خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دلیل رد صلاحیت؛ عضویت در کدام «گروه غیر قانونی»؟

حجت‌الاسلام احمد حیدری در یادداشتی با عنوان «دلیل رد صلاحیت؛ عضویت در کدام «گروه غیر قانونی»؟» در کانال «سه نقطه» نوشت:

شاید برای اولین بار در مرحله تایید و ردّ صلاحیت‌ها در هیئت اجرایی شاهد واقعه‌ای هستیم که هیچ وجه قانونی برای آن نمی‌یابیم. بسیاری از افراد شاخص از جمله «جواد امام دبیرکل مجمع ایثارگران، علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت، آذر منصوری عضو شورای مرکزی اتحاد ملت، سیدمعروف صمدی عضو شورای مرکزی حزب اراده ملت، امیرآریازند عضو حزب اتحاد و …»، به استناد بند 3 ماده 30 قانون انتخابات ردّ صلاحیت شده‌اند.

این بند قانون «وابستگان تشكيلاتي[اعضا] و هواداران احزاب، سازمان‌ها و گروه‌هايي كه غيرقانونی ‌بودن آن‌ها از طرف مقامات صالحه اعلام شده است» را مانع حضور در انتخابات می‌داند؛ درحالی‌ که اشخاص نامبرده از اعضای احزاب قانونی بوده و هیچ نوع عضویتی در گروه‌های غیرقانونی ندارند.

ممکن است گفته شود این افراد سابقاً عضو گروه‌هایی مثل «حزب مشارکت ایران اسلامی» یا «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» بوده‌اند که بعدا توسط دادگاه منحلّ شده‌اند؛ اگر این سخن هم گفته شود، باز هم محمل قانونی ندارد زیرا عضویت این افراد در آن احزاب قبل از انحلالشان، نه ممنوع بوده و نه جرم؛ بعد از انحلال هم دیگر آن احزاب وجود خارجی نداشته و فعال نبوده‌اند تا عضویت اینان ادامه داشته باشد و جرم و دلیل رد صلاحیت گردد.

آری اگر حزبی به طریق قانونی و از طرف دادگاه[به حق یا ناحق] منحلّ اعلام شود و بعد از اعلام انحلال، فعالیت غیر قانونی زیرزمینی یا خارج از کشور خود را ادامه دهد و افرادی عضو یا هوادار آن حزب منحلّه باشند، این عضویت و هواداری ممنوع و جرم بوده و دلیل ردّ صلاحیت می‌باشد. احزاب مذکور و دیگر احزاب منحلّه بعد از انحلال، وجود زیرزمینی یا خارج از کشور نداشته‌اند تا کشی عضو یا هوادارشان باشد!

ادامه فعالیت سیاسی این افراد تحت تشکیلات حزبی جدید هم ممنوع نیست زیرا خود این افراد از فعالیت سیاسی ممنوع نبوده‌اند و تشکیلات جدید هم از وزارت کشور مجوز گرفته است و عضویت و فعالیت در آنها قانونی است.

امیدواریم اگر وزارت کشور در این مورد جواب قانع کننده‌ای دارد، اعلام کند و در غیر این صورت عملکرد خود را تصحیح نماید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. کاری که این هیات میکند……بقول عوام…صدرحمت بران نباش (تشدید ن وب ) اول…….این وزارررررررررت کشور همان است که میخواندزحمت شورای نگهبان راکم کند……

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا