خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نهادهای موازی و کاهش اثرگذاری مجلس از نگاه محمود صادقی

نماینده مردم تهران در مجلس نقش عوامل درونی و بیرونی را در کاهش اثرگذاری مجلس شورای اسلامی در امور کشور را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، محمود صادقی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور، گفت: چندی پیش رییس مجلس شورای اسلامی با برشمردن بیش از ۲۰ ابرچالش در کشور این سوال را مطرح کردند که مجلس شورای اسلامی در این میان چگونه می‌تواند نقش موثرتری در رفع این چالش‌ها ایفا کند و اشاره‌ای داشتند به ضرورت تغییر طرز کار مجلس در رسیدگی به چالش‌های کشور.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: برای ایفای نقش بایسته مجلس شورای اسلامی باید با لحاظ مبانی قانونی، عوامل کاهش روزافزون اثرگذاری مجلس در نظام سیاسی و مدیریتی کشور را به دقت مورد بررسی دهیم. مجلس به عنوان یکی از قوای سه‌گانه کشور به موجب اصل ۵۷ قانون اساسی باید مستقل از قوای دیگر باشد و به موجب اصل ۷۱ حق وضع قانون در عموم مسائل و حق وضع قانون در چارچوب قانون اساسی را دارد و مطابق اصل ۷۶ حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد و به موجب اصل ۸۴ هر نماینده حق اظهارنظر در همه مسائل داخلی و خارجی کشور را دارند و مطابق اصل ۸۶ نمایندگان در اظهارنظر و رای خود کاملا آزاد هستند و مصون از تعقیب و توقیف می‌باشند.

وی خاطرنشان کرد: به فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، مجلس در راس امور است و نمایندگان عصاره فضائل ملت هستند. بیاناتی که رهبر معظم انقلاب بر آن صحه گذاشتند و تاکید کردند اما سوال اینجاست که چه عواملی باعث شده است مجلس روز به روز نقش خود را در اثرگذاری از دست داده است؟

این عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس در پاسخ به این پرسش به تبیین نقش عوامل درونی و بیرونی پرداخت و گفت: در دو بُعد قانونگذاری و نظارتی نقش مجلس روز به روز ضعیف‌تر شده است. در بُعد قانونگذاری اولا باید به اعمال سخت‌گیرانه اصل نظارت استصوابی که به حق برای تضمین استقلال نمایندگان در قانون اساسی از مداخله قوای دیگر وضع شده و باعث شده بسیاری از افراد ذی‌صلاح از ورود به مجلس شورای اسلامی، محروم شوند، پرداخت.

صادقی ادامه داد: ثانیا، ایجاد نهادهای متعدد موازی قانون‌گذاری باعث شده این وظیفه ذاتی مجلس مورد خدشه قرار گیرد و به دلیل بهم ریختن وحدت در نظام قانونگذاری با قوانین متعارض، به ویژه بعضی از این نهادها مثل شورای عالی امنیت ملی مصوباتش را منتشر نمی‌کند، در حالی که اصل بر این است که مردم از مصوبات نهادهای قانونی، مطلع شوند. این بی‌اطلاعی باعث سردرگمی می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به بُعد نظارتی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: برخی تفاسیر در بُعد نظارتی باعث کاهش اختیار نظارت مجلس و  تحقیق و تفحص در برخی نهادها شده، همچنین در مقام اعمال این اختیار، متاسفانه به جای اعمال نظارت دقیق به ویژه در مواردی که جزو سوگند نمایندگان یعنی فصل سوم قانون اساسی است، از این اختیار نظارتی استفاده نمی‌شود.

این عضو هیات رییسه فراکسیون امید با تبیین عوامل داخلی کاهش اثرگذاری مجلس شورای اسلامی در امور کشور، گفت: متاسفانه مدیریت مجلس به گونه‌ای است که باعث کاهش اثرگذاری و نقش‌آفرینی نمایندگان در امور مجلس شده است. اختیارات مجلس روز به روز به رییس مجلس محدود شده است حتی در هیات رییسه مجلس هم اختیار رییس مجلس، غلبه دارد.

وی ادامه داد: در آیین‌نامه داخلی در بسیاری از موارد رییس مجلس حق دارد طرح یا لایحه‌ای را حتی بدون ذکر دلیل از دستور کار مجلس خارج کند، این مسئله باعث کاهش نقش مجلس شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا