خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ایران در یک قدمی واردات آب

شرایط بحران آب در کشور به‌گونه‌ای پیش رفته که معاون اول رییس جمهور از “احتمال نیاز کشور به تامین آب از خارج” و یا از منابع دریا هشدار داده است

به‌گزارش ایسنا، ایران کشوری است که مسئله محدودیت منابع آب از اصلی‌ترین مسائلش محسوب می‌شود، لذا برای برنامه‌ریزی در جهت توسعه پایدار باید همواره محدودیت‌ها را در نظر گرفت و در میان محدودیت‌های مختلف هیچ محدودیتی به اندازه منابع آب قابل توجه نیست.

تقریباً تمام مناطق کشور با محدودیت منابع آب مواجه هستند و در استان‌های شمالی کشور، استان‌های کویری، جنوب شرق و غرب کشور هر کدام با مشکل کمبود آب دست بر گریبان هستند، درهمین راستا مسئولیت اصلی این کار برعهده وزارت نیرو قرار گرفته ودر دولت یازدهم تمرکزی جدی بر این موضوع معطوف شد و دشت‌هایی که با عدم تعادل مواجه بودند شناسایی و طرح تعادل بخشی در این دشت‌ها به اجرا درآمد که البته باید در دولت دوازدهم نیز با جدیت بیشتری ادامه پیدا کند.

در همین راستا اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور معتقد است که انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به بخش مرکزی کشور باید به یک طرح جدی در کشور تبدیل شود و تأمین آب با نمک زدایی از آب دریا و از طریق آب شیرین کن نیز توجه کنیم چرا که در بسیاری از کشورها آب مورد نیاز از این طریق تأمین می‌شود اما در ایران توجه چندانی به این روش صورت نگرفته است.

وی همچنین بر لزوم دیپلماسی قوی برای احیای حق ایران از منابع مشترک آب با کشورهای همسایه تاکید کرد و گفت: باید از طریق مذاکره و دیپلماسی قوی از حق آب ایران از منابع مشترک آب حفاظت کنیم.

جهانگیری با اشاره به مجوز مقام معظم رهبری برای برداشت منابع از صندوق توسعه ملی در دولت یازدهم، تصریح کرد: در دولت یازدهم تنها موردی که با اجازه خاص رهبر معظم انقلاب از منابع صندوق توسعه ملی برداشت کردیم، برای تأمین آب بود و دولت با استفاده از ۸ میلیارد دلار از منابع این صندوق کارهای بزرگی در حوزه آب و خاک کشور به خصوص مهار آب‌های مرزی انجام داد که در آینده اخبار آن به اطلاع مردم خواهد رسید و موجب خرسندی مردم خواهد شد.

معاون اول رییس جمهوری محدودیت منابع آب را موضوعی نگران کننده برای امروز و آینده ایران دانست و گفت: البته در این خصوص هنوز وارد بحران جدی نشده‌ایم اما مسئله محدودیت منابع آب موضوعی جدی است که باید به آن بپردازیم و باید آن را به مساله ای ملی تبدیل کنیم.

یکی از موضوعاتی که بصورت جدی در دستور کار دولت قرار دارد تأمین آب شرب با کیفیت مناسب برای همه مناطق کشور است زیرا سلامت مردم از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه مسئولین کشور است و کیفیت کالا و خدماتی که دولت به مردم عرضه می‌کند باید به گونه ای باشد که مردم دغدغه ای در خصوص سلامت خود نداشته باشند و کیفیت آب در این زمینه از اهمیت دو چندان برخوردار است.

در شرایط فعلی انتظار می رود که دولت دوازدهم عنایت بیشتری به بخش آب داشته باشد و با اجرای برنامه‌ها و روش‌های مدیریتی این بحران عظیم در کشور را کنترل کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا