را بر تنهایی انسان های پاک و با تقوا ، ترجیح می دهد ، حال آنکه قرآن کریم عکس این را می فرماید :

    قُلْ لاَ يَسْتَوِي الْخَبِيْثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَکَ کَثْرَةُ الْخَبِيْثِ فَاتَقَوُا اللهَ يا اُولي الاَْلْبابِ

    اتفاقا اهل سقیفه نیز همین استدلال آقای نقویان را برای اثبات حقانیت خود ارائه نموده و به احادیث جعلی مانند :(لا تجتمع أمتى على خطأ) استناد می کنند .

    ✔️آقای نقویان چگونه می تواند جماعت اهل سقیفه را بر تنهایی علی (ع) ارجح بداند .

    گویا آیا آقای نقویان اجتماع قوم ثمود برای پی کردن ناقه صالح (ع) را حق و تنهائی حضرت صالح (ع) را باطل می داند؟ به راستی چرا دست خدا با جماعت ثمود نبود ، بلکه همه آنها را صرفا بخاطر هم عقیده بودن در آن خطا هلاک کرد حال آنکه فقط یکنفر شتر را نحر کرد .

    از همه اینها قبیح تر ، توجیهات جناب نقویان و ادعای تقطیع سخنانش می باشد ، که به منزله عذر بدتر از گناه و توهین به شعور مخاطبان فهیم می باشد .

    سخن آخر با خطاب به آقای نقویان اینکه :

    عشق را بی معرفت معنا مکن
    زر نداری ، مُشتِ خود را وا مکن

    دل شود روشن ز شمعِ اعتراف
    گر خطائی کرده ای حاشا مکن

    زر به دستِ طفل دادن ابلهيست
    دینِ خود را خرج این دنيا مکن

    پشت بر محرابِ دل کردن خطاست
    قامتت را جای ديگر تا مکن

    پيش بی رنگان که مَستِ حيرتند
    گر دو رنگی می کنی ، با ما مکن

    والسلام

  4. آیا می دانستید که یزید علیه العنه نیز در اشعار خود ، شراب را به خورشید تشبیه کرده و او هم معتقد است که بزن روشن شی

    اشعار یزید در توصیف شراب به خورشید

    شُمَیْسَهُ کَرْمٍ بُرْجُها قَعْرُ دَنِّها
    وَ مَشْرِقُهَا الساقى وَ مَغْرِبُها فَمى‏

    فَانْ حُرِّمَتْ یَوْماً عَلى‏ دینِ احْمَدٍ
    فَخُذْها عَلى‏ دینِ الْمَسیحِ بْنِ مَرْیَمِ

    ترجمه ابیات فوق :

    خورشیدِ من از انگور ( شراب ) است که بُرج و محل طلوع آن تَهِ خُمره شراب است . از مشرق دستِ ساقی طلوع کرده و در مغربِ دهانِ من غروب می کند ،
    اگر این شراب در دین احمد حرام است ، تو آن را بر دین عیسی بگیر و بنوش .

    کتاب تتمة المنتهی ص 43 و مجموعه آثار شهید مطهری ج 17 ص 666

    البته از امثال یزید چندان دور از انتظار نیست که چنین خزعبلاتی را به هم ببافد ، لیکن سخن آقای نقویان را بعنوان یک طلبه شیعه کجای دلمان بگذاریم که بعد از 1400 سال از تحریم شراب و بعد از گذشت قرونی بسیار که یزید علیه العنه به زباله دان تاریخ پیوسته ، ایشان هم سخنان او را تکرار کرده و می گوید بزن روشن شی

    آقای نقویان برای توجیه سخن خود می گوید فقط من این حرف را نمی زنم بلکه استاد قمشه ای نیز این را گفته

    که در تکمیل سخن ایشان باید گفت بله امثال یزید هم همین را گفته اند اما ثم ماذا

    هی خودمان را تسلی می دادیم که نکند منظور آقای نقویان شراب عرفانی است ، اما هربار که کلیپ اصلی و تقطیع نشده سخنان ایشان را به تکرار می شنویم با ناباوری به این حقیقت تلخ می رسیم که خواب نمی بینید ، ایشان همین شراب ظاهری را از جنس نور می داند ،

    همان شرابی که قرآن کریم آنرا رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ معرفی کرده و امام صادق علیه السلام حتی یک جرعه از آن را نیز حرام می داند .

    برای برخورد با چنین افرادی شاید فقط تنها امیدمان به این باشد که امام زمان علیه السلام ظهور فرماید و سنت جدش را احیاء کند .

    امیدواریم که دست ولائی ایشان از غیب برون آید و کاری بکند

    والسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا