خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جشنواره‌ی فیلم فجر در پرده‌ی آخر

سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سکانس پایانی‌اش با اهدای 2 سیمرغ بهترین فیلم و اهدای سیمرغ مردمی به دو فیلم و ابقاء علیرضا رضاداد برای دبیری سال بعد برگزار شد.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از ایسنا، در مراسم پایانی جشنواره‌ی فیلم فجر که شامگاه 22 بهمن ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، علاوه بر مسوولان فرهنگی، هنری و هنرمندان، حسام‌الدین آشنا (مشاور فرهنگی رئیس جمهور) و محمدنهاوندیان (رییس دفتر رییس‌جمهور)، عباس آخوندی (وزیر مسکن و شهرسازی)، حسین فریدون (دستیار ویژه رییس‌جمهور) و… حضور داشتند.
دبیر سی ودومین جشنواره فیلم فجر در سخنانی کوتاه اظهار امیدواری کرد که سال‌های بهتری برای سینمای ایران داشته باشیم.
علیرضا رضاداد ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: به کمک دولت اعتدال و تدبیر و همچنین با پیام بسیار امیدوار کننده‌ای که ریاست محترم جمهور برای سینمای ایران دادند، سال‌ها بهتری در آینده برای سینمای ایران داشته باشیم.
وی ادامه داد: قرار بود امسال باری از روی دوش سینمای ایران بر داریم و امیدواریم که این تلاش مورد رضایت حضرت حق قرار گرفته باشد. امیدوارم و تردیدی ندارم که پیروز میدان امشب، سینمای ایران و علاقمندانش خواهد بود.
اهدای سیمرغ‌های بخش مستند
در بخش اول مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر، برگزیدگان بخش مستند (سینما حقیقت) معرفی شدند.
سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی و هنری بخش مستند اهدا شد به مهدی نورمحمدی برای تصویربرداری «در پناه بلوط»، سیمرغ بهترین پژوهش و متن اهدا شد به مستند «گونگادین به بهشت نمی‌رود» غلامرضا نعمت‌پور و لاله روزگرد، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به محسن استادعلی برای فیلم «جایی برای زندگی»، جایزه ویژه هیأت داوران به مجتبی میرطهماسب برای کارگردانی مستند «شش قرن و شش سال»، سیمرغ بهترین فیلم مستند هم به مرتضی رزاق کریمی برای فیلم «خاطراتی برای تمام فصول» اهدا شد.
رامین حیدری‌فاروقی، فرهاد ورهرام، فرهاد مهران‌فر و مجید شیخ‌انصاری از اعضاء هیات داوران بخش مستند برای اهدای جوایز این بخش حاضر شدند.
مهدی نورمحمدی در هنگام دریافت جایزه گفت: محیط زیست و طبیعت زیبای سرزمین‌مان با چالشی جدی روبروست و مستندسازان می‌توانند این خطرات به جامعه منتقل کنند. امیدوارم بیش از پیش مستندسازان حمایت شوند.
میرطهماسب هم پس از تقدیر ویژه‌ در سخنانی مطرح کرد: ما را به سخت جانی خود، این گمان نبود.
مرتضی رزاق کریمی هم پس از دریافت جایزه‌اش در سخنانی اذعان داشت: سینمای مستند بهترین فرصت برای تصویر چهره پلید خشونت در جهان است، فکر می‌کنم در این زمینه غفلت شده است. معتقدم فیلم مستند بد وجود ندارد چون هر فیلم مستند کارکرد خودش را دارد. در اینجا می‌خواهم علاوه بر تدوینگر فیلمم، یک تقدیر ویژه از جانبازان کشورمان، مخصوصا جانبازان شیمیایی داشته باشم.
برگزیدگان بخش نوعی نگاه
ابوالحسن داودی، محمد علی باشه آهنگر،پیمان قاسم‌خانی، عزیزالله حمیدنژاد و اکبر نبوی برگزیدگان بخش «نگاه نو» (مسابقه فیلم‌های اول) را بدین شرح معرفی کردند:
در بخش دستاوردهای فنی و هنری سه دیپلم افتخار اهدا شد:
دیپلم افتخار بازیگری به امیر جدیدی برای فیلم‌های «پایان خدمت» و «سیزده»
دیپلم افتخار بازیگری پانته‌آ پناهی برای فیلم «خانوم»
دیپلم افتخار فیلمبرداری مسعود سلامی برای فیلم «ناخواسته»
در بخش بهترین فیلمنامه دیپلم افتخار به سیدجلال دهقانی برای «خانه‌ای کنار ابرها»
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به محمدهادی نائیجی برای فیلم «حق سکوت»
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به جمشید محمودی برای فیلم «چند متر مکعب عشق»
سیمرغ بلورین بهترین فیلم به نوید محمودی برای فیلم «چند متر مکعب عشق»
و جایزه ویژه هیأت داوران به هومن سیدی برای فیلم «سیزده» اهدا شد.
در این بخش هومن سیدی که جایزه ویژه هیات داوران را برای ساخت فیلم «سیزده» گرفت، ضمن تشکر از سعید سعدی گفت: این جایزه را با دلم به رییس‌جمهور، حسن روحانی تقدیم می‌کنم.
تینا پاکروان که به جای پانته‌آ پناهی‌ها، دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن را برای «خانوم» دریافت کرد، با اشاره به اینکه فیلمش توسط هیات داوران دیده نشده است، گفت: این فیلم را در تکریم خانم‌ها ساختم اما قول نمی‌دهم که سال دیگر «آقا» را بسازم!
نوید محمدی،‌ تهیه‌کننده «چند متر مکعب عشق» نیز هنگام دریافت جایزه بهترین فیلم بخش نگاه نو، سیمرغ بلورینش را به روح مادرش تقدیم کرد و گفت: به جوانانهایی که فکر می‌کنند، سینما فقط باند و باندبازی‌ است، می‌گویم ما فقط خدا را داشتیم.
دفاع وزیر ارشاد از نمایش چهره‌ی حضرت ابوالفضل فیلم «رستاخیز»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال سیمرغ پیام دوستی و همدلی به ارمغان آورد و امید، اعتباری دوباره بخشید. امسال سیمرغ کسانی که با دلخوری روی برگردانده‌ بودند فراخواند و زیر بال‌های خویش جا داد و قدر و اعتبارشان را خوب دانست.
علی جنتی سخنانش را اینگونه ادامه داد: تا آنجا که از گزارش‌های مختلف بر می‌آید همه بخش‌های جشنواره گرم و پررونق برگزار شده است. مهمترین ویژگی این دوره افزایش گسترده جغرافیای برگزاری این رویداد به کل این سرزمین بود به نحوی که امکان اکران فیلم‌های این دوره در سراسر کشور فراهم شد و بی‌تردید این اتفاق گامی در جهت ایجاد عدالت فرهنگی خواهد بود که دولت یازدهم در پی آن است.
وزیر ارشاد با اشاره به ویژگی‌های دیگر این دوره از جشنواره خاطرنشان کرد: این دوره از جشنواره از نظر تعدد مضامین یکی از متنوع‌ترین دوره‌های جشنواره به شمار می‌آید و سلایق مختلف را مورد توجه قرار داده است. در این میان نباید از ایده‌های بکر سازمان سینمایی برای رونق دوباره سینما غافل ماند.
وی افزود: باید در این میان از هدیه ویژه سازمان سینمایی در قالب طرح «سینما سلام» که زمینه آشتی مردم را با سینماها فراهم کردند، تشکر کنم. همچنین مراسم تقدیر و تشکر از سینماسازان نیز از برنامه‌هایی بود که می‌تواند این بخش را به سرمایه‌گذاری در زمینه زیرساخت‌ها ترغیب کند.
وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه سینمای ایران در جهان گفت: امروز سینمای ایران و سینماگر ایرانی مورد احترام همه جهان است. این سینما در سه دهه گذشه به سبکی رسید که مبتنی بر اخلاق و تکریم خانواده است و خود را از کلیشه و بی‌بندوباری دور نگه داشته است؛ سینمایی که همواره مورد توجه افرادی است که خانواده، سنت‌های بشری و… را مورد توجه قرار می‌دهند.
جنتی که سخنان طولانی‌اش چندین بار با دست‌زدن‌های حاضران روبرو شده بود، گفت: عرصه هنر، عرصه آزاداندیشی است. هنرمند در فضای آزاد و فارغ از تمام محدودیت‌ها می‌تواند نیک بیاندیشد و بیافریند البته رعایت قواعد شرعی، عرفی، فرهنگی و… نیز همواره مورد توجه سینماگران است.
وی خاطرنشان کرد: امروز سینماگران به لحاظ دیدگاه‌های ویژه فلسفی، سوژه‌های مردمی و خلاق می‌توانند همپای سینمای رده اول جهان قرار بگیرد. شاید بتوان گفت کمبود سرمایه‌گذاری و منابع مالی مشکل اصلی این سینماست که دردی مشترک در تمام کشورهای در حال توسعه است.
وزیر ارشاد همچنین با تاکید بر سیاست‌گذاری‌های دوره جدید اظهار کرد: می‌دانم که در طول چند دهه گذشته نسبت به برخی سیاست‌گذاری‌ها انتقاداتی داشته‌اید و این را هم خوب می‌دانم که بیش از گذشته به خادمان خود اعتماد کرده‌اید و امیدوارم که تلاش برای این جشنواره، پاسخی به اعتماد شما باشد.
علی جنتی در پایان سخنانش بدون اشاره به نام فیلم «رستاخیز» اظهار کرد: عرصه هنر دینی عرصه ژرف‌اندیشی و آزاداندیشی است ابتکار برخی هنرمندان متدین و متعهد در نمایش نمادین چهره برخی از ذوات معصومین، تاثیر اثر دینی را صد چندان می‌کند؛ کاری که از راه‌های تبلیغی دیگر دشوار و گاه دست‌نیافتنی است. ضمن درک برخی از روحیات،ابتکار این گروه را قابل ستایش می‌دانم.
جایزه‌ی ویژه ریاست جمهوری اهدا نشد
در ادامه‌ی مراسم پایانی، دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر با اشاره به پیام رییس‌جمهور در افتتاحیه‌ی جشنواره گفت: امسال هیچ فیلمی جامعیت لازم را نداشت که جایزه ویژه ریاست جمهوری را دریافت کند.
علیرضا رضاداد در سخنانی مطرح کرد: با توجه به پیام ریاست جمهوری در افتتاحیه سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر که قرار بود فیلم برگزیده‌ای از سوی ایشان در اختتامیه معرفی شود، علی‌رغم تلاش و کوشش برای معرفی فیلمی که واجد همه شرایط مورد نظر باشد البته نشانه‌ها و شاخصه‌هایی در برخی فیلم‌ها وجود داشت اما در این دوره فیلمی که آن جامعیت لازم را داشته باشد، نبود و به همین دلیل این جایزه امسال اهدا نمی‌شود.
سپس دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر از نهاوندیان برای سخنرانی دعوت کرد.
رییس دفتر رییس‌جمهور به سینماگران چه گفت؟
ریس دفتر رییس‌جمهور در جمع سینماگران با تاکید بر این‌که هنرمندان در تحقق شعار اعتدال قشر مؤثری هستند، از آنان خواست که پرچم اعتدال را در کشور برافراشته‌تر سازند.
محمد نهاوندیان خطاب به هنرمندان سخنانش را اینگونه ادامه داد:هنر مردمی و ماندگار، حرف مردم را می‌زند، برای مردم می‌سراید و در راه مردم گام برمی‌دارد. امسال مردم ما حماسه آفریدند و با حضور خودشان پیام حیات، حرکت، هدف‌داری، ایستادگی را به تمام جهان دادند و جهانیان هم از این پیام استقبال کرده و آن را تحسین کردند.
وی با اشاره به پیام حماسه سیاسی امسال یادآور شد: در حماسه سال 92، انقلاب سال 57 و ارزش‌های آن بازسازی شد. یک‌بار دیگر وحدت، محبت، معنویت، اعتدال، تدبیر و امید درخشان شد. هنر اصیل و مردمی آیینه‌دار ارزش‌ها، گلایه‌ها، آرزو‌ها، اشک‌ها و لبخند‌های مردم است. ما در فضای جدیدی که در کشور ایجاد شده‌ است، حضور سازنده هنر را بیش از هر زمان دیگری لازم داریم.
رییس دفتر رییس‌جمهور با تاکید بر پیام اعتدال دولت جدید عنوان کرد: مردم ما پرچم اعتدال را برافراشته‌اند؛ اعتدال در آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی، اعتدال در همه عرصه‌های حیات. مردم تصمیم گرفته‌اند در مقابل افراطی‌گری بایستند، چون می‌دانند که در فضای اعتدال، هنر، اقتصاد،‌آزادگی و آزادمردی رشد می‌کند‌ و مردم کریم‌تر می‌شوند. در فضای اعتدال است که می‌شود سه شعار راهبردی رییس‌جمهور منتخب و محبوب مردم را تحقق بخشید؛ هم می‌شود اقتصاد را نجات داد، هم می‌شود با جهان ارتباط سازنده داشت و هم می‌شود اخلاق را احیا کرد اما باید از این فضای اعتدال پاسداری و آن را گسترده‌تر کرد.
نهاوندیان همچنین با تاکید بر نقش هنرمند در گسترش فضای اعتدال گفت: این هنر اصیل است که می‌تواند به فضای اعتدال کمک کند. چه کسی بیش از هنرمند می‌تواند دشواری و ضرافت نرمش قهرمانانه را نمایش دهد، قهرمانان اعتدال را بشناساند و الگوهای واقعی اعتدال را برای زندگی واقعی به جوانان این میهن بشناساند؟ تندی، تندخویی، و… ممکن است خبرساز باشد اما نمی‌تواند خیرآفرین باشد، می‌تواند هیجان لحظه‌ای ایجاد کند اما نمی‌تواند آرامش ماندگار و رشد عزت‌مند برای ملت پدید آورد.
رییس دفتر رییس‌جمهور در ادامه سخنانش خطاب به هنرمندان بیان کرد: پرچم اعتدالی را که مردم ایران برافراشته‌اند را برافراشته‌تر کنید. جشنواره فیلم فجر فرصتی برای تبیین، ترویج و توسعه ارزش‌هایی است که مردم این کشور در حماسه سیاسی امسال آفریدند.
محمد نهاوندیان در پایان با ابراز امیدواری از اعطای جایزه ویژه رییس‌جمهور در سال آینده گفت: امیدوارم که در سال پیش‌رو در همه جشنواره‌های هنری و در فرصت‌های دیگر، همچنان که در پیام رییس‌جمهور بود، نهاد ریاست‌جمهوری بتواند جایزه ملی به آثاری بدهد که اولا آشتی بین مردم و سینما ایجاد کند و دیگر اینکه در محتوا پیام‌هایی را که مردم بر آن تاکید کرده‌اند را مورد تاکید قرار دهند.
تقدیر ایوبی از رضاداد و ابقاء‌اش
حجت‌الله ایوبی در مراسم پایانی جشنواره‌ی فجر با اهدای هدیه‌ای به علیرضا رضاداد به عنوان دبیر این دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر، او را برای دبیری سال بعد معرفی کرد.
رییس سازمان سینمایی که روی سن آمده بود، با خواندن شعری در توضیح مشکلاتی که زمان آغاز کارش در این سازمان با آن روبرو بود، گفت: امروز پس از پنج ماه و در پنجمین جشنواره می‌گویم الا یا ایها الساقی، ادر کأسأن و نا ولها/ که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها.
وی با اشاره به سخنان رییس‌دفتر رییس‌جمهور و وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: اعتدال کار خیلی سختی است. اعتدال نیاز به ندیدن و گذشتن دارد و امید هم یک پروژه نیست، بلکه یک فرایند و یک پروسه است. همه ما باید دست به دست هم دهیم که امید خلق شود و امید فقط کار سازمان سینمایی نیست.
ایوبی افزود: در این جشنواره، سینما نشان داد که با همه مصائب امیدوار بوده و هست. فیلم‌های امسال پرافتخار است و واژه‌های خوب باید برای آن بکار برد.
رییس سازمان سینمایی سپس هدیه‌ی ویژه‌ای را برای تشکر از علیرضا رضاداد به او تقدیم کرد که دبیر جشنواره فجر از این موضوع بی‌اطلاع بود و متعجب شد.
ایوبی همچنین ضمن تشکر از تمام کسانی که دبیر جشنواره فحر می‌شوند و بار دیگر هم می‌پذیرند به‌صورت ضمنی از رضاداد هم تشکر کرد که بار دیگر، دبیر جشنواره فجر را می‌پذیرد.
علیرضا رضاداد هم در این‌باره گفت: ما با خانواده‌مان عهد کرده‌ایم که این آخرین دوره مدیریتم در جشنواره باشد. اگر رضایت ایشان جلب شد، چشم.
سیمرغ‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره‌ی فیلم با حضور داوران این بخش اهدا شد.
در مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر از سوی مجری برنامه اعلام شد که فیلم «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان به درخواست تهیه‌کننده به دلیل حفظ آرامش سینما در داوری شرکت نمی‌کند.
رضا درمیشیان کارگردان و تهیه‌کننده فیلم به ایسنا اعلام کرد: به دلیل حرمت سینمای ایران و حفظ آرامش از جوایز خود گذشته‌ام.
سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری به سیدهادی اسلامی برای فیلم «چ»
سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به حمیدرضا سلیمانی برای فیلم «چ» و رستاخیز
سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی به محسن موسوی برای فیلم «رستاخیز»
دیپلم افتخار در این بخش به محسن دارسنج برای فیلم «همه چیز برای فروش» تعلق گرفت.
سیمرغ بلورین بهترین مدیریت طراحی به مجید میرفخرایی برای فیلم «رستاخیز»
سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس به شراره سروش برای «همه چیز برای فروش»
سیمرغ بلورین بهترین صدای فیلم به فیلم «چ» صدابردار: بهمن اردلان / صداگذار: سیدعلیرضا علویان
هیات داوران در بخش صدا به جای تفکیک نامزدهای دو جایزه صدابرداری و صداگذاری، با محور قرار دادن صدای فیلم، دو سیمرغ بلورین به صدابردار و صداگذارِ یک اثر اهداء کرد.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به بابک حمیدیان برای فیلم «چ» و «رستاخیز»
و در این بخش میلاد کی‌مرام برای فیلم «خط ویژه» دیپلم افتخار گرفت.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن اهدا شد به شبنم مقدمی برای فیلم «امروز»
دو دیپلم افتخار این بخش هم به هنگامه حمیدزاده و ملیکا شریفی‌نیا برای فیلم «اشباح» تعلق گرفت.
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن برای استفان واربک برای فیلم «رستاخیز»
دیپلم افتخار به کارن همایونفر برای فیلم «همه چیز برای فروش»
سیمرغ بلورین بهترین تدوین: مهدی حسینی‌وند برای فیلم «چ»
سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری برای حسین جعفریان برای فیلم «رستاخیز»
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به رضا عطاران برای فیلم «طبقه حساس»
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن تعلق گرفت به مریلا زارعی برای فیلم «شیار ۱۴۳»
سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه به بهروز افخمی برای فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به احمدرضا درویش برای فیلم «رستاخیز» (تقی علیقی‌زاده جایزه را به دلیل عدم حضور احمدرضا درویش گرفت) و تقی علیقی‌زاده جایزه را به بازیگر نقش «بکیر» «رستاخیز» اهداء کرد.
هیات داوران دو جایزه‌ی ویژه داشتند که به فیلم‌های «شیار 143 » نرگس آبیار و «آرایش غلیظ» حمید نعمت‌الله اهدا کردند.
همچنین در بخش بهترین فیلم، دو سیمرغ اهدا شد:
سیمرغ بهترین فیلم به «آذر،شهدخت پرویز و دیگران» به تهیه‌کنندگی بهروز افخمی و سید جمال ساداتیان
سیمرغ بهترین فیلم به «رستاخیز» به تهیه‌کنندگی تقی علیقلی‌زاده.
سیمرغ ویژه نگاه ملی به فیلم «چ» حاتمی‌کیا به تهیه‌کنندگی بنیاد سینمایی فارابی
سیمرغ مردمی جشنواره‌ی فیلم فجر به دو فیلم «شیار 143 » و «خط ویژه»
برگزیدگان چه گفتند؟
برخی برگزیدگان بخش «سودای سیمرغ» جشنواره‌ی فیلم فجر پس از دریافت جوایزشان سخنانی را مطرح کردند.
جوایز این بخش را یکی از داوران به همراه یکی از بازیگران چهره به برگزیدگان اهدا می‌کردند.
حرکات و تکه‌کلام‌های طنازانه هومن سیدی، رامبد جوان، رضا عطاران و… بارها مورد تشویق حاضران قرار گرفت.
محسن دارسنج برنده دیپلم افتخار بهترین چهره‌پردازی پس از دریافت جایزه‌اش، آن را به محسن امیریوسفی برای ساخت «آشغال‌های دوست‌داشتنی» و امیرحسین ثقفی تقدیم کرد و خطاب به حجت‌الله ایوبی (رییس سازمان سینمایی) گفت: 80 درصد این سینماگران اجاره‌نشین هستند، یک فکری برای این موضوع کنید.
رضا عطاران هنگام اعطای جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس گفت: باید از طراحی مجدد سیمرغ تشکر کنم که شکل آن دوباره به شکل «سیمرغ» بازگشت. تندیس سال قبل بیشتر به درد سرویس شکلات‌خوری می‌خورد.
اکبر ثقفی (تهیه‌کننده همه چیز برای فروش)‌ هم هنگام دریافت سیمرغ شراره سروش برای طراحی صحنه و لباس فیلم «همه چیز برای فروش» گفت که «خانم سروش همسر امیرحسین ثقفی است» و این جایزه را به خانواده ثقفی تقدیم کرد!
سیدعلیرضا علویان هم هنگام دریافت جایزه بهترین صدای فیلم (به همراه بهمن اردلان) برای «چ» گفت: خوشحالم که جایزه را از جهانگیر میرشکاری گرفتم که همیشه در کارم برای اسطوره و الگو بوده است. باید از ابراهیم حاتمی‌کیا که به من اعتماد کرد تشکر کنم و اگر این جایزه را گرفتم به دلیل کارگردانی به جا و خوب ایشان در «چ» بوده است.
میلاد کی‌مرام هم با دریافت دیپلم افتخار بهترین بازیگر مکمل برای «خط ویژه» گفت:این جایزه معنوی را که برای گرفتن آن خیلی سختی کشیدم را به بیمارستان محک تقدیم می‌کنم.
بابک حمیدیان پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد روی سن رفت و اظهار کرد: شهید اصغر وصالی و اصغر وصالی‌ها همواره به من یادآوری می‌کنند که ما بی‌چرا زنده‌گانیم و آن‌ها با چرا رفته‌گان آگاهند.
وی ضمن تقدیر از تلاش اصحاب رسانه در ایام جشنواره فجر افزود: تجربه کار کردن با احمدرضا درویش، ابراهیم حاتمی‌کیا، کیومرث پوراحمد و رخشان بنی‌اعتماد تجربه باشکوهی است که قدردان آن هستم. همچنین من قدردان زحمات آقای رضاداد، مسئولان جشنواره و بچه‌های رسانه هستم که شب‌ها نخوابیدند.
این بازیگر سینمای ایران سپس خطاب به محمد نهاوندیان بیان کرد: به رییس‌جمهور محترم بفرمایید که ما می‌خواهیم بی‌واسطه و در یک متری خواسته‌های‌مان را به شما بگویید. لطفا این فرصت را فراهم کنید.
کارن همایونفر پس از دریافت دیپلم افتخارش برای ساخت موسیقی متن «همه چیز برای فروش» گفت که «امیدوارم سیمرغ بخش موسیقی متن به یک ایرانی برسد، چون سینمای ما به هرچیزی احتیاج داشته باشد، به آهنگساز احتیاج ندارد» اما این امیدواری همایونفر به نتیجه نرسید و سیمرغ این بخش را استفان واربکِ انگلیسی برای «رستاخیز» گرفت.
حسین جعفریان نیز با دریافت جایزه سیمرغش برای بهترین فیلمبرداری این دوره از جشنواره اظهار کرد: از آقای حاتمی‌کیا، کیومرث پوراحمد تشکر می‌کنم که مرا برای همکاری در فیلم‌شان دعوت کردند و البته از آقای درویش و علیقلی‌زاده که این جایزه را مدیون همکاری با آن‌ها در «رستاخیز» هستم.
وی افزود: از آقای رضاداد تشکر می‌کنم که فرصت دیدن «خانه پدری» را فراهم کردند و امیدوارم که فرصت اکران آن هم فراهم شود.
رضا عطاران که برای‌بار دوم و دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی مرد روی سن رفته بود، عنوان کرد: خدا را شکر که آن سیمرغ که به درد شکلات‌خوری می‌خورد به ما نرسید. من یکی دوسال بود که منتظر دومین سیمرغم بودم که با یکی دیگر سیرغی که در خانه داشتم جفت بیندازم و برای سال‌های دیگر که می‌خواهم خودم جشنواره بزنم تولیدی سیمرغ راه بیندازم!
مریلا زارعی (برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن برای «شیار 143») هم اظهار کرد: از هیات داوران تشکر می‌کنم که تلاشم به دل‌شان نشست. خدا را شاکرم که این توفیق را به من داد که در نقشی سنگین، حساس و مسئولیت‌برانگیز بازی کنم و باز خدا را شاکرم که این توفیق را به من داد که در قلب شما بنشینم.
وی ادامه داد: این سیمرغ حاصل سال‌ها مهری است که از شما گرفتم و تجربه‌ای که از کار کردن با کارگردانان بزرگی است که با آنها کار کردم. می‌خواهم به خصوص از آقای ابراهیم حاتمی‌کیا تشکر می‌کنم چراکه اجازه دادند در مقابل دوربین‌شان در فیلم ارزشمند «چ» قرار بگیرم و بیاموزم و دوم به دلیل کار متعهدانه و ارزشمندشان که باعث شدند توجه شما به «شیار 143» جلب شود.
زارعی سپس خطاب به حاضران گفت: این جایزه برای من خیلی ارزشمند است. خواهش می‌کنم به جای تشویق من و این سیمرغ، به احترام همه مادران و زنان سرزمینم که در این سال‌ها صبورانه ایستادند، عزیزانشان را برای جان و مال و ناموس این کشور دادند و باز هم سکوت کردند، به احترام بایستید.
بهروز افخمی هم که برای «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» جایزه سیمرغ بهترین فیلمنامه را گرفته بود، خطاب به مسئولان سیاست‌گذاری جشنواره گفت: فکر می‌کنم که بهتر است از سال آینده، جایزه فیلمنامه اقتباسی با فیلمنامه اورجینال جدا شود چرا که نوشتن فیلمنامه اقتباسی بسیار راحت‌تر از فیلمنامه اریجینال است.
تقی علیقلی‌زاده (تهیه‌کننده «رستاخیز») که جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره را به جای احمدرضا درویش دریافت کرده بود، گفت: ‌آقای درویش بنا به دلایلی حضور ندارند اما تاکید کردند که این جایزه را به آرش آصفی برای بازی در نقش بکیر در رستاخیز اهدا کنم.
نرگس آبیار کارگردان «شیار 143» که جایزه ویژه هیات داوران جشنواره را گرفته بود، عنوان کرد: فیلمم را به مقام مادران سرزمینم تقدیم می‌کنم؛ بویژه مادران رزمندگانی که به جبهه‌ها رفتند، مادران رزمندگانی که زخمی شدند و بویژه مادران غم‌دیده‌ اما شکوهمند رزمندگان شهید. امیدوارم روزی برسد که حاج‌ کاظم‌ها در سرزمین خودشان غریبه نباشند؛ با تشکر ویژه از آقای حاتمی‌کیا.
سیدجمال ساداتیان (از تهیه‌کنندگان فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»)که به عنوان یکی از برگزیدگان سیمرغ بهترین فیلم جشنواره فجر بود، گفت: متاسفانه سینمای ما گاهی باعث بی‌مهری داخلی قرار می‌گیرد. ما سلایق مختلف فکری در کشور داریم و باید اجازه دهیم برای همه این سلایق فیلم ساخته شود. باعث تاسف است که بعضی از فیلم‌ها، امسال مورد بی‌مهری قرار گرفتند. این زیبنده سینمایی که عظمت زیادی دارد نیست. به نظرم کمی نیاز به سعه‌صدر مسئولان و کسانی که کمی تندرو هستند، داریم.
سیمرغ ویژه‌ی «نگاه ملی» جشنواره‌ی فیلم فجر با حضور نهاوندیان، حجت‌الله ایوبی، علی جنتی و محمد مهدی عسگرپور به تهیه‌کننده فیلم «چ» بنیاد سینمایی فارابی اهداء شد.
همچنین محمدمهدی عسگرپور (مدیرعامل خانه سینما) هم در هنگام اعلام سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران گفت: در سینما چیزهایی هست که برای تصاحب کردنش ممکن است کار بالا بگیرد و حتی به چاقوکشی برسد. یک چیز‌هایی هم هست مانند آرای مردمی که برای نبردنش چاقوکشی می‌شود. هرچه تلاش کردیم که این‌کار را برعهده نگیریم چون تازه از اتاق عمل بیرون آمدیم، نشد.
وی درباره آرای مردمی این دوره اظهار کرد: از مجموع بیش از 72 هزار رای تماشاگران در 11 روز، پنج فیلم «شیار 143» (با امتیاز 3.31)،‌ «خط ویژه» (با امتیاز 3.30)، «عصبانی نیستم» (با امتیاز 3.16)، «چ» (با امتیاز 3.15) و «قصه‌ها» (با امتیاز 3.13) بیشترین رای را گرفتند.
مدیرعامل خانه سینما در پایان گفت: به دلیل رویکرد انسانی و نه فقط ریاضی و به دلیل فاصله یک‌صدم درصدی فیلم‌های اول و دوم، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به «شیار 143» و «خط ویژه» اهدا می‌شود.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا