خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا ” حسن روحانی تغییر کرده است؟

آیا حسن روحانی تغییر کرده است؟ این تغییرات چیست؟ بعد از انتخابات ریاست جمهوری و با معرفی کابینه دولت دوازدهم، نگاه‌ها به حسن روحانی با نگرانی‌ها و دلخوری‌های بسیاری همراه شد. حامیان او انتظار داشتند با توجه به شعارهای انتخاباتی کابینه دوم روحانی متفاوت‌تر از قبل باشد. اما با اعلام اسامی وزرای پیشنهادی انتظارتشان برآورده نشد.

به گزارش فرارو؛ همین مسئله موجب شد در شبکه‌های اجتماعی این طور مطرح شود که او دیگر آن حسن روحانی قبل نیست و به مطالبات مردمی توجه‌ای ندارد. حتی زمانی که رئیس جمهور برای دفاع از کابینه به مجلس آمد و سخنانش از شدت تاثر و نگرانی حامیان وی نکاست.

روحانی مانند یک رئیس جمهور عمل می کند

در همین خصوص ناصر ایمانی فعال اصولگرا طی گفت‌وگو با فرارو عنوان کرد: اول باید در نظر داشت که نباید آقای روحانی را با دوران انتخابات مقایسه کنیم. به خصوص انتخابات این دوره که تفاوت‌های بسیاری با انتخابات سال 92 داشت. زیرا در این دوره حتی به تعبیر آقای الیاس حضرتی، آقای روحانی خیلی تند رفتند و همان زمان هم برخی از فعالان سیاسی که حامی ایشان بودند این نکته را به ایشان یادآور شدند که باید با این نهادهایی که به آنها حمله می‌کردند، بعد از انتخابات همکاری داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از نکاتی که در ایام انتخابات از آقای روحانی شاهد بودیم مواضع و شعارهایی بود که با امکانات و واقعیت فعلی ایران همخوانی نداشت و همان‌ها هم امروز باعث شده است که برخی احساس کنند که ایشان تغییر کرده است. یعنی همان موضوع استفاده از خانم‌ها و اقلیت‌ها در کابینه.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اما آنچه که این روزها از آقای رئیس جمهور شاهد هستیم خط مشی منطقی است که با تناسب به واقعیت‌ها و امکانات در پیش گرفته اند. البته قبول دارم که فاصله بین این و آن بسیار زیاد است اما مشکل از آن بود. یعنی آقای روحانی برای شکست رقیب مجموعه ای از اقدامات و مواضع را در دستور کار خود قرار دادند و حالا بعد از پیروزی همه انتظار دارند که ایشان همانی باشد که در انتخابات بود.

او گفت: در شرایط فعلی آقای روحانی تصمیم دارد که کشور را مدیریت کند که این هم نیازمند منطق و نگاه واقع بینانه است و در غیر این صورت ایجاد تنش می کند و کشور در شرایطی قرار ندارد که بتواند تنشی را تحمل کند و در صورت وقوع، دچار بحران در حوزه های مختلف می ‌شویم. ایران در شرایطی قرار دارد که اگر آرامش و ثبات حفظ نشود بسیار متضرر می‌شویم. بنابراین الان آقای روحانی دقیقا همانگونه‌ای رفتار می کند که یک رئیس جمهور خوب رفتار می کند.

ایمانی در پاسخ به این سوال که آیا روحانی نسبت به چهار سال اول تغییری داشته یا خیر، عنوان کرد: بله تغییر کرده است. اگر خاطرتان باشد در دولت دوم آقای خاتمی هم همین تغییرات اتفاق افتاد و تا حدی بود که برخی از اصلاح‌طلبان مسئله عبور از خاتمی را مطرح کردند یعنی حتی عقیده داشتند که مواضع خاتمی اصلاح‌طلبانه نیست. اما واقعیت این بود که دولت اول آقای خاتمی تا حدود زیادی هیجانی بود و اما در دور دوم جا افتاده و منطقی تر شده بود.

وی ادامه داد: دلیل این اتفاق که در دوران آقای خاتمی و حالا در دولت آقای روحانی در حال وقوع است این است که به هرحال رئیس جمهور می داند که لازم است برای کسب رای به گونه‌ای رفتار کند که مردم را همراه خود داشته باشد. اما در دولت دوم با توجه به پختگی بیشتر و اینکه دیگر قرار نیست در انتخابات حضور داشته باشد سعی می کند علاوه بر مردم، نهادهای دیگر را هم با خود همراه کند تا بتواند عملکرد بهتری داشته باشد و خاطره خوبی از خود به جا بگذارد. با همه این تفاسیر من به شخصه امیدوارم که این رویه آقای روحانی ادامه داشته باشد و همچنان این پختگی در رفتارشان دیده شود.

ایمانی با اشاره به گمانه‌زنی‌ها در خصوص دلایل تغییر روحانی گفت: ایشان در تلاش هستند که کشور را مدیریت کنند و حتی اگر هم نگاه بلند مدت در خصوص حضورشان در عرصه سیاسی دارند هم باید آن را به فال نیک گرفت. ما نباید فراموش کنیم که دولت الان در شرایط سختی قرار دارد و مسیر پرچالشی پیش‌رو دارد و ما نیازمند آرامش و ارتباط موثر میان ارکان مختلف نظام هستیم. به نظر من اصلا اهمیتی ندارد که اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان چه می گویند و چه می‌خواهند. آنها صرفا منافع جریانی خود را مد نظر قرار می دهند.

انتظارات از حسن روحانی بالا رفته است

همچنین علی دورانی یکی دیگر از تحلیلگران مسائل سیاسی در گفت‌گو با فراروY مسئله تغییر روحانی را اینگونه عنوان کرد که: برای مقایسه روحانی در دور دوم ریاست جمهوری با دور اول فعالیتش، لازم است که سه برهه مورد بررسی قرار گیرد. یعنی دوران تبلیغات، معرفی کابینه و کارنامه (که البته هنوز دور دوم ریاست جمهوری ایشان به تازگی آغاز شده است و هنوز کارنامه‌ای ندارند).

او ادامه داد: اما درباره بخش اول یعنی تبلیغات که به عقیده من و برخی از فعالان سیاسی ایشان در ایام انتخابات و تبلیغات مشابه دور قبل عمل کردند و حتی در مواردی از دور اول پیشی گرفتند و به مراتب شفاف‌تر عمل و اظهار نظر کردند. اگر نگاهی به سخنرانی‌های ایشان در اردیبهشت ماه بیاندازیم متوجه می‌شویم که نسبت به دور قبل کاملا صریح تر و تندتر عمل کردند.

وی تاکید کرد: ولی آنچه موجب شده، این مسئله مطرح شود که روحانی نسبت به دور اول تغییر کرده است، موضوع ترکیب کابینه است که به نظر من اصلا عجیب نیست و در دور قبل هم همین حرف و حدیث‌ها مطرح بود اما چون مشکلات و موانع در مسیر ایشان زیاد بود، جریان‌های سیاسی تلاش نکردند او را تحت فشار قرار دهند که با سلایق و نظرات آنها کابینه را انتخاب کنند.

وی افزود: اما در این دوره با توجه به اینکه اولا عملکرد آقای روحانی دیده شده، انتظار از ایشان بالا رفته است. دوم اینکه برخلاف دور قبل مجلس دهم با دولت همسو است و دیگر آن موانع بر سر راه انتخاب وزرا وجود ندارد. نکته سوم این است که شخص رئیس جمهور هم از برخی جهات به کابینه و عملکرد وزرای خود انتقاد دارد، لذا با در کنار هم قرار گرفتن همه اینها موجب می‌شود، که کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم باب میل حامیان روحانی نباشد.

دورانی درخصوص نارضایتی ها از روحانی درباره کابینه پیشنهادی گفت: با اینحال به عقیده من آنچه که باید در خصوص کابینه مورد توجه قرار گیرد این است که کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم تا چه میزان می توانند در راستای برنامه و اهداف آقای روحانی عمل کنند. بنابراین افراد اهمیت چندانی پیدا نمی کنند و اگر منافع ملی مد نظر ما باشد، عملکرد آنها را مورد توجه قرار می دهیم. یعنی باید ببینیم که این افراد می توانند به آنچه که رئیس جمهور وعده داده است عمل کنند و آن ها را برآورده کنند یا خیر؟

وی تصریح کرد: بنابراین درست است که برخی انتقادها هم وجود دارد که به جا هم هستند اما آنچه باید مورد تحلیل قرار گیرد وعده‌های آقای روحانی در ایام انتخابات است. لذا هنوز زود است که روحانی را مورد انتقاد قرار دهیم یا بگوییم او تغییر کرده است و به مطالبات عمومی توجه نمی کند و برخلاف وعده ها و شعارهای انتخاباتی خود عمل می کند.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان گفت: باید توجه داشت که رویه‌ای که آقای روحانی در دولت یازدهم در پیش گرفتند در بخش های مختلفی جواب داد و همین هم موجب شد که ملت ایران به ایشان نمره قبولی دهند و دوباره به او اعتماد کنند. لذا لزومی ندارد در این بخش‌ها تغییراتی ایجاد کنند یا از آنها فاصله بگیرند. اما بهتر است خود ایشان یک ارزیابی از دور قبل انجام دهند و هر آنچه احساس می کنند نیاز به تغییر دارد را، تغییر دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا