خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جامعه شناسی گلابی

«محمدباقر کریمی» عضو هیات علمی دانشگاه در یادداشتی برای انصاف نیوز با عنوان «جامعه شناسی گلابی» نوشت:

جامعه‌ی ما بسیار قشری و جریان حیات در آن واکنشی و سلبی است. جامعه شناسی عمومی جامعه‌ی ما هم در حد گلابی است!

مردی که به خاطر احساس مسوولیت، در اتاق کارش می‌خوابد، شب تا صبح بیدار می‌ماند تا در موسم رأی اعتماد با دست پر و در حد توانش از حقوق موکلینش دفاع کند، حنجره‌اش را پاره می‌کند، ناراحتی متعدد جسمی و چه بسا مزاجی هم پیدا می‌کند و برای اجتناب از بیماری سوء هاضمه وسط یک جلسه که خیلی هم مرسوم است، میوه‌ای می‌خورد، با آداب میوه خوردن او قضاوت می‌کند و بی اطلاع از محتوای ذهنی و معنایی آن مرد شریف، با پایبندی‌اش به مقیدات تشریفاتی تحلیل می‌کند.

این مردم سطحی نگر، اگر گاندی را هم می‌دیدند که در مجلس عوام انگلیس با دست خودش از بزش شیر می‌دوشید و می‌خورد، او را متهم به غیر مدنی بودن می‌کردند! اگر مرحوم طالقاتی در مجلس خبرگان قانون اساسی نشسته بر زمین می‌دیدند در حالی که بقیه بر صندلی تکیه کرده بودند، به تحجر متهم می‌کردند! اگر امام خمینی را می‌دیدند که پیش وزیر خارجه شوروی سیب زمینی آب پز می‌خورد، متهم به غیر دیپلماتیک بودن می‌کردند! و حتماً حضرت علی را هم به خاطر عدم استفاده از دارالاماره کوفه و پوشیدن کفش پاره، به بلد نبودن تشریفات متهم می‌کردند!

کاش رفتارمان دیپلملاتیک نباشد ولی از سر اخلاص باشد، کاش آداب بلد نباشیم ولی کار بلد باشیم، کاش مؤدب نباشیم ولی جرأت فریاد کشیدن به خاطر حقوق مردم را داشته باشیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا