خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماجرای نامگذاری توفان‌ها در آمریکا؛ آیا زن هستند یا مرد؟!

نامگذاری توفان‌ها از سیستم دقیق و پیچیده‌ای برخوردار است که این سیستم دقیق نامگذاری برای بلایای طبیعی مقدمه‌ای است برای کنترل و کاهش خسارات و تلفات ناشی از آنها و جالب است بدانید: هواشناسان نظامی آمریکا در طول جنگ جهانی دوم برای نامیدن توفان‌ها از اسامی زنانه استفاده می‌کردند که می‌توانست شامل اسامی همسران یا دوست دخترشان نیز باشد.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، «توفند هاروی» در روزهای گذشته ایالت تگزاس آمریکا را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. بنابر گزارش‌ها سرعت بادهای این توفند گاهی به 250 کیلومتر می‌‌رسد و منجر به خسارات گسترده و قطع برق سراسری در این ایالت شده است.

«هاروی» بزرگترین توفند دریایی پس از توفندهای سهمگین کاترینا و ویلما در سال 2005 در آمریکاست. در آن سال در مجموع بیش از دو هزار نفر کشته شدند، اما در توفند امسال تا این لحظه تنها دو کشته گزارش شده است.

توفان‌های گرمسیری (tropical storm) به چرخنده‌ یا سیکلون‌هایی (cyclone) گفته می‌شوند که بر فراز اقیانوس‌های گرمسیری شکل می‌گیرند و به سرعت پایدار 39 مایل بر ساعت می‌رسند. چنانچه این توفان‌ها به سرعت پایدار 79 مایل بر ساعت برسند، توفند hurricane (در منطقه‌ی اقیانوس اطلس شمالی) خوانده می‌شوند.

بر این اساس توفان‌های گرمسیری که منشأ اقیانوس اطلس دارند و فوق‌العاده مخرب هستند، هاریکین نامیده می‌شوند و درست آن است که به این توفان‌ها در فارسی «توفند» بگوییم.

اما آنچه که شاید برای بسیاری جالب باشد، طریقه‌ی نامگذاری این نوع توفان‌هاست. هواشناسان نظامی آمریکا در طول جنگ جهانی دوم برای نامیدن توفان‌ها از اسامی زنانه استفاده می‌کردند که می‌توانست شامل اسامی همسران یا دوست دخترشان نیز باشد.

در سال 1953، سازمان اداره‌ی هواشناسی آمریکا برای نامیدن توفان‌ها از لیست مشخصی از اسامی زنانه استفاده کرد و این نامگذاری جنبه‌ی رسمی‌تری یافت. در سال 1979 پس از اعتراضات فمینیست‌ها از اسامی مردانه نیز در این لیست استفاده شد.

این لیست خود شامل شش فهرست جداگانه است. هریک از فهرست‌ها از نام‌هایی به ترتیب حروف الفبا تشکیل شده که یکی در میان شامل اسامی زنانه و مردانه است. برای هر سال، یک لیست از 21 نام به ترتیب حروف الفبا (اسامی با حروف Q، U، X، Y و Z در لیست وجود ندارند) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سال بعد از لیست دوم استفاده می‌شود تا آنکه پس از شش سال مجدد به لیست اولیه بازمی‌گردند. تنها تغییری که در فهرست اسامی صورت می‌گیرد، بازنشستگی گاه به گاه یک نام است. این کار زمانی انجام می‌شود که یک توفان گرمسیری (با سرعت 39 مایل بر ساعت) به توفند (با سرعت 74 مایل بر ساعت) تبدیل و موجب مرگ و تخریب گسترده‌ای شود. در این حالت اسم آن توفند برای همیشه بازنشسته شده و دیگر به توفان دیگری تعلق نخواهد گرفت.

از جمله توفندهایی که اسمشان از لیست خارج شده و به اصطلاح بازنشسته شده‌اند می‌توان به توفند کاترینا، ایوان، سندی و به احتمال بسیار زیاد همین توفان هاروی اشاره کرد.

به طور معمول کمتر از 21 توفان گرمسیری در هر سال وجود دارد. در برخی سال‌ها که البته به ندرت اتفاق می‌افتد، برای نامگذاری توفان‌های اضافی از الفبای یونانی مانند آلفا، بتا، گاما، دلتا استفاده می‌شود.

نامگذاری توفان‌های در ایالات متحده آن‌قدر موفق بوده است که در حال حاضر این نوع نامگذاری برای توفان‌های مناطق دیگر جهان توسعه داده شده است.

در جدول زیر اسامی بازنشسته شده‌ی توفندها را از سال 1979 به این سو مشاهده می‌کنید:

photo_2017-08-29_20-10-55

در جدول زیر فهرست شش‌گانه‌ی نام‌های توفان‌های گرمسیری اقیانوس اطلس را مشاهده می‌کنید. این فهرست شامل اسامی توفان‌هایی است که قرار است تا شش سال آینده رخ دهند:

photo_2017-08-29_20-04-04

همانطور که ذکر شد نام توفان هاروی که در لیست 2017 قرار دارد، پس از گردش شش ساله، به توفان دیگری تعلق نخواهد گرفت و به جای آن از یک نام دیگر که با حرف H شروع می‌شود، استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در سال 2005 پس از توفند مرگبار کاترینا، این اسم را بازنشسته کردند و به جای آن از اسم «کاتیا Katia» استفاده می‌کنند.

سازمان جهانی هواشناسی که مرکز آن در ژنو است در جلسات سالیانه‌ی خود تصمیم می‌گیرد که آیا می‌توان نام یک توفند را بازنشسته کرد یا خیر و در صورت بازنشسته شدن از چه نام جایگزینی استفاده شود.

آنچه مشخص است این سیستم دقیق نامگذاری برای بلایای طبیعی مقدمه‌ای است برای کنترل و کاهش خسارات و تلفات ناشی از آنها. کنترل و نظارت دقیق و منظم و کلاسه‌بندی شده به کارشناسان کمک می‌کند تا بهتر بتوانند بلایای طبیعی را مورد مطالعه قرار داده و راهکارهای موثری برای کنترل آن‌ها ارائه دهند.

در مقام مقایسه شاهدیم با وجود آنکه کارشناسان داخلی و خارجی نسبت به بروز زلزله مهیب تا 30 – 20 سال آینده در تهران خبر می‌دهند خبری از کار کارشناسی و مطالعه و برنامه‌ریزی برای جلوگیری از فاجعه‌ی بزرگی که تهران و به تبع آن ایران را تهدید می‌کند، نیست!

منابع:

http://www.nhc.noaa.gov

www.wmo.int

http://geology.com

مترجم: فراز پورمحبی _ انصاف نیوز

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا