خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«حزب فروشی» شکل گرفته است!

دبیر کل حزب اراده ملت گفت: به عنوان کسی که 25 سال فعالیت سیاسی و تشکیلاتی و اجرایی در سطوح مختلف داشته ام، باید بگویم که متاسفانه در کشور پدیده «حزب فروشی» شکل گرفته است.

احمد حکیمی پور در گفت و گو با ایرنا در خصوص اقدامات دولت یازدهم در ارتباط با احزاب گفت: برای اداره کم هزینه امور کشور، مخصوصا در بحث انتخابات و بالا بردن سطح مشارکت مردم حتما حضور و فعالیت احزاب ضروری است

وی با بیان اینکه احزاب موثرین و اصلی ترین نهاد توسعه سیاسی در جامعه مدنی هستند، گفت: در دولت یازدهم توجه ویژه ای به احزاب شد و بازگشایی خانه احزاب برای حضور، همفکری و تشریک مساعی پس از هشت سال تعطیلی در دولت های نهم و دهم، یکی از گام های بزرگ دولت یازدهم بود.

دبیر کل حزب اراده ملت تاکید کرد: در دولت یازدهم جلسه های کمیسیون ماده 10 احزاب به خوبی برگزار شد، از طرفی طبق گزارش عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در دولت یازدهم شاهد رونق فعالیت احزاب بودیم و صدور مجوز برای فعالیت تشکل های سیاسی نیز افزایش یافت.

حکیمی پور با اشاره به برگزاری کنگره های احزاب در چهار سال گذشته، گفت: این کنگره ها رونق خوبی داشتند و تشکل های سیاسی اکثرا موفق شدند کنگره های دوره ای خود را برگزار کردند.

وی خاطرنشان کرد: حزب ما (اراده ملت ایران) در چهار سال گذشته 4 کنگره برگزار کرد در حالی که در هشت سال قبل از آن عملا فقط یک کنگره برگزار کرده بود. در دولت های نهم و دهم مجوزهای برگزاری کنگره نمی دادند و به روش های مختلف کارشکنی می کردند.

دبیر کل حزب اراده ملت یادآور شد: در دولت یازدهم قانون احزاب اصلاح شد اگر چه برخی از مواردی که مد نظر تشکل های سیاسی در این قانون به دلیل آنکه در مجلس نهم تصویب شد، لحاظ نشد، اما انتظار داریم این موارد و اصلاحات دیگر در قانون احزاب در تعامل بین دولت دوازدهم و مجلس دهم انجام شود.

حکمی پور ادامه داد: در دولت یازدهم ثبات و آرامش نسبی که برای فعالیت احزاب و تشکل های سیاسی مورد نیاز بود فراهم شد که امیدواریم این روند در دولت دوازهم نیز ادامه داشته و تقویت شود.

وی افزود: در دولت یازدهم علاوه بر اینکه عزم جدی برای تقویت احزاب و نهاد مدنی را شاهد بودیم و تعامل خوبی بین دولت و تشکل های سیاسی وجود داشت، برگزاری نشست سالانه احزاب و رئیس جمهوری برای شنیدن حرف های فعالان سیاسی هم یک غنیمت بود.

دبیر کل حزب اراده ملت به رابطه خوب و منطقی وزیر کشور با احزاب اشاره و تصریح کرد: جلسات متعددی با شخص وزیر کشور و معاونان و مدیران مجموعه وزارت کشور در طول چهار سال گذشته داشتیم. وزارت کشور در بازگشایی خانه احزاب ایران بسیار فعال بود و خوب عمل کرد.

حکیمی پور یادآور شد: سایر دستگاه های دیگر از جمله وزارت اطلاعات در دولت یازدهم مانند دوره اصلاحات تعامل خوبی با احزاب و فعالیت های تشکل های سیاسی داشتند؛ به طور کلی فعالیت و رویکرد دولت یازدهم در جهت تقویت فعالیت کار حزبی بود.

** پدیده «حزب فروشی» در کشور شکل گرفته است

دبیر کل حزب اراده ملت ایران در ارتباط با قانون احزاب نیز گفت: به عنوان کسی که 25 سال فعالیت سیاسی و تشکیلاتی و اجرایی در سطوح مختلف داشته ام، باید بگویم که متاسفانه در کشور پدیده «حزب فروشی» شکل گرفته است. مثلا فردی یک شبه بر اساس توافق با پرداخت پول عضو حزب شده تا در شورای شهر رای بیاورد که چنین زد و بندهایی خطرناک است و مربوط به احزاب استاندارد و شفاف نیست. باید جلوی این کار گرفته شود.

حکیمی پور افزود: در چنین وضعیتی برخی پس از انتخابات و بعد از آن که وارد عرصه سیاست می شوند، اعلام می کنند به هیچ گروهی و جریان سیاسی تعلق ندارند. در صورتی که در یک حزب استاندارد، پاسخگو و شفاف چنین مواردی وجود ندارد. معتقدم باید کاری کنیم که کنشگران سیاسی بدانند فقط از مسیر احزاب سیاسی می توانند وارد عرصه سیاسی و قدرت شوند.

وی اضافه کرد: عرصه سیاسی، عرصه کار فردی نیست، بلکه عرصه کار جمعی است؛ افرادی که می خواهند وارد عرصه سیاست بشوند باید در یک فرایند صحیح عضو حزب بشوند و مسیرهای رشد و ترقی در حزب در بگذرانند، البته «عضو حزب بودن» و «کادر یک حزب بودن» معنای خاص خود را دارد. فعالیت حزبی سلسله مراتب دارد؛ به این سادگی نیست که یک نفر نامزد حزبی شود، بلکه باید ابتدا در داخل حزب، صلاحیت او احراز شود.

دبیر کل حزب اراده ملت ایران ادامه داد: در ابتدای دهه 60 کمی کارها و فعالیت های احزاب خراب شد و بعد هم مساله جنگ پیش آمد. اگر چه کمی دیراست، اما جمهوری اسلامی ایران پس از 4 دهه به این نتیجه رسیده است که باید احزاب را جدی بگیرد.

حکیمی پور نظام جمهوری اسلامی ایران را مبتنی بر رای مردم دانست و گفت: این رای مردم است که در هر انتخاباتی تاثیرگذار است و از طرفی حزب مهم ترین نهاد در انتخابات سیاسی است؛ اما باید توجه داشته باشیم که کثرت احزاب الزما ارزش نیست؛ باید ساختار و فعالیت احزاب سیاسی در کشور هایی که از نظر فرهنگی تاریخی و اجتماعی به ما نزدیک هستند، بررسی شوند.

وی یادآور شد: امروزه در جهان حکومت هایی هستند که تک حزبی، دو حزبی و یا چند حزبی می باشند که در عرصه سیاست داخلی هم موفق و یا ناموفق هستند و حتی کشورهایی مانند هند وجود دارند که دارای احزاب فراوان هستند که همه این ها باید بررسی شود. می توانیم این تجارب حوزه انسانی را با قانون اساسی کشورمان تطبیق دهیم و ببینیم کدام مدل با ما سازگاری دارد و به ما برای رسیدن به اهداف نظام و تعالی جامعه ما کمک می کند.

این فعال سیاسی اضافه کرد: معتقدم باید نمایندگان خانه احزاب در کمیسیون ماده 10 احزاب، مانند نمایندگان مطبوعات در هیات نظارت بر فعالیت رسانه ها و مطبوعات دارای حق رای باشند و مجلس شورای اسلامی باید قانون مربوط به آن را اصلاح کند.

حکیمی پور ادامه داد: اگر فردی بیاید در یک حزب و تشکل عضو شود و فعالیت کند، بزهکار نمی شود. حزب یک روال و سلسله مراتب، آیین نامه انضباطی و منشور اخلاقی دارد و آدم حزبی، آدم با هویت و با پرستیژ می شود. هر چقدر افراد وارد تشکل ها بشوند و در چارچوب حزب فعالیت کنند، از ناهنجاری های جامعه کم می شود.

وی خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب افرادی بودند که پس از وارد شدن به یک حزب به لحاظ اخلاقی و رفتاری نسبت به قبل از انقلاب تغییر کردند، روزنامه خوان، کتاب خوان و اهل مطالعه شدند و این از جمله کارکردهای تشکل ها در جامعه است.

دبیر کل حزب اراده ملت ایران به قانون احزاب اشاره کرد وگفت: قانون فعلی احزاب چند گام رو به جلو است و باید یارانه های احزاب جدی گرفته شود و استانداردهای کار حزبی از سوی کمیسیون ماده 10 احزاب بدون ملاحظه دنبال شود.

این فعال سیاسی اظهار کرد: حزب کشوری و سراسری معنی خاص خود را دارد، حزب استانی هم تعریف های خاص خود را دارد. کمیت ها در این تعاریف تعیین شده و مشخص شده است که احزاب ملی و سراسری چه تعداد عضو باید داشته باشند و شعبه های آن در سطح استان ها و شهرستان ها چگونه باید باشند.

حکیمی پور اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما احزاب یا شراکتی و یا کارتلی هستند و برخی افراد حزب را با اداره اشتباه گرفته اند ؛ ما احزاب جدی و پای کار می خواهیم، احزابی که با بدنه و متن جامعه ارتباط و پیوند داشته باشند. احزاب باید برای هر مساله سیاسی و اجتماعی برنامه و راه حل عملی داشته باشند.

وی تصریح کرد: دوره «احزاب بعدازظهری» و «احزاب انتخاباتی» باید تمام شود. احزاب نمی گوییم حرفه ای باشند اما انتظارمان این است نیمه حرفه ای باشند. احزاب باید هر روز فعال باشند، شعبه های آنها فعالیت کنند و نشست ها کارشناسی و کنگره های منظم سراسری داشته باشند؛ کارکردها و عملکرد آنها مشخص شود اگر چنین احزابی شکل بگیرد و قانون احزاب را جدی بگیرند، مطمئنم که سال آینده از 240 حزب به 60 حزب خواهیم رسید و تکلیف احزاب غیرفعال مشخص می شود و خیلی از آنها با هم ادغام می شوند.

** کمک مالی دولت به احزاب سرمایه گذاری در جهت توسعه سیاسی است

نماینده مردم در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی در ارتباط با کمک مالی دولت به احزاب نیزگفت: باید پرداخت یارانه ها از سوی دولت به احزاب جدی گرفته شود، دولت برای همه نوع توسعه اعم از فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، صنعتی از خزانه ملت پول خرج می کند، برای توسعه سیاسی نیز باید پول خرج کند. توسعه سیاسی هم یک بخش از توسعه همه جانبه و متوازن است. این عدم توازن و عدم تعادل را باید چه کار کنیم ؟

حکیمی پور افزود: دولت برای انجام وظایف در کشور از طرف مردم انتخاب می شود و احزاب تنظیم کننده رابطه بین دولت و مردم هستند و ما به هیچ وجه احزاب دولت ساخته را قبول نداریم و حزب از بالا معنی ندارد زیرا با پایان و افول دولت حاکم، حزب دولت ساخته از بین می رود. دولت نباید برای تعمیم قدرت خود اقدام به ایجاد حزب کند.

وی ادامه داد: احزاب باید مانند درخت از بطن جامعه ریشه و رشد کنند. دولت باید تسهیل گر باشد و بستر را فراهم کند تا نهادهای مدنی از جمله احزاب، سندیکاها، اتحادیه‌ها، سمن‌ها برای اداره بهتر جامعه شکل بگیرند، غیر از این هزینه اداره کشور سنگین خواهد بود.

دبیر کل حزب اراده ملت ایران تصریح کرد: زمانی تراز اداره کشور مثبت خواهد شد که به مردم و نهادهای مردمی اعتماد کنیم؛ احزاب عالی ترین نهاد مردمی در حوزه سیاسی هستند که کنش ها را تنظیم می کنند و بازخوردهای اجرای سیاست ها و برنامه های دولت را به بهترین شکل ممکن می توانند از مردم بگیرند و به دولت منعکس کنند.

حکیمی پور افزود: در این ارتباط می توان به بازخوردهای یارانه و نتایج پروژه مسکن مهر و حتی طرح تحول سلامت که از دولت یازدهم اجرا شد اشاره کرد. احزاب می توانند با توجه به میزان نفوذ در متن جامعه و پیوند با مردم به راحتی بازخوردها را بررسی و با کمترین هزینه به دولت منعکس کنند.

وی تصریح کرد: دولت باید به احزاب سیاسی میدان دهد و با کمک به احزاب در توسعه سیاسی کشور سرمایه گذاری کند تا از هدر رفت بسیاری از هزینه های توسعه در کشور جلوگیری شود. مهم ترین وظیفه احزاب کادرسازی و ساختن نیروی انسانی است که در اداره کشور می توانند مفید و موثر باشند.

دبیر کل حزب اراده ملت ایران ادامه داد: از طرفی معتقدم یارانه باید بر اساس یک اصول و مکانیزم مشخص به احزاب پرداخت شود. ما در دوره اصلاحات در حال تدوین شاخص های لازم برای پرداخت یارانه بودیم که متاسفانه با آمدن دولت نهم و دهم آن روند متوقف شد.

نماینده پیشین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احزاب نقش «دولت در سایه» دارند، ادامه داد: باید از امکانات استفاده کنند دولت را رصد کنند، نقد کارشناسانه کنند و برنامه بدهند، پرداخت یارانه و کمک باید ادامه داشته باشند و در چنین صورتی هر حزبی که فعالیت اقتصادی انجام داد، پروانه اش باطل است.

حکیمی پور یادآور شد: ساختمان حزب مخالف دولت ترکیه در آنکار از وزارت کشور ما بزرگ تر است مگر این ساختمان را از پول خودشان ساخته اند، دولت ترکیه حمایت کرده است.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم لنگر سیاست کشور قدرتمند و با ثبات باشد و مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم معنی دار و در توسعه ملی اثرگذار باشد، باید حزب قوی شفاف و با برنامه داشته باشیم. که لازمه آن اصلاح قوانین موجود و حمایت از فعالیت احزاب است.

** در نبود احزاب قدرتمند، گروه های فشار حرف اول را می زنند

دبیر کل حزب اراده ملت ایران در ارتباط با قدرتمندی احزاب و فواید آن برای دولت نیز گفت: مطمئن باشید که در نبود احزاب، گروه های فشار و ذی نفوذ در معادلات سیاسی حرف اول را می زنند، که این به ضرر کشور تمام خواهد شد و عدم شفافیت و انفعال را به وجود می آورد. در همین حال با وجود احزاب پاسخگو، قدرتمند و شفاف کادرهای مدیریتی در کشور تقویت می شوند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: وقتی یک مقام مسئول حزبی در دولت باشد و در وقوع حوادث و نواقص در حوزه کاری او استعفاء می دهد صرفا بعد اخلاقی قضیه نیست، بلکه کنارگیری او به خاطر این است که حزب او را تحت فشار می گذارد که اعتبار چندین سال تشکیلات حزبی را خدشه دار کرده و یا مردم را نسبت به کارکرد حزب بی اعتماد و بدبین کرده است ، لذا او را وادار به استعفا می کند.

حکیمی پور ادامه داد: متاسفانه علی رغم تاکید قانون اساسی در عمل مسئولان ما در خصوص حمایت از احزاب خوب جلو نیامده اند و باید بعد از 4 دهه این ذهنیت بد را در مورد فعالیت احزاب در کشور از بین ببریم .

وی ادامه داد: اینکه مسئولی پس از رسیدن به مقام و یا قدرت با افتخار می گوید به هیچ یک از گروه ها و احزاب سیاسی وابسته نیستم، اصلا افتخار نیست، بلکه نشان دهنده آن است که ما هنوز عقب هستیم.

حکیمی پور گفت: وقتی احزاب برای انتخابات و مسئولیت ها در دولت و مجلس نامزد معرفی کنند چون به اعتبار و آبروی تشکیلات خود فکر می کنند به طور دقیق صلاحیت های فردی و تخصصی او را بررسی می کنند، چون باید به جامعه و اعضای خود پاسخ گو باشد و هر کسی را معرفی نمی کند، پس دیگر نیاز نیست شورای نگهبان در این زمینه هزینه کند.

دبیر کل حزب اراده ملت ایران افزود: خوشبختانه این مباحث در حوزه فعالیت احزاب در حال حل شدن است و امیدوارم در دولت دوازدهم نیز این روند حمایت از احزاب و اصلاح قوانین مربوطه تداوم داشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا