خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ریزگردها یک شبه نیامده که یک شبه از بین برود»

رئیس سازمان محیط زیست گفت: ریزگردها یک شبه ایجاد نشده که بخواهد یک شبه از بین برود.

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری در نشست خبری که امروز (ششم شهریور) در کرمانشاه برگزار شد، بخش عمده معضل ریزگردها را ناشی از بحران آب و خشک شدن تالاب ها دانست.

وی با بیان اینکه وزرات نیرو باید حق آبه 11.8میلیارد مترمکعبی در سال برای محیط زیست، تالاب‌ها، سراب‌ها و … در نظر بگیرد، تاکید کرد: متاسفانه این حق آب در بسیاری از موارد رعایت نشده و یا به مقدار کم رعایت می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور یادآوری کرد: البته ما هم کوتاهی کرده ایم و وزارت نیرو را برای تخصیص این حق آبه تحت فشار نگذاشتیم.

کلانتری با بیان اینکه مسئولیت اجرایی اصلی در حوزه مقابله با ریزگردها بر عهده سازمان جنگل‌ها و مراتع است، تاکید کرد: همه ما باید در کنار یکدیگر برای این معضل تلاش کنیم.

وی گفت: البته به نظر می‌رسد با از بین رفتن داعش و استقرار دولت عراق، وضعیت ریزگردها خصوصا برای استان‌هایی مانند کرمانشاه و کردستان بهتر شود.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: البته نباید فراموش کنیم که معضل ریزگردها یک شبه ایجاد نشده که بخواهیم یک شبه آن را درست کنیم.

کلانتری در ادامه از معضل آتش سوزی‌ها هم یاد کرد و گفت: در این بحران هم عامل اصلی نبود آب و خشک شدن جنگل‌ها و مراتع است که آنها را آماده آتش گرفتن با هر جرقه کوچک می‌کند.

وی بخشی از آتش‌سوزی‌هایی که رخ می‌دهد را اجتناب ناپذیر دانست که در تمام دنیا رخ می‌دهد و عنوان کرد: نباید فراموش کنیم این آتش‌سوزی‌ها ناشی از رفتار 40 ساله ما با طبیعت است و فکر نمی‌کردیم نتایج آن را به این زودی ببینیم.

معاون رئیس‌جمهور یادآوری کرد: بسیاری از جنگل‌ها خصوصا در زاگرس که از بین رفته دیگر احیا نخواهد شد.

کلانتری در ادامه گفت: از این پس صنایع آب بری همچون صنایع فولاد باید در نزدیکی دریا احداث شود و اگر لازم بود مرزهای محیط زیستی را برای ایجاد این صنایع و سرمایه‎‌گذاری در این بخش جابجا کنیم.

در ادامه فرهاد دبیری مشاور رئیس سازمان محیط زیست کشور نیز با بیان اینکه حدود 285 معاهده و توافق بین‌المللی در دنیا در حوزه محیط‌زیست وجود دارد، افزود: ما اکثر این معاهدات را پذیرفتیم و به آنها پایبندیم که آخرین معاهده نیز معاده پاریس بود که در مجلس تصویب شد و اکنون در شورای نگهبان در دست بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: به علاوه تفاهم‌نامه‌های دوجانبه‌ای هم با برخی از کشورهای دیگر داریم که در این دولت برای افزایش این تفاهم‌نامه‌ها با سایر کشورها برنامه وجود دارد.

دبیری از تفاهمنامه چهار جانبه بین وزارت کشور، ارتش، مدیریت بحران و سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع هم برای اعزام بالگرد در زمان آتش‌سوزی خبر داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا