خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقش داماد ترامپ در سیاست خارجی آمریکا!

مشاور دونالد ترامپ به دلیل داشتن ظرفیت‌های متفاوت از سوی رئیس‌جمهوری به عنوان یک تسهیل کننده در سیاست خارجی و خصوصاً مناسبات با اسرائیل قلمداد می‌شود و از این منظر شاهد برجسته شدن بیشتر نقش وی در آمریکا خواهیم بود.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح ابعاد مختلف سفر «جرد کوشنر» داماد و مشاور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا به سرزمین‌های اشغالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از آنکه راهبرد ایالات متحده در مورد اسرائیل را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم، باید به شخصیت داماد ترامپ اشاره کنیم. کوشنر یکی از اعضای اصلی خانواده ترامپ در حوزه تحرکات وی برای ایجاد یک فرایند تاثیرگذار خانوادگی در حوزه سیاست به حساب می‌آید. ترامپ دارای سابقه سیاسی نیست اما توانست در سال گذشته میلادی با شعارهای کور و بدخیم، افکار عمومی آمریکا و به خصوص عوام‌گرایان را به خود جلب کند و نهایتاً وارد کاخ سفید شود. در این بین داماد وی که از آن به عنوان «مرد سایه‌ها» نام برده می‌شود، علاوه بر نفوذ در لایه‌های سیاسی ایالات متحده در دوران انتخابات توانست کمپین رسانه‌ای قوی و گسترده‌ای را در پشت پرده به نفع ترامپ راه‌اندازی کند؛ حتی گفته می‌شود که در مبارزه کارت‌های الکترال، وی توانسته است نقش موثری را از خود به نمایش بگذارد.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که کوشنر یک تاجر و سرمایه‌گذار فعال در حوزه سیاست است و لیسانس جامعه‌شناسی خود را از دانشگاه هاروارد گرفته و به خوبی می‌تواند قبض و بسط جامعه آمریکا با سیاست را بررسی و محورهای مربوط به آن را تبیین کند. از این جهت باید بگوییم که وی توانسته است تا حد زیادی افکار عمومی داخل و خارج از ایالات متحده را معطوف خود کند؛ البته بخشی از آن مربوط به جوان بودن وی است و قسمتی دیگر به یهودی الاصل بودن او برمی‌گردد. چراکه کوشنر با توجه به نگرش دینی و سیاسی که دارد، می‌تواند امتیاز بزرگی برای ترامپ در خصوص ارتباط و برقراری مناسبات با اسرائیل و لابی‌های آن به خصوص لابی آیپک به حساب بیاید.

در مورد سفرهای اخیر کوشنر به سرزمین‌های اشغالی دو سطح تحلیل وجود دارد؛ نخست «تحلیل خرد» که در آن شخص کوشنر با ویژگی‌های خاص خود به عنوان داماد دونالد ترامپ و به دلیل مزیت‌هایی که به آن اشاره شد، می‌تواند مهره مورد اعتماد کاخ‌سفید و شخص رئیس جمهور  باشد. سطح دوم «تحلیل کلان» این موضوع است؛ ترامپ در حالت فعلی زمام امور آمریکا را در دست دارد اما رزومه خوبی در حوزه سیاست از خود به جای نگذاشته است، لذا او در صدد است تا با استفاده از ظرفیت‌های کوشنر تا حدودی خود را تطهیر و تقویت کند.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه ترامپ در صدد ایجاد ساختار سیاسی امن در خانواده خود است، عنوان کرد: بسیاری از کسانی که سال گذشته به ترامپ رای دادند، رسماً در رسانه‌ها و مطبوعات اعلام کردند که از رای خود پشیمان هستند؛ از این جهت ترامپ سعی دارد تا یک مجمع خانوادگی برای اعتمادسازی در سطوح مختلف کاخ‌سفید و داخل آمریکا پدید بیاورد و به نوعی در صدد شبیه‌سازی خانواده کلینتون است. دلیل دیگری که وی تا به این حد خانواده را آغشته به سیاست کرده، این است که ترامپ در صدد است تا بتواند یک سازماندهی قوی برای پایان دادن به دوره اول خود صورت بدهد؛ چراکه انتقادهای صورت گرفته از رئیس جمهور و استعفاهای پی در پی تا حد زیادی جایگاه وی را متزلزل کرده است.

وی با اشاره به سیاست ترامپ و کاخ‌سفید در خصوص اسرائیل بیان کرد: جهت‌گیری ترامپ در خصوص پرونده صلح خاورمیانه به نوعی تلفیقی از سیاست‌‌های بوش دوم و اوباما است که البته غلظت آن بیشتر مشابه دوران بوش پسر است. در زمان بوش‌ پسر شاهد بودیم که تلاش‌های زیادی برای تشکیل دو کشور مستقل صورت گرفت و به عبارت دیگر هدف اصلی همین موضوع بود. در آن زمان بوش به خوبی می‌دانست که باید مساله دولت فلسطینی را مطرح کند تا بتواند در مورد هجمه‌های بین‌المللی بایستد و به نوعی پاسخگوی افکار عمومی خصوصاً کشورهای اروپایی باشد. باید بدانیم که آمریکا از آغاز قرن ۲۱ سیاست‌ حمایت مطلق از اسرائیل را تعدیل کرده و بیشتر سعی کرده در حوزه رسانه‌ای از تل‌آویو حمایت کند.

در زمان اوباما مساله فلسطین «اهمیت» ویژه‌ای داشت اما «اولویت» نداشت. دموکرات‌ها سعی داشتند تا با خلق فضای اطمینان‌بخش در چارچوب سیاست‌های هوشمندانه اوباما، تا حد زیادی افکار عمومی را با خود همراه کنند و حتی دریچه‌های امید را باز نگه دارند. در این بین شاهد تعدیل جایگاه اسرائیل بودیم اما در حالت فعلی و در «آمریکای ترامپ» این وضعیت تا حد زیادی تغییر پیدا کرده است.
این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه آمریکا درصدد تغییر رویکرد خود در قبال اسرائیل است، گفت: ترامپ سعی دارد تا جایگاه اسرائیل را ارتقا ببخشد؛ به گونه‌ای که خود را از یک «شریک کلیدی» به یک «شریک حیاتی» برای تل‌آویو تبدیل کند. در اینجاست که کوشنر به عنوان مغز متفکر فعلی کاخ‌ سفید به دنبال ایجاد یک حلقه وصل در این مورد است. ترامپ می‌داند که نمی‌تواند حمایت بدون قید و شرط از اسرائیل را ادامه دهد، بلکه این موضوع می‌تواند علاوه بر تضعیف جایگاه آمریکا وجهه ترامپ را بیش از این مخدوش کند. در اینجاست که او سعی می‌کند تلفیقی از سیاست‌های بوش پسر و اوباما را پیگیری کند تا بتواند توازن را برقرار نماید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رئیس جمهور آمریکا در راهبرد جدید خود بر اساس آنچه بازآفرینی نقش اسرائیل در سیاست خارجی آمریکا خوانده می‌شود، تلاش دارد تا لایه‌های ظاهری و شکلی در پرونده صلح خاورمیانه را به جریان‌های فلسطینی معطوف کند و تا حدی به خواسته‌های آنها احترام بگذارد و در راستای تشکیل دولت فلسطینی قدم بردارد، اما در باطن به دنبال تقویت اسرائیل در فرایند صلح خاورمیانه است

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا