خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مثلث طلایی بزرگان در انتخابات مجلس؟

آرمان ـ مطهره شفیعی: سه ضلع، یکی از دیگری قدرتمندتر و تاثیرگذارتر؛ ویژگی مشترک آنها هم نه رسیدن به قدرت بلکه «نه» بلند به این مولفه است. می‌خواهند اگر تا دیروز به صورت فردی و تکی موفق بودند این بار با یکی شدن حماسه‌ای بیافرینند که نه تنها کم از حماسه 24خرداد نداشته باشد بلکه افزون بر آن سبب ساز شادی ایران شود. این روزها در مجامع سیاسی صحبت از 3ضلعی است که اگر با یکدیگر ائتلاف داشته باشند روزهای خوشی برای ملت رقم خواهد خورد؛ روزهای خوش اعتدال در بهارستان و تصمیماتی از جانب شاگردان میانه رو برای ساخت آینده‌ای بهتر از دیروز. آیت ا… هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی و علی‌اکبر ناطق نوری از سه طیف که هر کدام حامیان و هواداران زیادی دارند قرار است با هم ائتلا فی داشته باشند که بدون شک نامی جز ائتلاف طلایی نمی‌توان برای آن انتخاب کرد.
آن روزهای دور
در گذشته‌ای که شاید در بسیاری از اذهان باقی مانده باشد بسیار تلاش شد که این ائتلاف شکل نگیرد البته در آن دوره بحث ائتلاف برای خلق حماسه انتخاباتی نبود بلکه بسیار کوشش شد که این فکر در ذهن‌ها پدید نیاید و افکار عمومی متوجه نشوند که چه قدرتی در پس این ائتلاف نهفته است. از جمله اقداماتی که بعضا از سوی مخالفان ائتلاف طلایی صورت می‌گرفت تشویق اضلاع مثلث به رقابت با یکدیگر بود؛ اگر چه این رقابت در مقاطعی مانند سال 76 صورت گرفت اما دست دوستی وتبریک پیروزی بسان پاسخی سوزنده به طراحان اختلاف‌افکنی بود. از آن پس هم در برهه‌های مختلف این بزرگان به عنوان رهبران جریانات سیاسی فعال بودند و اعضای جریان حامی آنها بارها به رقابت با یکدیگر پرداختند اما در این میان افراد و گروه‌هایی بازنده شدند که نتوانستند با برنامه‌ریزی شبانه‌روزی خود خللی در اهداف سران اضلاع مثلث ایجاد کنند.
این روزهای نزدیک
به هر حال اضلاع مثلثی که هدف آن حفظ آرمان‌های انقلاب و پیشرفت کشور بود در سال 91 همراهی با یکدیگر را علنی کردند؛ دست دوستی دادن‌ها در مقابل چشمان بهت‌زده تندروها این پیام را داشت که بلوغ جامعه به حدی رسیده که دیگر نیازی به چاره اندیشی‌ها در پشت درهای بسته نباشد. مردان روزهای تلاش برای پیروزی انقلاب هیچگاه در مقابل هم قرار نمی‌گیرند و این نکته‌ای بود که تندروها از آن غافل بودند. تصور آنها در زمان انتخابات‌های گذشته یعنی ریاست جمهوری سال 84 این بود که جریان اصلاحات رغبتی برای عمل به توصیه‌های آیت‌ا… هاشمی ندارد که البته تا حدودی هم این دیدگاه درست بود چون برخی از اعضای جبهه اصلاحات که از رفاقت‌ها و اهداف مشترک بزرگان بی‌اطلاع بودند به اشتباه هاشمی را رقیب دیدند که مدتهاست خود به این اشتباه اعتراف و از آیت ا… هاشمی عذرخواهی می‌کنند. آن روزها بسیاری از نیروهای افراطی از آنچه رسیدن به هدف خود تصور می‌کردند خوشحال بودند اما زهی خیال باطل که نیروهای باسابقه در همان ایام به سادگی آنها می‌خندیدند و آرزوی علم بیشتر و شناخت را برای آنها داشتند.
آنگاه که خطر احساس شد
زمانی که ناطق نوری خود را از اردوگاه اصولگرایان کنار کشید کمتر در جمع‌های سیاسی حضور داشت، اصولگرایان تندرو خوشحال از حذف یک نیروی باسابقه از اردوگاه هیچگاه تصور نمی‌کردند که بزودی شاهد حضور ناطق نوری در کنار آیت‌ا… هاشمی و سیدمحمد خاتمی خواهند بود. تصور اینکه کار از کار گذشته و شیخی که سالها برای وحدت اصولگرایان هر آنچه لازم بود انجام داده است، اکنون در کنار سیدمحمد خاتمی که روزی او را رقیب اصلی خود می‌پنداشتند و برای تخریب و هجمه به او از تلاشی فروگذار نکردند با لبخند می‌نشیند. بسیار سخت بود اما واقعیت داشت و در راس میزی که این دو شخصیت بزرگ تاثیرگذار اصلاح‌طلب و میانه‌رو در کنار هم نشسته وسخن می‌گفتند، آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی به عنوان راهنما و باتجربه‌تر از آن دو حضور داشت و دارد. زنگ خطر اردوگاه تندروها زمانی با صدای بلندی به صدا درآمد که در 24خرداد92 خود را مقهور تلاش‌های چندین ساله برای ایجاد شکاف میان این بزرگان دانستند.
و اما اکنون
اگر چه گمانه‌زنی در مورد انتخابات مجلس دهم از هم اکنون شاید خیلی زود به نظر برسد اما اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه رو نمی‌توانند شاهد باشند که گروه‌های تندرو به قول رئیس‌جمهور هم اکنون با برگزاری کنگره و نشست در اندیشه فتح مجلس دهم باشند. اضلاع مثلث طلایی نمی‌خواهند تجربه مجالس قبلی با حضور چهره‌های تندرویی که روزی اعتدال را براندازی تعبیر می‌کنند و روز دیگر تصمیم به احضار وزرا به دنبال هم می‌گیرند، تکرار شود. پس آنها هم در اندیشه فراهم کردن زمینه برای حضور نیروهای میانه‌رو هستند اما بحثی که در اینجا وجود دارد این است که رویکرد سیاسی ائتلاف طلایی چه خواهد بود؟ آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی همواره در چنین موقعیت‌هایی نقش بزرگتر و راهنما را ایفا می‌کند و منافع شخصی در تصمیمات و راهنمایی‌های او جایی ندارد. در مورد ضلع دوم هم باید دانست که شاید آنچه سیدمحمد خاتمی در چند روز پیش اعلام کرد به این برنامه‌ریزی مربوط باشد. رهبر سیاسی جریان اصلاحات گفت که دیگر وارد هیچ رقابت سیاسی نمی‌شود. پس تنها یک ضلع سیاسی به نام علی‌اکبر ناطق نوری باقی می‌ماند که این روزها اصولگرایان برای حضور دوباره او در اردوگاه اصولگرایی برنامه‌ریزی‌های زیادی کرده‌اند که به نظر می‌رسد از خلال آن راه به جایی نخواهند برد چون شیخ نور دیگر آن ماموریت سال‌های گذشته را ندارد که برای ایجاد وحدت میان اصولگرایان به تلاش بپردازد البته باید درنظر داشت در آن برهه‌ها هم او قصدی برای تشکیل مجلسی اصولگرا نداشت اما شاید چون به روحیات این طیف آشنایی بیشتری داشت، سعی می‌کرد با میدانداری برای آنها مانع اقداماتی شود که آرامش کشور را به هم می‌زند. پس این سه ضلع خود هیچ برنامه‌ای برای حضور خود در انتخابات مجلس دهم ندارند واین بار هم با یکدیگر «یا علی» می‌گویند تا حماسه‌ای دیگر بیافرینند. دیروز یک نماینده اصلاح طلب مجلس در توضیح نقش مثلث شکل گرفته از آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی، حجت‌الاسلام سیدمحمدخاتمی و حجت‌الاسلام ناطق‌نوری به پیام نو گفت: «در انتخابات ریاست جمهوری یک ائتلافی شکل گرفت که من نام آن را ائتلاف برای نجات و تعالی کشور می‌گذارم. این ائتلاف ثمرات و نتایج خودش را در حاکمیت افرادی با مشی معتدلانه و تدبیر عقلانی برای اداره امور کشور که یک ضرورت از دست رفته بود، نشان داد. همه هم امروز امیدوار هستند که این مدیریت بتواند کشور را از چالش بیرون ببرد.» محمدرضا تابش درباره اقدامات بعدی این ائتلاف نیز تاکید کرد: «این ائتلاف با توجه به مشکلاتی که وجود دارد و همچنین نیروهایی که می‌خواهند کشور را به دوران قبل از ۲۴خرداد برگردانند، لازم است که در معادلات آتی و از جمله انتخابات مجلس دهم نیز نقش‌آفرین باشد. این ائتلاف هر چقدر مستحکم‌تر شود طبیعتا به نفع کشور خواهد بود و می‌تواند تاثیر داخلی برای بازگرداندن عقلانیت به سطح مدیریت کشور و تاثیر خارجی برای دور زدن و برطرف کردن تحریم‌ها داشته باشد.»
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا